• Σχόλιο του χρήστη 'POTAMITISVEKRIS Law Firm' | 16 Απριλίου 2025, 19:06

    Επί της παρ. 1 συνδυαστικά προς το Παράρτημα (τομείς δραστηριότητας): 1. Ως προς το Πρώτο Μέρος του Παραρτήματος, προτείνεται όπως προσδιοριστεί, για λόγους ασφάλειας δικαίου, ποια αγαθά/υποδομές/υπηρεσίες νοούνται ως «απαραίτητα για την παροχή βασικών υπηρεσιών», καθώς η Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης παρέχει επί του παρόντος ενδεικτικά παραδείγματα. 2. Συναφώς, και στο πλαίσιο της ως άνω εξειδίκευσης, ως προς τον τομέα της ενέργειας προτείνουμε όπως διερευνηθεί η μη υπαγωγή (i) έργων/υποδομών παραγωγής ενέργειας (ή εναλλακτικά η πρόβλεψη ορίου δυναμικότητας/εγκατεστημένης ισχύος) και (ii) άλλων επενδύσεων για τις οποίες υπάρχει ειδική πρόβλεψη έγκρισης/αδειοδότησης υπό τομεακή νομοθεσία (λ.χ. άρθρα 63, 80Η, 114, 122 Ν. 4001/2011). Σημειωτέον ότι το Παράρτημα ΙΙ της Πρότασης 2024/0017(COD) αναφέρει μόνο συγκεκριμένες «ενεργειακές τεχνολογίες». 3. Ως προς τους το Δεύτερο Μέρος του Παραρτήματος, προτείνεται ιδίως: (α) όπως διευκρινιστεί η έννοια της «κρίσιμης» υποθαλάσσιας υποδομής, για σκοπούς ασφάλειας δικαίου, (β) όπως διερευνηθεί/διευκρινιστεί η σχέση με το άρθρο 25, παρ. 1 (β’ εδάφιο) Ν. 1892/1990 αναφορικά με τη διαδικασία άρσης απαγόρευσης μεταβιβάσεων μετοχών εταιριεών με ακίνητα σε παραμεθόριες περιοχές. Συναφώς, προτείνεται όπως (i) καταργηθεί ο σχετικός μηχανισμός του Ν. 1892/1990 και υποκατασταθεί από τον παρόντα νόμο ή (ii) εναλλακτικά, όπως προβλεφθεί ρητά ότι όσες επενδύσεις υπάγονται στον παρόντα νόμο θα εξετάζονται υπό αυτόν και όχι υπό τον Ν. 1892/1990. Επί της παρ. 1(γ) (ενδο-ενωσιακές επενδύσεις): 4. Αναφορικά με τις επενδύσεις από επιχειρήσεις εντός ΕΕ, κρίνεται σκόπιμο να αποσαφηνιστεί ότι καταλαμβάνονται μόνο εφόσον υφίσταται έλεγχος οντότητας τρίτης χώρας επί της επιχείρησης/επενδυτή ΕΕ. Επί του παρόντος, εντοπίζεται αναντιστοιχία μεταξύ του ορισμού «ξένος επενδυτής» στο άρθρο 3 και του άρθρου 6, παρ. 1, περ. γ’ (σε αντίθεση με το άρθρο 3, η εδώ παρ. 1(γ) δεν αναφέρεται σε έλεγχο, αλλά σε «συμμετοχή 10%»). Συναφώς, παρατηρείται ότι η Πρόταση 2024/0017(COD) δεν καταλαμβάνει επενδύσεις από επιχειρήσεις εντός ΕΕ, όταν δεν ελέγχονται από ξένο επενδυτή (βλ. παρ. 11 Προοιμίου). Επίσης, προτείνεται όπως διευκρινιστεί η έννοια της «σημαντικής χρηματοδότησης». 5. Προτείνεται επίσης όπως διερευνηθεί η διευκρίνιση ότι δεν καταλαμβάνεται η περίπτωση όπου στην επιχείρηση/ επενδυτή ΕΕ συμμετέχει μεν (έως και 100%) οντότητα τρίτης χώρας (σε οποιοδήποτε επίπεδο της εταιρικής δομής/μετοχικής διάρθρωσης), εφόσον ο απώτατος ελέγχων ή όλοι οι απώτατοι ελέγχοντες βρίσκονται εντός ΕΕ. Επί της παρ. 2, συνδυαστικά προς το Παράρτημα (ποσοστά συμμετοχής): 6. Προτείνεται, για λόγους ασφάλειας δικαίου: (α) Όπως διευκρινιστεί με σαφήνεια ότι καταλαμβάνονται μόνο share deals (και όχι asset deals). (β) Εφόσον δεν τεθεί οικονομικό όριο ως συνδυαστικό κριτήριο υπαγωγής στο πεδίο εφαρμογής του νόμου, όπως εξεταστεί, εναλλακτικά, η πρόβλεψη απλουστευμένης διαδικασίας ελέγχου για επενδύσεις επί στόχων με χαμηλό κύκλο εργασιών (βλ. συναφώς και την από 24.02.2025 Γνωμοδότηση της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επί της Πρότασης 2024/0017(COD), σημείο (12) προοιμίου). (γ) Όπως διερευνηθεί περεταίρω η αναγκαιότητα υπαγωγής και ενδιάμεσων αυξήσεων συμμετοχής, στο μέτρο που δεν συνοδεύονται από αλλαγή ελέγχου/μεταβολή της φύσης του ελέγχου ή τη χορήγηση επιπρόσθετων εξουσιών/δικαιωμάτων στον επενδυτή, πέραν όσων έχουν ήδη αξιολογηθεί (βλ. συναφώς και Ισπανικό Β. Διάταγμα 571/2023, το οποίο δεν καταλαμβάνει ενδιάμεσες αυξήσεις από επενδυτή που κατέχει ήδη 10%, εάν δεν συνοδεύονται από αλλαγή ελέγχου). Εναλλακτικά, όπως διερευνηθεί η εισαγωγή απλοποιημένης/fast-track διαδικασίας. (δ) Όπως εξειδικευθεί ο βαθμός συγγένειας για προσμέτρηση «μέλους οικογένειας». (ε) Όπως διευκρινιστεί με ποιο τρόπο προσμετρώνται εξωεταιρικές συμφωνίες «για τον υπολογισμό του ποσοστού συμμετοχής», καθώς πέρα από την περίπτωση (βα), προκύπτει ασάφεια ως προς τις περιπτώσεις (ββ) και (βγ).