1. Στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου αναγράφονται, κατά τρόπο προσήκοντα και ευκρινή, τα στοιχεία από τα οποία προκύπτει η πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα, με σκοπό την προστασία του καταναλωτικού κοινού και τη διαφύλαξη του υγιούς ανταγωνισμού.
2. Αρμόδια αρχή ελέγχου για την εφαρμογή της παρ. 1 και την επιβολή των κυρώσεων, ορίζεται η Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, του άρθρου 3.
Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο: Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και...ΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 47 Αναγραφή πορείας διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου
ΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 47 Αναγραφή πορείας διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου
- 4 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 8 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ, ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ Άρθρο 3 Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 4 Αποστολή και αρμοδιότητες της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ – ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΡΓΑΝΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Άρθρο 5 Όργανα διοίκησης της Αρχής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 6 Συμβούλιο Διοίκησης της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 7 Αρμοδιότητες του Συμβουλίου Διοίκησης της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 8 Διοικητής και Υποδιοικητές της Αρχής
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 9 Αρμοδιότητες του Διοικητή της Αρχής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 10 Αρμοδιότητες Υποδιοικητών της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 11 Κωλύματα και ασυμβίβαστα οργάνων διοίκησης της Αρχής
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 Διαδικασία επιλογής οργάνων διοίκησης της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 13 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση οργάνων διοίκησης της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 Απορροφώμενες οργανικές μονάδεςΆρθρο 14 Απορροφώμενες οργανικές μονάδες
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 15 Γραφείο Διοικητή της Αρχής
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 16 Γραφείο Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 Αυτοτελές Γραφείο Νομικής ΥποστήριξηςΆρθρο 17 Αυτοτελές Γραφείο Νομικής Υποστήριξης
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 18 Οργανικές θέσεις και στελέχωση
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 19 Εσωτερική και εξωτερική κινητικότητα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20 Επιλογή προϊσταμένων της ΑρχήςΆρθρο 20 Επιλογή προϊσταμένων της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 21 Τοποθέτηση, θητεία και λήξη θητείας προϊσταμένων της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 ΣτοχοθεσίαΆρθρο 22 Στοχοθεσία
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 23 Κίνητρο επίτευξης στόχων και αποδοχές προσωπικού
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 24 Ειδικές ρυθμίσεις για την ευθύνη των οργάνων διοίκησης και των υπαλλήλων της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 25 Νομική υπεράσπιση – Δικαστικά έξοδα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 26 Ειδικές διατάξεις για την προστασία των υπαλλήλων της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 Υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασηςΆρθρο 27 Υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 28 Σύγκρουση συμφερόντων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 Δικαστική εκπροσώπηση και νομική υποστήριξη της ΑρχήςΆρθρο 29 Δικαστική εκπροσώπηση και νομική υποστήριξη της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 Προϋπολογισμός και οικονομική διαχείριση της ΑρχήςΆρθρο 30 Προϋπολογισμός και οικονομική διαχείριση της Αρχής
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΘΕΣΜΙΚΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ Άρθρο 31 Προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των οργάνων διοίκησης της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Εκθέσεις της ΑρχήςΆρθρο 32 Εκθέσεις της Αρχής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 33 Σχέσεις της Αρχής με τη Βουλή, τις δικαστικές, εισαγγελικές και διοικητικές αρχές
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 34 Σχέσεις της Αρχής με τον Υπουργό Ανάπτυξης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 35 Οργανισμός και εσωτερικοί κανονισμοί της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΤΕΛΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Άρθρο 36 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Α’
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 37 Τελικές διατάξεις Μέρους Α’
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 38 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Α’
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 39 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Α’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 3959/2011 Άρθρο 40 Γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 3959/2011ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 3959/2011 Άρθρο 40 Γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 3959/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 41 Μη εκκίνηση προθεσμιών της διαδικασίας προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού – Αντικατάσταση παρ. 11 άρθρου 8 ν. 3959/2011Άρθρο 41 Μη εκκίνηση προθεσμιών της διαδικασίας προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού – Αντικατάσταση παρ. 11 άρθρου 8 ν. 3959/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 42 Υπολογισμός τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 ν. 3959/2011Άρθρο 42 Υπολογισμός τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 ν. 3959/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 43 Πρακτική άσκηση φοιτητών και άσκηση δικηγόρων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – Αντικατάσταση παρ. 8 και προσθήκη παρ. 8α στο άρθρο 21 του ν. 3959/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 44 Επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης, δυστροπίας, καθυστέρησης παροχής πληροφοριών, άρνησης παροχής προφορικών εξηγήσεων ή παροχής ανακριβών, παραπλανητικών ή ελλιπών πληροφοριών – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 38 ν. 3959/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 45 Χρήση τεχνολογικών εργαλείων και ηλεκτρονικών εφαρμογών από την Επιτροπή Ανταγωνισμού – Εξουσιοδοτική διάταξη – Προσθήκη άρθρου 38Α στον ν. 3959/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 Επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης, παρεμπόδισης ή δυσχέρανσης ερευνών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 39 ν. 3959/2011Άρθρο 46 Επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης, παρεμπόδισης ή δυσχέρανσης ερευνών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 39 ν. 3959/2011
- 8 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 47 Αναγραφή πορείας διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 48 Παράταση ισχύος μέτρων για την ομαλή λειτουργία της αγοράς – Τροποποίηση παρ. 7 άρθρου 15, παρ. 5 άρθρου 17 ν. 5055/2023, και παρ. 9 άρθρου 38 ν. 5082/2024
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 49 Παράβολο για τη χορήγηση και ανανέωση αδειών διαμονής τύπου «Β.6.» – Τροποποίηση περ. γ΄ παρ. 1 άρθρου 171 Κώδικα ΜετανάστευσηςΆρθρο 49 Παράβολο για τη χορήγηση και ανανέωση αδειών διαμονής τύπου «Β.6.» – Τροποποίηση περ. γ΄ παρ. 1 άρθρου 171 Κώδικα Μετανάστευσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 50 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Γ’Άρθρο 50 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Γ’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 51 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Γ’Άρθρο 51 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Γ’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 52 Έναρξη ισχύοςΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 52 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
27 Οκτωβρίου 2025, 23:35
Ανοικτή σε Σχόλια έως
11 Νοεμβρίου 2025, 10:00
Εργαλεία
ΕκτύπωσηΣτατιστικά
8 Σχόλια 110 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 14726 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2464 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 537/2014...
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ «ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ,ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΥΘΜΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ...
- Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου: "Δίκαιη Αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης"
- Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο: Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και...
- Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων...
- Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας – Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη- και λοιπές διατάξεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 ... άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 ...
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/2121 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 27ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2017/1132
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας ΕΕ-2020/1828 του ΕΚ και του Συμβ. της 25ης Νοεμβρ.2020 σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των καταναλωτών,ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών...
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών
- Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων -Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων
- Κανονισμός Απονομής Ελληνικού Σήματος στον ζύθο
- Δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου με τίτλο «Εξυγίανση Ναυπηγείων Ελευσίνας»
- Ενσωμάτωση Κεφαλαίου III της Οδηγίας (ΕΕ)2017/1132,όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019
- Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο:«Ρυθμίσεις για τις Εταιρείες - Τεχνοβλαστούς»
- Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις
- Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή-Τροποποίηση ν. 3959/2011 & ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018
- Δημόσια διαβούλευση για την "Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων"
- Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίου
- Σχέδιο νόμου για την παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L
- Δημόσια διαβούλευση για το "Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων"
- Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"
- Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150-δίκαιη μεταχείριση και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186)
- Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την προώθηση των Πράσινων Δημοσίων Συμβάσεων (2020 – 2023)
- Διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 - 2025
- Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, διατάξεις για την ανάπτυξη, την έρευνα και την καινοτομία»
- Σχέδιο διατάξεων για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης
- ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ
- Γενικό Εμπορικό Μητρώο
- ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
- Διατάξεις για την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα
- Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
- Νόμος για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων
- Εναρμόνιση νομοθετικού πλαισίου για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο Δημοσίων Συμβάσεων.
- Σχέδιο νόμου «Περί εταιρικών μετασχηματισμών»
- Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο




Γενικό σχόλιο: Θεωρούμε ότι η εν λόγω διάταξη είναι αόριστη και δημιουργεί σύγχυση. Θα πρέπει να είναι υποχρεωτική η αναγραφή της τιμής παραγωγού προκειμένου να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει την τιμή του προϊόντος από την παραγωγή μέχρι την κατανάλωση. Η αισχροκέρδεια, όπου είναι το ζητούμενο, μόνο με τον συγκεκριμένο τρόπο δύναται να γίνεται αντιληπτή, προκειμένου οι αρμόδιες εποπτικές αρχές να ελέγξουν και να επιβάλουν κυρώσεις. Άλλως η ρύθμιση δεν θα έχει ουσιαστικό αντίκρισμα στον καταναλωτή.
Η ατομική αποτίμηση της ζημίας είναι εύκολη, όπως και, η πίστωση της όποιας επιστροφής χρημάτων. Αν ο τελικός πωλητής ενός προϊόντος (π.χ. Super Market) το εχει αγοράσει από έμπορο δεν μπορει να γνωρίζει και ούτε μπορει να μαθει σε ποιά τιμή το αγορασε απο άλλον έμπορο ή τον παραγωγό του.
Προβλημα, επισης, υπάρχει και στην περίπτωση που ο πωλητής αναμειγνύει το αυτο προϊόν με ίδια που τα αγοραζει από άλλους εμπορους ή / και παραγωγούς. Σε κάθε περίπτωση επισημαίνουμε το εξής: η «πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα» είναι μία θολή και αόριστη διατύπωση, που δεν θα οδηγήσει σε καμία ουσιαστική ενημέρωση του καταναλωτή. Και τούτο λόγω του ότι, συνήθως, η πώληση των προϊόντων από τον παραγωγό στον χονδρέμπορα/μεσάζοντα γίνεται με ανοιχτή τιμή, υπάρχει περίπτωση η πρώτη τιμολόγηση του προϊόντος να μην είναι αυτή της πώλησης του αρχικού παραγωγού στον χονδρέμπορα αλλά του τελευταίου προς τον λιανέμπορο η οποία θα είναι, προφανώς, αυξημένη. Για αυτό πρέπει ξεκάθαρα και χωρίς θολές διατυπώσεις, να είναι υποχρεωτική η αναγραφή της τιμής παραγωγού και όχι οποιαδήποτε άλλη τιμή ή η αόριστη έννοια της «πορείας διαμόρφωσης» προκειμένου να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει την τιμή του προϊόντος από την παραγωγή του μέχρι το ράφι. Μόνο έτσι θα μπορέσει να γίνει αντιληπτή η ύπαρξη ή μη αισχροκέρδειας και τα τυχόν αντικαταναλωτικά παιχνίδια ορισμένων επιτήδειων σε βάρος των καταναλωτών. Κατά τη γνώμη μας, η προτεινόμενη ρύθμιση είναι πρακτικά ανεφάρμοστη, χωρίς κανένα ουσιαστικό αντίκρυσμα.
Η αφαιρετικότητα της διάταξης θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα κατά την ερμηνεία στην εφαρμογή της. Ταυτόχρονα δεν διευκρινίζεται ο τρόπος με τον οποίο ο τελικός πωλητής θα γνωρίζει την πρώτη τιμή πώλησης του προϊόντος. Και για να γίνει αντιληπτό: Έστω ότι ένας πωλητής λαϊκών αγορών προμηθεύεται προϊόντα από κάποιον εκ των προμηθευτών χονδρεμπόρων του σε μία Α τιμή. Η προσαύξηση επί αυτής της τιμής είναι προφανώς το κέρδος του. Πώς όμως θα γνωρίζει το υπουργείο και οι λοιποί αρμόδιοι ελεγκτικοί. μηχανισμοί ποιός είναι τελικά αυτός που έχει αισχροκερδίσει – κατά τη δική τους θεώρηση των πραγμάτων – όταν ουδείς εκ των καταναλωτών θα γνωρίζει τη διαφορά μεταξύ αρχικής και τελικής τιμής, αλλά μόνο τη διαφορά μεταξύ τελευταίας και προτελευταίας τιμής?
Πώς καταπολεμείται με αυτό τον τρόπο η αισχροκέρδεια? Και ακόμα περισσότερο, σήμερα που η διατίμηση επί των τιμών των πωλούμενων προϊόντων έχει καταργηθεί, ποιός είναι αυτός που θα επέμβει με τέτοιο τρόπο στην ελεύθερη αγορά?
Το μέτρο είναι απλά προς εντυπωσιασμό, χωρίς να έχει να προσφέρει απολύτως τίποτε στον καταναλωτή από άποψη προστασίας του από τα φαινόμενα αισχροκέρδειας.
Θέμα: Διαμόρφωση τιμών στα νωπά προϊόντα – Εφαρμογή στον κλάδο κρέατος
Ως αναφορά για το άρθρο αυτό, καταθέτω τις εξής παρατηρήσεις:
Πρώτον:
Η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου θα δημιουργήσει σύγχυση σε όλη την αγορά. Η παρακολούθηση της διαμόρφωσης της τιμής, σε όλα τα στάδια παραγωγής και εμπορίας, δεν μπορεί να γίνει πρακτικά, ούτε να αποτυπωθεί με σαφήνεια στους πίνακες τιμών.
Επιπλέον, ο ίδιος ο όρος «κατά τρόπο προσήκοντα», που χρησιμοποιείται στο κείμενο του νόμου, δημιουργεί από μόνος του ασάφεια.
Δεν είναι καταρχήν ξεκάθαρο τι εννοεί ο συντάκτης: ποιος καθορίζει ποιος είναι ο «προσήκων» τρόπος και με ποια κριτήρια;
Χρειάζονται τουλάχιστον δύο ή τρεις σαφείς διευκρινίσεις, ώστε να γνωρίζει κάθε επαγγελματίας ποια είναι τα πρακτικά του καθήκοντα και πώς ελέγχεται η ορθότητα της εφαρμογής.
Δεύτερον:
Ιστορικά, υπήρξε μια παλαιότερη αγορανομική διάταξη γνωστή ως ΜΙΤΑ η οποία λειτουργούσε κατά τρόπο παρόμοιο με το σημερινό προτεινόμενο σύστημα.
Η διάταξη εκείνη επιχειρούσε να ρυθμίσει τα περιθώρια κέρδους και τον έλεγχο της τιμής του κρέατος, όμως στην πράξη δημιουργούσε προβλήματα και παρακάμπτονταν με διάφορα τεχνάσματα.
Ειδικότερα, πολλοί επαγγελματίες της εποχής έκοβαν πλασματικά τιμολόγια ή επιστροφικά στο τέλος του μήνα, ώστε να μη φαίνεται υψηλό κέρδος στην επιχείρηση, παραμένοντας όμως κερδισμένοι στην πραγματικότητα.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διαστρεβλώνεται η εικόνα της αγοράς και να μην υπάρχει καθαρή εικόνα για το πραγματικό κόστος και την τιμή του προϊόντος.
Τρίτον:
Το ίδιο φαινόμενο μπορεί να επαναληφθεί και σήμερα, καθώς η αγορά έχει γίνει ακόμα πιο πολύπλοκη.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις και αλυσίδες μπορούν εύκολα να εκδώσουν συνδυαστικά ή διορθωτικά ή πιστωτικά τιμολόγια, τα οποία θα κάνουν τον έλεγχο σχεδόν αδύνατο για τις αρχές.
Τέταρτον:
Ο καταναλωτής είναι σήμερα πλήρως ανενημέρωτος για το τι ακριβώς αγοράζει, από πού προέρχεται το προϊόν και πώς διαμορφώνεται η τιμή του.
Δεν μπορεί να κατανοήσει τους όρους, τους αριθμούς ή τη νομοθεσία, και ως εκ τούτου είναι ο πιο ευάλωτος κρίκος της αλυσίδας.
Η ενημέρωση του πολίτη πρέπει να είναι καθήκον της Πολιτείας και όχι να μετατίθεται στις επιχειρήσεις μέσω περίπλοκων ρυθμίσεων.
Συμπέρασμα:
Το μέτρο αυτό δεν θα επιτύχει τον σκοπό του. Θα προκαλέσει σύγχυση, γραφειοκρατία και στρεβλώσεις στην αγορά του κρέατος, χωρίς να διασφαλίσει διαφάνεια ή δικαιοσύνη για τον καταναλωτή.
Ο χώρος της οργανωμένης εμπορίας νωπών προϊόντων αποτελεί, για τους γνωρίζοντες αυτόν και την λειτουργία της εφοδιαστικής «αλυσίδας», απόδειξη ουσιαστικής υλοποίησης του υγιούς ανταγωνισμού, καθώς ο προσδιορισμός των τιμών στηρίζεται στην βασική οικονομική αρχή της προσφοράς και της ζήτησης. Συνεπώς η συγκεκριμένη διάταξη δεν έχει λόγο θέσπισης εάν σκοπός της είναι η διαφύλαξη του υγιούς ανταγωνισμού καθώς αυτός ήδη λειτουργεί προς όφελος των καταναλωτών με την ουσιαστική εφαρμογή της προσφοράς και ζήτησης.
Άλλωστε είναι η ίδια η Ευρωπαϊκή νομοθεσία που διασφαλίζει τον υγιή ανταγωνισμό με την ελευθερία διαμόρφωσης των τιμών μέσω ακριβώς της αρχής της προσφοράς και ζήτησης, γεγονός που καθιστά άνευ αντικειμένου την συγκεκριμένη ρύθμιση.
Περαιτέρω η διατύπωση «…πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής…» σημαίνει ότι θα πρέπει να καταγράφεται το σύνολο των τιμών σε κάθε στάδιο από την παραγωγή έως και τον τελευταίο λιανοπωλητή, οι οποίες ενδεικτικά και μόνο συμπεριλαμβάνουν: το κόστος του παραγωγού και το κέρδος του, το κόστος διαλογής των προϊόντων σε ποιότητες , το κόστος μεταφοράς στο συσκευαστήριο, το κόστος συσκευασίας, το κόστος αποθήκευσης, το κέρδος του συσκευαστηρίου, το κόστος μεταφοράς από το συσκευαστήριο στους εμπόρους, το κόστος του εμπόρου (αποθήκευση, διαχείριση, απώλειες), το κέρδος του εμπόρου, το κόστος του λιανοπωλητή (αποθήκευση, διαχείριση, απώλειες), το κέρδος του λιανοπωλητή κλπ..
Είναι προφανές λοιπόν ότι είναι παντελώς ανεφάρμοστη η ανωτέρω πρόβλεψη του νομοσχεδίου.
Στα πλαίσια αυτά η ανωτέρω πρόβλεψη καθίσταται περαιτέρω προβληματική καθώς θα πρέπει να καθοριστεί , για να μπορεί να υλοποιηθεί κατά τρόπο ασφαλή, συγκεκριμένη διαδικασία με την οποία θα πιστοποιείται η ακρίβεια των στοιχείων (κόστους και τιμών) που από κάθε προηγούμενο στάδιο θα μεταφέρονται – γνωστοποιούνται σε κάθε επόμενο στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας, με αποτέλεσμα την δραματική αύξηση της γραφειοκρατίας αλλά και ιδίως το κόστος του προϊόντος, ανατρέποντας τον σκοπό της ρύθμισης για την μείωση του κόστους για τον καταναλωτή.
Εύλογα λοιπόν προκύπτει το ερώτημα εάν η συγκεκριμένη ρύθμιση εξυπηρετεί απλώς την δημιουργία εντυπώσεων και όχι τον ίδιο τον υγιή ανταγωνισμό , η εξυπηρέτηση του οποίου και η διασφάλιση της προστασίας του καταναλωτή με την μείωση των τιμών μπορεί άνετα να επιτευχθεί με την μείωση του υπερβολικού κόστους διαχείρισης και λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας (από τον παραγωγό μέχρι τον τελικό λιανοπωλητή), της εξάλειψης των γραφειοκρατικών απαιτήσεων και εξόδων που έχουν επιβληθεί στους εμπλεκόμενους φορείς, καθώς και της εξαντλητικής σε βάρος τους φορολογίας.
Με δεδομένα όλα τα ανωτέρω, η ύπαρξη της συγκεκριμένης διάταξης δικαιολογείται μόνον στην περίπτωση ρύθμισης μονοπωλιακών ή και ολιγοπωλιακών τμημάτων της οικονομίας μας (ενέργεια, τράπεζες, καύσιμα κλπ) και όχι βέβαια στον τομέα της εμπορίας νωπών προϊόντων με τον τεράστιο αριθμό παραγωγών, εμπόρων και πωλητών.
Αυτό δεν είναι κατάφωρη παραβίαση του GPDR και τελείως αντισυνταγματικό,καταστρατηγοντας όλους τους κανόνες του ελεύθερου εμπορίου;;
Συγγνώμη, αλλά αυτό είναι τελείως παρανοϊκό! Από πού κι ως που, βάζετε τέτοιο βάρος στο τελικό σημείο πώλησης;; Πως θα μπορεί να συγκεντρώσει και να καταχωρήσει όλα αυτά τα στοιχεία που ζητάτε να αναγράφονται; Δεν έχετε καμία επαφή με την πραγματικότητα!
Όταν λέτε «αναγράφονται, κατά τρόπο προσήκοντα και ευκρινή, τα στοιχεία από τα οποία προκύπτει η πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα» τι εννοείτε ακριβώς?
θα πρέπει οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου να αναγράφουν ΟΛΕΣ τις τιμές που έχει λάβει το προϊόν από τον παραγωγό μέχρι το ράφι του? Δλδ από τον παραγωγό στο συσκευαστήριο, μετά στον χονδρέμπορο με τις αποθήκες, στη συνέχεια στον χονδρέμπορο διακινητή στο λιανοπωλητή και τέλος στον λιανοπωλητή?
Από που θα το γνωρίζει αυτό ο λιανοπωλητής? και πόσο μεγάλο θα είναι αυτό το καρτελάκι τιμής?