• Σχόλιο του χρήστη 'Νικολακόπουλος Παντελής' | 12 Ιουνίου 2025, 00:55

    Στο άρθρο 52 (Καταστατικό του ΕΣΥΔ) περιλαμβάνεται στο άρθρο 4. περ.5 η φράση "5. Η Εταιρεία αναλαμβάνει συμβουλευτικές ή εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχετικές με το αντικείμενο της διαπίστευσης.". Σύμφωνα με το πρότυπο EN ISO 17011 (4.3) ❝Ο φορέας διαπίστευσης δεν επιτρέπεται να παρέχει ή να συμμετέχει στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στους φορείς συμμόρφωσης, όπως: Συμβουλές για τη σύνταξη εγχειριδίων ποιότητας Εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις διαδικασίες του φορέα, Προετοιμασία για διαπίστευση ή προδιαγνωστικούς ελέγχους (“pre-assessments” με συμβουλευτικό χαρακτήρα)❞. Απαγορεύεται γιατί: Η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών θα δημιουργούσε σύγκρουση συμφερόντων & Θα υπονόμευε την αμεροληψία του φορέα διαπίστευσης, δηλαδή την ανεξάρτητη αξιολόγηση της συμμόρφωσης. Στο άρθρο 54 (Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης) υπάρχουν πολλά απαγορευτικά σημεία για τη λειτουργία ενός φορέα διαπίστευσης. Το άρθρο παρουσιάζεται ως να μην έχει παρουσιασθεί στο φορέα για επικύρωση. Αναφέρεται στην παράγραφο 1, το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης "συνιστάται στο Υπουργείο Ανάπτυξης". Αυτό απαγορευεται τόσο από τον κανονισμό 765/2008, όσο και από το ISO 17011:2017. Στο Κεφάλαιο 5.3 του 1S) 17011 – Μηχανισμός για τη διασφάλιση της αμεροληψίας, tο πρότυπο ορίζει ότι: Ο φορέας διαπίστευσης πρέπει να δημιουργήσει έναν μηχανισμό (π.χ. συμβούλιο ή επιτροπή) που να διασφαλίζει την αμεροληψία των δραστηριοτήτων διαπίστευσης. Αυτός ο μηχανισμός: Πρέπει να είναι ανεξάρτητος από τη διοίκηση που εμπλέκεται στις καθημερινές δραστηριότητες διαπίστευσης, δηλαδή αποκλείεται η συμμετοχή του Διευθύνοντος Συμβούλου. Περιλαμβάνει αντιπροσώπους ενδιαφερόμενων μερών, όπως (με αυτή τη σειρά): Φορείς συμμόρφωσης (π.χ. εργαστήρια, οργανισμοί πιστοποίησης) Καταναλωτές Ρυθμιστικές αρχές Ακαδημαϊκούς Βιομηχανία Τεχνικούς Κλάδους Κοινωνία των πολιτών Έχει την ευθύνη να παρέχει τεκμηριωμένες συστάσεις για την πολιτική και την κατεύθυνση του φορέα, με σκοπό τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας και τη διαχείριση κινδύνων αμεροληψίας. Συνήθως αναφέρεται ως: Συμβούλιο Αμεροληψίας (Impartiality Committee) ή Συμβουλευτικό Συμβούλιο (Advisory Board). Στην Ελλάδα, από το 2002 το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης του ΕΣΥΔ λειτουργεί αδιάλειπτα ως Τεχνικό Συμβούλιο Αμεροληψίας, με γνωμοδοτική λειτουργία αλλά και δικαίωμα αναπομπής στη διαδικασία αξιολόγησης της συμμόρφωσης. Σε όλες τις συνθέσεις μέχρι σήμερα, προεδρευει ο Πρόεδρος του ΕΣΥΔ, που για πολλά χρόνια ήταν υποχρεωτικά μέλος ΔΕΠ Α Βαθμίδας σε συναφείς δραστηριότητες. Οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι, δεν ήταν ποτέ μέλη του ΕΣΥΔ. Μάλιστα μόνο μετά το 2017, παρίστανται στις συνεδριάσεις του οργάνου ως παρατηρητές (με αμφίβολη νομιμότητα). Συνεπώς η πρόβλεψη της παρ.2, ότι συμμετέχει "ο Διευθύνων Σύμβουλος του Δ.Σ. της Ε.ΣΥ.Δ. Α.Ε., ως Πρόεδρος" απαγορευεται ρητά. Επίσης σε τέτοια συμβούλια δεν έχει εφαρμογή το αναφερόμενο στην παράγραφο 4 'σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου". Σε τέτοια συμβούλια πρέπει να υπάρχει ισορροπία μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών που προέρχονται από τη Διοίκηση και τον Ιδιωτικό τομέα ακόμη και στη διαδικασία της ψηφοφορίας. Σε ένα Τεχνικό Συμβούλιο Αμεροληψίας, δεν μπορεί να προβλέπεται συνεπικούρηση (Μετακλητοί για ειδικά επιστημονικά θέματα)