Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης»ΒΙΒΛΙΟ ΠΕΜΠΤΟ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (άρθρα 656-685)Σχόλιο του χρήστη Τζένη Μπότση | 21 Μαΐου 2026, 21:53




Δεν μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό πώς από τη μία ο νομοθέτης έχει ως σκοπό όλα αυτά που αναφέρονται στο άρθρο 656 (η διασφάλιση της αποτελεσματικής και αντικειμενικής άσκησης του ελέγχου νομιμότητας μέσω της οργάνωσης, στελέχωσης και λειτουργίας της νεοσυσταθείσας Υπηρεσίας και η ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου, η ενότητα, η αντικειμενικότητα και η συνέπεια κατά την άσκηση του ελέγχου νομιμότητας καθώς και η στελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών με προσωπικό υψηλού επιπέδου επιστημονικής και εξειδικευμένης γνώσης, ικανό να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες απαιτήσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης και των υποθέσεων που άπτονται της καθημερινότητας των πολιτών) αλλά από την άλλη να μην δίδονται εξωτερικά κίνητρα και απτά ανταλλάγματα στους υπαλλήλους για να τα πετύχουν όλα αυτά, όπως οικονομικές απολαβές αντάξιες της ελεγκτικής αυτής Υπηρεσίας όπως επιδόματα, μπόνους παραγωγικότητας, προγράμματα επιβράβευσης στόχων όπως το κίνητρο επίτευξης δημοσιονομικών στόχων, επιμίσθιο κ.ά., ούτε καν εσωτερικά κίνητρα όπως μία προοπτική ανέλιξης σε διοικητικές θέσεις. Είναι σαν να ζητάμε από έναν έμπειρο και άριστο γνώστη πολιτικό μηχανικό να χτίσει ένα μεγάλο και απαιτητικό οικοδόμημα, για το οποίο όμως θα πληρωθεί λίγα, τα βασικά. Πιστεύεται ότι θα ασχοληθεί κάποιος με πολύ καλές σπουδές, εμπειρία και άριστη γνώστη της επιστήμης του πολιτικού μηχανικού με ένα mega project αλλά να λάβει βασικό μισθό;;; Ποιος θα έρθει να στελεχώσει αυτή την Υπηρεσία η οποία θα έχει τόσες απαιτήσεις σε σπουδές και γνώσεις, σε εμπειρία και ακεραιότητα και να λαμβάνει βασικό μισθό;;; Ποιος θα έρθει να στελεχώσει Υπηρεσία ελέγχου η οποία θα είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο συμβάσεων εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και ο ίδιος να παίρνει τον ίδιο μισθό με έναν υπάλληλο που απλώς πατάει σφραγίδες ή παραδίδει έγγραφα;;; Γιατί να το κάνει;;; Ενώ μπορεί να είναι αλλού με τα ίδια λεφτά λόγω ενιαίου μισθολογίου και να κάνει πολύ λιγότερα σε όγκο και ευθύνη και να παίρνει τα ίδια λεφτά (άρα περισσότερα);;; Γιατί να μην πάει σε άλλη Υπηρεσία που έχει ειδικά μισθολόγια αφού έχει αυτά τα αυξημένα προσόντα που ζητούνται και απαιτούνται εδώ;;; Ποια είναι τα κίνητρα που δίδονται για να προσελκύσει ο νομοθέτης ικανά, έμπειρα, άμεμπτα και άξια στελέχη;;; Ή μήπως δεν τα θέλει στην πραγματικότητα αυτά τα στελέχη; Σε άλλες ελεγκτικές Υπηρεσίες και Αρχές έτσι είναι; Ποιος πιστεύεται ότι θα κάτσει να ασχοληθεί με επαγγελματισμό, με ακεραιότητα και αποτελεσματικότητα και αποδοτικά με όλο αυτόν τον έλεγχο νομιμότητας πράξεων και αιρετών προσώπων; Αυτός που παίρνει το βασικό μισθό του κλιμακίου του; Χωρίς ειδικό μισθολόγια και κίνητρα αυτή η Υπηρεσία απλώς θα βγάζει πάλι σιωπηρές αποφάσεις, είναι νομοτελειακό! Μήπως εν τέλει αυτό ήταν πάλι το πλάνο; Να υπο-στελεχωθεί (είτε με αριθμό είτε με προσόντα) εξαρχής αυτή η Υπηρεσία; Είναι κρίμα να γίνεται μία τέτοια φιλόδοξη προσπάθεια για μεταρρύθμιση στον έλεγχο νομιμότητας σε πράξεις και πρόσωπα της τοπικής αυτοδιοίκησης και εν τέλει να γίνει κούφια διότι απλά τσιγκουνευτήκαμε τα ειδικά μισθολόγια που αυτονόητα θα έπρεπε να λαμβάνουν στελέχη ειδικών και υψηλών προσόντων σε τέτοιες αυτοτελείς Υπηρεσίες με αυξημένο όγκο και βαρύτητα αρμοδιοτήτων.