Αρχική Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων...ΜΕΡΟΣ Γ’ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΕΘΝΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ (άρθρα 34-55)Σχόλιο του χρήστη Παπαδημητρίου Νικόλαος | 12 Ιουνίου 2025, 02:05
ΕΘΝΙΚΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΩΝ Είναι απαραίτητο να περιγραφούν οι σκοποί και οι στόχοι κάθε μητρώου, λεπτομερείς τεχνικές προδιαγραφές σχετικά με τη τυπολογία τους, ποιοι υποχρεώνονται να παρέχουν στοιχεία και με ποιους όρους, κλπ. Στο e-Ε.Μ.Π.I.Ε. καταχωρούνται: (Α)πιστοποιητικά διαπίστευσης που εκδίδονται από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.). Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα (είναι δημόσια πληροφορία στο site του ΕΣΥΔ), αφού αυτός που τροφοδοτεί το Μητρώο είναι το ΕΣΥΔ, εφόσον έχει πληροφοριακό σκοπό. Ανάλογα με το σκοπό του σχετικού Μητρώου, αν αποτελεί δηλαδή αναγκαία προϋπόθεση η συμμετοχή στο Μητρώο για την ανάληψη έργου αξιολόγησης της συμμόρφωσης στην Ελλάδα, τότε υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα Τεχνικών εμποδίων στην ελεύθερη παροχή υπηρεσιών αξιολόγησης της συμμόρφωσης, που πρέπει να διερευνηθεί, αφού δικαίωμα συμμετοχής στη διαπιστευμένη πιστοποίηση, έχουν και όλοι οι φορείς διαπιστευμένοι σύμφωνα με το MLA (Αμοιβαία Αναγνώριση). Σχετικό θέμα θεραπεύει? και το άρθρο 13 της παρούσας διαβούλευσης (Τμήμα Β). Επίσης, εφόσον αφορά τους διαπιστευμένους φορείς σε πεδία του υποχρεωτικού τομέα (ευρωπαϊκής κατεύθυνσης), δηλαδή τους Κοινοποιημένους στο NANDO, η παράλληλη λειτουργία του ΕΘΝΙΚΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΗΤΡΩΟΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΩΝ, που θα περιορίζει την πρόσβαση μόνο στους κοινοποιημένους φορείς από το ΕΣΥΔ, αποτελεί ξεκάθαρα περιορισμό στην παροχή υπηρεσιών αξιολόγησης της συμμόρφωσης (ακόμη και ο πληροφοριακός χαρακτήρας). Όσον αφορά τους διαπιστευμένους φορείς σε πεδία του υποχρεωτικού τομέα (εθνικής κατεύθυνσης), μπορούν να ενταχθούν άμεσα και υποχρεωτικά (πχ. Ασανσερ, Ψυκτικά, Μηχανήματα Έργου κλπ), με την έννοια ότι δεν υπάρχει άλλος φορέας διαπίστευσης για αυτά τα πεδία. Καλό θα ήταν επίσης, η διαπίστευση να περάσει και σε άλλους εθνικούς τομείς, ως η πιό αξιόπιστη μέθοδος αξιολόγησης της συμμόρφωσης. Στον μη Υποχρεωτικό Τομέα, όπου η διαπίστευση δεν είναι υποχρεωτική, δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός (σοβαρότατο πρόβλημα Τεχνικών εμποδίων στην ελεύθερη παροχή υπηρεσιών αξιολόγησης της συμμόρφωσης) και πρόσθετα διοικητικά βάρη στους διαπιστευμένους φορείς σε σχέση με τους μη διαπιστευμένους φορείς, ή διαπιστευμένους από άλλο οργανισμό (MLA). Επίσης, σχεδόν όλοι οι φορείς έχουν πεδία διαπίστευσης σε όλους τους προαναφερόμενους τομείς, και επιπρόσθετα διαθέτουν και μη διαπιστευμένα πεδία. Το θέμα θέλει λεπτομερή διερεύνηση, γιατί άπτεται θεμάτων ανταγωνισμού. Σχετικά με το «β) τα πιστοποιητικά διακρίβωσης, πιστοποίησης και ελέγχου, που εκδίδονται από διαπιστευμένους από το Ε.ΣΥ.Δ. φορείς πιστοποίησης, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, και το Εθνικό Ινστιτούτο Μετρολογίας (Ε.Ι.Μ.),» Αφορά και τα υπόλοιπα πιστοποιητικά (πχ. Δοκιμών, Προσώπων)? Ενδεικτικά πρέπει να διερευνηθούν τα παρακάτω θέματα τουλάχιστον Δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός και πρόσθετα διοικητικά βάρη με τους διαπιστευμένους φορείς εκτός ΕΣΥΔ και τους μη διαπιστευμένους φορείς. Επίσης, υπάρχει θέμα προσωπικών δεδομένων και επιχειρηματικών δεδομένων. Εναλλακτικά μπορούν να εμφανίζονται QR code εγκυρότητας των πιστοποιητικών. Σχετικά με το (γ) τα παραστατικά προμήθειας προτύπων και λοιπών τυποποιητικών εγγράφων βάσει των οποίων έχουν εκδοθεί τα πιστοποιητικά των περ. α) και β), Αυτά τα στοιχεία αποτελούν στοιχεία της αξιολόγησης του ΕΣΥΔ (περ.α) και δεν περιλαμβάνουν πολλές υποκατηγορίες πχ. Συνδρομητικές Υπηρεσίες Φορέων και Εργαστηρίων, Ελεύθερα Διαθέσιμα Τυποποιητικά έγγραφά (πχ Οδηγίες, Νομοθεσία), Πιστοποιητικά που εκδίδονται με βάση Επιχειρηματικές Τεχνικές Προδιαγραφές(τεχνολογίες black box), Διεργαστηριακά αποτελέσματα, ευέλικτο Πεδίο κλπ. Πρέπει να διερευνηθεί τι πρέπει ακριβώς να ανεβαίνει στο Μητρώο. Στην περίπτωση (β) και στον υποχρεωτικό τομέα (εθνικής κατεύθυνσης) συνήθως τα τυποποιητικά έγγραφα είναι δημόσια έγγραφα (Υπουργικές Αποφάσεις κλπ) Στην περίπτωση (β) στον μη υποχρεωτικό τομέα, δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός και πρόσθετα διοικητικά βάρη σε σχέση με τους μη διαπιστευμένους φορείς. Σχετικά με το δ) τα παραστατικά των φορέων των περ. α) και β), για την παροχή των υπηρεσιών διακρίβωσης, δοκιμών, πιστοποίησης και ελέγχου, πρέπει να διερευνηθούν τουλάχιστον τα παρακάτω: δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός και πρόσθετα διοικητικά βάρη σε σχέση με τους μη διαπιστευμένους φορείς, αθέμιτη εμπορική πρακτική, επιχειρηματικά δεδομένα παραβίαση εμπιστευτικότητας, νόθευση ανταγωνισμού κλπ. Ο οικονομικός έλεγχος του ΕΣΥΔ, που είναι δεδομένος από τον έλεγχο των παραστατικών του, δεν προβλέπεται και μάλλον απαγορεύεται από τον Καν.765 Σχετικά με το «ε) τα στοιχεία των αξιολογητών, επιθεωρητών και ελεγκτών των φορέων της περ. β)». Αποτελούν στοιχεία αξιολόγησης των φορέων από το ΕΣΥΔ. Θα μπορούσαν να ενημερώνουν το ΕΣΥΔ με ρήτρα εμπιστευτικότητας. Πρέπει να διερευνηθούν τουλάχιστον τα παρακάτω: Καταπάτηση της ελευθερίας επιλογής εργασιακού αντικειμένου των αξιολογητών, επιθεωρητών και ελεγκτών, που έχουν πολλές φορές πρόσκαιρες και adhoc, συμβάσεις με διαφορετικούς φορείς, χωρίς αποκλειστικότητες κλπ. Επίσης, δεν καλύπτει τους μη Έλληνες που χρησιμοποιούνται στα παραπάνω. Σε συνδυασμό με την υποχρέωση των φορέων να ενημερώνουν το Μητρώο, πως αντιμετωπίζονται οι περιπτώσεις σύνθετων εργασιακών σχέσεων, πχ. Φυσικό πρόσωπο με ταυτόχρονες συμβάσεις συνεργασίας με 5 και πλέον φορείς (ειδικά για τη περίπτωση εξαιρετικά εξειδικευμενων τεχνικών αξιολογητών) Σχετικά με το στ) η τεκμηρίωση των αξιολογήσεων, δοκιμών, επιθεωρήσεων και ελέγχων, κατά τη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικών των περ. α) και β). Για την περίπτωση Α. "Η Τεκμηρίωση" είναι διαθέσιμη μόνο στον Επικεφαλής Επιθεωρητή, τον Επιθεωρητή, τον Τεχνικό Αξιολογητή (εν μέρει για τα τμήματα που τον αφορούν) και τον Υπεύθυνο Διαπίστευσης, δηλαδή το αρμόδιο στέλεχος του ΕΣΥΔ που εισηγείται το θέμα στο εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης. Σε όλη τη διαδικασία εφαρμόζεται αυστηρή ρήτρα εμπιστευτικότητας. Ακόμη και τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Διαπίστευσης, τα περιορισμένα και προβλεπόμενα τεκμήρια της διαπίστευσης που γνωρίζουν, οφείλουν να τα διαχειρίζονται με αυστηρή εμπιστευτικότητα. Τα στοιχεία αυτά δεν μπορούν να διαχειρίζονται από έναν ξένο οργανισμό, όπως εν προκειμένω ο ΕΛΟΤ. Σχετικά με το Β) "Η Τεκμηρίωση" διατηρείται από τους φορείς, με συνθήκες ασφάλειας και εμπιστευτικότητας και αξιολογείται δειγματοληπτικά κατά τις επιτηρήσεις του ΕΣΥΔ. Στοιχεία της τεκμηρίωσης που δεν άπτονται σημείων εμπιστευτικότητας ή άλλων νομοθετικών προβλέψεων, μπορούν να τροφοδοτούν ένα μητρώο και μάλιστα online πχ. Ψηφιακές Φωτογραφίες τυπικών σημείων της επιθεώρησης θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν αφού διερευνηθούν θέματα προσωπικών δεδομένων κλπ. Ο όγκος του συνόλου της τεκμηρίωσης, θα γονάτιζε οποιοδήποτε μητρώο. πχ η Πιστοποίηση μεγάλων τεχνικών ή ενεργειακών έργων είναι αρκετά TerraByte. Πολύ καλή προσπάθεια τα Μητρώα, αρκεί να διερευνηθούν πλήρως τα προαναφερόμενα σχετικά θέματα. Επίσης, να αξιοποιηθεί η εμπειρία στα διεθνή μητρώα, όπως της IAF (iafcertsearch.org) και των ιδιωτικών σχημάτων πχ GlobalGap