• Σχόλιο του χρήστη 'Κουκουρουτσας' | 4 Νοεμβρίου 2025, 23:20

    Θέμα: Διαμόρφωση τιμών στα νωπά προϊόντα – Εφαρμογή στον κλάδο κρέατος Ως αναφορά για το άρθρο αυτό, καταθέτω τις εξής παρατηρήσεις: Πρώτον: Η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου θα δημιουργήσει σύγχυση σε όλη την αγορά. Η παρακολούθηση της διαμόρφωσης της τιμής, σε όλα τα στάδια παραγωγής και εμπορίας, δεν μπορεί να γίνει πρακτικά, ούτε να αποτυπωθεί με σαφήνεια στους πίνακες τιμών. Επιπλέον, ο ίδιος ο όρος «κατά τρόπο προσήκοντα», που χρησιμοποιείται στο κείμενο του νόμου, δημιουργεί από μόνος του ασάφεια. Δεν είναι καταρχήν ξεκάθαρο τι εννοεί ο συντάκτης: ποιος καθορίζει ποιος είναι ο «προσήκων» τρόπος και με ποια κριτήρια; Χρειάζονται τουλάχιστον δύο ή τρεις σαφείς διευκρινίσεις, ώστε να γνωρίζει κάθε επαγγελματίας ποια είναι τα πρακτικά του καθήκοντα και πώς ελέγχεται η ορθότητα της εφαρμογής. Δεύτερον: Ιστορικά, υπήρξε μια παλαιότερη αγορανομική διάταξη γνωστή ως ΜΙΤΑ η οποία λειτουργούσε κατά τρόπο παρόμοιο με το σημερινό προτεινόμενο σύστημα. Η διάταξη εκείνη επιχειρούσε να ρυθμίσει τα περιθώρια κέρδους και τον έλεγχο της τιμής του κρέατος, όμως στην πράξη δημιουργούσε προβλήματα και παρακάμπτονταν με διάφορα τεχνάσματα. Ειδικότερα, πολλοί επαγγελματίες της εποχής έκοβαν πλασματικά τιμολόγια ή επιστροφικά στο τέλος του μήνα, ώστε να μη φαίνεται υψηλό κέρδος στην επιχείρηση, παραμένοντας όμως κερδισμένοι στην πραγματικότητα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διαστρεβλώνεται η εικόνα της αγοράς και να μην υπάρχει καθαρή εικόνα για το πραγματικό κόστος και την τιμή του προϊόντος. Τρίτον: Το ίδιο φαινόμενο μπορεί να επαναληφθεί και σήμερα, καθώς η αγορά έχει γίνει ακόμα πιο πολύπλοκη. Οι μεγάλες επιχειρήσεις και αλυσίδες μπορούν εύκολα να εκδώσουν συνδυαστικά ή διορθωτικά ή πιστωτικά τιμολόγια, τα οποία θα κάνουν τον έλεγχο σχεδόν αδύνατο για τις αρχές. Τέταρτον: Ο καταναλωτής είναι σήμερα πλήρως ανενημέρωτος για το τι ακριβώς αγοράζει, από πού προέρχεται το προϊόν και πώς διαμορφώνεται η τιμή του. Δεν μπορεί να κατανοήσει τους όρους, τους αριθμούς ή τη νομοθεσία, και ως εκ τούτου είναι ο πιο ευάλωτος κρίκος της αλυσίδας. Η ενημέρωση του πολίτη πρέπει να είναι καθήκον της Πολιτείας και όχι να μετατίθεται στις επιχειρήσεις μέσω περίπλοκων ρυθμίσεων. Συμπέρασμα: Το μέτρο αυτό δεν θα επιτύχει τον σκοπό του. Θα προκαλέσει σύγχυση, γραφειοκρατία και στρεβλώσεις στην αγορά του κρέατος, χωρίς να διασφαλίσει διαφάνεια ή δικαιοσύνη για τον καταναλωτή.