• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΙΝΟΓΛΟΥ' | 28 Μαΐου 2026, 14:05

    Με έντονη αγανάκτηση και βαθιά απογοήτευση διαπιστώνουμε ότι οι εργαζόμενοι στις Κοινωνικές Δομές για την Αντιμετώπιση της Φτώχειας (Κέντρα Κοινότητας με τα Παραρτήματά τους, Κοινωνικά Παντοπωλεία, Κοινωνικά Φαρμακεία, Δομές Σίτισης, Ανοικτά Κέντρα Ημέρας Αστέγων, Υπνωτήρια Αστέγων), αλλά και εργαζόμενοι σε δομές όπως ΚΗΦΗ, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΜΕΑ, Ξενώνες Κακοποιημένων Γυναικών, Δημοτικά Ιατρεία κ.ά., αντιμετωπίζουμε έναν προκλητικό και αδικαιολόγητο αποκλεισμό από την προτεινόμενη διάταξη, παρά το γεγονός ότι καλύπτουμε επί σειρά ετών πάγιες και διαρκείς κοινωνικές ανάγκες των δήμων και της κοινωνίας. Η πρόβλεψη εξαίρεσης αποκλειστικά για το προσωπικό παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών δημιουργεί εργαζόμενους «δύο ταχυτήτων» μέσα στην ίδια την κοινωνική πολιτική της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεν υπάρχει αντικειμενικός λόγος να αναγνωρίζεται η αναγκαιότητα διατήρησης συγκεκριμένων κοινωνικών δομών και να αγνοούνται δομές που εδώ και χρόνια αποτελούν βασικό πυλώνα κοινωνικής προστασίας των δήμων. Οι δομές αντιμετώπισης της φτώχειας λειτουργούν αδιάλειπτα επί σειρά ετών, εξυπηρετούν καθημερινά χιλιάδες ευάλωτους πολίτες και καλύπτουν ανάγκες που μόνο έκτακτες ή προσωρινές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Άλλωστε, η ίδια η Πολιτεία αναγνωρίζει διαχρονικά τη σημασία και τη βιωσιμότητα των Κέντρων Κοινότητας και των δομών καταπολέμησης της φτώχειας, τα οποία αποτελούν βασικά εργαλεία κοινωνικής ένταξης, πρόληψης του κοινωνικού αποκλεισμού και υποστήριξης των ευάλωτων ομάδων. Ιδιαίτερα στα Κέντρα Κοινότητας, οι εργαζόμενοι δεν περιοριζόμαστε σε μία τυπική διεκπεραίωση αιτημάτων. Ασκούμε καθημερινά πολυδιάστατο κοινωνικό έργο πρώτης γραμμής. Ως μέλη της Ομάδας Προστασίας Ανηλίκων (ΟΠΑ), διενεργούμε επιτόπιες κατ’ οίκον έρευνες και αξιολογήσεις συνθηκών διαβίωσης, πραγματοποιούμε κοινωνικές έρευνες σε άστεγους συμπολίτες, παρεμβαίνουμε σε περιπτώσεις κοινωνικής ευαλωτότητας και διασυνδέουμε πολίτες με υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας και υγείας. Παράλληλα, παρέχουμε συμβουλευτική και ψυχοκοινωνική υποστήριξη, ενημερώνουμε και εκπαιδεύουμε τους πολίτες σε ζητήματα κοινωνικών δικαιωμάτων και ψηφιακής διακυβέρνησης, διευκολύνοντας καθημερινά την πρόσβασή τους σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες, επιδόματα και κοινωνικά προγράμματα. Τα Κέντρα Κοινότητας αποτελούν για πολλούς πολίτες το πρώτο και συχνά το μοναδικό σημείο επαφής με τις κοινωνικές υπηρεσίες του δήμου. Μέσα στα χρόνια λειτουργίας τους έχει αναπτυχθεί σχέση εμπιστοσύνης, συνέχειας και ουσιαστικής σύνδεσης ανάμεσα στους εργαζόμενους και στους ωφελούμενους. Για ανθρώπους που βιώνουν φτώχεια, αστεγία, κοινωνικό αποκλεισμό, ψυχική επιβάρυνση ή ακραία επισφάλεια, η σταθερότητα αυτής της σχέσης αποτελεί βασική προϋπόθεση για την αποτελεσματική υποστήριξη και την κοινωνική τους ενδυνάμωση. Η συνεχής ανακύκλωση συμβάσεων και η διαρκής εργασιακή ανασφάλεια διακόπτουν αυτή τη θεραπευτική και υποστηρικτική σχέση, οδηγούν σε απώλεια έμπειρου προσωπικού και αποδυναμώνουν κρίσιμες κοινωνικές υπηρεσίες. Οι κοινωνικές δομές δεν μπορούν να λειτουργούν αποτελεσματικά με συνεχή εναλλαγή εργαζομένων και καθεστώς αβεβαιότητας. Την ίδια στιγμή, το ήδη υπάρχον προσωπικό των κοινωνικών υπηρεσιών των δήμων δεν επαρκεί αριθμητικά ώστε να ανταποκριθεί στις ολοένα αυξανόμενες και πιο σύνθετες κοινωνικές ανάγκες. Η φτώχεια, η ακρίβεια, η στεγαστική επισφάλεια, η μοναξιά, η ψυχική επιβάρυνση, η δυσκολία πρόσβασης σε υπηρεσίες, ο ψηφιακός αναλφαβητισμός και η κοινωνική απομόνωση έχουν ενταθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αντί, λοιπόν, να ενισχύονται οι κοινωνικές δομές με σταθερό και έμπειρο προσωπικό, οι εργαζόμενοι παραμένουμε σε καθεστώς ομηρίας, παρότι καλύπτουμε πάγιες και διαρκείς ανάγκες της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι στις δομές αυτές προσληφθήκαμε μέσω διαδικασιών ΑΣΕΠ, διαθέτουμε εξειδικευμένη εμπειρία και στηρίξαμε την κοινωνία σε περιόδους κρίσης, πανδημίας, οικονομικής ασφυξίας και κοινωνικού αποκλεισμού. Οι δομές αυτές δεν αποτελούν προσωρινή λύση, αλλά αναγκαίο και διαρκές κομμάτι της κοινωνικής πολιτικής των δήμων. Η λειτουργία τους συνεχίζεται και στη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027, με σταθερή χρηματοδότηση και χιλιάδες ωφελούμενους πολίτες σε όλη τη χώρα. Κύριε Υπουργέ, οι εργαζόμενοι στις κοινωνικές δομές δεν είμαστε «αόρατοι». Η κοινωνική συνοχή δεν διασφαλίζεται με επιλεκτικές εξαιρέσεις και άνισες διακρίσεις μεταξύ εργαζομένων που υπηρετούν την ίδια κοινωνική αποστολή. Ζητούμε την άμεση διόρθωση της διάταξης ώστε να συμπεριληφθούν ρητά οι εργαζόμενοι των Κοινωνικών Δομών Αντιμετώπισης της Φτώχειας, των Κέντρων Κοινότητας και όλων των κοινωνικών δομών των δήμων που καλύπτουν αποδεδειγμένα πάγιες και διαρκείς ανάγκες της κοινωνικής προστασίας και της τοπικής αυτοδιοίκησης.