• Σχόλιο του χρήστη 'Κώστας Πελετίδης, δήμαρχος Πατρέων' | 3 Ιουνίου 2026, 16:52

    ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ ΚΩΣΤΑ ΠΕΛΕΤΙΔΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Με την συζήτηση για τον Νέο Κώδικα οι συμπολίτες μας, που ζουν στις πόλεις και τα χωριά των Δήμων μας αναρωτιούνται αν θα μπορούν πραγματικά να καλυφθούν οι ανάγκες τους μετά την ψήφιση και την εφαρμογή του. Όποιο ερώτημα και αν θέσει κανείς η απάντηση είναι μια: ΔΕΝ θα μπορούν να καλυφθούν, αφού στο νομοσχέδιο των 761 άρθρων δεν απλοποιείται η επίλυση τοπικών προβλημάτων του λαού, αντίθετα ενισχύει τη λογική της ιδιωτικοποίησης και του ανταγωνισμού, την ανταπόδοση, την ενίσχυση των επενδύσεων και τη χρηματοδότηση των επιχειρηματικών ομίλων, δίνοντας την χαριστική βολή στις υπηρεσίες των Δήμων. Ο νέος Κώδικας, αποτελεί ένα δεσμευτικό προαπαιτούμενο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, μεταβιβάζει νέες αρμοδιότητες στους Δήμους, πολλαπλασιάζοντας την τοπική φορολογία. Έρχονται νέα τέλη και αυξημένοι συντελεστές στα ήδη υπάρχοντα, ενώ προετοιμάζονται και δυνητικά τέλη για τις Περιφέρειες, ως αντιστάθμισμα της υποχρηματοδότησης. Και ο λαός προσδοκά πως αυτή τη φορά μπορεί να δει κάτι ανταποδοτικά, με τα όμορφα λόγια για «οικονομική αυτοτέλεια» των ΟΤΑ και «ισχυρούς Δήμους» να υπερτονίζονται χτίζοντας ένα κούφιο αφήγημα που το διαψεύδει η πραγματικότητα. Την ίδια ώρα οι Δήμοι στερούνται από τα θεσμοθετημένα τους έσοδα, πληρωμένα από τη φορολογία των δημοτών (Φόρο Εισοδήματος, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ), λαμβάνοντας 2,8δις από τα 8δις που εισπράττονται και το 3% του Πράσινου Ταμείου. Χωρίς να αποκαλύπτουν στο λαό μας ποιος απολαμβάνει το 97%, αλλά και τα 5δις που δεν φτάνουν στα ταμεία των Δήμων. Ζεστό χρήμα μοιράζεται για τους επιχειρηματικούς ομίλους, για το λαό, τα παιδιά του και τις ανάγκες του δεν περισσεύουν. Έτσι η ανταποδοτικότητα γίνεται νόμος, με στόχο να εφαρμοστεί καθολικά σε μια σειρά τομείς του Δημοσίου. Στο μέρος Β του Βιβλίου 2 και με το άρθρο 290 καταργούνται αυτοδικαίως την 31η Δεκεμβρίου 2026 τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου της τοπικής αυτοδιοίκησης και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από την 1η Ιανουαρίου 2027 από τον οικείο δήμο. Συγκεκριμένα, από τον συνδυασμό του άρθρου 187 παρ. 1 περ. γ’ και του άρθρου 290 παρ. 2 του σχεδίου νόμου προκύπτει ότι διατηρούνται ρητά μόνον τα Ν.Π.Δ.Δ. που περιλαμβάνονται στις αποφάσεις 103036/29.11.2023 και 108912/19.12.2023, ενώ όσα είχαν υπαχθεί στο άρθρο 27 του ν. 5056/2023 και δεν αναφέρονται στις αποφάσεις αυτές καταργούνται αυτοδικαίως την 31η Δεκεμβρίου 2026, με άσκηση των αρμοδιοτήτων τους από τον οικείο Δήμο από την 1η Ιανουαρίου 2027. Ο Κ.Ο.ΔΗ.Π. δεν περιελήφθη στις ανωτέρω υπουργικές αποφάσεις, παρά το τεκμηριωμένο αίτημα του Δημοτικού Συμβουλίου Πατρέων για εξαίρεσή του. Ο Δήμος Πατρέων και ο Κ.Ο.ΔΗ.Π. προσέφυγαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, ζητώντας την ακύρωση της μη εξαίρεσης. Η σχετική αίτηση ακύρωσης έγινε δεκτή και εξεδόθη η υπ’ αριθμ. 2058/2024 απόφαση Γ΄ Τμήματος, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η υπόθεση του Κ.Ο.ΔΗ.Π. δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ως απλή διοικητική εκκρεμότητα ούτε να παρακαμφθεί η δικαστική απόφαση με νέα γενική διάταξη κατάργησης. Μέσα από τις δομές του παρέχονται κοινωνικοπρονοιακές υπηρεσίες κρίσιμες για της λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά, όπως παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, υπηρεσίες τρίτης ηλικίας, ΚΑΠΗ, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠΑμεΑ, Θερινά ΚΔΑΠ. TMHMA Κοινωνική υποστήριξη ευπαθών ομάδων, δράσεις για άτομα με αναπηρία, ξενώνας αστέγων, κοινωνικές παροχές, κοινωνικό παντοπωλείο και υπηρεσίες υγείας/πρόνοιας. Οι ωφελούμενοι των δομών του Κ.Ο.ΔΗ.Π. είναι, κατά κανόνα, άνθρωποι σε ιδιαιτέρως ευάλωτη κατάσταση, που δεν μπορούν να αναμένουν διοικητικές μεταβάσεις, μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και λοιπές καθυστερήσεις γραφειοκρατικού χαρακτήρα. Η παροχή των υπηρεσιών προς παιδιά, ηλικιωμένους, ΑμεΑ, αστέγους και οικογένειες πρέπει να διασφαλίζεται χωρίς καθυστέρηση, γιατί οι ίδιες οι ανάγκες τους δεν μπορούν να περιμένουν και είναι επιτακτικές. Η κατάργηση του Κ.Ο.ΔΗ.Π. και η διάχυση των αρμοδιοτήτων του θα δημιουργήσει σοβαρές λειτουργικές δυσχέρειες. Με την κατάργησή του, οι κοινωνικά ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού θα έρθουν αντιμέτωπες με μια σειρά γραφειοκρατικές διαδικασίες και ένα «δυσκίνητο» σύστημα που δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα και αποτελεσματικά στις ανάγκες τους. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να εξασφαλιστεί η λειτουργία του ΚΟΔΗΠ, ως ΝΠΔΔ. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι υπηρεσίες του Δήμου θα επιβαρυνθούν επιπλέον μετά και την απαράδεκτη κατάργηση των σχολικών επιτροπών, οι επίλυση ενός απλού ζητήματος, που έχει όμως επίδραση στο κοινωνικό σύνολο θα γίνεται «γολγοθάς». Είναι ξεκάθαρο πως ο κώδικας ούτε θέλει ούτε μπορεί, να βελτιώσει τις παροχές προς τους δημότες, αντίθετα έρχεται να βάλει επιπλέον εμπόδια και κόφτες στις ανάγκες μας. Στο μέρος Ε του Βιβλίου 4 υπάρχουν δεκάδες άρθρα που αφορούν την περιουσία Δήμων και Περιφερειών. Δεν ανοίγει κουβέντα για όλα όσα τόσα χρόνια έχουν παραδοθεί σε ΑΕ του Δημοσίου, αλλά και το Υπερταμείο, για «αξιοποίηση» και ξεπούλημα από μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα. Όπως έγινε με νομοθετική ρύθμιση, την τελευταία στιγμή πριν την έναρξη της προεκλογικής περιόδου το 2023, που ψηφίστηκε στη Βουλή η εκχώρηση στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Α.Ε., θυγατρική της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο), των παραλιών που έχουν χαρακτηριστεί ως «τουριστικά δημόσια κτήματα». Ανάμεσα σ’ αυτές και οι παραλίες του Δήμου Πατρέων, από την περιοχή της Πλαζ, μέχρι και τον Καστελλόκαμπο. Αντίστοιχα ο Δήμος Πατρέων για χρόνια διεκδικούσε την παραχώρηση του παλαιού σκουπιδότοπου στην περιοχή Ριγανόκαμπος της Πάτρας, το ακίνητο αυτό, όπως και το σύνολο των ακινήτων του Δημοσίου, πέρασε στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και αργότερα στην κυριότητα της ΕΤΑΔ Α.Ε. Βρίσκεται σε εκτός σχεδίου περιοχή και στο χώρο προβλέπονται χρήσεις αθλητισμού, πολιτισμού, αναψυχής, εκπαίδευσης και έρευνας. Η συγκεκριμένη έκταση έχει μεγάλη αξία κοινωνική για τον Δήμο που θέλει να τον αναπλάσει για αναψυχή, να γίνει εκεί το ανατολικό πάρκο της πόλης μας και σήμερα φτάνουμε να συζητάμε την μίσθωσή του από την ΕΤΑΔ, σε έναν χώρο που μένει αναξιοποίητος. Η ίδια χρονοβόρα διαδικασία και για την ανενεργή «νεκρή» κοίτη του Διακονιάρη, που αφού τελικά δεν μπόρεσε να «ξεπουληθεί» θα παραχωρηθεί στο Δήμο για ανάπλαση. Οι παραχωρήσεις σε επιχειρηματικά συμφέροντα για τις επενδύσεις τους γίνονται με μεγάλη ευκολία σε χώρους που θεωρούνται «φιλέτα» όπως αυτή του παραλιακού μετώπου της πόλης μας, που χαρίζεται σε «επενδυτές» για να αυξήσουν τα κέρδη τους. Ο δημόσιος χώρος και η δημόσια περιουσία δεν μπορούν να παραχωρούνται ούτε σε ιδιωτικά συμφέροντα, ούτε στους δανειστές. Είναι δημόσια και πρέπει να αντιμετωπίζονται ως κεφάλαιο και περιουσία που τους ανήκει και μπορεί να καλύψει τις ανάγκες τους. • Να επιστραφούν οι παραλίες που είναι χαρακτηρισμένες ως «τουριστικά δημόσια κτήματα» από την ΕΤΑΔ Α.Ε. στους δημότες και στους Δήμους στους οποίους ανήκουν και να μην είναι αντικείμενο οικονομικής εκμετάλλευσης που αποκλείει τους δημότες από την ελεύθερη πρόσβαση. • Να αποχαρακτηριστούν όλες οι χερσαίες ζώνες, όπου δεν ασκείται λιμενική δραστηριότητα, έχει δημιουργηθεί νέο λιμάνι. • Οι Δήμοι πρέπει να μπορούν ελεύθερα να διαχειρίζονται τις δημόσιες εκτάσεις εντός των διοικητικών τους ορίων προς όφελος των πολιτών μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. • Το Ελληνικό Δημόσιο, η ΕΤΑΔ και το Υπερταμείο, να παραχωρούν δωρεάν τα δημόσια ακίνητα με προτεραιότητα στους Δήμους για την κάλυψη των αναγκών τους, αντίστοιχα και τα Υπουργεία που διαθέτουν ακίνητη περιουσία να την παραχωρούν δωρεάν στους Δήμους για την κάλυψη των αναγκών των δημοτών, για πλατείες, σχολικά κτίρια, για τη στέγαση δομών που καλύπτουν κοινωνικές ανάγκες. Κάθε σπιθαμή του τόπου μας πρέπει να είναι διαθέσιμη προς χρήση από το λαό, τους φορείς και τους συλλόγους του, δωρεάν, για την ικανοποίηση των αναγκών του. Οι δημότες μας δεν χρειάζεται να ξαναπληρώσουν για όσα ήδη πλήρωσαν με τη βαριά φορολογία τους, για να χρησιμοποιούν όσα είναι ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ. Καμία πραγματική ανάγκη του λαού μας δεν μπορεί να λυθεί με τον νέο κώδικα. ΚΑΜΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ και ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΓΚΗ, ΟΙ ΔΗΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΟΤΕΣ, ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΜΑΣ.