• Σχόλιο του χρήστη 'Σύλλογος Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΕΕΠ) της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) (ήδη Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων -ΕΑΔΗΣΥ)' | 11 Ιουνίου 2025, 19:13

    Τα σχόλια του Σωματείου μας επί του Μέρους Α’ του σχεδίου νόμου είναι τα εξής: Άρθρο 3: Στο προτεινόμενο άρθρο 344Α στο ν. 4412/2016 προτείνεται η αναδιατύπωση της παρ. 2 προκειμένου να συμπεριληφθεί ρητά και το ένστολο και πολιτικό προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας που χειρίζεται δημόσιες συμβάσεις, για λόγους ίσης μεταχείρισης με τους «υπαλλήλους του Δημοσίου». Άρθρο 5: Στο προτεινόμενο άρθρο 344Γ στο ν. 4412/2016 προτείνεται να απαλειφθεί από την παρ. 3 η χρονική ισχύς της πιστοποίησης [διάρκειας τριών (3) ετών από την έκδοση των αποτελεσμάτων της εξέτασης], διότι δημιουργείται αντικίνητρο τόσο για τους ίδιους τους πιστοποιούμενους υπαλλήλους όσο και για τις ίδιες τις αναθέτουσες αρχές, οι οποίες διαθέτουν το προσωπικό τους προς εκπαίδευση (για χρονικό διάστημα 7-10 ημερών ανά εκπαιδευτικό πρόγραμμα). Αντί αυτού, προτείνεται η, με πρωτοβουλία της ΕΑΔΗΣΥ (που έχει, μεταξύ άλλων, ως αντικείμενο τη συλλογή και δημοσίευση πληροφοριών σχετικά με το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων και τη συναφή νομολογία των εθνικών και ευρωπαϊκών δικαστηρίων) περιοδική επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού υλικού και η διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων μικρής διάρκειας (3 - 4 ημερών), για τους ήδη εγγεγραμμένους στο Μ.Ε.ΔΗ.ΣΥ. υπαλλήλους, με αντικείμενο τις σημαντικές αλλαγές του νομικού πλαισίου που αφορά τον τομέα των δημοσίων συμβάσεων. Άρθρο 6: Στο προτεινόμενο άρθρο 344Δ στο ν. 4412/2016 προτείνεται η αναδιατύπωση της περ. β’ της παρ. 3 ως εξής: «3. Οι υπάλληλοι που εγγράφονται στο Μ.Ε.ΔΗ.ΣΥ., δεν ασκούν: α) …, β) τα καθήκοντα των μελών των κλιμακίων της ΕΑΔΗΣΥ που αφορούν στην έκδοση αποφάσεων επί προδικαστικών προσφυγών, που ασκούνται κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης δημοσίων συμβάσεων, γ) … .», προκείμενου να μην αποκλείεται από την εγγραφή του στο Μ.Ε.ΔΗ.ΣΥ. το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό της ΕΑΔΗΣΥ που παρέχει, μεταξύ άλλων καθηκόντων, επιστημονική συνδρομή στα κλιμάκια της ΕΑΔΗΣΥ κατά την εξέταση των προδικαστικών προσφυγών. Άρθρο 7: Στο προτεινόμενο άρθρο 344Ε στο ν. 4412/2016 προτείνεται να απαλειφθεί από την προτεινόμενη διάταξη της περ. δ’ της παρ. 1 η προϋπόθεση για «σύμφωνη γνώμη του φορέα προέλευσης», καθώς η υπάρχουσα υποστελέχωση στην συντριπτική πλειοψηφία των οργανισμών της κεντρικής και γενικής κυβέρνησης θα καταστήσει την αιτούμενη απόσπαση/μετάταξη αδύνατη, στο πλαίσιο εφαρμογής της εν λόγω διάταξης. Επιπλέον, ως κίνητρο για τη στελέχωση των οργανικών μονάδων στο πεδίο αρμοδιοτήτων των οποίων εμπίπτει ένα ή περισσότερα από τα καθήκοντα της παρ. 2 του άρθρου 344Ε, προτείνεται να προστεθεί περ. ε’ στην παρ. 1 του άρθρου 344Ε, με εφαρμογή για τους εγγεγραμμένους υπαλλήλους στο Μ.Ε.ΔΗ.ΣΥ., οι οποίοι θα μπορούν να λάβουν χρηματική ανταμοιβή έως το 15% του ετήσιου βασικού μισθού τους για το διάστημα που πραγματικά εκτελούν ως αντικείμενο εργασίας ένα ή περισσότερα από τα καθήκοντα της παρ. 2 του άρθρου 344Ε και εφόσον δε συμμετέχουν με αμοιβή στα όργανα διενέργειας διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων του άρθρου 221 του ν. 4412/2016. Τέλος, σε ό,τι αφορά την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης του παρόντος σχεδίου νόμου, θα πρέπει να συμπληρωθούν ορισμένα στοιχεία/δεδομένα: i. Στη σελ. 4/32, στην ερώτηση «Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά», για τα Μέρη Α’ και Β’, αναφέρεται το σύνολο των αναθετουσών αρχών και των αναθετόντων φορέων, καθώς και το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας που συμμετέχουν σε διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, ενώ οι διατάξεις αφορούν και στην ΕΑΔΗΣΥ, αφού τροποποιείται η συγκρότηση της Αρχής με αύξηση των θέσεων των Συμβούλων και των Μελών. ii. Στη σελ. 9/32, στην ερώτηση «10. Σε περίπτωση που προβλέπεται η χρήση πληροφοριακού συστήματος, ποια θα είναι η συμβολή αυτού στην επίτευξη των στόχων της αξιολογούμενης ρύθμισης», η απάντηση είναι ΑΜΕΣΗ, δίχως να παρατίθεται η αναγκαία τεκμηρίωση. Εάν το πληροφοριακό σύστημα είναι το ΕΣΗΔΗΣ, θα πρέπει να προωθηθούν οι προτεινόμενες νομοτεχνικές βελτιώσεις, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια στην περίπτωση των απευθείας αναθέσεων. iii. Στη σελ. 9/32, στην ερώτηση «12. Διασφαλίζεται η διαλειτουργικότητα του εν λόγω πληροφοριακού συστήματος με άλλα υφιστάμενα συστήματα;» η απάντηση είναι ΝΑΙ, δίχως να αναφέρονται άλλα συστήματα. Εάν το εν λόγω πληροφοριακό σύστημα είναι το ΕΣΗΔΗΣ, θα πρέπει να διαμορφωθεί κατάλληλα η απάντηση. iv. Στη σελ. 29/32 αναφέρεται ότι: «Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αναμένεται να έχουν θετική επίδραση στην ελληνική οικονομία, με την τόνωση του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων οι οποίες επιδιώκουν τη συμμετοχή σε διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Με την απλοποίηση των σχετικών με τις δημόσιες συμβάσεις διαδικασιών, θα εξυπηρετείται ταχύτερα και αποτελεσματικότερα το δημόσιο συμφέρον. Η αποτροπή παρελκυστικών προδικαστικών και δικαστικών προσφυγών στο πεδίο της σύναψης δημοσίων συμβάσεων θα συμβάλλει στην ταχύτερη επίλυση των διαφορών που ανακύπτουν στο πεδίο των δημοσίων συμβάσεων και, παράλληλα, θα επιτρέψει τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος περισσότερο φιλικού προς το επιχειρείν». Αυτή η διατύπωση εμπεριέχει πολλά λογικά άλματα, καθώς δεν τεκμηριώνεται ο τρόπος με τον οποίο θα τονωθεί ο ανταγωνισμός και πώς θα αποτραπεί η άσκηση παρελκυστικών προδικαστικών προσφυγών.