Αρχική Ενίσχυση της δημοσιότητας και της διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο – Τροποποιήσεις ν. 5005/2022 και ν. 3548/2007 και λοιπές διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Ένωση Περιφερειακού Τύπου Ελλάδας - ΕΠΤΕ | 18 Μαΐου 2025, 23:36
Παρατηρήσεις της Ένωσης Περιφερειακού Τύπου Ελλάδας - ΕΠΤΕ Επί της τροποποίησης του νόμου Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό με τίτλο: «Ενίσχυση της δημοσιότητας και της διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο –Τροποποιήσεις ν. 5005/2022 και ν. 3548/2007 και λοιπές διατάξεις». Μια γενική παρατήρηση επί της αρχής: 1ον Δεν γίνεται σε ένα νομοσχέδιο που έχει σκοπό όπως λέει «την κατανομή και την αμοιβή των καταχωρίσεων των δημοσιεύσεων» να μην αναφέρεται στο σημαντικότερο πρόβλημα των εφημερίδων της περιφέρειας που είναι ότι από το κάθε δύο χρόνια γινόμαστε επαίτες στην εκάστοτε κυβέρνηση για να πετύχουμε την ανανέωση της δημοσίευσης των διακηρύξεων έργων στις εφημερίδες μας. Ένα δικαίωμα κεκτημένο των εφημερίδων μας που σκανδαλωδώς καταργήθηκε την περίοδο των μνημονίων με την δικαιολογία ότι ήταν μνημονιακή υποχρέωση, αλλά χωρίς ποτέ κανένα μνημόνιο να το περιλαμβάνει. Έκτοτε, τρέχουμε και παρακαλάμε για παρατάσεις άλλοτε δύο και άλλοτε παραπάνω χρόνων. Νομίζουμε ότι ήρθε η ώρα να επανέλθουν κανονικά οι δημοσιεύσεις στην πρότερη κατάσταση για να μπορούμε και εμείς να κάνουμε προγραμματισμό στις επιχειρήσεις μας. Να σημειώσουμε ότι η τελευταία παράταση τελειώνει στις 31/12/2025 με την αρμοδιότητα να μην ανήκει στο δικό μας Υπουργείο , αλλά να ανήκει στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Στο παρόν νομοσχέδιο θα πρέπει να προβλεφθεί η οριστική επαναφορά της δημοσίευσης των διακηρύξεων. Επί του Άρθρου 5 έχουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις: 1ον η παράγραφος που αναφέρει ότι σε περίπτωση απόλυσης, καταγγελίας ή λύσης της σύμβασης ή οικειοθελούς αποχώρησης δημοσιογράφου κ.λ.π. η αντικατάσταση να γίνεται όχι σε 45 μέρες αλλά και περισσότερες (π.χ. 60 μέρες) δεδομένου ότι πλέον στην επαρχία είναι πολύ δύσκολη η εύρεση νέου προσωπικού. 2ον Στην παράγραφο που αναφέρει ότι για τις επιχειρήσεις περιφερειακού και τοπικού έντυπου τύπου, δύναται να προσμετρηθεί κατά την εφαρμογή της παρούσας προϋπόθεσης και ο ιδιοκτήτης ή ο εταίρος, εφόσον είναι δημοσιογράφος ασφαλισμένος στον οικείο ασφαλιστικό φορέα ή είναι εγγεγραμμένος στο οικείο επαγγελματικό σωματείο, να υπάρξει κάποια προσθήκη που να κάνει το άρθρο περισσότερο κατανοητό. Π.Χ. οι εκδότες που προέρχονται από τα ασφαλιστικά ταμεία ΤΑΙΣΥΤ και ΕΤΑΠ – ΜΜΕ σήμερα βρίσκονται στον ΕΦΚΑ και η ένδειξη που υπάρχει στις βεβαιώσεις μας είναι αόριστα ότι είμαστε ελεύθεροι επαγγελματίες και το λογισμικό του ΕΦΚΑ δεν έχει την δυνατότητα να εμφανίσει την πρότερη κατάσταση. Προτείνουμε να γίνεται δεκτή και η βεβαίωση του ΕΦΚΑ με την ένδειξη «ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑΣ ΜΗ ΜΙΣΘΩΤΟΥ - Για χρήση στο Α.Σ.Ε.Π.» στην οποία αναφέρεται σαφές το εξής: «Ειδικότητα: ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΕΝΤΥΠΟΥ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ και Φορέας ΕΦΚΑ τ. Φορέας ΕΤΑΠΜΜΕ – ΤΑΙΣΥΤ». Αυτό λύνει κάθε πρόβλημα για να αποδείξουμε την δημοσιογραφική μας ιδιότητα, διότι η μακροχρόνια ασφάλιση στα παραπάνω ταμεία αποδεικνύει ότι ασκούμε ως βασική δραστηριότητα την έκδοση εφημερίδας και την δημοσιογραφία. 3ον Θεωρούμε ασύμβατο να θεσπίζει το κράτος ότι μια εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας πάνω από 30 χρόνια μπορεί να κυκλοφορεί νόμιμα έχοντας 4 δημοσιογράφος και μια αντίστοιχη στη περιφέρεια 2 δημοσιογράφους; Μια εφημερίδα που κυκλοφορεί π.χ. σε έναν νομό 100 χιλιάδων κατοίκων να μπορεί να έχει 2 δημοσιογράφους και ένας επιπλέον εργαζόμενο και μια εφημερίδα που κυκλοφορεί σε μια χώρα των 10 εκ. κατοίκων μπορεί να έχει μόνο 2 δημοσιογράφους και δύο λοιπούς εργαζόμενους; Θεωρούμε ότι οι διατάξεις αυτές είναι και ασύμβατες και αντισυνταγματικές και είναι εις βάρος των περιφερειακών εφημερίδων. 4ον Θα μπορούσε απλά να γίνονται δεκτοί υπάλληλοι που φέρουν την ιδιότητα του δημοσιογράφου με βάση την καταγραφή τους στο TAXIS και το ΕΡΓΑΝΗ. Είναι αντισυνταγματικό να υποχρεώνεις έναν εργαζόμενο για να βρει δουλειά να είναι εγγεγραμμένος σε συνδικαλιστικό σωματείο ή περισσότερο να τον αποκλείεις όταν τα υπάρχοντα σωματεία αρνούνται ή έχουν σκληρούς όρους εγγραφής. Επίσης, να θεωρείται πλέον δεδομένον ότι μπορούν και οι εκδοτικές επιχειρήσεις να κάνουν χρήση του νόμου περί εξ αποστάσεως εργασία του δημοσιογραφικού και λοιπού προσωπικού. Επί του Άρθρου 9 έχουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις: Ενώ η ανανέωση εγγραφής στο ΜΕΤ θα γίνεται κάθε 3 χρόνια, στο υπομητρώο παραμένει στον ένα (1) χρόνο μιας και αυτό προβλέπει ο νόμος 3548/2007. Τα δικαιολογητικά είναι τα ίδια και έτσι δεν αλλάζει κάτι για τις περιφερειακές εφημερίδες. Θα μπορούσε να προβλεφθεί ότι οι περιφερειακές εφημερίδες για το υπομητρώο, κάθε χρόνο να κάνουν μια Υπεύθυνη Δήλωση ότι πληρούν όλες τις προϋποθέσεις του νόμου και μια φορά στα 3 χρόνια να υποβάλλουν αναλυτικά τα δικαιολογητικά. Αν όμως κάποιος βρεθεί να έχει δηλώσει ψευδώς κάτι τέτοιο, τότε να αποβάλλεται από το υπομητρώο για τόσο διάστημα όσο έπαιρνε παράνομα δημοσιεύσεις μέχρι την ημέρα που ανακαλύφθηκε η σχετική παρανομία, ενώ η ψευδή δήλωση να παραπέμπεται και στα αρμόδια δικαστήρια. Έτσι, θα μειωθεί δραστικά η γραφειοκρατία στην υπηρεσία. Επί του «Άρθρου 16 έχουμε την εξής παρατήρηση: 1ον Να προστεθεί ότι οι εργαζόμενοι που δηλώνονται στο ΜΕΤ είναι οι ίδιοι για όλες τις εφημερίδες ημερήσιες ή εβδομαδιαίες που είναι δηλωμένες σε αυτό, όπως ισχύει και για το ΜΗΤ. Επί του ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΛΕΓΧΩΝ έχουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις: 1ον Η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. διενεργεί, ετησίως, και τυχαίους επιτόπιους ελέγχους, σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) τουλάχιστον επί των εγγεγραμμένων στο Μητρώο Έντυπου Τύπου και τρία τοις εκατό (3%) τουλάχιστον επί των εγγεγραμμένων στο Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου.» Στα ποσοστά αυτά να περιλαμβάνονται συνολικά οι έλεγχοι, είτε αυτοί έγιναν τυχαία από την υπηρεσία, είτε μετά από καταγγελίες. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθούν δραστικά οι κακόβουλες καταγγελίες ορισμένων μιας και από την εμπειρία που υπάρχει οι περισσότερες μέχρι σήμερα καταγγελίες έχουν αποδειχθεί βάσιμες. Επίσης, να ελέγχονται μόνο οι καταγγελίες είναι επώνυμες και έχει εξακριβωθεί ότι ο καταγγέλλων είναι υπαρκτό πρόσωπο και έχει έννομο συμφέρον. Πρέπει να σταματήσει το αόριστο των καταγγελιών που μπορεί να γίνονται από Ενώσεις Εκδοτών Εφημερίδων, μιας και σε περίπτωση κακόβουλης καταγγελίας θα είναι δύσκολο να υπάρξει προσφυγή εναντίων κάποιου από τον θιγόμενο εκδότης – εφημερίδα. Σήμερα υπάρχουν εκδότες που υποκινούν ελέγχους με καταγγελίες που γίνονται από Ενώσεις. Οι καταγγελίες να επιδίδονται στους καταγγελόμενους με την έναρξη του Ελέγχου. 2ον Επιτόπιος έλεγχος να γίνεται αν μια καταγγελία αναφέρει παραπτώματα που δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν από την έδρα της υπηρεσίας ελέγχου. Αν π.χ. πρέπει να ελεγχθεί αν μια εφημερίδα πουλάει 400 φύλλα, αυτό εύκολα το βλέπει κανείς από τις περιοδικές δηλώσεις του ΦΠΑ κ.λ.π. και δεν απαιτείται επιτόπιος έλεγχος. 3ον γίνεται αναφορά σε Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων, δηλαδή να υπάρχει προσθήκη στους ελεγκτές τις υπηρεσίας σας, π.χ. υπάλληλος της ΔΟΥ ή της Επιθεώρησης Εργασίας. Θεωρούμε ότι τα στοιχεία που προβλέπει ο νόμος να προσκομιστούν, υπάρχουν στις περιοδικές του ΦΠΑ και στο ΕΡΓΑΝΗ για τους εργαζόμενους. Επίσης, θα μπορούσε ένας ελεγκτής να τα αντλήσει και μόνος του από τα σχετικά πληροφοριακά συστήματα. Δίνεται η εντύπωση ότι μια υπηρεσία που ασκεί ουσιαστικά διοικητικό έλεγχο πάει να μετατραπεί σε υπηρεσία που θα ασκεί οικονομικό έλεγχο στις εκδοτικές επιχειρήσεις. Αυτό είναι αρμοδιότητα άλλων υπουργείων και υπηρεσιών και η επιτροπή της Γ.Γ. Επικοινωνίας θα πρέπει να αρκεστεί στον δικό της ρόλο. Επί του θέματος καλό θα ήταν να ζητηθεί και σχετική γνωμοδότηση από το νομικό συμβούλιο του κράτους και σε κάθε περίπτωση αν προβλεφθεί κάτι τέτοιο να αναφέρει ρητά το αντικείμενο του συγκεκριμένου ελέγχου που μπορεί να είναι μόνο ως αν στα έσοδα έχει δηλωθεί το αναλογών ποσό από τον ΦΠΑ της είσπραξης συνδρομών της εφημερίδας και τίποτα άλλο. Επί του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Δ΄ ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, «Άρθρο 23 Απαγόρευση συμμετοχής σε κρατικά προγράμματα ενισχύσεων, έχουμε την παρακάτω παρατήρηση: 1ον στην διάταξη «Απαγόρευση συμμετοχής σε κρατικά προγράμματα ενισχύσεων» θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι ΜΜΕ που δεν είναι στο ΜΕΤ ή ΜΗΤ δεν μπορούν να δημοσιεύουν κρατικές διαφημίσεις ή να συμμετέχουν σε κρατικά προγράμματα ενισχύσεων. Αυτό πρέπει να είναι σαφές. Επί του Άρθρου 23 Προδιαγραφές εκτύπωσης εντύπων, έχουμε την εξής παρατήρηση: 1ον Πρέπει επιτέλους να τελειώσει η ιστορία με όσους υποστηρίζουν ότι οι εφημερίδες πρέπει να εκτυπώνονται μόνο στα παλιάς τεχνολογίας τυπογραφεία. Σήμερα η τεχνολογία έχει εξελιχθεί και η ενώ όλη μιλάνε για μετάβαση στην ψηφιακή τεχνολογία, κάποιοι θέλουν να πάνε κόντρα στην εξέλιξη, διότι αυτοί αυτά τα μέσα διαθέτουν. Νομίζουμε ότι η επιτροπή αυτή δεν έχει να προσθέσει κάτι καινούργιο μιας και έχουν κατά καιρούς προσκομιστεί στην ΓΓΕ γνωμοδοτήσεις επιχειρήσεων εμπορίας ψηφιακών εκτυπωτικών μηχανημάτων, αλλά και καθηγητών πανεπιστημίου που υπερθεματίζουν υπέρ της νέας γενιάς εκτυπωτικών μηχανημάτων που έχουν πολύ μικρότερο κόστος αγοράς, απαιτούν υποπολλαπλάσιο σε τ.μ. χώρο εγκατάστασης, έχουν πολύ λιγότερη κατανάλωση χαρτιού λόγω ότι δεν έχουν τα λεγόμενα (σκάρτα φύλλα) και δεν δημιουργούν την παραμικρή ρύπανση στο περιβάλλον, σε σχέση με τα πολύ ρυπογόνα χημικά που χρησιμοποιεί η παλιά τεχνολογία και δυστυχώς όλα αυτά καταλήγουν στα ρέματα, στα ποτάμια και τελικά στο πιάτο μας. Θα μπορούσαμε να προτείνουμε στις διαδικασία ελέγχων να ενταχθεί και ο έλεγχος ότι οι εκτυπωτικές εγκαταστάσεις όλων των εφημερίδων και όλων των τεχνολογιών, να αποδεικνύουν που καταλήγουν τα απόβλητά τους και να τηρείται η σχετική περιβαλλοντική νομοθεσία. Επί του ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΥΠΟΜΗΤΡΩΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ έχουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις. 1ον Το υπομητρώο είναι ουσιαστικά ο νόμος 3548/2007 που αναφέρει ότι οι εφημερίδες πρέπει να έχουν διαφορετική συντακτική ομάδα. Θεωρούμε ότι δεν μπορεί να ζητάμε από μια επιχείρηση που έχει μια ημερήσια και μια εβδομαδιαία εφημερίδα να έχει διαφορετικούς δημοσιογράφους. Προτείνουμε να προστεθεί στο νόμο το εξής: Στις επιχειρήσεις με τον ίδιο ΑΦΜ που εκδίδουν ημερήσια, εβδομαδιαία και διαχειρίζονται και ιστοσελίδες, στον αριθμό δημοσιογράφων και άλλων εργαζομένων, προσμετρούνται τα ίδια άτομα και δεν απαιτείται διαφορετικό συντακτικό προσωπικό. 2ον Σε περίπτωση απόλυσης ή οικειοθελούς αποχώρησης του διανομέα, το χρονικό διάστημα αντικατάστασης να μην είναι τριάντα (30) ημέρες, αλλά όπως και για τους δημοσιογράφους (60) ημέρες, δεδομένου τις δυσκολίας εξεύρεσης νέου προσωπικού. 3ον Να επιτρέπεται ετησίως, κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών, από Ιούνιο έως και 15 Σεπτεμβρίου, η διακοπή της έκδοσης όλων των εφημερίδων, ημερήσιων και εβδομαδιαίων περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων για δεκαπέντε συνεχόμενες ημερολογιακές ημέρες (15) ημέρες κατ’ ανώτατο όριο. Αυτό, διότι στις ημερήσιες οι 10 μέρες δεν εξυπηρετεί την δυνατότητα να δοθεί άδεια σε όλο το προσωπικό ταυτόχρονα για ένα εύλογο διάστημα που σίγουρα οι 10 μέρες δεν είναι αρκετές, και απαιτούνται οι 15 ημέρες. 4ον στην παράγραφο που αναφέρει το εμβαδόν που πρέπει να καταλαμβάνει η εκτύπωση μιας εφημερίδας ανεξαρτήτων σελίδων, αναφέρονται κάποια νούμερα όπως (16.936 τ. εκ.) και (25.404 τ.εκ.) που όμως είχαν προβλεφθεί κάποτε με βάση ότι οι εφημερίδες εκδίδονταν σε σελίδες μεγάλων διαστάσεων και έτσι έγινε ο υπολογισμός. Σήμερα όμως οι εφημερίδες εκδίδονται σε μικρότερα σχήματα και περισσότερες σελίδες και ο αριθμός των τ. εκ. Δεσμεύει τα έντυπα αυστηρά έτσι ώστε κάποιος για 200 εκατοστά να αναγκαστεί να εκδίδει 4 επιπλέον σελίδες, δηλαδή να έχει έως και 3000 τ. εκ. Επιπλέον από τα προβλεπόμενα. Προτείνουμε στην διάταξη αυτή να προβλεφθεί ότι το συνολικό εμβαδό να μπορεί να έχει απόκλιση + ή – 10%. 4ον Η διάταξη που αναφέρει ότι οι εφημερίδες τις Περιφέρειας που κυκλοφορούν σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό μικρότερο των ογδόντα χιλιάδων (80.000) κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία διενεργηθείσα απογραφή πληθυσμού, αρκεί να έχουν κατ’ ελάχιστον πωλήσεις διακοσίων πενήντα (250) φύλλων ανά έκδοση και σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο των ογδόντα χιλιάδων (80.000) κατοίκων, να έχουν κατ’ ελάχιστον πωλήσεις διακοσίων πενήντα (400) φύλλων ανά έκδοση. Αυτό πρέπει να εξορθολογιστεί, διότι συμβαίνει το εξής παράδοξο. Ο νόμος να ζητάει να πωλούν 400 φύλλα ανά έκδοση π.χ. στον νομό Θεσσαλονίκης με πληθυσμό 1.092.919 κατοίκους και στον νομό Λέσβου με πληθυσμό 83.755 κατοίκους. Προτείνουμε για να υπάρξει δικαιοσύνη στον νόμο να δημιουργηθούν περισσότερες υποκατηγορίες με βάση τον πληθυσμό και φυσικά να έχουμε αύξηση του αριθμού πωλούμενων φύλλων για νομούς όπως Αττικής και Θεσσαλονίκης και μείωση του αριθμού πωλούμενων φύλλων για νομούς κάτω των 80 χιλιάδων κατοίκων. Οι νομοί πάνω από 500 χιλιάδες κατοίκους 500 φύλλα Οι νομοί από 350 χιλιάδες έως 500 χιλιάδες κατοίκους 450 φύλλα Οι νομοί από 200 χιλιάδες έως 350 χιλιάδες κατοίκους 400 φύλλα Οι νομοί πάνω από 150 χιλιάδες έως 200 χιλιάδες κατοίκους 350 φύλλα Οι νομοί πάνω από 100 χιλιάδες έως 150 χιλιάδες κατοίκους 300 φύλλα Οι νομοί πάνω από 50 χιλιάδες έως 100 χιλιάδες κατοίκους 250 φύλλα Οι νομοί πάνω από 20 χιλιάδες έως 50 χιλιάδες κατοίκους 200 φύλλα Οι νομοί πάνω από 0 χιλιάδες έως 20 χιλιάδες κατοίκους 150 φύλλα (Η πρόταση αυτή αφορά κυρίως νησιά που είναι δυσχερής η κυκλοφορία των φύλλων εκτός του νησιού, κυρίως το χειμώνα). Σημείωση: Θα πρέπει να εξεταστεί να υπάρξει ειδική ρύθμιση για τους νομούς Ξάνθης και Ροδόπης, μιας και τουλάχιστον το 50% του πληθυσμού είναι μειονοτικός και μιλάει διαφορετική γλώσσα. Αυτό και για εθνικούς λόγους. Σε όσους πούνε ότι είναι λίγα π.χ. τα 300 φύλλα για έναν νομό 100 χιλιάδων κατοίκων, να τους θυμίσουμε ότι σήμερα η μεγαλύτερη εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας πουλάει 5000 φύλλα, ενώ υπάρχουν και εφημερίδες με κυκλοφορία 500 φύλλων που εισπράττουν εκατοντάδες χιλιάδε € κάθε χρόνο από κρατική διαφήμιση. Επί του Άρθρου 26 Κατανομή καταχωρίσεων έχουμε την εξής παρατήρηση: Συμφωνούμε με την αλλαγή που επέρχεται μιας και η τάση πλέον είναι πολλές ημερήσιες εφημερίδες να μετατρέπονται σε εβδομαδιαίες και έτσι εξυπηρετείται καλύτερα η δημοσιότητα. Προτείνουμε επίσης και το εξής: Επειδή τα τελευταία χρόνια στις περισσότερες περιοχές της χώρας, έχουν συμβεί θεομηνίες και κάθε είδους φυσικές καταστροφές, όλο και περισσότερες περιοχές βρίσκονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και οι φορείς, Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι κ.λ.π. προχωρούν σε απευθείας αναθέσεις χωρίς καμία προηγούμενη δημοσίευση. Έτσι, όλα γίνονται εν κρυπτό. Σύμφωνα με το Υπ. Εσωτερικών, το 2004 έχουν συναφθεί σε όλο το κράτος πάνω από 160 χιλιάδες συμβάσεις και από αυτές πάνω από 120 χιλιάδες συμβάσεις έγιναν με απευθείας αναθέσεις και χωρίς δημοσίευση. Προτείνουμε, τα έργα ή οι προμήθειες που γίνονται με απευθείας ανάθεση να δημοσιεύεται σε δύο ημερήσιες και και μια εβδομαδιαία εφημερίδα αντί ενός συμβολικού αντιτίμου 100€ + ΦΠΑ που θα πληρώνει άμεσα ο φορέας και θα το μεταθέτει στον ανάδοχο. Έτσι, θα υπάρχει δημοσιότητα και θα υπάρχει πράγματι αντικείμενο για τον παρών νόμο που βάζει πολλές προϋποθέσεις στις εφημερίδες για να μπουν στο υπομητρώο ενώ οι δημοσιεύσεις στις περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης (π.χ. Θεσσαλία) έχουν σχεδόν μηδενιστεί Επί του Άρθρου 27 Αμοιβή για την καταχώριση δημοσιεύσεων έχουμε την εξής παρατήρηση: Πρόκειται για την περισσότερο πονεμένη κατάσταση στον Περιφερειακό τύπο, μιας και οι επιχειρήσεις μας έχουν χάσει πολλά χρήματα από δημοσιεύσεις που έχουν παραγραφεί μετά από παρέλευση 5 ετών. Να μείνει η διάταξη ως έχει, αλλά να υπάρχουν ποινές για όσους φορείς δεν εφαρμόζουν τον νόμο. Το ποσό που οφείλει ο φορέας να πληρώνεται σε 20 μέρες. Το ποσό που θα πληρωθεί όταν αναδειχθεί ανάδοχος να πληρωθεί πριν την υπογραφή της σύμβασης. Η πληρωμή να αποτελεί προϋπόθεση έγκυρης συμβασιοποίησης του έργου ή της προμήθειας. Επί του Άρθρου 28 Κυρώσεις – Αντικατάσταση άρθρου 5 ν. 3548/2007, έχουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις: Είναι ανεπίτρεπτο ενώ σε έναν φορέα που παρανομεί και μας στερεί παράνομα έσοδα, του επιβάλλουν πρόστιμα 3000€, σε μια εφημερίδα η ποινή είναι η διαγραφή από το μητρώο για 6 μήνες. Αν δηλαδή π.χ. μια εφημερίδα καταγγελθεί ότι δημοσίευσε μια διακήρυξη και πήρε 100€ πέρα του νόμου, θα τις στερήσουν τα έσοδα 6 μηνών; Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες για όλους. Επίσης, γιατί να μην είναι υποχρέωση του φορέα να δίνει σε μακέτα το θέμα της δημοσίευσης. Επίσης, δεν είναι σαφής η ΚΥΑ υπ’ αρ. 2/82452/0020/12.11.2008 (Β’ 2441) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών ως προς την γραμματοσειρά, παρά μόνο μιλάει για στιγμές και διάστιχα. Επειδή όμως έτσι θα γίνουμε στόχος καταγγελιών από πάσης φύσεως κακόβουλους συναδέλφους ή εργολάβους, προτείνεται η παρακάτω λύση. Ως γνωστόν μέχρι πριν λίγα χρόνια δημοσιεύονταν στις εφημερίδες μας οι πλειστηριασμοί ακινήτων. Τότε θεωρήθηκε ότι για οικονομικούς λόγους έπρεπε να καταργηθεί η δημοσίευσης. Σήμερα όλοι οι πλειστηριασμοί γίνονται στην πλατφόρμα https://www.eauction.gr/ που ανήκει στο ταμείο νομικών. Η δημοσίευση εκεί γίνεται με τον αριθμό των στιγμών που διαβάζεται αυτόματα από ένα έγγραφο world, open office κ.λ.π. Προτείνουμε: Όταν ένας φορέας αποστέλλει σε μια εφημερίδα ένα κείμενο – διακήρυξη για δημοσίευση, να αναφέρει και τον αριθμό των στιγμών που καταλαμβάνει, ενώ αν περιλαμβάνει και διάφορα σήματα ή πίνακες να υπάρχει προσαύξηση έως 10%. Η τιμολόγηση να είναι αντίστοιχοι με την τιμολόγηση των πλειστηριασμών από το ταμείο νομικών στο περιοδικό «Δελτίο Δικαστικών Δημοσιεύσεων» (ISSN: 1105-5634), η οποία είναι πέντε λεπτά του ευρώ ανά χαρακτήρα (0,05€/χαρακτήρα, ήτοι 2,00€ / στίχο των 40 χαρακτήρων). Γενικές παρατηρήσεις: 1ον Στην διαβούλευση βλέπουμε ότι συμμετέχουν και κάποιοι που χρησιμοποιούν απλά ένα όνομα ή και απλά έναν χαρακτήρα. Θεωρούμε ότι αυτό δεν μπορεί να γίνεται αποδεκτό, μιας και η διαβούλευση σε ένα νομοσχέδιο που αφορά στο μέλλον 200 εφημερίδων της περιφέρειας και χιλιάδων οικογενειών ιδιοκτητών και εργαζομένων, δεν μπορεί να γίνεται με όρους social media. Επίσης, για όσους υπερθεματίζουν για την κατάργηση των διακηρύξεων, θα έπρεπε να ξέρουν ότι αυτό ισχύει σε όλη την Ευρώπη, στόχο έχει την διατήρηση του έντυπου τύπου, όπου παράλληλα έχουν αναπτύξει και προγράμματα φιλαναγνωσίας στα σχολεία. 2ον Όταν μιλάμε για δημοσίευση των διακηρύξεων, άραγε για ποιες διακηρύξεις μιλάμε; Μεγάλη κουβέντα γίνεται στο Υπουργείο Εσωτερικών για το πως επιτέλους θα περιοριστεί η εκτεταμένη χρήση των αναθέσεων. Μάλιστα πρόσφατα στην συζήτηση που είχε με την ΚΕΔΕ, ο υπουργός Εσωτερικών παραθέτοντας στοιχεία του ίδιου του ΚΗΜΔΗΣ ανακοίνωσε πως το 75% των δημοσίων συμβάσεων κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2024 πραγματοποιήθηκε με απευθείας αναθέσεις. Σκεφτείτε πως από τις 169.928 συμβάσεις που υπογράφηκαν οι απευθείας ήταν οι 127.703! Τι σημαίνει αυτό; Πως το «εργαλείο» όπως λένε οι ίδιοι οι δήμαρχοι της απευθείας ανάθεσης έχει μετατραπεί σε καθεστώς. Μάλιστα η επανάληψη των ίδιων αναδόχων, η έλλειψη αιτιολόγησης και οι ανύπαρκτοι έλεγχοι συγκροτούν έναν παραθεσμικό μηχανισμό διανομής του δημοσίου χρήματος! Μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα με τις περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, όπως η Καρδίτσα που βρίσκεται στο καθεστώς αυτό από το 2021 με τον ΙΑΝΟ, ενώ με τον DANIEL στο καθεστώς αυτό είναι ολόκληρη η Θεσσαλία εδώ και δύο χρόνια. Επίσης, η Εύβοια, ο Έβρος, τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, η Ρόδος, η Στυλίδα, η Δυτική Μάνη κ.λ.π. είναι επίσης σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Σε όλες αυτές τις περιοχές όλα πλέον γίνονται με αναθέσεις χωρίς προηγούμενη δημοσίευση και θα έπρεπε να προβλεφθεί και ανάλογη ενίσχυση των εφημερίδων μας που βλέπουν τα έσοδά τους να μειώνονται δραματικά. 3ον Πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί ο νόμος για το 30% της κρατικής διαφήμισης στα επαρχιακά ΜΜΕ. Από το 1994 που ισχύει ο νόμος για το 30% της κρατικής διαφήμισης που πρέπει να κατευθύνεται στην περιφέρεια, δεν έχει εφαρμοστεί. Είναι ζήτημα σήμερα αν το 10% να πηγαίνει στην επαρχία και αυτό με πλήρη αδιαφάνεια. Ο νόμος 3548/2007 προέβλεπε σύσταση επιτροπής για την εποπτεία ότι θα γίνεται η κατανομή σύμφωνα με τον νόμο. Να ξαναγραφεί στο νόμο και να μπει ποινή σε όλους όσους δεν τον εφαρμόζουν. 4ον Θα πρέπει στο νομοσχέδιο γίνει και σαφής αναφορά σε όλες οι υποχρεωτικές δημοσιεύσεις ή να προβλέπεπι ότι θα πρέπει να γίνεται ετησίως μια σχετική κωδικοποίηση μέσω μια Υπουργικής Απόφασης. Σήμερα, γνωρίζουμε ποιες είναι αυτές; Θα πρέπει στο νομοσχέδιο να γραφτούν επιτέλους και οι κυρώσεις σε όλους όσους δεν τηρούν τον νόμο Α. Υποχρεωτικές δημοσιεύσεις σύμφωνα με τη νομοθεσία. 1. Οικονομικά στοιχεία – Ισολογισμοί – Προϋπολογισμοί. Νομοθεσία: · Ν. 3548/2007 (ΦΕΚ 68/Α/20-3-2007), άρθρο 6 παρ. 7 · Ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87/Α/7-6-2010), άρθρο 266 παρ. 6 ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση: · Προϋπολογισμών · Απολογισμών · Ισολογισμών · Τεχνικού προγράμματος 2. Προσλήψεις προσωπικού στους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού Νομοθεσία: · Ν. 2190/1994 (ΦΕΚ 28/Α/3-3-1994) – ΑΣΕΠ · Ν. 4765/2021 (ΦΕΚ 6/Α/15-1-2021) – ΣΟΧ, ΙΔΟΧ · Ν. 3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α/28-6-2007) – Προσλήψεις ειδικών συνεργατών και συμβασιούχων ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση: · Διαγωνισμοί ΑΣΕΠ · ΣΟΧ (Συμβάσεις Ορισμένου Χρόνου) · ΙΔΟΧ (Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου) · Προσλήψεις ανταποδοτικού χαρακτήρα · Πρόσληψη ειδικών συνεργατών · Συμβάσεις έργου 3. Κανονιστικές αποφάσεις Δήμων Νομοθεσία: · Ν. 3463/2006 (ΦΕΚ 114/Α/8-6-2006), άρθρο 79 παρ. 4 ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση των κανονιστικών αποφάσεων των Δήμων με πλήρες κείμενο. 4. Πρόσκληση για το «Μητρώο Αρρένων» Νομοθεσία: · Ν. 2119/1993 (ΦΕΚ 23/Α/4-3-1993), άρθρο 16 ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση στις τοπικές ημερήσιες εφημερίδες για τον στρατολογικό πίνακα. 5. Αλλαγή επωνύμου Νομοθεσία: · Ν. 344/1976 (ΦΕΚ 143/Α/24-6-1976), άρθρο 5 ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση της απόφασης αλλαγής επωνύμου σε ημερήσια εφημερίδα. 6. Δημοσιεύσεις Πολιτικών Γάμων Νομοθεσία: · Ν. 1250/1982 (ΦΕΚ 46/Α/5-5-1982) ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση σε ημερήσια τοπική εφημερίδα. 7.Πολεοδομικές δημοσιεύσεις Νομοθεσία: · Ν. 1337/1983 (ΦΕΚ 33/Α/14-3-1983) ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση σε ημερήσια τοπική εφημερίδα με πλήρες κείμενο και σχέδιο. · Διαβουλεύσεις πολεοδομικών σχεδίων · Πράξεις εφαρμογής σχεδίων πόλης · Κηρύξεις απαλλοτριώσεων · Αναθεωρήσεις ρυμοτομικών σχεδίων 8. Περιβαλλοντικοί όροι Νομοθεσία: · Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ 209/Α/21-9-2011) ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων σε ημερήσια εφημερίδα. 9. Δημοσιεύσεις εκλογικού χαρακτήρα Νομοθεσία: · Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης) ◆ Υποχρεωτική δημοσίευση: · Ανακήρυξη συνδυασμών · Πρόγραμμα εκλογής · Δημοσίευση αποτελεσμάτων Όλα τα παραπάνω να επισημαίνεται ρητώς ότι η δημοσίευση να γίνεται σε πλήρες κείμενο για λόγους αποτελεσματικής διαφάνειας σε ημερήσια εφημερίδα και επί πληρωμή.