Αρχική Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας – Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη- και λοιπές διατάξειςΜΕΡΟΣ Α’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΣΤΑ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Ε’ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Ν. 4887/2022 (άρθρα 15-17)Σχόλιο του χρήστη Οικονόμου Γιάννης | 25 Απριλίου 2025, 10:11
Για το Άρθρο 15 • Να προβλεφθεί ειδικό φίλτρο ή αυτοματοποιημένος έλεγχος στο ΠΣ-Αν για να αποφεύγονται λάθη ή σκόπιμες πολλαπλές αιτήσεις. • Το παράβολο να μην καταπίπτει εφόσον η αίτηση απορρίπτεται λόγω τεχνικού λάθους στο σύστημα ή γραφειοκρατικού εμποδίου – ειδικά για ΜμΕ. Για το Άρθρο 16 Στο άρθρο 16 εκφράζω κατηγορηματική διαφωνία με τη δυνατότητα ανάθεσης της αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Είναι ασυμβίβαστο το ίδιο το πιστωτικό ίδρυμα που θα χρηματοδοτήσει επενδυτικό σχέδιο μέσω δανείου (ή και θα ωφεληθεί από εγγύηση του Δημοσίου) να λειτουργεί και ως αξιολογητής του ίδιου σχεδίου. Αυτό υπονομεύει τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και μπορεί να οδηγήσει σε συγκρούσεις συμφερόντων. Επιπλέον, διαφωνώ και με την πρόβλεψη ότι, σε περίπτωση τεχνικών δυσκολιών του ΠΣ-Αν, η αξιολόγηση μπορεί να μετατεθεί χρονικά με διαπιστωτική πράξη. Το Κράτος δεν μπορεί να νομοθετεί προθεσμίες για τους επενδυτές, ενώ ταυτόχρονα να παρακάμπτει τις δικές του υποχρεώσεις επικαλούμενο "τεχνικούς λόγους". Ενδεικτικά, στη μέχρι σήμερα εφαρμογή του ν. 4887/2022, παρότι προβλέπεται αξιολόγηση εντός 45 ημερών (άρθρο 19 §3), έχουν περάσει άνω των δύο ετών χωρίς έκδοση αποτελεσμάτων για πολλά επενδυτικά σχέδια. Προτείνεται: • Να απαλειφθεί η δυνατότητα ανάθεσης αξιολόγησης σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Η αξιολόγηση να γίνεται αποκλειστικά από ανεξάρτητα θεσμικά όργανα (ΕΜΠΑ, Ορκωτοί, ΕΦΕΠΑΕ, Επιτροπές). • Να διασφαλιστεί θεσμικά η τήρηση των προβλεπόμενων προθεσμιών από τη Διοίκηση, με κυρώσεις ή αυτόματη συνέχιση της διαδικασίας υπέρ του επενδυτή σε περίπτωση υπέρβασης. • Σε περιπτώσεις διαπιστωμένης αδυναμίας έκδοσης δικαιολογητικών από τρίτους (δικαστήρια, ΕΦΚΑ, τράπεζες κ.λπ.), να επιτρέπεται παράταση ή υπεύθυνη δήλωση μέχρι την έκδοση. • Να υπάρχει πλήρης ιχνηλασιμότητα της αξιολόγησης στο ΠΣ-Αν με χρονοσημάνσεις για κάθε ενέργεια, προς όφελος της διαφάνειας. • Ο Οδηγός Αξιολόγησης να περιλαμβάνει τυποποιημένα παραδείγματα, δείκτες και ερμηνευτικά σενάρια, ώστε να υπάρχει ομοιογένεια στην κρίση μεταξύ διαφορετικών οργάνων (π.χ. Επιτροπή / ΕΦΕΠΑΕ / Ορκωτοί). Για το Άρθρο 17 • Να υπάρχει προειδοποιητικό μήνυμα στο ΠΣ-Αν ή SMS/email στον επενδυτή μετρώντας την αντίστροφη προθεσμία, ώστε να αποφευχθούν τεχνικές απορρίψεις. • Σε περιπτώσεις διαπιστωμένης αδυναμίας έκδοσης δικαιολογητικών από τρίτους (δικαστήρια, ΕΦΚΑ κ.λπ.), να επιτρέπεται παράταση ή υπεύθυνη δήλωση μέχρι την έκδοση.