Αρχική Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων...ΜΕΡΟΣ Γ’ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΕΘΝΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ (άρθρα 34-55)Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ | 11 Ιουνίου 2025, 12:00
ΓΕΝΙΚΑ Η Ελληνική Ένωση Εργαστηρίων εκφράζει την ικανοποίησή της για το νομοσχέδιο με το οποίο επιδιώκεται η αναβάθμιση των υποδομών ποιότητας του Κράτους και μέσω αυτής, η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών ποιότητας τόσο από τον κρατικό όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Μετά από πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα συνεχούς υποβάθμισης των λειτουργιών των υποδομών ποιότητας, αδυναμίας πλήρους εκπλήρωσης των υποχρεώσεων της χώρας που επιβάλλονται από την εναρμονισμένη Κοινοτική νομοθεσία και εξυπηρέτησης του ιδιωτικού τομέα όπως γίνεται σχεδόν σε όλα τα Ευρωπαϊκά Κράτη, είναι προφανές ότι επιχειρείται μία ουσιαστική προσπάθεια δημιουργίας μίας διαφορετικής κουλτούρας ιδιαίτερα στο δημόσιο τομέα, όσον αφορά την ποιότητα. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι όπως για την ύπαρξη ασφάλειας πρέπει να υπάρχει αποτελεσματική Αστυνομία, για την Παιδεία πρέπει να υπάρχει ένα στιβαρό εκπαιδευτικό σύστημα, αντίστοιχα για την Ποιότητα, με τις άπειρες επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή, την οικονομία, το όλο σύστημα του Κράτους, πρέπει να υπάρχει ένα βιώσιμο σύστημα κρατικών υποδομών όπως υπάρχει στη συντριπτική πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών Κρατών. Προφανώς η προσπάθεια αυτή δεν πρέπει και δεν μπορεί να εξαντληθεί στο παρόν νομοσχέδιο αλλά πρέπει να συνεχιστεί με πρόσθετες νομοθετικές παρεμβάσεις, ιδιαίτερα στην αναθεώρηση του συστήματος αμοιβών για την προσέλκυση των απαιτούμενων ανθρώπινων πόρων που ορθά αποτυπώνονται στο παρόν νομοσχέδιο και στη διάδοση της έννοιας της τυποποίησης μέσω προγραμμάτων κατάρτισης και ενημέρωσης που θα χρηματοδοτούνται από την ΕΛΟΤ Α.Ε και ενδεχόμενα από χορηγούς για τη δημιουργία της διαφορετικής κουλτούρας. Είναι προφανές ότι δεν είναι δυνατόν οι δημόσιες αρχές να καταρτίζουν Κανονισμούς που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην εθνική Οικονομία, την ασφάλεια, την Υγεία κ.λ.π. οι οποίοι αναγκαστικά βασίζονται σε πρότυπα, και να μην υπάρχει υποχρεωτικός μηχανισμός ελέγχου ορθότητας ή πληρότητας των προτύπων που σημειωτέον, αναθεωρούνται από τους Διεθνείς Οργανισμούς κατά κανόνα ανά πενταετία. Ο μηχανισμός αυτός θεσπίζεται με την παράγραφο 3 του άρθρου 39, ωστόσο θεωρούμε είναι ιδιαίτερα σημαντικό να προβλέπεται η χρηματοδότησή του. Όσον αφορά τις δημόσιες αρχές, η διαδικασία πρέπει να εκκινεί σε καθορισμένο χρόνο, να ολοκληρώνεται πριν την κατάρτιση του Κρατικού προϋπολογισμού και ρητά να καθορίζεται στο νόμο ότι το κόστος του έργου καλύπτεται από τη δημόσια αρχή ή τον οργανισμό. Για τις δημόσιες αρχές, προτείνεται να προστεθεί διάταξη διευρύνοντας για όλα τα Υπουργεία την υφιστάμενη διάταξη του άρθρου 147 παρ. 2, εδάφιο πέμπτο του ν. 4727/2020. Θεωρούμε ότι είναι θετική η δημιουργία του Εθνικού Ψηφιακού Μητρώου Πιστοποιήσεων και Ελέγχων (e-Ε.Μ.Π.I.Ε.), ωστόσο εκτός από τα πιστοποιητικά, τα υπόλοιπα στοιχεία που προφανώς απαιτούνται για σκοπούς διασταύρωσης και ελέγχου των υπηρεσιών ποιότητας, δεν πρέπει να επιβαρύνουν υπερβολικά τους ιδιωτικούς φορείς αξιολόγησης της συμμόρφωσης. Ειδικότερα, η απαίτηση για παραστατικά προμήθειας προτύπων, τυποποιητικών εγγράφων και παροχής υπηρεσιών εργαστηριακών δοκιμών στον προαιρετικό τομέα και υπηρεσιών διακρίβωσης πρέπει να διαγραφεί. Όσον αφορά το ΕΙΜ, θεωρούμε ότι είναι αναγκαίο να προβλεφθεί η χρηματοδότηση με επαρκείς πόρους για την ανανέωση του εργαστηριακού εξοπλισμού και η κατάρτιση ενός ετήσιου κοστολογημένου προγράμματος δράσης για την ανάπτυξή του σύμφωνα με τις προβλέψεις του παρόντος νόμου, των εθνικών απαιτήσεων και των διεθνών υποχρεώσεων. Τέλος, προτείνουμε τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Μετρολογίας και οι αναπληρωτές τους να προτείνονται με πράξεις των αρμόδιων Υπουργών, αν πρόκειται για εκπροσώπους των Υπουργείων, αν όμως εκπροσωπούν φορείς όπως το Γενικό Χημείο του Κράτους, τον ΕΟΦ κλ.π. να ορίζονται για την αποφυγή γραφειοκρατίας με πράξεις των αρμόδιων οργάνων των φορέων που εκπροσωπούν. ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΘΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ – ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Άρθρο 36 Ορισμοί 15. ΠΡΟΣΘΗΚΗ: «Υποδομές Ποιότητας» (Quality Infrastructure, QI): το σύστημα που περιλαμβάνει τις δημόσιες αρχές, δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς μαζί με τις σχετικές πολιτικές που ακολουθούν, το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας τους, καθώς και τις πρακτικές που απαιτούνται για την υποστήριξη και την ενίσχυση της ποιότητας, της ασφάλειας και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας των αγαθών, των υπηρεσιών και των διαδικασιών. Άρθρο 37 Σύστημα Υποδομών Ποιότητας γ) ΠΡΟΣΘΗΚΗ: τους εγκατεστημένους στην Ελλάδα οργανισμούς αξιολόγησης της συμμόρφωσης, που έχουν ενεργή διαπίστευση από το Ε.ΣΥ.Δ. ή είναι κοινοποιημένοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρθρο 39 Διακυβέρνηση των υποδομών ποιότητας 4. Ο ΕΛ.Ο.Τ. αξιολογεί το περιεχόμενο της γνωστοποίησης ως εξής: β) ΠΡΟΣΘΗΚΗ: Αν δεν υφίστανται τα τυποποιητικά έγγραφα κατά την έννοια της περ. α), ο ΕΛ.Ο.Τ. λαμβάνει υπόψη σχετική γνωμοδότηση του Εθνικού Συμβουλίου Τυποποίησης του άρθρου 9 του ν. 372/1976 (Α’ 166), περί Εθνικού Συμβουλίου Τυποποίησης. Στην περίπτωση θετικής αξιολόγησης, η δημόσια αρχή ή ο οργανισμός αναθέτει στον ΕΛ.Ο.Τ., με σύμβαση ανάθεσης έργου, την ανάπτυξη των σχετικών τυποποιητικών εγγράφων. (γ) Το κόστος του έργου καλύπτεται από τη δημόσια αρχή ή τον οργανισμό. 5. ΠΡΟΣΘΗΚΗ: Αν στις νομοθετικές ή κανονιστικές ρυθμίσεις της παρ. 3 εμπεριέχονται και διαδικασίες αξιολόγησης της συμμόρφωσης, η δημόσια αρχή ή ο οργανισμός, τις γνωστοποιεί και στην Ε.ΣΥ.Δ. Α.Ε. Η Ε.ΣΥ.Δ. Α.Ε. αξιολογεί το περιεχόμενο της γνωστοποίησης και αποφαίνεται, κατόπιν γνωμοδότησης του Εθνικού Συμβουλίου Διαπίστευσης του άρθρου 3 του ν. 4468/2017 (Α’ 61), ως προς τη δυνατότητα εφαρμογής των ρυθμίσεων, ώστε να διαπιστεύσει φορείς αξιολόγησης της συμμόρφωσης ή να επεκτείνει το πεδίο διαπίστευσης, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 765/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Ιουλίου 2008, για τον καθορισμό των απαιτήσεων διαπίστευσης και εποπτείας της αγοράς όσον αφορά την εμπορία των προϊόντων και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΟΚ) 339/93 του Συμβουλίου (L 218). Η απόφαση της ΕΣΥΔ Α.Ε. δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της. 6. ΠΡΟΣΘΗΚΗ: Κατά την κατάρτιση σχεδίων νομοθετικών ή κανονιστικών ρυθμίσεων της παρ. 3, εφόσον εμπεριέχονται σε αυτά διαδικασίες που εμπίπτουν στο αντικείμενο της μετρολογίας, η δημόσια αρχή ή ο οργανισμός τις γνωστοποιεί και στο Ε.Ι.Μ. Το Ε.Ι.Μ. αξιολογεί το περιεχόμενο της γνωστοποίησης και αποφαίνεται ως προς τις μετρολογικές απαιτήσεις, προκειμένου να ενσωματωθούν στις εν λόγω ρυθμίσεις. Αν για την ανάπτυξη των μετρολογικών απαιτήσεων, το Ε.Ι.Μ. κρίνει ότι απαιτούνται από αυτό υπηρεσίες, η δημόσια αρχή ή ο οργανισμός αναθέτει στο Ε.Ι.Μ., με σύμβαση ανάθεσης, την εκπόνηση του σχετικού έργου, στο οποίο μπορεί να περιλαμβάνεται η προμήθεια εξοπλισμού ή πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΕΘΝΙΚΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΩΝ Άρθρο 41 Σύσταση Εθνικού Ψηφιακού Μητρώου Πιστοποιήσεων και Ελέγχων 1. Συστήνεται στον Ελληνικό Οργανισμό Τυποποίησης (ΕΛ.Ο.Τ.) Εθνικό Ψηφιακό Μητρώο Πιστοποιήσεων και Ελέγχων (e-Ε.Μ.Π.I.Ε.), υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης. Στο e-Ε.Μ.Π.I.Ε. καταχωρούνται: α) τα πιστοποιητικά διαπίστευσης που εκδίδονται από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) του άρθρου 6 του ν. 4109/2013 (Α’ 16), β) τα πιστοποιητικά διακρίβωσης, πιστοποίησης και ελέγχου, που εκδίδονται από διαπιστευμένους από το Ε.ΣΥ.Δ. φορείς πιστοποίησης, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, και το Εθνικό Ινστιτούτο Μετρολογίας (Ε.Ι.Μ.), γ) τα παραστατικά προμήθειας προτύπων και λοιπών τυποποιητικών εγγράφων βάσει των οποίων έχουν εκδοθεί τα πιστοποιητικά των περ. α) και β), δ) τα παραστατικά των φορέων των περ. α) και β), για την παροχή των υπηρεσιών πιστοποίησης και ελέγχου, ε) τα στοιχεία των αξιολογητών, επιθεωρητών και ελεγκτών των φορέων της περ. β) και στ) η τεκμηρίωση των αξιολογήσεων, επιθεωρήσεων και ελέγχων, κατά τη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικών των περ. α) και β). 2. Υπόχρεοι για την καταχώρηση των στοιχείων στο e-Ε.Μ.Π.I.Ε. είναι: α) το Ε.ΣΥ.Δ., για: αα) τα πιστοποιητικά της περ. α) της παρ. 1, αδ) τα στοιχεία των αξιολογητών της περ. ε) της παρ. 1 και αε) την τεκμηρίωση των αξιολογήσεων της περ. στ) της παρ. 1. β) το Ε.Ι.Μ. και οι φορείς πιστοποίησης με έδρα στην Ελλάδα, κατά περίπτωση, για: βα) τα πιστοποιητικά της περ. β) της παρ.1, ββ) τα παραστατικά προμήθειας προτύπων και λοιπών τυποποιητικών εγγράφων, της περ. γ) της παρ. 1, βγ) τα παραστατικά για την παροχή των υπηρεσιών της περ. δ) της παρ. 1, βδ) τα στοιχεία των ελεγκτών ή επιθεωρητών της περ. ε) της παρ. 1 και βε) την τεκμηρίωση των διακριβώσεων, δοκιμών, επιθεωρήσεων και ελέγχων της περ. στ) της παρ. 1. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΙΔΡΥΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ ΤΗΣ Άρθρο 42 Απόσχιση από το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου «Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας» της αυτοτελούς λειτουργικής μονάδας «Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης Α.Ε.» και μετατροπή της σε ανώνυμη εταιρεία 2. Η ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. ιδρύεται για την κάλυψη αναγκών γενικού συμφέροντος και λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ Θεωρούμε ότι είναι σε αντίθεση με το Άρθρο 40 και με το άρθρο τέταρτο του Άρθρου 43 Άρθρο 43 Καταστατικό της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης Α.Ε.» Άρθρο πέμπτο Άρθρο ένατο Αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου ΠΡΟΣΘΗΚΗ: Ποσοστό των εσόδων της Εταιρείας που αποφασίζεται από το ΔΣ διατίθεται για τη διάδοση της έννοιας της τυποποίησης μέσω προγραμμάτων κατάρτισης και ενημέρωσης. Άρθρο δέκατο Έσοδα ΠΡΟΣΘΗΚΗ: αε) Με αποφάσεις των αρμοδίων Υπουργών κατά τον λόγο της αρμοδιότητας καθενός από αυτούς, μπορεί να ανατίθενται στον ΕΛΟΤ κάθε έργο που είναι αναγκαίο για την εφαρμογή της τυποποίησης. Άρθρο ενδέκατο Θέματα προσωπικού ΠΡΟΣΘΗΚΗ: Υπάλληλοι που έχουν αποσπασθεί, να μπορούν να μεταταγούν οριστικά στον ΕΛΟΤ. Άρθρο 47 Ειδικές διατάξεις για το Ελληνικό Ινστιτούτο Μετρολογίας 2. ΠΡΟΣΘΗΚΗ: Το Ε.Ι.Μ. αποτελεί τον εθνικό φορέα μετρολογίας και τον επίσημο τεχνικό σύμβουλο της Πολιτείας στα θέματα μετρολογίας. Κύρια αρμοδιότητά του είναι η λειτουργία εξειδικευμένων εργαστηριακών υποδομών για την υλοποίηση των μονάδων μέτρησης του Διεθνούς Συστήματος Μονάδων (Système international d’unités – SI) σε εθνικό επίπεδο και η διεθνής αναγνώριση αυτών ως προς την ακρίβεια, τη σταθερότητα και την ισοδυναμία στο πλαίσιο της Διεθνούς Σύμβασης του Μέτρου (Metre Convention), η οποία έχει κυρωθεί με τον ν. 2763/1999 (Α’ 261) Κάθε χρόνο θα πρέπει να υποβάλλει στο Υπουργείο Ανάπτυξης κοστολογημένο πρόγραμμα δράσης. Άρθρο 48 Σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Μετρολογίας – Προσθήκη άρθρου 2Α στον ν. 2231/1994 Στον ν. 2231/1994 (A’ 139) προστίθεται νέο άρθρο 2Α ως εξής: «Άρθρο 2Α Εθνικό Συμβούλιο Μετρολογίας 1. Στο Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας (Ε.Σ.Υ.Π.) συνιστάται συμβούλιο με την ονομασία Εθνικό Συμβούλιο Μετρολογίας, το οποίο είναι αρμόδιο να γνωμοδοτεί επί θεμάτων σχετικών με την επιστημονική μετρολογία. 2. Το Εθνικό Συμβούλιο Μετρολογίας αποτελείται από δεκατρία (13) μέλη και συγκεκριμένα από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Εθνικού Συστήματος Ποιότητας (Ε.Σ.Υ.Π.), ως Πρόεδρο, και από έναν (1) εκπρόσωπο: α) του Υπουργείου Υγείας, β) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, γ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δ) του Υπουργείου Ανάπτυξης, ε) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ : Οι παραπάνω να προέρχονται από υπηρεσίες και φορείς που είναι σχετικοί με εργαστήρια και τη μετρολογία. Για την αποφυγή γραφειοκρατίας και καθυστερήσεων, να αναφέρονται αυτές οι Υπηρεσίες και όχι τα Υπουργεία, ώστε να μην απαιτείται η έγκριση π.χ. του εκπροσώπου του Γενικού Χημείου του Κράτους (που ανήκει στην ΑΑΔΕ) από το Διοικητή της ΑΑΔΕ, ή του ΕΟΦ από τον Υπουργό Υγείας κ.λ.π. ζ) του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, η) του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, θ) του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος ι) της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, ια) του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης και ιβ) της Ελληνικής Ένωσης Εργαστηρίων.