• Σχόλιο του χρήστη 'Σύλλογος Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΕΕΠ) της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) (ήδη Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων -ΕΑΔΗΣΥ)' | 11 Ιουνίου 2025, 19:20

    Τα σχόλια του Σωματείου μας επί του Μέρους Β’ του σχεδίου νόμου είναι τα εξής: Άρθρο 11: Επί της τροποποίησης της παρ. 1 του άρθρου 36 και της παρ. 7 του άρθρου 258 του ν. 4412/2016, προτείνεται, για λόγους διαφάνειας και νομιμότητας, οι αναθέτουσες αρχές να υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το ΕΣΗΔΗΣ σε όλα τα στάδια της διαδικασίας σύναψης δημοσίων συμβάσεων του παρόντος νόμου εκτιμώμενης αξίας ανώτερης του ποσού των δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) ευρώ και ανεξαρτήτως διαδικασίας ανάθεσης, δηλαδή σε αντιστοιχία με την παρ. 1 του άρθρου 38 του ν. 4412/2016 για το ΚΗΜΔΗΣ, ώστε να διασφαλίζεται υποχρεωτικά η τήρηση του ηλεκτρονικού φακέλου δημόσιας σύμβασης ανεξαρτήτως διαδικασίας ανάθεσης. Άρθρο 13: Επί της προτεινόμενης προσθήκης της παρ. 1Α στο άρθρο 56 του ν. 4412/2016, η εν λόγω διάταξη θα πρέπει να αναδιατυπωθεί και να εξειδικεύσει το είδος και το πλήθος των εγγράφων πιστοποίησης που θα συνοδεύουν την τεχνική προσφορά του οικονομικού φορέα, προκειμένου να αποδεικνύεται ότι τα προσφερόμενα προϊόντα είναι πράγματι πιστοποιημένα από φορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και σε συμμόρφωση με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία εν γένει και ειδικότερα με τις διατάξεις της περιβαλλοντικής, κοινωνικοασφαλιστικής και εργατικής νομοθεσίας, που έχουν θεσπισθεί με το δίκαιο της Ένωσης (όπως προβλέπεται στο άρθρο 18 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ). Άρθρο 24: Πέραν της προτεινόμενης τροποποίησης της παρ. 1 του άρθρου 362 του ν. 4412/2016 και με γνώμονα τη βελτίωση του πλαισίου παροχής έννομης προστασίας καθ’ όλο τον κύκλο ζωής των δημοσίων συμβάσεων, προκειμένου να επιτυγχάνονται ταχύτερες και αποτελεσματικότερες διαδικασίες παροχής έννομης προστασίας, μέσω της αποτροπής της άσκησης παρελκυστικών προδικαστικών και δικαστικών προσφυγών (όπως προβλέπεται στις παρ. β των άρθρων 9 και 10 του σχεδίου νόμου), προτείνεται η προσθήκη ενός ακόμη διακριτού εδαφίου, στο οποίο θα προβλέπεται: α) Αξιολόγηση της παρελκυστικότητας των προδικαστικών προσφυγών από νομικής άποψης από τα Κλιμάκια της ΕΑΔΗΣΥ και από έλεγχο ουσίας από το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό της, που του ανατίθεται η παροχή επιστημονικής συνδρομής κατά την εξέταση των προδικαστικών προσφυγών. β) Δημιουργία Μητρώου Συντακτών Παρελκυστικών Προδικαστικών Προσφυγών, το οποίο θα τηρείται στην ΕΑΔΗΣΥ τηρουμένων των ρυθμίσεων του ν. 4624/2019 (Α’ 137) και του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L 119) για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Στο εν λόγω Μητρώο θα καταγράφονται τα στοιχεία «όνομα – επώνυμο – ΑΦΜ – λόγος παρελκυστικότητας» των προσφευγόντων και σε αυτό θα έχουν πρόσβαση τα μέλη της ΕΑΔΗΣΥ και το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό της που είναι επιφορτισμένο με τον έλεγχο ουσίας των προδικαστικών προσφυγών. γ) Εφόσον διαπιστωθεί παρελκυστικότητα στην άσκηση προδικαστικής προσφυγής, η ΕΑΔΗΣΥ απορρίπτει την προδικαστική προσφυγή με απόφασή της, στην οποία αναγράφεται η ανωτέρω διαπίστωση περί παρελκυστικότητας, ο προσφεύγων εγγράφεται στο ανωτέρω υπό σημείο β’ Μητρώο και υποχρεούται για την άσκηση επόμενης προσφυγής ενώπιον της ΕΑΔΗΣΥ να προβεί σε κατάθεση παραβόλου ύψους ίσου με τη διπλάσια αξία σε σχέση με τα προβλεπόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 363 του ν. 4412/2016. δ) Δημιουργία και δημοσιοποίηση Μητρώου Παρελκυστικών Λόγων από την ΕΑΔΗΣΥ, το οποίο θα επικαιροποιείται και θα αναρτάται στην ιστοσελίδα της, τηρουμένων των ρυθμίσεων του ν. 4624/2019 (Α’ 137) και του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L 119) για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, για την αποφυγή επανάληψης αυτών των Παρελκυστικών Λόγων από έτερους οικονομικούς φορείς. Άρθρο 28: Πέραν της προσθήκης παρ. 6 στο άρθρο 367 του ν. 4412/2016 περί διόρθωσης της απόφασης επί της προδικαστικής προσφυγής, προτείνεται η προσθήκη ενός ακόμη διακριτού εδαφίου, σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Δ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας υπ’ αριθμ. 1210-1211-1212/2024, οι οποίες προβλέπουν σαφώς ότι, σε περίπτωση που η ΕΑΔΗΣΥ, με σύνθεση αποτελούμενη από πρόσωπα που έχουν μόνο την ιδιότητα του νομικού, δεν λάβει από το επιστημονικό της προσωπικό σχετική ειδική έκθεση επί των τεχνικών-επιστημονικών ζητημάτων που ανακύπτουν επί συγκεκριμένης υποθέσεως, η εξέταση των προδικαστικών προσφυγών περιορίζεται σε έλεγχο νομιμότητας των κρίσεων της αναθέτουσας αρχής, ο οποίος περιλαμβάνει τον έλεγχο της ορθής ερμηνείας και εφαρμογής των κρίσιμων διατάξεων της διακήρυξης και της συναφούς κείμενης νομοθεσίας, την επάρκεια της αιτιολογίας σε σχέση με τα στοιχεία του φακέλου των προσφορών και τους όρους της διακήρυξης και την εξέταση ισχυρισμών περί εκφοράς κρίσεων κατά πλάνη περί τα πράγματα από την αναθέτουσα αρχή. Στην ανωτέρω, δηλαδή, περίπτωση η εξέταση των προδικαστικών προσφυγών από την ΕΑΔΗΣΥ (με σύνθεση από πρόσωπα που έχουν μόνο την ιδιότητα του νομικού) δεν δύναται να επεκταθεί στην έρευνα αμιγώς τεχνικών- επιστημονικών ζητημάτων και, συνακόλουθα, στην εκφορά ουσιαστικών τεχνικών-επιστημονικών κρίσεων καθ’ υποκατάσταση της αναθέτουσας αρχής. Άρθρο 32: Μεταβατικές διατάξεις / Άρθρο 33 Καταργούμενες διατάξεις: Το άρθρο 58 του ν. 5043/2023, που αφορά και στην ΕΑΔΗΣΥ, ορίζει, μεταξύ άλλων, ότι το προσωπικό της Αρχής, που δύναται να είναι αποσπασμένο, δεν δύναται να υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του συνόλου των οργανικών θέσεων της Αρχής. Η πρόβλεψη αυτή λειτουργεί και ως αντικίνητρο για την προσέλκυση νέου προσωπικού στην Αρχή είτε μέσω μετάταξης είτε μέσω νέων προσλήψεων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι από την ψήφιση της ως άνω διάταξης, σε διάστημα δηλαδή άνω των δύο ετών, έχει πραγματοποιηθεί μόνο μία (1) μετάταξη υπαλλήλου προς την ΕΑΔΗΣΥ. Περαιτέρω, η πρόβλεψη αυτή αντίκειται στην αρχή της ίσης μεταχείρισης σε σχέση με τις διατάξεις που ισχύουν για τους φορείς εν γένει του δημοσίου τομέα, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 4440/2016, που ορίζει ότι για τη διενέργεια μετάταξης ή απόσπασης το ποσοστό κάλυψης των θέσεων στον φορέα προέλευσης του κλάδου στον οποίο ανήκει ο υπάλληλος, κατά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων για τη διαδικασία επιλογής, καθώς και κατά τον χρόνο έκδοσης της απόφασης, πρέπει να ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) επί του συνόλου των οργανικών θέσεων του εν λόγω κλάδου, στο οποίο ποσοστό δεν συμπεριλαμβάνονται υπάλληλοι, οι οποίοι απουσιάζουν με μακροχρόνια άδεια, όπως ιδίως, άνευ αποδοχών, υπηρεσιακής εκπαίδευσης ή είναι αποσπασμένοι σε άλλον φορέα. Συνεπώς, η πρόβλεψη απαίτησης στελέχωσης σε ποσοστό 95% επί του συνόλου των οργανικών θέσεων της Αρχής, έναντι του ποσοστού 65% επί του συνόλου των οργανικών θέσεων του εκάστοτε κλάδου, θα πρέπει να αποκατασταθεί. Τέλος, επί του Κεφαλαίου Γ’ του Μέρους Β’ του προτεινόμενου σχεδίου νόμου, με τις προς ψήφιση ρυθμίσεις για την έννομη προστασία στον τομέα των Δημοσίων Συμβάσεων, δημιουργείται σύγχυση σε ό,τι αφορά την τήρηση των ειδικότερων αρχών και των τεχνικών καλής νομοθέτησης, μέσω της ενδεχόμενης επικάλυψης αρμοδιοτήτων ή και συναρμοδιότητας μεταξύ του επισπεύδοντος Υπουργείου Ανάπτυξης και του Υπουργείου Δικαιοσύνης, που είναι το καθ’ ύλην αρμόδιο για την διοικητική υποστήριξη της ΕΑΔΗΣΥ.