Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Δ΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 2725/1999 ΚΑΙ 4326/2025 (άρθρα 89-113)Σχόλιο του χρήστη ΠΣΑΠΠ | 15 Ιουλίου 2025, 16:15
Εκ μέρους του ΠΣΑΠΠ και των ποδοσφαιριστών που εμπνεύστηκαν αυτήν την προσπάθεια, θα θέλαμε να σας μεταφέρουμε τα αυτονόητα και δίκαια αιτήματα των εργαζόμενων αθλητών και αθλητριών του ποδοσφαίρου- οι οποίοι παράλληλα φοιτούν σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σας παραθέτουμε τις ακόλουθες προτάσεις μας σχετικά με την ως προς τη θεσμοθέτηση ενός κανονιστικού πλαισίου το οποίο θα επιλύσει σημαντικές δυσχέρειες που οδηγούν στην αναστολή της φοιτητικής ιδιότητας των εργαζόμενων αθλητών – αθλητριών , όσο διαρκεί η «μικρή» χρονολογικά, επαγγελματική τους καριέρα στον Αθλητισμό. Ειδικότερα: 1. Είναι ευρέως γνωστό ότι ο εργασιακός επαγγελματικός βίος ενός ποδοσφαιριστή, είναι βραχυπρόθεσμος (περίπου 15 έτη), εκκινώντας κατά μέσο όρο από τα 18 του έτη και φτάνοντας μέχρι και το 33ο έτος της ηλικίας του. Επιπροσθέτως, επισημαίνεται ότι κατά τη διάρκεια αυτής, ο εργαζόμενος ποδοσφαιριστής παρέχει την εργασία του υπό καθεστώς εξαρτημένης εργασίας καθημερινά και αδιάλειπτα, για περίπου 11 μήνες κάθε έτους, σε προπονήσεις-αποκαταστάσεις (8-10 ώρες ημερησίως από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το απόγευμα) και σε 2-3 επίσημους αγώνες ανά εβδομάδα, που απαιτούν χρονοβόρα και απαιτητικά ταξίδια στο εσωτερικό και στο εξωτερικό). 2. Σύμφωνα με τα παραπάνω καθίσταται πασιφανές ότι είναι αδύνατο για έναν εργαζόμενο ποδοσφαιριστή-φοιτητή, να μπορέσει να ανταποκριθεί με απόλυτη αφοσίωση και συνέπεια στις καθημερινές ακαδημαϊκές του υποχρεώσεις (παρακολούθηση, εργασίες, εξεταστικές περιόδους) ακόμη κι αν η έδρα της Π.Α.Ε. στην οποία εργάζεται, βρίσκεται στην ίδια πόλη με το ακαδημαϊκό ίδρυμα στο οποίο έχει εισαχθεί. Οφείλουμε επίσης να επισημάνουμε ότι οι εργαζόμενοι ποδοσφαιριστές – ποδοσφαιρίστριες δεν απολαμβάνουν ένα ειδικό καθεστώς αμοιβών ή ειδικότερων όρων εργασίας. Υπάγονται στις γενικές διατάξεις όπως αυτές προβλέπονται για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται σε οποιονδήποτε εργοδότη με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας. Επίσης, επειδή σχεδόν στο σύνολό τους εργάζονται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφαλιστική τους ικανότητα και για τη συμπλήρωση χρόνου εργασίας σε σχέση με τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα. Σε όλα τα παραπάνω ας προστεθεί και το γεγονός ότι αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της διαγραφής τους από το ακαδημαϊκό ίδρυμα όπου φοιτούν. Η ανωτέρω πραγματικότητα συνιστά ιδιαίτερα δυσμενή μεταχείριση, ειδικά για όσους νέους ποδοσφαιριστές που παράλληλα με τις αγωνιστικές απαιτήσεις, μόχθησαν, διάβασαν, αγωνίστηκαν και επέτυχαν την είσοδο τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω πανελληνίων εξετάσεων. Και αιτούμεθα τη συνεργασία σας για την άρση των αρνητικών συνεπειών αυτού του φαινομένου. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από τα δεκάδες που έχουμε διαγνώσει, αποτελεί ο Σερραίος στην καταγωγή, ποδοσφαιριστής της Π.Α.Ε. Α.Ε.Λ., Γιαξής Κυριάκος. Ο 24χρονος σήμερα Κυριάκος, επέτυχε την εισαγωγή του στα Τ.Ε.Φ.Α.Α. Α.Π.Θ., το 2019 μέσω Πανελληνίων εξετάσεων, όντας ποδοσφαιριστής του Π.Α.Ο.Κ. και όντας ήδη επαγγελματίας από τα 15 του έτη, με την ομάδα τότε του Πανσερραϊκού. Μη μπορώντας να ανταποκριθεί στις καθημερινές υποχρεώσεις του Πανεπιστημίου, ο Κυριάκος σε λίγους μήνες θα διαγραφεί από το ακαδημαϊκό ίδρυμα λόγω του ν+2. Γι' αυτό το λόγο προσέγγισε τα αρμόδια μέλη ΔΕΠ και τη γραμματεία του τμήματος του, όπου όχι μόνο πληροφορήθηκε ότι θα διαγραφεί άμεσα, καθώς εδώ και χρόνια αυτές οι περιπτώσεις επιλύονταν μόνο με τη διακριτική μεταχείριση από πλευράς καθηγητών προς τους φοιτητές-αθλητές (καθώς δεν υφίστατο νομικό πλαίσιο ολιστικής λύσης), αλλά του κατέστη και σαφές από το ανθρώπινο δυναμικό του ιδρύματος ότι θα έπρεπε να επιλέξει να πορευτεί στη ζωή του, είτε ως επαγγελματίας αθλητής, είτε ως φοιτητής, καθώς και τα δύο παράλληλα δε θα μπορούσαν να λειτουργήσουν. Πρόκειται επομένως για μια πραγματική κατάσταση η οποία χωρίς δικαιολογητικό λόγο, αφενός παραβιάζει θεμελιώδη Συνταγματικά δικαιώματα αλλά και σε πρακτικό επίπεδο λειτουργεί αποτρεπτικά προς τους αθλητές, είτε από το να εργάζονται είτε από το να σπουδάζουν υπό συνθήκες ίσης μεταχείρισης. 3. Συνεπακόλουθη πιθανότητα της αγχώδους και μη αναλογικής κατάστασης που έχει ήδη περιγράφει, αποτελεί η επικείμενη περίπτωση ανεργίας των αποσυρθέντων επαγγελματιών αθλητών, οι οποίοι δεν έχουν λάβει ακαδημαϊκή ή τεχνική εξειδίκευση σε κάποιο τομέα/κλάδο, έτσι ώστε να αποκατασταθούν επαγγελματικά και να παραμείνουν εργασιακά ενεργοί τις δεκαετίες που ακολουθούν τη λήξη της καριέρας τους. Επίσης, άξιο αναφοράς αποτελεί και το γεγονός ότι μία εκ των αιτιών της αυξανόμενης εμφάνισης περιπτώσεων κατάθλιψης στους αποσυρθέντες ποδοσφαιριστές, είναι η μη δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης και ενεργούς απασχόλησης τους, μετά την απόσυρση τους από τον αθλητισμό. Γι' αυτό το λόγο εδώ και χρόνια, προωθείται μέσω της FIFpro (Διεθνής Ομοσπονδία Επαγγελματιών Ποδοσφαιριστών) και έχει ήδη εδραιωθεί σε δεκάδες κράτη, η θεσμοθέτηση ενός συστήματος ακαδημαϊκής διευκόλυνσης των αθλητών-φοιτητών, έτσι ώστε να επιτευχθεί η προσδοκώμενη dual-career, που θα μπορούσε να δώσει λύση σε πολλές από τις ολέθριες συνέπειες που βιώνουν μετά τη λήξη της καριέρας τους. Το θέμα του dual career, άλλωστε, συζητήθηκε και σημειώθηκε ως μείζον από τα μέλη της Διευρυμένης Μερικής Συμφωνίας στον Αθλητισμό (EPAS), κατά την επίσκεψή τους στην Αθήνα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του πρώην ποδοσφαιριστή της Π.Α.Ε. Π.Α.Ο.Κ., του Αυστριακού Stefan Schwab, ο οποίος κατά τη διάρκεια της θητείας του στην Ελλάδα, μπόρεσε και ολοκλήρωσε την προπτυχιακή του εκπαίδευση στη Διοίκηση Επιχειρήσεων σε Πανεπιστήμιο της χώρας του, ενώ παράλληλα έλαβε και μεταπτυχιακή εξειδίκευση στον τομέα της Διοίκησης Αθλητικών Μονάδων στο ίδιο ίδρυμα. Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητάμε: Κυρίως: Δυνατότητα αναστολής της φοιτητικής ιδιότητας των ποδοσφαιριστών-φοιτητών Α΄ και Β΄ Εθνικής Κατηγορίας Ανδρών και Γυναικών, για όσο διαρκεί η επαγγελματική τους καριέρα (ή έστω για ένα διάστημα που προσεγγίζει τον μέσο όρο καριέρας των ποδοσφαιριστών, που είναι τα 15 έτη), έτσι ώστε μετά τη λήξη αυτής να μπορούν να εγγραφούν στο 1ο εξάμηνο (ή στο εξάμηνο που θα βρισκόταν αν δεν είχαν πάρει αναστολή) και να παρακολουθήσουν τα μαθήματα της σχολής στην οποία έχουν εισαχθεί, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών (full-time), χωρίς να υπάρχει δυνατότητα διαγραφής τους. Δευτερευόντως: Εδραίωση ενός θεσμού μερικής φοίτησης (part-time) για τους ως άνω αναφερόμενους αθλητές, που δύνανται να παρακολουθήσουν κάποια εκ των μαθήματων στο εξάμηνο που βρίσκονται, λόγω προγράμματος προπονήσεων, τοπικής εγγύτητας και τραυματισμών, ή επειδή βρέθηκαν προσφάτως σε διαδικασία αναζήτησης ομάδας (free agents). Υ.Γ. 1: Επισημαίνουμε ότι σε καμία περίπτωση δεν επιζητούμε διακριτική μεταχείριση σε σχέση με τους συμφοιτητές τους, όσον αφορά στον τρόπο παρακολούθησης των μαθημάτων και στη συμμετοχή τους στα υποχρεωτικά εργαστήρια και στις εξεταστικές περιόδους των σχολών. Δεν επιδιώκουμε σε καμία περίπτωση να αλλάξουν τα προγραμμάτων σπουδών των σχολών, για να διευκολυνθούν οι στόχοι μας, ούτε επίσης θα θέλαμε να εδραιωθεί ένα σύστημα σπουδών που θα ευνοούσε με άδικο και άνισο τρόπο τους ως άνω αναφερόμενους έναντι των υπόλοιπων συμφοιτητών τους. Αυτός είναι και ο λόγος που θα θέλαμε να δοθεί η δυνατότητα για αναστολή φοίτησης μέχρι τη λήξη της καριέρας τους, έτσι ώστε όταν εισέλθουν στο 1ο εξάμηνο της σχολής, να μπορούν να παρακολουθήσουν με ισότιμο τρόπο το πρόγραμμα σπουδών, χωρίς παράλληλα να δημιουργούν μηχανογραφικό φόρτο και προβλήματα στον προγραμματισμό των μαθημάτων και των εξετάσεων του εκάστοτε τμήματος. Υ.Γ. 2: Ανάλογα προβλήματα λόγω όμοιων αιτιών, είναι δεδομένο ότι αντιμετωπίζουν και οι αθλητές και αθλήτριες-φοιτητές, των ανωτέρω κατηγοριών και των άλλων ομαδικών και ατομικών αθλημάτων του Ελληνικού αθλητισμού, είτε πρόκειται για καθεστώς επαγγελματικών αθλημάτων, είτε ερασιτεχνικών. Θα ήταν μη αναλογικό και σίγουρα άδικο αν θεωρηθεί ότι μόνο εμείς ως εργαζόμενοι ποδοσφαιριστές-φοιτητές έχουμε αυτές τις δυσκολίες και ότι μία σχετική ρύθμιση θα έπρεπε να αφορά αποκλειστικά τη δική μας περίπτωση. Γι’ αυτό το λόγο προτρέπουμε το Υπουργείο Αθλητισμού να οδηγηθεί σε μία ολιστική προσέγγιση του πραγματευόμενου φαινομένου, που θα εκτιμηθεί και θα αναγνωριστεί δεόντως από τον αθλητικό κόσμο και η οποία θα επεκτείνεται και σε αθλητές και αθλήτριες, φοιτητές και φοιτήτριες και άλλων αθλημάτων, έτσι ώστε η λύση είναι τελειωτική για κάθε πιθανή περίπτωση και να διακατέχεται από τις απαιτούμενες αρχές της καλή νομοθέτησης και πιο συγκεκριμένα τις αρχές της αναλογικότητας, της αναγκαιότητας, της αποτελεσματικότητας και της ισότητας των φύλων.