ΜΕΡΟΣ Α’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΣΤΑ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Ε’ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Ν. 4887/2022 (άρθρα 15-17)

Άρθρο 15

Υποβολή αίτησης – Τροποποίηση άρθρου 17 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 17 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί υποβολής αίτησης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, προστίθεται περ. ζ’, β) η παρ. 3 αντικαθίσταται, γ) η παρ. 5 καταργείται, δ) προστίθεται παρ. 5Α, ε) στην παρ. 6 προστίθεται δεύτερο εδάφιο, στ) το πρώτο εδάφιο της παρ. 7 αντικαθίσταται, ζ) η παρ. 8 καταργείται και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 17 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 17

Υποβολή αίτησης

  1. Η αίτηση για τη χορήγηση ενίσχυσης περιλαμβάνει κατ` ελάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:

α. Την επωνυμία και το μέγεθος της επιχείρησης (μεγάλη, μεσαία, μικρή, πολύ μικρή),

β. την περιγραφή του έργου, συμπεριλαμβανομένων των εκτιμώμενων ημερομηνιών έναρξης και λήξης,

γ. τον τόπο εκτέλεσης του έργου,

δ. τον κατάλογο των δαπανών του έργου,

ε. τα είδη και το ποσό ενίσχυσης,

στ. το χρηματοδοτικό σχήμα του επενδυτικού σχεδίου και

ζ. το παράβολο του άρθρου 27, περί παραβόλων.

  1. Η αίτηση υπαγωγής και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά υποβάλλονται υποχρεωτικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακών Νόμων (ΠΣ-Αν), όπως προβλέπεται στο άρθρο 126, και ο φορέας ενημερώνεται ηλεκτρονικά για την παραλαβή και καταχώρισή τους. Όλα τα ανωτέρω τηρούνται ηλεκτρονικά στην αρμόδια υπηρεσία παραλαβής, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 17. Το περιεχόμενο της αίτησης και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά καθορίζονται στις αποφάσεις προκήρυξης των καθεστώτων ενίσχυσης.
  2. Οι αιτήσεις για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων δύνανται να υποβάλλονται ως εξής:

α. στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης,

β. στις Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των Περιφερειών της χώρας,

γ. στη Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, Τομέας Μακεδονίας – Θράκης.

Ο φορέας υποδοχής καθορίζεται στην εκάστοτε προκήρυξη καθεστώτος ενίσχυσης.

  1. Με την υποβολή της αίτησης πραγματοποιείται ο έλεγχος της πληρότητας της αίτησης και των συνημμένων δικαιολογητικών, με βάση τυποποιημένο σύστημα ελέγχου πληρότητας.
  2. Καταργείται.

5Α. Κάθε φορέας δύναται να υποβάλει αίτηση υπαγωγής του ίδιου επενδυτικού σχεδίου σε περισσότερα καθεστώτα ενίσχυσης, εφόσον πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις. Με την υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου στον οριστικό πίνακα ενός καθεστώτος αυτοδίκαια απορρίπτονται όλες οι υπόλοιπες αιτήσεις υπαγωγής για το εν λόγω επενδυτικό σχέδιο.

  1. Σε όσες περιπτώσεις ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου πρόκειται να λάβει δάνειο από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα για την υλοποίηση του επενδυτικού του σχεδίου, το είδος των δικαιολογητικών που συνοδεύουν την αίτηση υπαγωγής, καθώς και ο χρόνος υποβολής τυχόν συμπληρωματικών στοιχείων ορίζονται στην προκήρυξη του άρθρου 30. Ο φορέας πρέπει να δηλώνει ρητά κάθε χρηματοδότηση που περιλαμβάνει κρατική στήριξη.
  2. Δεν επιτρέπεται η υποβολή αίτησης υπαγωγής για επενδυτικό σχέδιο το οποίο, είτε στο σύνολό του είτε εν μέρει, έχει ήδη υπαχθεί στις ενισχύσεις του παρόντος ή άλλων καθεστώτων ενίσχυσης.

Οι ως άνω αιτήσεις απορρίπτονται με αιτιολογημένη απόφαση της αρμόδιας υπηρεσίας, το δε παράβολο του άρθρου 27 καταπίπτει υπέρ του Δημοσίου.

  1. Καταργείται.».

 

Άρθρο 16

Όργανα και διαδικασία αξιολόγησης – Τροποποίηση άρθρου 19 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 19 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί οργάνων και διαδικασίας αξιολόγησης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1: αα) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «στις περιπτώσεις της παρ. 3» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του άρθρου 117», αβ) προστίθεται πέμπτο εδάφιο, β) η παρ. 2 αντικαθίσταται, γ) η παρ. 3 καταργείται, δ) στην παρ. 4: δα) η λέξη «συγκριτικής» διαγράφεται, δβ) οι λέξεις «είτε από την Επιτροπή Αξιολόγησης είτε από τον έλεγχο των Ορκωτών Ελεγκτών,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «από τα όργανα της παρ. 1 του παρόντος», ε) η παρ. 5 καταργείται, στ) στην παρ. 6: στα) μετά τις λέξεις «Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων» οι λέξεις «και Σ.Δ.Ι.Τ.» διαγράφονται, στβ) η περ. β’ καταργείται, ζ) στην παρ. 7, οι λέξεις «της Επιτροπής» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των Επιτροπών», η) η παρ. 8 αντικαθίσταται, θ) στην παρ. 10 μετά από τις λέξεις «Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων» διαγράφονται οι λέξεις «και Σ.Δ.Ι.Τ.» και το άρθρο 19 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 19

Όργανα και διαδικασία αξιολόγησης

  1. Η αξιολόγηση πραγματοποιείται από την Επιτροπή Αξιολόγησης του άρθρου 118 ή από μέλος του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών (Ε.Μ.Π.Α.) ή από μέλος του Μητρώου Ορκωτών Ελεγκτών του άρθρου 117 ή δύναται να ανατίθεται με την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης στον Ενδιάμεσο Φορέα Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ» (ΕΦΕΠΑΕ) ή σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 129 παρ. 4. Εάν απαιτούνται διευκρινίσεις σχετικά με το περιεχόμενο του φακέλου, ή υποβολή συμπληρωματικών δικαιολογητικών ή δικαιολογητικών που δεν υποβλήθηκαν, εφόσον συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις για την έκδοσή τους κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, τάσσεται προθεσμία έως επτά (7) εργάσιμων ημερών στον φορέα του επενδυτικού σχεδίου, προκειμένου να τις παράσχει ή να τα υποβάλει. Η δυνατότητα αξιοποιείται άπαξ. Αν η προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη, η διαδικασία αξιολόγησης ολοκληρώνεται στο σύνολό της. Το όργανο αξιολόγησης καθορίζεται στην προκήρυξη του εκάστοτε καθεστώτος.
  2. Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων εκκινεί από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων υπαγωγής στο σχετικό καθεστώς και ολοκληρώνεται εντός προθεσμίας εκατό (100) ημερών.

Η ως άνω προθεσμία αναστέλλεται κατά τον μήνα Αύγουστο.

Αν, για λόγους τεχνικής φύσεως, οι οποίοι αφορούν στη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακών Νόμων (Π.Σ.-Αν.), δεν είναι εφικτή η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων μέσω του Π.Σ.-Αν., η διαδικασία αξιολόγησης ολοκληρώνεται εντός εκατό (100) ημερών από την έκδοση διαπιστωτικής πράξης λειτουργίας του συστήματος από τον Γενικό Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων. Στις περιπτώσεις υπέρβασης των ως άνω ορίων, ο έλεγχος αξιολόγησης ανατίθεται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Ανάπτυξης, σε ανεξάρτητο ορκωτό ελεγκτή από το Μητρώο Ορκωτών – Λογιστών της περ. β` της παρ. 1 του άρθρου 117. Ο ορκωτός ελεγκτής οφείλει, το αργότερο εντός τριάντα (30) ημερών από την ανάθεση, να ολοκληρώσει την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων.

  1. Καταργείται.
  2. Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης τα οποία προέρχονται από τα όργανα της παρ. 1 του παρόντος καταρτίζεται Προσωρινός Πίνακας αποτελεσμάτων αξιολόγησης.
  3. Καταργείται.
  4. Ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου δύναται να υποβάλει ένσταση εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από:

α. την ανάρτηση του Προσωρινού Πίνακα της παρ. 4 στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης.

β. Καταργείται.

  1. Οι ενστάσεις αυτές υποβάλλονται ενώπιον των Επιτροπών Ενστάσεων του άρθρου 119 και αποτελούν ενδικοφανείς προσφυγές.
  2. Μετά την έκδοση αποφάσεων από τις Επιτροπές Ενστάσεων, καταρτίζεται τελικός πίνακας αξιολόγησης, κατά φθίνουσα βαθμολογική σειρά. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, τα επενδυτικά σχέδια κατατάσσονται με κριτήριο το μικρότερο ύψος ενίσχυσης. Ο τελικός πίνακας κατάταξης δεν αποτελεί απόφαση υπαγωγής. Ο πίνακας των επενδυτικών σχεδίων που λαμβάνουν απόφαση υπαγωγής, αποτελεί τον οριστικό πίνακα, και αναρτάται μετά την έκδοση της απόφασης κατανομής των ποσών της παρ. 4 του άρθρου 29.
  3. Στην απόφαση προκήρυξης είναι δυνατόν να εξειδικεύονται περαιτέρω τα κριτήρια, η μεθοδολογία, η προθεσμία παροχής διευκρινίσεων, τα όργανα και η διαδικασία της αξιολόγησης και καθορίζονται τα επιμέρους στοιχεία αξιολόγησης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, οι δείκτες βαθμολόγησης και η στάθμισή τους, καθώς και η ελάχιστη βαθμολογία που πρέπει να συγκεντρώνει το επενδυτικό σχέδιο, προκειμένου να συμπεριληφθεί στους πίνακες κατάταξης.
  4. Ο Υπουργός Ανάπτυξης εκδίδει Οδηγό Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων, ο οποίος αναρτάται στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και περιλαμβάνει τις μεθόδους ελέγχου των προϋποθέσεων νομιμότητας και τις μεθόδους αξιολόγησης, τα πρότυπα κόστη ανά είδος επενδυτικών σχεδίων και λοιπές οδηγίες για την ορθή εκτέλεση του έργου της αξιολόγησης.».

 

Άρθρο 17

Αποφάσεις ένταξης σε καθεστώτα ενισχύσεων – Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 20 ν. 4887/2022

Στο άρθρο 20 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), περί αποφάσεων ένταξης σε καθεστώτα ενισχύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1 προστίθεται νέο πρώτο εδάφιο, β) στην παρ. 3 διαγράφεται το δεύτερο εδάφιο και το άρθρο 20 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 20

Αποφάσεις ένταξης σε καθεστώτα ενισχύσεων

  1. Εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση οριστικού πίνακα κατάταξης, ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου υποβάλλει επικαιροποιημένα πιστοποιητικά δικαστικής φερεγγυότητας, φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Τα επενδυτικά σχέδια που πληρούν τις προϋποθέσεις του παρόντος εντάσσονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του Μέρους Β`, κατόπιν έκδοσης ατομικής απόφασης υπαγωγής από τα αρμόδια όργανα της παρ. 3 του άρθρου 17.
  2. Περίληψη της απόφασης υπαγωγής δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναρτάται στο Πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ».
  3. Στις περιπτώσεις μη έγκρισης του επενδυτικού σχεδίου εκδίδεται απορριπτική απόφαση από τα αρμόδια όργανα της παρ. 3 του άρθρου 17, η οποία κοινοποιείται στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του ενδιαφερομένου.».
  • 3. Προσθήκη νέου Άρθρου 16 μετά το άρθρο 15
    Προτείνεται η προσθήκη νέου άρθρου 16 στο υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου, αμέσως μετά το άρθρο 15, με τίτλο: «Άρθρο 16-Περιεχόμενο αξιολόγησης-Τροποποίηση άρθρου 18 του ν. 4487/2022». Παράλληλα, προτείνεται η αναρίθμηση των επόμενων άρθρων του Σχεδίου Νόμου, κατά τρόπο αντίστοιχο.
    Στο νέο άρθρο προτείνεται να συμπεριληφθεί η εξής προσθήκη:
    «Άρθρο 18-Περιεχόμενα Αξιολόγησης
    Για την υπαγωγή στα καθεστώτα του Μέρους Β’ απαιτείται η διενέργεια αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων, η οποία περιλαμβάνει έλεγχο νομιμότητας, καθώς και αξιολόγηση εύλογου κόστους και έλεγχο δεικτών βαθμολογίας:
    α. Ο έλεγχος νομιμότητας, για κάθε επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει με ποινή αποκλεισμού τα εξής:
    αα. Πλήρη συμμόρφωση της αίτησης υπαγωγής και του υπό έγκριση επενδυτικού σχεδίου με τον παρόντα και τους όρους της προκήρυξης,
    […]
    αδ. διασφάλιση προσβασιμότητας υποδομών και συμβατικών και ψηφιακών υπηρεσιών σε άτομα με αναπηρία. […].

  • 1 Μαΐου 2025, 22:39 | ΣΕΣΜΑ

    Άρθρο 15
    Προτείνεται η οικονομοτεχνική μελέτη να υπογράφεται από οικονομολόγο – μέλος ΟΕΕ, για διασφάλιση της εγκυρότητας της μελέτης.

    Άρθρο 16
    Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων θα πρέπει να πραγματοποιείται από ανεξάρτητους φορείς που δεν έχουν έννομο συμφέρον από την υλοποίηση του εκάστοτε σχεδίου και διαθέτουν σχετική γνώση και εμπειρία.

    Προτείνεται να προβλεφθεί η δυνατότητα αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων μικρομεσαίων επιχειρήσεων ύψους έως 5.000.000€ από εταιρείες συμβούλων επιχειρήσεων – μελών του ΣΕΣΜΑ που δεν εμπλέκονται με την υποβολή ή την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.

    Προτείνεται η προθεσμία στον φορέα του επενδυτικού σχεδίου για υποβολή διευκρινίσεων ή συμπληρωματικών δικαιολογητικών να είναι «κατ’ ελάχιστον επτά (7) εργάσιμες ημέρες» και όχι «έως επτά (7) εργάσιμες ημέρες».

    Προτείνεται ο Οδηγός Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων να εκδίδεται ταυτόχρονα με την προκήρυξη του αντίστοιχου καθεστώτος και να βρίσκεται στην διάθεση των επενδυτών και των μελετητών, ώστε να διευκολύνεται, τόσο η υποβολή επενδυτικών σχεδίων που θα πληρούν τις σχετικές προδιαγραφές, όσο και το έργο της αξιολόγησής τους.

    Άρθρο 17
    Προτείνεται να επεκταθεί η προθεσμία υποβολής επικαιροποιημένων αποδεικτικών σε 45 ημέρες, ώστε να διασφαλιστεί επαρκής χρόνος για τη συλλογή των απαιτούμενων εγγράφων.
    Επίσης, σε περιπτώσεις τεκμηριωμένης δυσχέρειας (π.χ. καθυστερήσεις τρίτων Φορέων, φυσικά εμπόδια κ.λπ.) να υπάρχει δυνατότητα παράτασης κατόπιν σχετικού αιτήματος.
    Η διασύνδεση της πλατφόρμας υποβολής με τις ηλεκτρονικές βάσεις (π.χ. ΓΕΜΗ, taxisnet, ΕΦΚΑ) για την αυτοματοποιημένη και ασφαλή συλλογή των απαιτούμενων στοιχείων θα διευκολύνει σημαντικά όλη τη διαδικασία.

  • 1 Μαΐου 2025, 10:29 | Μιχάλης Παπαδάκης

    Άρθρο 19: Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων εκκινεί από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων υπαγωγής στο σχετικό καθεστώς και ολοκληρώνεται εντός προθεσμίας εκατό (100) ημερών!

    1. Διατήρηση των 45 ημερών
    2. Συμπληρωματικά της κενής περιόδου του Αυγούστου θα πρέπει να προστεθούν η περίοδος 24/12-31/12 και η Μεγάλη Εβδομάδα.
    3. Θα πρέπει μαζί με την προκήρυξη κάθε καθεστώτος να είναι διαθέσιμο το ΠΣ-Αν τουλάχιστον για το στάδιο και της αξιολόγησης (και διαθέσιμο τον οδηγό αξιολόγησης). Οι 45 και οι 100 ημέρες δεν έχουν κανένα νόημα για τον προγραμματισμό του επενδυτή όταν υπάρχει εξάρτηση από την ετοιμότητα του ΠΣ-Αν. βλ. καθεστώτα αγροδιατροφή- επιχειρηματικότητα που αξιολογήθηκαν τα έργα 2+ χρόνια μετά.

  • 1 Μαΐου 2025, 09:44 | Γιάννης Παπαδημητρίου

    H δυνατότητα ανάθεσης της αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα πρέπει να αφαιρεθεί.

  • 30 Απριλίου 2025, 22:33 | Γιώργος Μαδεμλής

    Επανασχεδιασμός του συστήματος αξιολόγησης των αιτήσεων υπαγωγής:
    – η πλήρης κάλυψη της ίδιας συμμετοχής από ίδια κεφάλαια του επενδυτή να λαμβάνει το 100% της βαθμολογίας του κριτηρίου Β και να μην υποχρεώνονται όλοι να λαμβάνουν δάνειο για να πάρουν το σύνολο της βαθμολογίας του κριτηρίου αυτού.
    – η εφαρμογή των κριτηρίων που αφορούν το μορφωτικό επίπεδο των νέων εργαζομένων να αφορά όλες τις περιπτώσεις και όχι μόνο όταν δημιουργούνται πάνω από 6 νέες θέσεις εργασίας. Ο εν λόγω τρόπος βαθμολόγησης «πριμοδοτεί» ατύπως τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα δημιουργίας τουλ 6 νέων θέσεων εργασίας για να λάβουν το μέγιστο της βαθμολογίας

  • 30 Απριλίου 2025, 21:21 | Γιώργος Μαδεμλής

    Οι τράπεζες δεν έχουν την τεχνογνωσία να αξιολογούν προτάσεις του αναπτυξιακού και κατά πάσα πιθανότητα θα εκχωρήσουν την δυνατότητα αυτή σε συνεργαζόμενες ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΛΕΚΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ή ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ. Οι πιστοποιημένοι αξιολογητές και οι αξιολογητές του ΕΦΕΠΑΕ επαρκούν. Να αφαιρεθεί η πρόβλεψη αυτή.
    Να τεθούν σαφείς προθεσμίες έκδοσης οριστικού πίνακα και εγκριτικών αποφάσεων. Δεν νοείται οι εγκριτικές αποφάσεις των καθεστώτων μεταποίησης και τουρισμού
    Α και Β κύκλου να εκδίδονται 10-12 μήνες μετά την έκδοση του προσωρινού πίνακα, ή σε άλλα καθεστώτα όπως της αγροδιατροφής να μην έχουν εκδοθεί αποτελέσματα αξιολόγησης.

  • 30 Απριλίου 2025, 17:36 | ΕΦΕΠΑΕ

    Άρθρο 16 παρ. 1 (τροποποίηση άρθρου 19 ν.4887/2022)
    Προτείνεται να διευκρινιστεί ότι η προθεσμία που τάσσεται εκκινεί από την επομένη της αποστολής του μηνύματος ελλείψεων μέσω του πληροφοριακού συστήματος

    Άρθρο 16 παρ. 2 (τροποποίηση άρθρου 19 ν.4887/2022)
    Προτείνεται η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων να εκκινεί από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και να ολοκληρώνεται με το αποτέλεσμα του ελέγχου αξιολόγησης από την Επιτροπή Αξιολόγησης εντός προθεσμίας σαράντα πέντε (45) ημερών από τη λήξη του καθεστώτος, όπως προβλεπόταν στο άρθρο 19 του ν.4887/2022, ως ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα το οποίο είναι στην κατεύθυνση της επίσπευσης των διαδικασιών αξιολόγησης.

    ομοίως
    Αν, για λόγους τεχνικής φύσεως, οι οποίοι αφορούν στη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακών Νόμων (Π.Σ.-Αν.), δεν είναι εφικτή η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων μέσω του Π.Σ.-Αν., η διαδικασία αξιολόγησης ολοκληρώνεται εντός σαράντα πέντε (45) ημερών από την έκδοση διαπιστωτικής πράξης λειτουργίας του συστήματος από τον Γενικό Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων.

    Άρθρο 16 παρ. 10 (τροποποίηση άρθρου 19 ν.4887/2022)
    Προτείνεται με την έναρξη της υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής να εκδίδεται ο Οδηγός Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων, ο οποίος αναρτάται στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και Σ.Δ.Ι.Τ. και περιλαμβάνει τις μεθόδους ελέγχου των προϋποθέσεων νομιμότητας και τις μεθόδους αξιολόγησης, τα πρότυπα κόστη ανά είδος επενδυτικών σχεδίων και λοιπές οδηγίες για την ορθή εκτέλεση του έργου της αξιολόγησης.

  • 30 Απριλίου 2025, 16:30 | nikos thanopoulos

    Άρθρο 16
    Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων εκκινεί από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων υπαγωγής στο σχετικό καθεστώς και ολοκληρώνεται εντός προθεσμίας εκατό (100) ημερών. στο πλαίσιο επιτάχυνσης των διαδικασιών προτείνεται να παραμείνει ως χρονικό διάστημα οι 45 ημέρες, διάστημα επαρκές για μια αξιολόγηση.
    Άρθρο 17
    Εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση οριστικού πίνακα κατάταξης να εκδίδονται οι αποφάσεις υπαγωγής. Παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση αποφάσεων υπαγωγής, γεγονός που καθυστερεί σημαντικά τις διαδικασίες υλοποίησης για τους φορείς επένδυσης

  • 30 Απριλίου 2025, 11:10 | ICAP ADVISORY

    (1) Η προθεσμία των επτά (7) εργάσιμων ημερών για την υποβολή συμπληρωματικών δικαιολογητικών / διευκρινίσεων από τον φορέα κατά την διάρκεια της αξιολόγησης του επενδυτικού σχεδίου κρίνεται από την εμπειρία μας ως πολύ περιορισμένη και συνήθως δεν επαρκεί για την πλήρη τεκμηρίωση των διευκρινίσεων που ζητούνται. Άλλωστε είναι άδικο να τίθεται τέτοιο ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα στους φορείς των επενδυτικών σχεδίων όταν η διαδικασία αξιολόγησης εκκινεί 24 μήνες μετά την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων σε ορισμένα καθεστώτα (βλέπε Αγροδιατροφή)
    (2) Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων να δύναται να ανατεθεί όχι μόνο σε Ορκωτούς Λογιστές αλλά και σε εταιρείες συμβούλων επιχειρήσεων με αποδεδειγμένη εμπειρία στην αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων στα πλαίσια δράσεων κρατικών ενισχύσεων (π.χ. Στρατηγικές Επενδύσεις, Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας κλπ). Η συσσωρευμένη εμπειρία των εταιρειών αυτών τόσο ως συντάκτες οικονομοτεχνικών μελετών και αιτήσεων υπαγωγής σε καθεστώτα κρατικής ενίσχυσης αλλά και ως αξιολογητών θα έχει άμεσα αποτελέσματα στην διαδικασία αξιολόγησης τόσο ως προς την ορθή διεκπεραίωση της διαδικασίας όσο και την επιτάχυνσή της.
    (3) Ο Οδηγός Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων θα πρέπει υποχρεωτικά να εκδίδεται ταυτόχρονα με την προκήρυξη του αντίστοιχου καθεστώτος και να βρίσκεται στην διάθεση των επενδυτών και των μελετητών ώστε να αποφεύγονται ασάφειες και παρερμηνείες κατά την σύνταξη της Αίτησης Υπαγωγής και να υπάρχει ταύτιση της Αίτησης με τον Οδηγό Αξιολόγησης.

  • 30 Απριλίου 2025, 11:14 | ICAP ADVISORY

    Αναφορικά με τους φορείς υποδοχής:

    Ο τρόπος λειτουργίας του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/22 είναι υπερβολικά συγκεντρωτικός. Υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση των επενδυτικών σχεδίων στην Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων & Αμέσων Ξένων Επενδύσεων καθώς μόνο ένας μικρός αριθμός έργων διαχειρίζεται από τις περιφέρειες & το Υπουργείο Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας – Θράκης). Λόγω του τεράστιου, αυτού, όγκου και φόρτου, η συγκεκριμένη υπηρεσία του Υπουργείου, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των ανθρώπων της, αδυνατεί να διεκπεραιώσει τις διαδικασίες εντός των καθορισμένων χρονικών πλαισίων.

    Επιβάλλεται η αποκέντρωση των διαδικασιών και η επανεξέταση της κατανομής του σημαντικού, αυτού, έργου, για την αποσυμφόρηση της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων, με ανάθεση μεγαλύτερου ρόλου, έργου και αρμοδιοτήτων στις Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των Περιφερειών και στο Υπουργείο Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας – Θράκης), ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αξιολόγησης και πιστοποίησης των επενδύσεων.

    Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία των ΔΙΑΠ και τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα (ευελιξία, αμεσότητα) παρέχεται η δυνατότητα για την περαιτέρω αποκέντρωση του διοικητικού φόρτου της ΓΔΙΕ, αυξάνοντας το όριο των προϋπολογισμών των έργων που θα διαχειρίζονται οι ΔΙΑΠ (από 1 εκ σε 3 ή και 5 εκ.). Συνεπώς το ανώτατο όριο των έργων που θα διαχειρίζονται οι ΔΙΑΠ όπως και η αντίστοιχη Διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών επιβάλλεται να αυξηθεί.

  • 29 Απριλίου 2025, 12:41 | Γρηγόριος Καλαμακίδης

    Άρθρο 17
    Αποφάσεις ένταξης σε καθεστώτα ενισχύσεων
    1. Εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση οριστικού πίνακα κατάταξης, ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου υποβάλλει επικαιροποιημένα πιστοποιητικά δικαστικής φερεγγυότητας, φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας.

    Προτείνεται η κατάργηση της συγκεκριμένης παραγράφου αφού τα συγκεκριμένα δικαιολογητικά θα έχουν ήδη επισυναφθεί στην αίτηση υπαγωγής πριν από λίγους μήνες, ενώ η όλη διαδικασία προσκόμισης και ελέγχου της εντός των 30 ημερών καθυστερεί επιπρόσθετα την δημοσίευση της απόφασης υπαγωγής χωρίς ουσιαστικό λόγο, γεγονός που αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα στην έναρξη των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων ειδικά στη περίπτωση χρηματοδότηση τα και μέσω τραπεζικού δανεισμού.

  • 29 Απριλίου 2025, 12:20 | Γρηγόριος Καλαμακίδης

    Άρθρο 16
    Στο σημείο β του άρθρου 19 του Ν.4887/2022 που καταργείται αναφέρονταν στη «κοινοποίηση της πράξης που εκδίδεται στην περίπτωση της παρ. 5, εφόσον η αίτησή του απορρίφθηκε κατά τον έλεγχο νομιμότητας, ή στρέφεται κατά των αποτελεσμάτων αξιολόγησης του εύλογου κόστους και της βαθμολογίας του επενδυτικού του σχεδίου».

    Προτείνεται να αποσαφηνισθεί ότι παραμένει η δυνατότητα υποβολής ένστασης κατά των αποτελεσμάτων αξιολόγησης, για τις περιπτώσεις του εύλογου του κόστους και της βαθμολογίας.

  • 28 Απριλίου 2025, 19:38 | ΛΑΖΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

    Πέραν των όσων ορθώς αναφέρει ο κος Οικονόμου, σχετικά με τις προθεσμίες δείτε και το προηγούμενο άρθρο 9 που αναφέρει για την επίσπευση των αδειοδοτήσεων:

    β. Η Γ.Δ.ΑΝ.Ν.Α.Ξ.Ε εξετάζει την τυπική πληρότητα και τη συμβατότητα των στοιχείων του φακέλου με βάση την απόφαση της υπαγωγής και μπορεί να ζητήσει συμπληρωματικά στοιχεία για την ολοκλήρωση του φακέλου. Κατόπιν, διαβιβάζει στην αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή την αίτηση και τον οικείο φάκελο για την έκδοση της άδειας, της έγκρισης ή της γνωμοδότησης.

    Υπάρχει η κατάλληλη υποδομή για να δίνει η Υπηρεσία ακόμη μια πληρότητα;;;;

  • 5) Άρθρο 17, να καταργηθεί η υποχρέωση προσκόμισης ενημεροτήτων στην έκδοση της απόφασης, μια πρόταση αξιολογείται πάντα με τα στοιχεία υποβολής και για το χρονικό σημείο – στάδιο της υποβολής

  • Άρθρο 16, να υπάρξει σαφής αναφορά στο νόμο ότι η ολοκλήρωση της αξιολόγησης λαμβάνει χώρα (τελείται) με την έκδοση του οριστικού πίνακα ανά φορέα υποδοχής προτάσεων. Δεν δύναται ένας προσωρινός πίνακας να μένει προσωρινός εις το διηνεκές!

  • Άρθρο 15, στην υποβολή επενδυτικών σχεδίων άνω των 700.000,00 Ευρώ πρέπει να είναι υποχρεωτική η υπογραφή του οικονομολόγου (μέλος ΟΕΕ) που εκπόνησε τη μελέτη βιωσιμότητας και του μηχανικού που εκπόνησε τα τεχνικά στοιχεία (εφόσον υπάρχουν κτηριακές δαπάνες)

  • 28 Απριλίου 2025, 15:14 | Φανή Μαματσοπούλου

    Άρθρο 17: Υποβολή αίτησης
    Παράγραφος 5Α: Δεν γίνεται κατανοητό πως θα εφαρμοστεί η συγκεκριμένη παράγραφος. Από τη στιγμή που τα καθεστώτα είναι στοχευμένα σε συγκεκριμένους οικονομικούς κλάδους δεν θα μπορούσε θεωρητικά για το ίδιο επενδυτικό σχέδιο να γίνει αίτηση σε περισσότερα καθεστώτα.
    Αν το σκεπτικό του νομοσχεδίου αφορά τα καθεστώτα ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ και των ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ, τότε ίσως καλό θα ήταν να γραφεί διαφορετικά για να μην υπάρχει μπέρδεμα.
    Παράγραφος 7: Το ίδιο ισχύει και για την παράγραφο 7 του ίδιου άρθρου.

  • 28 Απριλίου 2025, 14:37 | ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΜΑΝΤΙΝΙΩΤΗΣ

    Άρθρο 15.
    Πολύ ορθά καταργείται η παράγραφος 5 του άρθρου 17, η έκθεση πιστοποίησης αποδείχτηκε ένα εντελώς περιττό εργαλείο, μιας και καλούνταν οι αξιολογητές του ΕΦΕΠΑΕ να αξιολογήσουν και την έκθεση πιστοποίησης!

    Άρθρο 16 παρ 1.
    Θεωρώ πως υπάρχει ασυμβίβαστο τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα οποία θα έχουν άμεσο όφελος από την δανειοδότηση των επενδύσεων, να έχουν δικαίωμα αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων. Να καταργηθεί η σχετική πρόβλεψη.

    Άρθρο 16 παρ 1.
    Στο σημείο τάσσεται προθεσμία έως επτά (7) εργάσιμων ημερών, να διαγραφεί η λέξη έως. Να μπει κοινή προθεσμία για την αποστολή των διευκρινίσεων/ συμπληρωματικών στοιχείων. Με την λέξη έως, μπορεί να κληθεί π.χ ένας επενδυτής να υποβάλει τα συμπληρωματικά εντός 1 ημέρας; Είναι παράλογο.

    Άρθρο 16 παρ 2.
    Υπήρχε σχετική πρόβλεψη στον ν.4887/2022 και δεν εφαρμόστηκε, καθώς π.χ στο καθεστώς της Αγροδιατροφής ακόμα δεν έχουν δημοσιευθεί όλοι οι προσωρινοί πίνακες. Πώς θα διασφαλιστούν οι επενδυτές από αντίστοιχες καθυστερήσεις που οφείλονται στους Δημόσιους Φορείς;

    Άρθρο 16 παρ 10.
    Να οριστεί συγκεκριμένη προθεσμία για την έκδοση του Οδηγού Αξιολόγησης και πάντως πριν την λήξη υποβολών κάθε καθεστώτος. Είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για τους συμβούλους και θα βοηθήσει στο να μειωθούν τόσο η ζήτηση διευκρινίσεων / συμπληρωματικών, όσο και οι απορρίψεις.

  • 25 Απριλίου 2025, 10:11 | Οικονόμου Γιάννης

    Για το Άρθρο 15
    • Να προβλεφθεί ειδικό φίλτρο ή αυτοματοποιημένος έλεγχος στο ΠΣ-Αν για να αποφεύγονται λάθη ή σκόπιμες πολλαπλές αιτήσεις.
    • Το παράβολο να μην καταπίπτει εφόσον η αίτηση απορρίπτεται λόγω τεχνικού λάθους στο σύστημα ή γραφειοκρατικού εμποδίου – ειδικά για ΜμΕ.

    Για το Άρθρο 16
    Στο άρθρο 16 εκφράζω κατηγορηματική διαφωνία με τη δυνατότητα ανάθεσης της αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
    Είναι ασυμβίβαστο το ίδιο το πιστωτικό ίδρυμα που θα χρηματοδοτήσει επενδυτικό σχέδιο μέσω δανείου (ή και θα ωφεληθεί από εγγύηση του Δημοσίου) να λειτουργεί και ως αξιολογητής του ίδιου σχεδίου. Αυτό υπονομεύει τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και μπορεί να οδηγήσει σε συγκρούσεις συμφερόντων.
    Επιπλέον, διαφωνώ και με την πρόβλεψη ότι, σε περίπτωση τεχνικών δυσκολιών του ΠΣ-Αν, η αξιολόγηση μπορεί να μετατεθεί χρονικά με διαπιστωτική πράξη. Το Κράτος δεν μπορεί να νομοθετεί προθεσμίες για τους επενδυτές, ενώ ταυτόχρονα να παρακάμπτει τις δικές του υποχρεώσεις επικαλούμενο «τεχνικούς λόγους».
    Ενδεικτικά, στη μέχρι σήμερα εφαρμογή του ν. 4887/2022, παρότι προβλέπεται αξιολόγηση εντός 45 ημερών (άρθρο 19 §3), έχουν περάσει άνω των δύο ετών χωρίς έκδοση αποτελεσμάτων για πολλά επενδυτικά σχέδια.

    Προτείνεται:
    • Να απαλειφθεί η δυνατότητα ανάθεσης αξιολόγησης σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Η αξιολόγηση να γίνεται αποκλειστικά από ανεξάρτητα θεσμικά όργανα (ΕΜΠΑ, Ορκωτοί, ΕΦΕΠΑΕ, Επιτροπές).
    • Να διασφαλιστεί θεσμικά η τήρηση των προβλεπόμενων προθεσμιών από τη Διοίκηση, με κυρώσεις ή αυτόματη συνέχιση της διαδικασίας υπέρ του επενδυτή σε περίπτωση υπέρβασης.
    • Σε περιπτώσεις διαπιστωμένης αδυναμίας έκδοσης δικαιολογητικών από τρίτους (δικαστήρια, ΕΦΚΑ, τράπεζες κ.λπ.), να επιτρέπεται παράταση ή υπεύθυνη δήλωση μέχρι την έκδοση.
    • Να υπάρχει πλήρης ιχνηλασιμότητα της αξιολόγησης στο ΠΣ-Αν με χρονοσημάνσεις για κάθε ενέργεια, προς όφελος της διαφάνειας.
    • Ο Οδηγός Αξιολόγησης να περιλαμβάνει τυποποιημένα παραδείγματα, δείκτες και ερμηνευτικά σενάρια, ώστε να υπάρχει ομοιογένεια στην κρίση μεταξύ διαφορετικών οργάνων (π.χ. Επιτροπή / ΕΦΕΠΑΕ / Ορκωτοί).

    Για το Άρθρο 17

    • Να υπάρχει προειδοποιητικό μήνυμα στο ΠΣ-Αν ή SMS/email στον επενδυτή μετρώντας την αντίστροφη προθεσμία, ώστε να αποφευχθούν τεχνικές απορρίψεις.
    • Σε περιπτώσεις διαπιστωμένης αδυναμίας έκδοσης δικαιολογητικών από τρίτους (δικαστήρια, ΕΦΚΑ κ.λπ.), να επιτρέπεται παράταση ή υπεύθυνη δήλωση μέχρι την έκδοση.

  • 24 Απριλίου 2025, 10:16 | nikolaos papadopoulos

    Ο νόμος προβλέπει διαδικασία ενστάσεως μετά την ανακοίνωση του προσωρινού πίνακα,πλην όμως δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την περίπτωση που ενώ ένα σχέδιο δεν χρηματοδοτηθεί ( ενώ είναι στον προσωρινό πίνακα ) λόγω έλλειψης προϋπολογισμού.
    δηλαδή ενώ μια επιχείριση κάνει όλη την επίπονη διαδικασίες συμμετοχής και , προετοιμασία της αίτησις και περνάει με θετική αξιολόγηση , μένει έξω από τον νόμο δεν έχει καμία δυνατότητα ένστασης