Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο: Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και...ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ, ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ Άρθρο 3 Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του ΚαταναλωτήΣχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΕΕΚΕ) | 10 Νοεμβρίου 2025, 10:38




Θεωρούμε κατ’αρχάς ορθή τη σύσταση μίας νέας Ανεξάρτητης Αρχής μέσω της συνένωσης φορέων με συναφή αντικείμενα, πλην της Επιτροπής Ανταγωνισμού που παραμένει για ειδικούς λόγους αυτοτελής. Ωστόσο οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η εμπειρία των ανεξάρτητων Αρχών, όταν προέρχονται από συγχωνεύσεις ήδη λειτουργούντων φορέων του Δημοσίου, όπως π.χ. η μετατροπή του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή, δείχνει ότι αυτές δημιουργούνται για να απεκδυθεί της όποιας πολιτικής ευθύνης η κεντρική εξουσία, ειδικά εν προκειμένω όπου έχουμε μία αποδεδειγμένη αδυναμία αντιμετώπισης του τέρατος της ακρίβειας, ειμή μόνο με ημίμετρα και ελάχιστου αντίκτυπου μέτρα. Η Αρχή δίνει, μ’άλλα λόγια, το «άλλοθι» στην εκάστοτε κυβέρνηση να σταματήσει να ασχολείται τόσο με διενέργεια ελέγχων για την αντιμετώπιση παραβάσεων του νομοθετικού πλαισίου όσο και με την επιβολή κυρώσεων. Η άποψη αυτή ενδυναμώνεται από το ότι ο Υπουργός Ανάπτυξης δεν θα έχει πλέον κανένα περιθώριο παρέμβασης ή διαμόρφωσης πολιτικών αλλά μία χαλαρού τύπου ενημέρωση των πεπραγμένων της Αρχής, με βάση το άρθρο 34. Παράλληλα, δεν τεκμηριώνεται η επιλογή της κατά συγχώνευσης σύστασης της υπό ίδρυση Αρχής ως προς την εναλλακτική επιλογή της μεταφοράς δραστηριοτήτων και πόρων από τους υπόλοιπους φορείς στον Συνήγορο του Καταναλωτή και τον δικό του μετασχηματισμό. Η υπό σύσταση Αρχή θα είναι πρακτικά ανενεργής για το χρονικό διάστημα των δύο ετών (έως 31/12/2027) που εμμέσως πλην σαφώς προβλέπεται στο Άρθρο 38 παρ. 5 περί της Λειτουργίας Διεύθυνσης Οικονομικού. Απεναντίας, η εναλλακτική επιλογή του δομικού μετασχηματισμού του «Συνηγόρου του Καταναλωτή» διασφαλίζει συνεχώς, μία τουλάχιστον, ελάχιστη δραστηριότητα στην υπό σύσταση Αρχή.