Αρχική Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων...ΜΕΡΟΣ Β’ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΝΝΟΜΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ (άρθρα 9-33)Σχόλιο του χρήστη πανελλήνια ένωση διπλωματούχων μηχανικών εργοληπτών δημοσίων έργων | 4 Ιουνίου 2025, 11:16
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 30 ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ Θέμα: Παρατηρήσεις και αντιρρήσεις επί της προτεινόμενης τροποποίησης των παρ. 4 και 5 του άρθρου 372 του ν. 4412/2016 Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι, Με το παρόν υπόμνημα εκφράζουμε τις έντονες επιφυλάξεις και την αντίθεσή μας ως προς το περιεχόμενο του Άρθρου 30 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, το οποίο τροποποιεί τις παραγράφους 4 και 5 του άρθρου 372 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), αναφορικά με τη διαδικασία προσφυγής ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου κατά αποφάσεων της ΕΑΔΗΣΥ. 1. Υπερβολική αύξηση παραβόλου – Οικονομικό αντικίνητρο προσφυγής Η προτεινόμενη αύξηση του παραβόλου από 0,1% σε 0,5% της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, με κατώτατο όριο τα 1.500 ευρώ (από 500) και ανώτατο τα 50.000 ευρώ (από 5.000), συνιστά πενταπλασιασμό έως δεκαπλασιασμό του κόστους προσφυγής. Η ρύθμιση αυτή: • Αντιβαίνει στην αρχή της αναλογικότητας και του σεβασμού της αρχής της πρόσβασης στη δικαιοσύνη (άρθρο 20 Συντ. και άρθρο 6 ΕΣΔΑ), • Λειτουργεί αποτρεπτικά για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας και συχνά επηρεάζονται από αποφάσεις αναθετουσών αρχών, • Δημιουργεί ανισότητες μεταξύ φορέων, καθώς προνομιακή παραμένει η θέση των οικονομικά ισχυρότερων. 2. Απαράδεκτο λόγω μη κοινοποίησης εντός 2 ημερών – Δικονομικός φορμαλισμός Η πρόβλεψη ότι η αίτηση ακύρωσης απορρίπτεται ως απαράδεκτη αν δεν κοινοποιηθεί εντός 2 ημερών από την έκδοση της σχετικής πράξης του δικαστηρίου δημιουργεί: • Παγίδες τυπικότητας, σε βάρος της ουσίας της προσφυγής, • Αυξημένο διοικητικό και οικονομικό βάρος στους διαδίκους για άμεση εκπλήρωση των διατυπώσεων, ακόμα και για λόγους που δεν ελέγχουν (π.χ. καθυστερήσεις κοινοποιήσεων ή φορτωμένο πρόγραμμα γραμματειών), • Κίνδυνο στέρησης του δικαιώματος δικαστικής κρίσης για λόγους μη ουσιαστικούς. 3. Κίνδυνος επιπλέον επιβαρύνσεων έως 2% της αξίας – Πιθανότητα κατάχρησης εκ μέρους των Δικαστηρίων Το Δικαστήριο μπορεί πλέον να πολλαπλασιάζει το συνολικό παράβολο έως 2% της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, σε περιπτώσεις που κρίνει μια αίτηση «προδήλως απαράδεκτη ή αβάσιμη». Η ρύθμιση αυτή: • Εισάγει οικονομική ποινή και δημιουργεί φόβο αποτροπής ακόμα και για αιτούντες με σοβαρούς λόγους, • Δημιουργεί ανασφάλεια δικαίου καθώς τα όρια μεταξύ απόρριψης ως αβάσιμης και πρόδηλης αβασιμότητας, είναι πλέον δυσδιάκριτα και αμφίσημα • Δεν προβλέπει κριτήρια αντικειμενικά ή εξατομικευμένη αιτιολόγηση για τον πολλαπλασιασμό του κόστους, με συνέπεια τον κίνδυνο αυθαιρεσίας. 4. Συνταγματικές επιφυλάξεις Η νέα μορφή για το άρθρο 30 εγείρει σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας, καθώς περιορίζει υπέρμετρα το δικαίωμα αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας (άρθρο 20 Συντ.), και θίγει τις αρχές της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της ασφάλειας δικαίου. Για όλους τους ανωτέρω λόγους ζητούμε την απόσυρση ή ριζική τροποποίηση του άρθρου 30, ώστε: o Το παράβολο να παραμείνει στο επίπεδο του 0,1% (με αναλογικά όρια), o Να καταργηθεί η ποινή απαραδέκτου λόγω μη κοινοποίησης εντός 2 ημερών ή να παραταθεί η προθεσμία σε 5 εργάσιμες ημέρες, o Να απαλειφθεί ή να περιοριστεί αυστηρά και εξαιρετικά η δυνατότητα πολλαπλασιασμού του παραβόλου, με σαφή, αντικειμενικά και αιτιολογημένα κριτήρια.