Αρχική Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων...ΜΕΡΟΣ Γ’ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΕΘΝΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ (άρθρα 34-55)Σχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΑΜΟΠΟΥΛΟΣ | 11 Ιουνίου 2025, 18:16
Σχόλια για Μέρος Γ'΄του νομοσχεδίου Ως συνταξιοδοτημένο (πλέον) στέλεχος του ΕΛΟΤ και ΕΣΥΠ, αλλά και ακόμη ενεργός Τεχνικός Υπεύθυνος (χωρίς αμοιβή) Τεχνικής Επιτροπής Τυποποίησης του ΕΛΟΤ, παραθέτω καλόπιστα τις παρακάτω σκέψεις μου: 1. αναδιάρθρωση του ΕΣΥΠ και ΕΣΥΔ: ιστορικά οι τρεις κύριες Υποδομές Ποιότητας δημιουργήθηκαν με τη χρονική σειρά ΕΛΟΤ, ΕΙΜ και ΕΣΥΔ ως ΝΠΙΔ. Πλην του ΕΙΜ, αυτά, μετά από κάποια χρόνια, μετασχηματίστηκαν σε ΑΕ (ΔΕΚΟ), στη συνέχεια δε, μετά από απόσχιση των δραστηριοτήτων εργαστηρίων και πιστοποίησης και εισφορά τους στην επίσης ΔΕΚΟ ΕΒΕΤΑΜ ΑΕ, συγχωνεύτηκαν στο ΝΠΙΔ ΕΣΥΠ, από το οποίο, λόγω (σε μεγάλο βαθμό προβλέψιμης) θεσμικής σύγκρουσης συμφερόντων, αποσπάστηκε το ΕΣΥΔ. 2. Κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα οι αδυναμίες του συστήματος, κατά τη γνώμη μου, ήταν Α) η ανεπαρκής χρηματοδότηση λειτουργικών δαπανών (το ΕΣΥΔ είναι αυτοχρηματοδοτούμενο βάσει του ρόλου του ως μοναδικού φορέα διαπίστευσης, αλλά οι ΕΛΟΤ και ΕΙΜ, όπως σχεδόν παντού στην ΕΕ -με εξαίρεση τις μεγάλες βιομηχανικές χώρες- εξαρτώνται από την κρατική επιχορήγηση) Β) η συχνή εναλλαγή Διοικήσεων Γ) το δύσκαμπτο (έως ασφυκτικό) πλαίσιο λειτουργίας σχετικά με προσλήψεις και οικονομικές διαδικασίες 3. Παρόλο που σίγουρα οι συντάκτες του νομοσχεδίου έχουν ευγενείς στοχεύσεις, δεν μπορώ να διακρίνω κάποια σημαντικά πλεονεκτήματα από ένα ακόμη μετασχηματισμό ΕΝΤΟΣ του Δημόσιου Τομέα. Αντίθετα, η εμπειρία έχει δείξει ότι ο μετασχηματισμός χρειάζεται ΠΟΛΥ περισσότερο χρόνο για να ολοκληρωθεί από ότι πιστεύει κανείς, πολλώ δε μάλλον για να αποφέρει καρπούς. Οι οργανισμοί φοβούμαι ότι, για ικανό χρονικό διάστημα, θα καταναλώσουν πολύτιμη ενέργεια και πόρους σε εσωτερικές διεργασίες αφαιρώντας τα από την επίτευξη των σκοπών τους. 4. Με βάση τα παραπάνω, θα πρότεινα να σχεδιαστεί ένας μετασχηματισμός που θα βγάλει τις τρεις Υποδομές Ποιότητας από το θεσμικό πλαίσιο του Δημόσιου, ει δυνατόν, με συμμετοχή παραγωγικών φορέων (ΣΕΒ, ΣΕΒΕ, ΤΕΕ κ.α.) στην μετοχική τους σύνθεση - και όχι απλά στα όργανα Διοίκησης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα προσεγγίσουμε τις καλύτερες πρακτικές χωρών της ΕΕ, προσφέροντας ευελιξία και ουσιαστική ευθυγράμμιση με τις ανάγκες του ιδιωτικού τομέα. Αν όχι αυτό, κατ’ ελάχιστον, στοχευμένες βελτιώσεις στην υπάρχουσα δομή (1. ΕΣΥΠ με ΕΛΟΤ και ΕΙΜ και 2. ΕΣΥΔ) ώστε να εξασφαλιστεί η πρόσληψη και διατήρηση τεχνικού προσωπικού υψηλής εξειδίκευσης. 5. Ειδικά για το μητρώο ΕΜΠΕ, προτείνω αυτό να ακολουθήσει το υπόδειγμα του https://www.iafcertsearch.org/ και, λογικά, να συσταθεί στην ΓΓ Βιομηχανίας ή στο ΕΣΥΔ (όχι στον ΕΛΟΤ)