ΜΕΡΟΣ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)

Άρθρο 1

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος είναι η προσαρμογή στις νέες ανάγκες της ελληνικής οικονομίας μέσω της πρόβλεψης νέων καθεστώτων ενίσχυσης, καθώς και της απλοποίησης των προβλεπόμενων διαδικασιών για τη χορήγηση ενισχύσεων και κινήτρων.

 

Άρθρο 2

Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος αποτελούν:

α) η θέσπιση νέων καθεστώτων ενίσχυσης και η τροποποίηση υφιστάμενων καθεστώτων,

β) η θέσπιση νέου κινήτρου ταχείας αδειοδότησης σε συγκεκριμένα καθεστώτα,

γ) η βελτίωση της διαδικασίας αξιολόγησης και ελέγχου επενδυτικών σχεδίων,

δ) η βελτίωση της λειτουργίας των συλλογικών οργάνων που προβλέπονται σε διάφορα στάδια της διαδικασίας που προβλέπεται στον αναπτυξιακό νόμο.

  • 1 Μαΐου 2025, 22:47 | ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΚΗΣ

    Σχετικά με την νέα Διαβούλευση του Αναπτυξιακού Νόμου θα ήθελα να μεταφέρω τους προβληματισμούς μου σχετικά με δημοσιεύματα τα οποία αναφέρουν ότι ο κλάδος του Τουρισμού δεν θα μπορεί να επιχορηγηθεί (μόνο Φορολογική Απαλλαγή)τόσο για εκσυγχρονισμό όσο και σε κατασκευή νέας τουριστικής μονάδας , το Υπουργείο θέλει να δοθούν μόνο Φορολογικές απαλλαγές , εύλογα το ερώτημα που τίθεται είναι τελικά εάν ο Αναπτυξιακός Νόμος είναι μόνο για μεγάλους επενδυτές και μένουν απέξω όλες οι μικρομεσαίες τουριστικές μονάδες οι οποίες δεκαετίες στήριξαν την Ελληνική οικονομία , την τοπική οικονομία και την μείωση της ανεργίας.
    Γιατί λοιπόν τώρα θα πρέπει να τιμωρηθούμε , αφού αυτομάτως όλες οι μικρομεσαίες τουριστικές μας μονάδες μένουν χωρίς χρηματοοικονομικά εργαλεία για τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται χρόνια τώρα .
    Εάν θυμάμαι καλά την δεκαετία του 2000 η Ελληνική Κυβέρνηση με ειδικά προγράμματα έδινε επιχορηγήσεις να φύγουν οι μεταποιητικές και Βιομηχανικές μονάδες για να πάνε στα Βαλκάνια και τώρα θα τους καλέσουμε ξανά να έρθουν πίσω με γενναίες επιχορηγήσεις.
    Από ότι διαβάζω στον οικονομικό τύπο μεγάλες επενδύσεις στον Βιομηχανικό και Μεταποιητικό κλάδο δεν προχωρούν σε υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων λόγο υψηλού ενεργειακού κόστους και πολυπλοκότητας νόμων και ειδικών διατάξεων, αυτοί που μένουν και φυλάνε Θερμοπύλες είναι οι μικροί επιχειρηματίες σε κάθε γωνιά της χώρας που πραγματικά τιμούν από πολλές πλευρές τον κλάδο και την ίδια την χώρα , καθώς στα δύσκολα χρόνια που πέρασε η χώρα ήταν παρόν και βοήθησαν βάζοντας πλάτη από πολλές πλευρές.
    Μήπως λοιπόν θα πρέπει το Υπουργείο Ανάπτυξης και τα στελέχη του να ξαναδούν με ώριμη σκέψη ξανά την πρόταση να συνεχίσουν να δίνουν Επιχορήγηση στον τουριστικό κλάδο και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις , οι φορολογικές απαλλαγές είναι μόνο για μεγάλους επενδυτές και για αυτούς που διαθέτουν από τρία τέσσερα ξενοδοχεία και πάνω, σε καμία περίπτωση δεν είναι για εμάς τους μικρούς μεσαίους επιχειρηματίες που θέλουν είτε να εκσυγχρονιστούν ή να φτιάξουν μια νέα τουριστική μονάδα.
    Επίσης θέλω να τονίσω ότι σε δημοσίευμα του Πρώτου Θέματος την από 02/02/2025 (σελίδα 12) όπου κάνει λόγο για ακύρωση εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων παρότι το ΦΕΚ με ΑΡ. 128 (02/08/2024) άρθρο 48 δίνει παράταση για όσους έχουν εγκριθεί με ΦΕΚ μετά την 24/05/2021 στον Αναπτυξιακό Νόμο 4399/2016,για την υλοποίηση των επενδυτικών μας σχεδίων.
    Αυτή η απόφαση μέσω του ΦΕΚ 128 (02/08/2024) είναι πολύ ορθή και ειδικά για τον Αναπτυξιακό Νόμο Ν.4399/2016 όπου πέρασε μέσα από Covid (2,5 χρόνια απραξίας), πέρασε μέσα από μεγάλα χρονικά διαστήματα αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων ( υπάρχουν αποφάσεις από τις περιφέρειες μετά από τρία χρόνια από την αρχική κατάθεση επενδυτικού σχεδίου), επιπλέον οι επενδύσεις του τουρισμού περνούν μέσα από μεγάλες καθυστερήσεις Δημοσίων υπηρεσιών όπως Αρχαιολογική Υπηρεσία , Δασαρχεία , Πρότυπες περιβαλλοντολογικές μελέτες, τελική έγκριση και εκταμίευση τραπεζικών δανείων , οπότε εύλογα ο χρόνος υλοποίησης ενός επενδυτικού σχεδίου φεύγει πολύ εύκολα από τους αρχικούς χρόνους που έχουν ορίσει οι αρμόδιες υπηρεσίες.
    Το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας δεν είναι το παραγωγικό μοντέλο αλλά ή κάθε αρμόδια Διεύθυνση του Δημοσίου έχει τους δικούς της χρόνους , η μία Δημόσια υπηρεσία Αναιρεί μία άλλη Δημόσια υπηρεσία η οποία μπορεί να θέλει να προχωρήσει οτιδήποτε παραγωγικό και ανταγωνιστικό για την χώρα, επομένως δεν είναι ότι οι επενδυτές αργούν να υλοποιήσουν αλλά οι διαφορετικές υπηρεσίες που εμπλέκονται σε επενδυτικά θέματα που πολλές φορές από την υποστελέχωση που έχουν ακινητοποιούν κάθε επενδυτικό σχεδιασμό και κάθε επενδυτική ευκαιρία που θα μπορούσε πραγματικά να ανεβάσει και άλλο την χώρα .
    Τέλος στις επενδύσεις Ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι η χώρα θωρακίζεται από τις μικρομεσαίες επενδύσεις , γιατί οι μεγάλες επενδύσεις πολύ γρήγορα χαιρετούν για άλλες χώρες και για άλλες οικονομικές παροχές, προς όφελος πάντα λίγων και όχι των πολλών
    Μ΄ Εκτίμηση
    Αντώνης Σταυρουλάκης
    Αντιπρόεδρος Hotel Agrilia

  • 1 Μαΐου 2025, 22:56 | ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΚΗΣ

    Σχετικά με την νέα Διαβούλευση του Αναπτυξιακού Νόμου θα ήθελα να μεταφέρω τους προβληματισμούς μου σχετικά με δημοσιεύματα τα οποία αναφέρουν ότι ο κλάδος του Τουρισμού δεν θα μπορεί να επιχορηγηθεί (μόνο Φορολογική Απαλλαγή)τόσο για εκσυγχρονισμό όσο και σε κατασκευή νέας τουριστικής μονάδας , το Υπουργείο θέλει να δοθούν μόνο Φορολογικές απαλλαγές , εύλογα το ερώτημα που τίθεται είναι τελικά εάν ο Αναπτυξιακός Νόμος είναι μόνο για μεγάλους επενδυτές και μένουν απέξω όλες οι μικρομεσαίες τουριστικές μονάδες οι οποίες δεκαετίες στήριξαν την Ελληνική οικονομία , την τοπική οικονομία και την μείωση της ανεργίας.
    Γιατί λοιπόν τώρα θα πρέπει να τιμωρηθούμε , αφού αυτομάτως όλες οι μικρομεσαίες τουριστικές μας μονάδες μένουν χωρίς χρηματοοικονομικά εργαλεία για τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται χρόνια τώρα .
    Εάν θυμάμαι καλά την δεκαετία του 2000 η Ελληνική Κυβέρνηση με ειδικά προγράμματα έδινε επιχορηγήσεις να φύγουν οι μεταποιητικές και Βιομηχανικές μονάδες για να πάνε στα Βαλκάνια και τώρα θα τους καλέσουμε ξανά να έρθουν πίσω με γενναίες επιχορηγήσεις.
    Από ότι διαβάζω στον οικονομικό τύπο μεγάλες επενδύσεις στον Βιομηχανικό και Μεταποιητικό κλάδο δεν προχωρούν σε υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων λόγο υψηλού ενεργειακού κόστους και πολυπλοκότητας νόμων και ειδικών διατάξεων, αυτοί που μένουν και φυλάνε Θερμοπύλες είναι οι μικροί επιχειρηματίες σε κάθε γωνιά της χώρας που πραγματικά τιμούν από πολλές πλευρές τον κλάδο και την ίδια την χώρα , καθώς στα δύσκολα χρόνια που πέρασε η χώρα ήταν παρόν και βοήθησαν βάζοντας πλάτη από πολλές πλευρές.
    Μήπως λοιπόν θα πρέπει το Υπουργείο Ανάπτυξης και τα στελέχη του να ξαναδούν με ώριμη σκέψη ξανά την πρόταση να συνεχίσουν να δίνουν Επιχορήγηση στον τουριστικό κλάδο και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις , οι φορολογικές απαλλαγές είναι μόνο για μεγάλους επενδυτές και για αυτούς που διαθέτουν από τρία τέσσερα ξενοδοχεία και πάνω, σε καμία περίπτωση δεν είναι για εμάς τους μικρούς μεσαίους επιχειρηματίες που θέλουν είτε να εκσυγχρονιστούν ή να φτιάξουν μια νέα τουριστική μονάδα.
    Επίσης θέλω να τονίσω ότι σε δημοσίευμα του Πρώτου Θέματος την από 02/02/2025 (σελίδα 12) όπου κάνει λόγο για ακύρωση εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων παρότι το ΦΕΚ με ΑΡ. 128 (02/08/2024) άρθρο 48 δίνει παράταση για όσους έχουν εγκριθεί με ΦΕΚ μετά την 24/05/2021 στον Αναπτυξιακό Νόμο 4399/2016,για την υλοποίηση των επενδυτικών μας σχεδίων.
    Αυτή η απόφαση μέσω του ΦΕΚ 128 (02/08/2024) είναι πολύ ορθή και ειδικά για τον Αναπτυξιακό Νόμο Ν.4399/2016 όπου πέρασε μέσα από Covid (2,5 χρόνια απραξίας), πέρασε μέσα από μεγάλα χρονικά διαστήματα αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων ( υπάρχουν αποφάσεις από τις περιφέρειες μετά από τρία χρόνια από την αρχική κατάθεση επενδυτικού σχεδίου), επιπλέον οι επενδύσεις του τουρισμού περνούν μέσα από μεγάλες καθυστερήσεις Δημοσίων υπηρεσιών όπως Αρχαιολογική Υπηρεσία , Δασαρχεία , Πρότυπες περιβαλλοντολογικές μελέτες, τελική έγκριση και εκταμίευση τραπεζικών δανείων , οπότε εύλογα ο χρόνος υλοποίησης ενός επενδυτικού σχεδίου φεύγει πολύ εύκολα από τους αρχικούς χρόνους που έχουν ορίσει οι αρμόδιες υπηρεσίες.
    Το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας δεν είναι το παραγωγικό μοντέλο αλλά ή κάθε αρμόδια Διεύθυνση του Δημοσίου έχει τους δικούς της χρόνους , η μία Δημόσια υπηρεσία Αναιρεί μία άλλη Δημόσια υπηρεσία η οποία μπορεί να θέλει να προχωρήσει οτιδήποτε παραγωγικό και ανταγωνιστικό για την χώρα, επομένως δεν είναι ότι οι επενδυτές αργούν να υλοποιήσουν αλλά οι διαφορετικές υπηρεσίες που εμπλέκονται σε επενδυτικά θέματα που πολλές φορές από την υποστελέχωση που έχουν ακινητοποιούν κάθε επενδυτικό σχεδιασμό και κάθε επενδυτική ευκαιρία που θα μπορούσε πραγματικά να ανεβάσει και άλλο την χώρα .
    Τέλος στις επενδύσεις Ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι η χώρα θωρακίζεται από τις μικρομεσαίες επενδύσεις , γιατί οι μεγάλες επενδύσεις πολύ γρήγορα χαιρετούν για άλλες χώρες και για άλλες οικονομικές παροχές, προς όφελος πάντα λίγων και όχι των πολλών

    Μ΄ Εκτίμηση
    Αντώνης Σταυρουλάκης
    Αντιπρόεδρος Hotel Agrilia

  • 1 Μαΐου 2025, 13:14 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ

    Η μη ύπαρξη σταθερού πλαισίου χωρίς ξεκάθαρο χρονικό προγραμματισμό , ασάφειες και καθυστερήσεις καθιστά τον αναπτυξιακό νόμο αρκετές φορές ως τροχοπέδη και όχι επιταχυντή ανάπτυξης. Πολλά επενδυτικά σχέδια εγκλωβίζονται στην αναμονή των προκηρύξεων ή στις καθυστερήσεις στην έκδοση αποτελεσμάτων.
    Ο Αναπτυξιακός Νόμος θα πρεπει να αποτελέσει ένα σταθερό αναπτυξιακό εργαλείο το οποίο θα δίνει την δυνατότητα να υποβάλλονται συνεχώς επενδυτικά σχέδια όταν έχουν μια ελάχιστη ωριμότητα και μια ελάχιστη βαθμολογία και να αξιολογούνται άμεσα .
    Συνεπώς για να αντιμετωπιστεί το διαπιστωμένο έλλειμα των παραγωγικών επενδύσεων στην ελληνική οικονομία θα πρεπει να πραγματοποιηθούν τα εξής :
    1. Σταθερότητα του Αναπτυξιακού Νόμου είτε με ξεκάθαρο χρονικό πραγματισμό σε βάθος τουλάχιστον 5 ετών είτε ένας νόμος συνεχόμενα ανοιχτός με ελάχιστη βαθμολογία και άμεση αξιολόγηση
    2. Για κάθε επενδυτικό σχέδιο , συνδυασμός κινήτρων επιχορήγησης, φοροαπαλλαγής , επιδοτούμενων / εγγυημένων δανείων, μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών του δημιουργούμενου προσωπικού για τα πρώτα έτη της επένδυσης, έτσι ώστε να μην υπάρχει συνολική άμεση επιβάρυνση του ΠΔΕ που δημιουργεί καθυστερήσεις στις πληρωμές και επιπελον θα εντάσονται και περισσότερα επενδυτικά σχεδια.

    3. Δυνατότητα αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων και του ελέγχου πιστοποίησης σε οργανωμένες ιδιωτικές συμβουλευτικές εταιρείες που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια , με αυστηρό πλαίσιο ελέγχου από το κράτος για να μειωθούν οι καθυστερήσεις

  • 1 Μαΐου 2025, 13:42 | Eleni Paparika

    Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης του καθεστώτος 360°, επί σχεδόν 2 χρόνια είναι απαράδεκτη. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για τόσο προκλητική καθυστέρηση, η οποία ακυρώνει στην πράξη την έννοια του αναπτυξιακού νόμου και διαβρώνει την εμπιστοσύνη της αγοράς.

  • 1 Μαΐου 2025, 13:30 | Ιωάννης Τσαπάρας

    Συμφωνώ απόλυτα με τον Alexandros.
    Ο Ν. 4887/2022 είναι ένας νόμος σαφώς κατώτερος από τον 4399/2016. Αντί να αξιοποιηθούν οι βελτιωτικές δυνατότητες του 4399, επιλέχθηκε να ξηλωθεί και να αντικατασταθεί χωρίς επαρκή αιτιολόγηση – μόνο και μόνο επειδή ανήκε σε «άλλη» κυβέρνηση. Αυτή η νομοθετική μικροπολιτική καταστρέφει τη συνέχεια, τη σοβαρότητα και την αξιοπιστία του κράτους απέναντι στους επενδυτές.

  • Με αφορμή δημοοσιεύσεις οπου ο Υπουργός Ανάπτυξης και το επιτελείο του προκειμένου να εξορθολογήσουν τον επενδυτικό χάρτη της χώρας και να απελευθερώσουν κονδύλια θα απεντάξουν ανενεργά επενδυτικά σχέδια τα οποία είχαν εγκριθεί σε παλαιότερους αναπτυξιακούς νόμους κάτι που είναι σωστό ως σκέψη κατα τη γνώμη μου, ωστόσο έργα του νόμου 4399/2016 τα οποία εγκρίθηκαν κατά τη διάρκεια του κορωναιού και μετά δεν μπορεί να συμπεριληφθούν σε αυτή την κατηγορία. Στο πλαίσιο αυτό ορθώς αποφασίστηκε από το υπουργείο ανάπτυξης στις 2/8/2024 με ΦΕΚ αρ φύλλου 128 τεύχος Α Αρθρο 48 για τα έργα που εγκρίθηκαν μετά τις 24 Μαίου 2021 να μπορεί να παραταθεί η υλοποίηση των έργων κατά 2 έτη προκειμένου να επιτευχθεί το 50%( αρχικός χρόνος υλοποίησης 3 έτη με αυτοδίκαιη παράταση 2 έτη με την υλοποίηση του 50%)

    Λόγω των καθυστερήσεων έκδοσης πολεοδομικών αδειών, καθυστερήσεων λήψης δανειακών αποφάσεων, καθυστερήσεων στις εγκρίσεις τροποποιήσεων και καθυστερήσεων έκδοσης γενικότερων πιστοποιητικών όπως περιβαντολλογικών και αρχαιολογικών από δημόσιες υπηρεσίες θα πρέπει να παραμείνει η συγκεκριμένη απόφαση χωρίς τροποποίηση. Υπάρχουν επενδυτές οι οποίοι βασίστηκαν σε αυτή την απόφαση και συνέχισαν την επενδυτική δραστηριότητα τους προκειμένου να τηρήσουν τα νέα χρονοδιαγράμματα.

  • 30 Απριλίου 2025, 15:08 | ΜΕΓΑΛΟΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

    Θεσσαλονίκη, 30-04-2025
    Αριθμός Πρωτοκόλλου : 304-25

    Θέμα: « Ίδρυση νέων σφαγειοτεχνικών εγκαταστάσεων στην επικράτεια της χώρας και ένταξη τους στον Αναπτυξιακό Εθνικό νόμο 4887/2022»

    Αγαπητοί κύριοι,
    λόγω της ανοικτής διαβούλευσης που είχε την πρόνοια να προκηρύξει το Υπουργείο Ανάπτυξης για την υπαγωγή στον Αγροδιατροφικό τομέα και τις τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στον νόμο 4887/2025, έχουμε να επισημάνουμε σαν Ένωση Σφαγείων Ελλάδος τα εξής.

    Στην χώρα μας οι κυβερνήσεις που διαδέχτηκαν η μία την άλλη τα τελευταία 25 χρόνια, επένδυσαν κοντά στα 700.000.000 Ευρώ για την δημιουργία 191 σφαγείων από τα οποία σήμερα έκλεισαν οριστικά ή έχουν κάνει αναστολή της λειτουργίας τους τα 57 που κατανέμονται σε όλη την επικράτεια της χώρας. Τα περισσότερα από τα χρήματα αυτά δόθηκαν ως ενίσχυση από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία, μέρος αυτών από τα Εθνικά μας ταμεία και της συμμετοχής που υποχρεωτικά καταβλήθηκε από τους ιδιώτες, τους Δήμους και τις κτηνοτροφικές ενώσεις.

    Η ανεξέλεγκτη κατασκευή σφαγειοτεχνικών εγκαταστάσεων από τους Δήμους είχε ως αποτέλεσμα να απαξιώνονται και στην συνέχεια για πολιτικούς κυρίως λόγους να υπεκμισθώνονται. Και όλα αυτά συνέβαιναν με την ανοχή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων χωρίς όμως να έχουν επίγνωση οι Ευρωπαϊκές Υπηρεσίες που ήταν αρμόδιες στην εκτέλεση και την ροή των χρημάτων ως επιδοτήσεων. Ως αποτέλεσμα επήλθαν αυστηρές προειδοποιήσεις ώστε να σταματήσουν οι ενισχύσεις στην Δημιουργία ΝΕΩΝ ΣΦΑΓΕΙΩΝ γιατί η χώρα μας λόγω μεγέθους στον απόλυτον αριθμό των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων είχε τόσα σφαγεία όσα το σύνολο των σφαγείων στην Ολλανδία, το Βέλγιο, τη Δανία και την Γερμανία.

    Το ΥΠΑΑΤ λοιπόν, γνωρίζοντας την πραγματικότητα σταμάτησε να ενισχύει υπό μορφή επιδοτήσεων ΝΕΕΣ ΣΦΑΓΕΙΟΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ, στην ΧΕΡΣΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ, την ΕΥΒΟΙΑ ΚΑΙ την ΚΡΗΤΗ, και με παρέμβαση δική μας επιτρέπει στην Νησιωτική Ελλάδα δημιουργία εγκαταστάσεων με δυναμικότητα έως 400 τόνους ετησίως σε απόλυτο αριθμό καθαρού βάρους Αιγοπροβάτων, Αμνοεριφείων, Βοοειδών και Χοιρινών. Ακόμη και στην τελευταία προκήρυξη- πρόσκληση ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Π3-73-203 του στρατηγικού σχεδίου ΚΟΙΝΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ 2023-2027 «Στήριξη για επενδύσεις στην μεταποίηση εμπορία και η ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων». ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΡΗΤΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΝΕΩΝ ΣΦΑΓΕΙΩΝ και επιτρέπει ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ και αυτό έως 400 τόνους ετησίως.

    Η λειτουργία μιας σφαγειοτεχνικής εγκατάστασης έχει τρομερό κόστος λειτουργίας γιατί εκτός των υπερχρεώσεων για την προστασία της Δημόσιας υγείας και την προστασία του περιβάλλοντος υπάρχουν και τα αυξημένα έξοδα για την τήρηση και αποθήκευση των αρχείων που πρέπει να διατηρούμε ανά τριετία, ώστε να είναι προσβάσιμα ανά πάσα στιγμή σε τακτικούς και απροειδοποίητους ελέγχους των κρατικών υπηρεσιών όπως της κτηνιατρικής, της περιβαλλοντικής αλλά και της ΑΑΔΕ.

    Τα υπέρογκα έξοδα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας ήταν η αιτία που σήμερα 57 συνάδελφοι έκλεισαν χάνοντας ακόμα και τις προσωπικές τους περιουσίες και αρκετοί ετοιμάζονται να κλείσουν λόγω της ΥΑ 360/116675 -02/05/2024 με θέμα : «Κριτήρια και τρόπος υπολογισμού της δυναμικότητας των σφαγείων οπληφόρων, πουλερικών και λαγόμορφων»

    Ως τις 02/05/2025 πρέπει όλοι οι συνάδελφοι να καταθέσουν τις δυναμικότητες των σφαγειοτεχνικών τους εγκαταστάσεων και τους περιβαλλοντολογικούς τους όρους ώστε μετά να επακολουθήσει έλεγχος από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες. Για πρώτη φορά στην χώρα μας θα καταγραφούν οι πραγματικές δυναμικότητες σφαγής, ανά περιοχή, νομό , περιφέρεια και την ίδιας της χώρας.

    Λαμβάνοντας όλα τα παραπάνω υπ’ όψιν σας θα σας παρακαλούσαμε ιδιαίτερα για την ίδρυση νέων σφαγείων να εναρμονιστείτε με τις αποφάσεις του ΥΠΑΑΤ, άλλωστε ο νέος Επενδυτικός Εθνικός νόμος 4887/2022 είναι σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και μάλιστα υπογράφεται και από τους δύο υπουργούς των εμπλεκόμενων Υπουργείων.

    Η ανεξέλεγκτη ίδρυση νέων σφαγείων δεν οδηγεί στην λειτουργία της ελεύθερης αγορά άλλα στην ελεύθερη ασυδοσία της, καθώς οι συνάδελφοί μου λόγω του σκληρού ανταγωνισμού υποκύπτουν πολλές φορές σε ‘’εκπτώσεις’’ της μη εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, στους περιβαλλοντικούς όρους και σε πολλά άλλα που οι υπηρεσίες γνωρίζουν πολύ καλύτερα από εμάς.

    Τελειώνοντας αφού λάβετε υπ’ όψιν σας την δραματική μείωση των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων ανά την επικράτεια που τους λόγους γνωρίζει απόλυτα το ΥΠΑΑΤ, θέλουμε να ελπίζουμε ότι κατανοείτε το σοβαρό αυτό θέμα και να σας διαβεβαιώσουμε ότι είμαστε στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διάλογο και βοήθεια μας ζητήσετε ώστε η ίδρυση νέας σφαγειοτεχνικής εγκατάστασης στην χερσαία Ελλάδα να είναι μη επιλέξιμη στον νέο Εθνικό Επενδυτικό νόμο.

    Εκ μέρους του Δ.Σ. της Ε.Σ.Ε.
    Ο Πρόεδρος,
    Μεγαλοβασίλης Βασίλειος

  • 30 Απριλίου 2025, 12:02 | ΚΟΥΤΟΥΛΑΣ ΠΕΡΙΚΛΗΣ

    Ο ν.4887/22 γενικά έχει πολλές καινοτομίες οι οποίες αξιολογούνται θετικά όπως ο διαχωρισμός των καθεστώτων ανά τομέα και ο μεγάλος αριθμός επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που ενισχύονται. Δυστυχώς όμως ο ν.4887/22 αποτελεί και έναν αναπτυξιακό νόμο ο οποίος χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα και δυσλειτουργίες.

    Οι δυσλειτουργίες / αστοχίες που έχουμε εντοπίσει και οι προτάσεις μας είναι οι εξής:

    1. Η μη τακτή προκήρυξη των καθεστώτων που προβλέπονται έχει οδηγήσει στην αναβολή σημαντικών επενδύσεων από επιχειρήσεις όλων των μεγεθών καθώς αναμένουν την προκήρυξη κάποιου καθεστώτος. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι έχουμε πλήθος επενδύσεων οι οποίες δεν υλοποιούνται γιατί αναμένουν κάποια προκήρυξη. Απαιτείται η τακτή προκήρυξη των καθεστώτων για τον καλύτερο προγραμματισμό των επιχειρήσεων και την υλοποίηση των επενδύσεων. Τακτική προκήρυξη καθεστώτων = καλύτερος προγραμματισμός = επιτάχυνση υλοποίησης επενδύσεων
    2. Συγχώνευση καθεστώτων. Δεν εξυπηρετεί σε τίποτα να υπάρχουν 13 καθεστώτα από τα οποία προκηρύσσονται μόνο τα 4. Ενσωμάτωση του καθεστώτος της Αγροδιατροφής στο καθεστώς της Μεταποίησης και συχνότερη προκήρυξη του τελευταίου.
    3. Περιορισμός ποσοστών ενίσχυσης. Τα ποσοστά ενίσχυσης κρίνονται εξαιρετικά υψηλά σε ορισμένες περιπτώσεις με αποτέλεσμα οι ενισχύσεις να περιορίζονται σε λίγες επιχειρήσεις και να μην διαχέονται σε περισσότερες με δεδομένο ότι ο π/υ της δημόσιας δαπάνης είναι συγκεκριμένος και περιορισμένος. Εντείνεται ο ανταγωνισμός και η βαθμοθηρία με την ανάληψη υποχρεώσεων (π.χ αύξηση απασχόλησης) οι οποίες είναι αδύνατον να ικανοποιηθούν και θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα κατά την ολοκλήρωση των επενδύσεων. Είναι προτιμότερο να μειωθούν τα ποσοστά ενίσχυσης παρά να χορηγούνται απίθανα ποσοστά ενίσχυσης τα οποία είναι αδύνατον να διεκδικηθούν παρά μόνο με υποβολή υπερβολών από την πλευρά των επενδυτών. Ενδεικτικά ποσοστά ενίσχυσης: για ΜΕΓΑΛΕΣ: 35%, ΜΕΣΑΙΕΣ: 40%, ΜΙΚΡΕΣ: 45% τα οποία ικανοποιούν την μεγαλύτερη μερίδα υγιών επιχειρήσεων και κινητοποιούν καλά σχεδιασμένες και βιώσιμες επενδύσεις ( και όχι π.χ. ευκαιριακές προτάσεις)
    4. Απαιτείται ο εξορθολογισμός των κριτηρίων βαθμολογίας. Να βαθμολογείται μόνο η ίδια συμμετοχή του επενδυτή. Η έγκριση δανείου να μην βαθμολογείται αλλά να αποτελεί υποχρεωτικό δικαιολογητικό της αίτησης υπαγωγής αν προβλέπεται στην χρηματοδότηση της επένδυσης. Να μειωθεί η βαρύτητα του κριτηρίου της απασχόλησης καθώς το φαινόμενο της έλλειψης προσωπικού έχει επεκταθεί σημαντικά και στην βιομηχανία εκτός από τον πρωτογενή τομέα. Επίσης να απαλειφθεί το κριτήριο των πτυχιούχων ΙΕΚ / ΔΙΕΚ καθώς έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει σοβαρή έλλειψη τέτοιων εργαζομένων (στα πλαίσια της βαθμοθηρίας όμως οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν δεσμευθεί ότι θα προσλάβουν τέτοιους εργαζόμενους).
    5. Απαιτείται η αύξηση του π/υ των επενδύσεων που διαχειρίζονται οι ΔΙΑΠ των περιφερειών. Με το παρόν καθεστώς έχει συγκεντρωθεί ένας μεγάλος αριθμός επενδύσεων στην Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη η διαχείρισή τους και η έγκαιρη διεκπεραίωσή τους. Οι ΔΙΑΠ διαθέτουν στελέχη και εμπειρία τα οποία μπορούν να διαχειριστούν και να διεκπεραιώσουν σύντομα μεγάλο όγκο αιτήσεων, επιταχύνοντας σημαντικά τις διαδικασίες, ειδικά στον έλεγχο και πιστοποίηση των επενδύσεων.
    6. Επίσης απαιτείται επιμήκυνση της προθεσμίας που έχει στην διάθεση του ο επενδυτής για την παροχή διευκρινίσεων ή την υποβολή ένστασης. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων τα γραφεία συμβούλων απαιτείται να υποστηρίξουν ταυτόχρονα ένα μεγάλο αριθμό επενδυτικών σχεδίων με αποτέλεσμα ο χρόνος αυτός να μην επαρκεί. Είναι άδικο να απαιτείται να απαντήσει η επιχείρηση σε 7 εργάσιμες ημέρες όταν η διαδικασία αξιολόγησης δεν έχει ολοκληρωθεί 24 μήνες μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προτάσεων.
    7. Απαιτείται η επιτάχυνση της διαδικασίας της αξιολόγησης γενικότερα, ένα πάγιο αίτημα στα πλαίσια του 4399/16 όσο και του παρόντος νόμου. Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων οδηγούν στην αναβολή της υλοποίησης των επενδύσεων αλλά και στην μη ορθή εκτέλεση των διαδικασιών. Χαρακτηριστικά, προφανώς λόγω της καθυστέρησης στην έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης του καθεστώτος της Αγροδιατροφής, παρατηρήθηκε το φαινόμενο να μην ζητούνται συμπληρωματικά στοιχεία η διευκρινίσεις αλλά να απορρίπτονται κατευθείαν οι αιτήσεις, με αποτέλεσμα να παρακάμπτεται/απαλείφεται το ενδιάμεσο στάδιο και να έχει ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου μόνο ένα στάδιο για παράσχει διευκρινίσεις και να υποβάλλει τις αντιρρήσεις του, το στάδιο της ένστασης.

  • 28 Απριλίου 2025, 15:16 | Φανή Μαματσοπούλου

    Υποκεφάλαιο Ε’ – Έρεύνα και Καινοτομία
    Άρθρο 61: Αυτό είναι το μόνο καθεστώς, στο οποίο έχετε διατηρήσει τον περιορισμό οι μεσαίες επιχειρήσεις να μην λαμβάνουν επιχορήγηση. Σε όλα τα υπόλοιπα κριτήρια οι μεσαίες επιχειρήσεις έχουν ενσωματωθεί στην ίδια κατηγορία με τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Γιατί έχει συμβεί αυτό;
    Οι μεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και ειδικά στις ακριτικές περιοχές είναι αυτές που υποστηρίζουν όλη την τοπική οικονομία. Εξαρχής η αντίστοιχη αντιμετώπιση με μεγάλη επιχείρηση ήταν λάθος. Θεωρώ ότι θα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η εξάλειψη και από αυτό το καθεστώς.

  • 28 Απριλίου 2025, 14:25 | Βασιλειάδης Ιωάννης

    Απλοποίηση και ενοποίηση διαδικασιών:
    Το σχέδιο προβλέπει ειδικό κίνητρο ταχείας αδειοδότησης (Άρθρο 9 §3).
    Θα ήταν καλό να προστεθούν ρήτρες σιωπηρής έγκρισης (δηλ. αν δεν απαντήσει η αρχή, θεωρείται εγκριθείσα η αίτηση).

    Καλύτερη στόχευση της Πράσινης Μετάβασης:
    Στο κεφάλαιο για Πράσινη Μετάβαση προτείνεται να διευκρινιστούν ειδικότερα ποιοι τομείς θεωρούνται «περιβαλλοντική αναβάθμιση» (π.χ. ενεργειακή απόδοση, κυκλική οικονομία).

    Αντιμετώπιση Δημογραφικού Προβλήματος:
    Το σχέδιο νόμου αναφέρει ότι στοχεύει και στη δημογραφική κρίση. Λείπουν όμως ειδικά κίνητρα για επενδύσεις σε περιοχές με πληθυσμιακή γήρανση. Πρόταση: προσαύξηση ενίσχυσης 5%-10% για επενδύσεις σε φθίνουσες περιοχές.

    Συγχώνευση καθεστώτων για αποφυγή σύγχυσης:
    Η δημιουργία πολλών νέων καθεστώτων μπορεί να προκαλέσει σύγχυση. Πρόταση: ομαδοποίηση καθεστώτων με κριτήριο την ωφελούμενη δραστηριότητα (π.χ. τουρισμός, βιομηχανία, νέες τεχνολογίες).

    Ενίσχυση Εξωστρέφειας:
    Θα μπορούσε να προβλεφθεί προτεραιότητα υπαγωγής ή επιπλέον ενίσχυση για επενδυτικά σχέδια που περιλαμβάνουν δράσεις εξαγωγικής ανάπτυξης.

  • 26 Απριλίου 2025, 09:00 | Alexandros

    Διάβασα με προσοχή όλα τα προτεινόμενα άρθρα που τέθηκαν σε διαβούλευση.
    Επαγγελματικά ασχολούμαι με αναπτυξιακούς νόμους περίπου 40 χρόνια, λέω με βεβαιότητα «κάθε πέρυσι και καλύτερα».
    Ιδίως ο 4887 είναι πολύ μέτριος νόμος, ενώ ο 4399 ήταν – συγκριτικά – πολύ καλύτερος και πάνω σε αυτόν έπρεπε να γίνουν βελτιώσεις και όχι να θεσπίζονται νέοι νόμοι ώστε να εξορκίσουμε κάτι που έκανε μία άλλη κυβέρνηση. Γιατί στην Ελλάδα αυτό κάνουμε, να βγάλουμε ο ένας το μάτι του άλλου.
    Επί του νόμου όμως, ας βάλετε και μία διάταξη που να ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ τη διοίκηση – ιδίως στην οδό Νίκης – να υπογράφονται οι αποφάσεις ένταξης το πολύ εντός μηνός από τη δημοσίευση του οριστικού πίνακα εντάξεων και όχι να περιμένουν οι επενδυτές 8,10,12 μήνες να πάρουν την απόφαση στα χέρια τους. Κι αυτό είναι θέμα διευθυντών και ΟΧΙ των απλών υπαλλήλων που ετοιμάζουν τις αποφάσεις πολύ σύντομα και τις στέλνουν για υπογραφή αλλά κάποιοι Τμηματάρχες, Διευθυντές και άλλοι είναι φαίνεται πολυάσχολοι.
    Επίσης, από τα κριτήρια αξιολόγησης να αφαιρεθούν κριτήρια βαθμολογίας που αφορούν αρχαιολογίες και λοιπές αηδίες και να αντικατασταθούν με κριτήρια ουσίας.
    Ελπίζουμε να μην ισχύσει ξανά ο ΕΞΑΝΑΓΚΑΣΜΟΣ των επιχειρήσεων να απευθυνθούν στις τράπεζες για δάνειο ώστε να λάβουν 25 (!!!) ολόκληρους βαθμούς, ασχέτως αν έχουν τη δυνατότητα κάλυψης της επένδυσης εξ ιδίων. Το να βάζετε στο παιχνίδι τις τράπεζες ώστε να παίρνουν προμήθειες για χορηγήσεις βεβαιώσεων δανείων (κατά μέσο όρο 2.000 ευρώ εκάστη) και σε δεύτερο χρόνο να παίρνουν τόκους τζάμπα και βερεσέ ακόμα κι από επιχειρήσεις με μηδενικό δανεισμό. Τι πράγματα είναι αυτά;
    Θα φτιάξετε επιτέλους τα ανεκδιήγητα υποδείγματα excel που ούτε καν τα έχετε δει πώς δουλεύουν και έρχονται από τον 4399;
    Στο θέμα των αξιολογητών έχουμε αντιμετωπίσει θέματα ισχυρής ασχετοσύνης και – ακόμα – ειρωνίας από αξιολογητές που το παίζουν ότι είναι παντογνώστες και αναγκαζόμαστε να κάνουμε ενστάσεις χωρίς ουσιαστικό λόγο. Τα στελέχη του ΕΦΕΠΑΕ χρειάζονται ισχυρή εκπαίδευση και επιμορφωση.
    Οι δε υπεύθυνες δηλώσεις θα μπορούσαν να είναι ενσωματωμένες στο ΟΠΣΑΝ και να πατάμε ένα κλικ και όχι να συμπληρώνουμε ΟΛΟ το κείμενο με το χέρι (ούτε copy paste δεν γίνεται) ώστε να περάσει από το gov.gr.
    To ΟΠΣΑΝ να διασυνδεθεί με ΑΑΔΕ και Υπ. Εργασίας όπως το ΟΠΣΚΕ ώστε να μην υποβάλλουμε στοιχεία απασχόλησης και οικονομικά στοιχεία, αλλά και στοιχεία σώρευσης κλπ.
    Να ΕΦΑΡΜΟΣΘΕΙ ο νομος που επιβάλλει ότι η οικονομοτεχνική μελέτη θα πρέπει να έχει υπογραφή από Οικονομολόγο μέλος του ΟΕΕ εφόσον το κόστος είναι άνω των 250.000 ευρώ. Ο νόμος ισχύει, το Υπουργείο παρανομεί που δεν το ζητάει όπως παλιότερα και το ΟΕΕ κοιμάται.

  • 25 Απριλίου 2025, 09:50 | Οικονόμου Γιάννης

    Να αποσαφηνιστούν οι βασικοί τομείς και κλάδοι στους οποίους θα επικεντρωθούν τα νέα καθεστώτα ενίσχυσης.

    Να προβλεφθεί ότι το νέο κίνητρο ταχείας αδειοδότησης θα συνοδεύεται από σαφείς και υποχρεωτικούς χρόνους διεκπεραίωσης (π.χ. αδειοδότηση εντός 90 ημερών).

    Να εξασφαλιστεί ότι η βελτίωση της λειτουργίας των συλλογικών οργάνων θα γίνει με ενίσχυση της στελέχωσής τους και με αξιοποίηση ψηφιακών μέσων για την ταχύτερη αξιολόγηση και λήψη αποφάσεων.