Αρχική Λήψη μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 για τη θέσπιση πλαισίου ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξηςΆρθρο 4 Πεδίο εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη POTAMITISVEKRIS Law Firm | 16 Απριλίου 2025, 18:35
Γενικό σχόλιο επί του Σ/Ν: Προτείνεται, για λόγους ασφάλειας δικαίου, να υπάρξει απόλυτη σαφήνεια ως προς το πεδίο εφαρμογής του μηχανισμού ελέγχου. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται όπως διερευνηθεί ιδίως: (α) η περαιτέρω εξειδίκευση των τομέων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής (Παράρτημα), (β) επαρκής σαφήνεια ως προς το ότι καταλαμβάνονται επενδύσεις που υπερβαίνουν τα σχετικά ποσοστά συμμετοχής στο κεφάλαιο της εταιρείας-στόχου (share deals) και επιφέρουν έλεγχο (σωρευτικά), είτε πρόκειται για απευθείας επενδύσεις ξένων επενδυτών από τρίτη χώρα είτε για επενδύσεις από επιχειρήσεις εντός ΕΕ, και μόνο εφόσον οι τελευταίες ελέγχονται από οντότητες τρίτης χώρας, (γ) ο προσδιορισμός της έννοιας του ελέγχου (λ.χ. αντιστοιχία με Κανονισμό (ΕΚ) 139/2004 και άρθρα 5 επ. Ν. 3959/2011), καθώς και των παραγόντων που προσμετρώνται για τον υπολογισμό των ποσοστών συμμετοχής, (δ) ενδεχόμενη εισαγωγή οικονομικού ορίου για την υπαγωγή επένδυσης στο πεδίο εφαρμογής (λ.χ. κύκλος εργασιών στόχου), (ε) αποσαφήνιση του χρονικού σημείου κατά το οποίο ενεργοποιείται υποχρέωση γνωστοποίησης, (στ) εν γένει διευκρίνιση της σχέσης του νόμου με έτερες διατάξεις περί υπαγωγής επενδύσεων σε έλεγχο (τομεακές ή οριζόντιες) προς αποφυγή αλληλεπικαλύψεων. Ειδικότερα, επί του άρθρου 4, παρ. 2: 1. Ως προς την περ. α’, κρίνεται πράγματι σκόπιμη η εξαίρεση μη-ελεγχουσών συμμετοχών, σε αντιστοιχία και με την πρόσφατη Πρόταση 2024/0017(COD) της Επιτροπής για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452. Για λόγους ασφάλειας δικαίου, εκτιμάται αναγκαίο να προκύπτει με σαφήνεια ότι, πέραν της υπέρβασης συμμετοχής 10%/25% στο κεφάλαιο της εταιρείας-στόχου, απαιτείται (σωρευτικά) η ύπαρξη ελέγχου. 2. Προτείνεται όπως διερευνηθεί η εισαγωγή επιπρόσθετων ρητών εξαιρέσεων από το πεδίο εφαρμογής για τις κατωτέρω περιπτώσεις, προκειμένου να μην υφίσταται ανασφάλεια δικαίου ως προς ορισμένες συνήθεις χρηματοοικονομικές συναλλαγές που κατά κανόνα δεν δημιουργούν σταθερούς και άμεσους δεσμούς και δεν συνεπάγονται έλεγχο επί της επιχείρησης-στόχου: (α) Προσωρινή κατοχή τίτλων από πιστωτικούς/χρηματοοικονομικούς οργανισμούς ή ασφαλιστικές εταιρείες, στις συνήθεις δραστηριότητες των οποίων περιλαμβάνεται η εμπορία και η διαπραγμάτευση τίτλων για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτων, με σκοπό τη μεταπώλησή τους (κατ’ αντιστοιχία με το άρθρο 5, παρ. 6(α) Ν. 3959/2011 και το άρθρο 3, παρ. 5(α) Κανονισμού (ΕΚ) 139/2004 περί ελέγχου συγκεντρώσεων). (β) Προσωρινές επενδύσεις μικρής διάρκειας, στις οποίες ο επενδυτής δεν έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τη διοίκηση της επιχείρησης-στόχου, επειδή λειτουργεί ως αναδόχος ή συν-αναδόχος εκδόσεων τίτλων και δημόσιων προσφορών για την πώληση ή εγγραφή τίτλων. (γ) Επενδύσεις που πραγματοποιούνται από επιχειρήσεις των οποίων οι οντότητες άμεσων επενδύσεων είναι Ευρωπαίοι διαχειριστές εγκεκριμένων οργανισμών συλλογικών επενδύσεων (βλ. και την από 24.02.2024 Γνωμοδότηση της Επιτροπής Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επί της πρόσφατης Πρότασης 2024/0017(COD) της Επιτροπής για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) 2019/452). 3. Προτείνεται όπως διερευνηθεί η συνδυαστική εφαρμογή οικονομικού ορίου (λ.χ. κύκλος εργασιών στόχου) προκειμένου να καταλαμβάνεται η επένδυση. Σχετικές προβλέψεις εντοπίζονται, ενδεικτικά, στο βελγικό και αυστριακό πλαίσιο. 4. Προτείνεται όπως οριστεί η έννοια της «νεοφυούς» επιχείρησης, ιδίως προκειμένου να διευκρινιστεί η χρονική περίοδος (λ.χ. προβλεπόμενη διάρκεια 8 ετών υπό την ΚΥΑ 134622/2020 περί Εθνικού Μητρώου Νεοφυών Επιχειρήσεων).