Αρχική Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας – Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη- και λοιπές διατάξειςΜΕΡΟΣ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)Σχόλιο του χρήστη ΚΟΥΤΟΥΛΑΣ ΠΕΡΙΚΛΗΣ | 30 Απριλίου 2025, 12:02
Ο ν.4887/22 γενικά έχει πολλές καινοτομίες οι οποίες αξιολογούνται θετικά όπως ο διαχωρισμός των καθεστώτων ανά τομέα και ο μεγάλος αριθμός επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που ενισχύονται. Δυστυχώς όμως ο ν.4887/22 αποτελεί και έναν αναπτυξιακό νόμο ο οποίος χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα και δυσλειτουργίες. Οι δυσλειτουργίες / αστοχίες που έχουμε εντοπίσει και οι προτάσεις μας είναι οι εξής: 1. Η μη τακτή προκήρυξη των καθεστώτων που προβλέπονται έχει οδηγήσει στην αναβολή σημαντικών επενδύσεων από επιχειρήσεις όλων των μεγεθών καθώς αναμένουν την προκήρυξη κάποιου καθεστώτος. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι έχουμε πλήθος επενδύσεων οι οποίες δεν υλοποιούνται γιατί αναμένουν κάποια προκήρυξη. Απαιτείται η τακτή προκήρυξη των καθεστώτων για τον καλύτερο προγραμματισμό των επιχειρήσεων και την υλοποίηση των επενδύσεων. Τακτική προκήρυξη καθεστώτων = καλύτερος προγραμματισμός = επιτάχυνση υλοποίησης επενδύσεων 2. Συγχώνευση καθεστώτων. Δεν εξυπηρετεί σε τίποτα να υπάρχουν 13 καθεστώτα από τα οποία προκηρύσσονται μόνο τα 4. Ενσωμάτωση του καθεστώτος της Αγροδιατροφής στο καθεστώς της Μεταποίησης και συχνότερη προκήρυξη του τελευταίου. 3. Περιορισμός ποσοστών ενίσχυσης. Τα ποσοστά ενίσχυσης κρίνονται εξαιρετικά υψηλά σε ορισμένες περιπτώσεις με αποτέλεσμα οι ενισχύσεις να περιορίζονται σε λίγες επιχειρήσεις και να μην διαχέονται σε περισσότερες με δεδομένο ότι ο π/υ της δημόσιας δαπάνης είναι συγκεκριμένος και περιορισμένος. Εντείνεται ο ανταγωνισμός και η βαθμοθηρία με την ανάληψη υποχρεώσεων (π.χ αύξηση απασχόλησης) οι οποίες είναι αδύνατον να ικανοποιηθούν και θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα κατά την ολοκλήρωση των επενδύσεων. Είναι προτιμότερο να μειωθούν τα ποσοστά ενίσχυσης παρά να χορηγούνται απίθανα ποσοστά ενίσχυσης τα οποία είναι αδύνατον να διεκδικηθούν παρά μόνο με υποβολή υπερβολών από την πλευρά των επενδυτών. Ενδεικτικά ποσοστά ενίσχυσης: για ΜΕΓΑΛΕΣ: 35%, ΜΕΣΑΙΕΣ: 40%, ΜΙΚΡΕΣ: 45% τα οποία ικανοποιούν την μεγαλύτερη μερίδα υγιών επιχειρήσεων και κινητοποιούν καλά σχεδιασμένες και βιώσιμες επενδύσεις ( και όχι π.χ. ευκαιριακές προτάσεις) 4. Απαιτείται ο εξορθολογισμός των κριτηρίων βαθμολογίας. Να βαθμολογείται μόνο η ίδια συμμετοχή του επενδυτή. Η έγκριση δανείου να μην βαθμολογείται αλλά να αποτελεί υποχρεωτικό δικαιολογητικό της αίτησης υπαγωγής αν προβλέπεται στην χρηματοδότηση της επένδυσης. Να μειωθεί η βαρύτητα του κριτηρίου της απασχόλησης καθώς το φαινόμενο της έλλειψης προσωπικού έχει επεκταθεί σημαντικά και στην βιομηχανία εκτός από τον πρωτογενή τομέα. Επίσης να απαλειφθεί το κριτήριο των πτυχιούχων ΙΕΚ / ΔΙΕΚ καθώς έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει σοβαρή έλλειψη τέτοιων εργαζομένων (στα πλαίσια της βαθμοθηρίας όμως οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν δεσμευθεί ότι θα προσλάβουν τέτοιους εργαζόμενους). 5. Απαιτείται η αύξηση του π/υ των επενδύσεων που διαχειρίζονται οι ΔΙΑΠ των περιφερειών. Με το παρόν καθεστώς έχει συγκεντρωθεί ένας μεγάλος αριθμός επενδύσεων στην Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη η διαχείρισή τους και η έγκαιρη διεκπεραίωσή τους. Οι ΔΙΑΠ διαθέτουν στελέχη και εμπειρία τα οποία μπορούν να διαχειριστούν και να διεκπεραιώσουν σύντομα μεγάλο όγκο αιτήσεων, επιταχύνοντας σημαντικά τις διαδικασίες, ειδικά στον έλεγχο και πιστοποίηση των επενδύσεων. 6. Επίσης απαιτείται επιμήκυνση της προθεσμίας που έχει στην διάθεση του ο επενδυτής για την παροχή διευκρινίσεων ή την υποβολή ένστασης. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων τα γραφεία συμβούλων απαιτείται να υποστηρίξουν ταυτόχρονα ένα μεγάλο αριθμό επενδυτικών σχεδίων με αποτέλεσμα ο χρόνος αυτός να μην επαρκεί. Είναι άδικο να απαιτείται να απαντήσει η επιχείρηση σε 7 εργάσιμες ημέρες όταν η διαδικασία αξιολόγησης δεν έχει ολοκληρωθεί 24 μήνες μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προτάσεων. 7. Απαιτείται η επιτάχυνση της διαδικασίας της αξιολόγησης γενικότερα, ένα πάγιο αίτημα στα πλαίσια του 4399/16 όσο και του παρόντος νόμου. Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων οδηγούν στην αναβολή της υλοποίησης των επενδύσεων αλλά και στην μη ορθή εκτέλεση των διαδικασιών. Χαρακτηριστικά, προφανώς λόγω της καθυστέρησης στην έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης του καθεστώτος της Αγροδιατροφής, παρατηρήθηκε το φαινόμενο να μην ζητούνται συμπληρωματικά στοιχεία η διευκρινίσεις αλλά να απορρίπτονται κατευθείαν οι αιτήσεις, με αποτέλεσμα να παρακάμπτεται/απαλείφεται το ενδιάμεσο στάδιο και να έχει ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου μόνο ένα στάδιο για παράσχει διευκρινίσεις και να υποβάλλει τις αντιρρήσεις του, το στάδιο της ένστασης.