Αρχική Λήψη μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 για τη θέσπιση πλαισίου ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξηςΆρθρο 8 Διαδικασία ελέγχουΣχόλιο του χρήστη Zepos & Yannopoulos | 16 Απριλίου 2025, 15:24
i. Στην παρ. 1 προτείνεται μετά τη φράση "Η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση σε" να προστεθεί η φράση "στον Πρόεδρο αυτής, κατά την παρ. 3 του άρθρου 7 του παρόντος". Επίσης, μετά τη φράση "είτε εκκινεί τη διαδικασία διεξοδικής έρευνας" να προστεθεί η φράση "για το εάν η επένδυση δύναται να θίξει την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη". ii. Στην παρ. 2 προτείνεται μετά τη φράση "Αν εκκινήσει η διαδικασία διεξοδικής έρευνας" να προστεθεί η φράση "σύμφωνα με την παρ. 1". iii. Στην παρ. 3 προτείνεται η αντικατάσταση της φράσης "μπορεί να επηρεάσει" με τη φράση "μπορεί να θίξει". Επίσης, προτείνεται να τεθεί χρονικό πλαίσιο για την υποβολή της σχετικής εισήγησης. iv. Στην παρ. 7 προτείνεται να οριστεί η διαδικασία με την οποία θα διορίζονται οι εμπειρογνώμονες, για σκοπούς διαφάνειας. v. Στην παρ. 10 προτείνεται μετά την πρόταση "Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. μπορεί να εισηγηθεί στον Υπουργό Εξωτερικών την επιβολή μέτρων μετριασμού ή την απαγόρευση ξένης επένδυσης, χωρίς την πραγματοποίηση διεξοδικής έρευνας." να προστεθεί η πρόταση "Σε αυτήν την περίπτωση, η εισήγηση της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. θα πρέπει να είναι επαρκώς αιτιολογημένη ως προς τη διαδικασία που ακολουθήθηκε εξαιρετικά.", για σκοπούς διαφάνειας. vi. Γενικό σχόλιο επί του άρθρου 8 Για την αποτελεσματική λειτουργία του μηχανισμού και την ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου προτείνεται να προβλεφθεί ρητώς στον νόμο διαδικασία προσφυγής (ειδικό ένδικο βοήθημα ή/και ένδικο μέσο) κατά των αποφάσεων του Υπουργού Εξωτερικών που λαμβάνονται στο πλαίσιο του νόμου για τη θέσπιση πλαισίου και μηχανισμού ελέγχου αμέσων ξένων επενδύσεων. Ειδικότερα προτείνεται να προβλεφθεί είτε σχετική διοικητική διαδικασία προσφυγής κατά τα πρότυπα του α. 30 του ν. 3959/2011, είτε διαδικασία αντίστοιχη με αυτή που ακολουθείται για την προσφυγή κατά των αποφάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) στον ν. 4001/2011 (συγκεκριμένα κατά αποφάσεων του ρυθμιστή για πιστοποίηση διαχειριστών δικτύου φυσικού αερίου ή ηλεκτρικής ενέργειας από τρίτες χώρες). Σε κάθε περίπτωση, κρίσιμο είναι να γίνεται άμεση πρόβλεψη στον νόμο σε ενεργητική νομιμοποίηση καθώς και σε σαφείς και εύλογες προθεσμίες. Η ύπαρξη τέτοιας διαδικασίας είναι κρίσιμη για την προστασία των δικαιωμάτων των επενδυτών, για την ενίσχυση της προβλεψιμότητας και της ασφάλειας των συναλλαγών και, σε κάθε περίπτωση, για τη συμμόρφωση με θεμελιώδεις αρχές της διοικητικής δικαιοσύνης. Σημειώνεται ότι σε μηχανισμούς ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων άλλων κρατών της Ε.Ε. όπως της Γερμανίας - βλ. Νόμο για το Εξωτερικό Εμπόριο και τις Πληρωμές (Außenwirtschaftsgesetz, AWG) και το Διάταγμα για το Εξωτερικό Εμπόριο και τις Πληρωμές (Außenwirtschaftsverordnung, AWV – αλλά και της Ιταλίας – βλ. Golden Power Law – προβλέπουν διαδικασίες δικαστικής επανεξέτασης των αποφάσεων που εκδίδονται από τα αρμόδια όργανα ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων.