• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΚΠΟΙΖΩ' | 10 Νοεμβρίου 2025, 16:17

    Σχόλιο αναφορικά με το άρθρο 4, παρ. 1 και συγκεκριμένα την τροποποίησή του και προσθήκη ως εξής: 1. H αποστολή της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας του Καταναλωτή συνίσταται: α) στην αποτελεσματική προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, β) στη διαμόρφωση μίας υγιούς καταναλωτικής συνείδησης γ) στην προάσπιση των οικονομικών συμφερόντων των καταναλωτών, δ) στην ενίσχυση της διαφάνειας της αγοράς, ε) στην αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου, στ) στη συνεργασία με τις ενώσεις καταναλωτών Αιτιολογία: Θεωρούμε ότι η βασική αρμοδιότητα της Αρχής είναι η προστασία του καταναλωτή και ως εκ τούτου θα πρέπει να προηγηθεί και να προστεθεί επίσης, σημειο στ) αναφορικά με τη συνεργασία της Αρχής με τις ενώσεις καταναλωτών. Σχόλιο αναφορικά με την παρ. 2α και 2β. Προτείνουμε να προηγηθεί ως παρ. 2β και να μετονομαστεί σε παρ. 2α ενώ η παρ. 2α να μετονομαστεί σε 2β. Αιτιολογία: Η σχετική νομοθεσία που εμπεριέχεται στην παρ.2 αφορά ως επί το πλείστον στην οργάνωση και διοίκηση του εμπορίου και όχι στην προστασία του καταναλωτή. Η προστασία του καταναλωτή είναι ένα ευρύτατο αντικείμενο και δεν θα πρέπει να περιορίζεται σε λειτουργικά και διαδικαστικά ζητήματα του εμπορίου. Προσθήκη αναφορικά με το άρθρο 4, παρ.2, βγ) «να δημοσιοποιεί τις παραβάσεις στον ιστότοπο της Αρχής, αναφέροντας τον προμηθευτή που φέρει την ευθύνη ή προέβη στην παράβαση, καθώς και τη φύση της παράβασης». Προσθήκη αναφορικά με το άρθρο 4, παρ.2, ως βε), και να προστεθεί εδάφιο στο τέλος «σε συνεργασία με τις ενώσεις καταναλωτών». Προσθήκη αναφορικά με το άρθρο 4, παρ.2, β. νέο εδάφιο βι) «Επιβλέπει την τήρηση των Κωδίκων Δεοντολογίας και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για τη σύνταξη νέων Κωδίκων Δεοντολογίας ιδίως υπηρεσιών νέων τεχνολογιών». Προσθήκη αναφορικά με το άρθρο 4, παρ. γ) Αναφορικά με την εξώδικη επίλυση των καταναλωτικών διαφορών: γα) επιλαμβάνεται της συναινετικής επίλυσης των διαφορών μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών ή ενώσεων καταναλωτών, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αναφοράς ενός τουλάχιστον εκ των ενδιαφερομένων μερών, εκδίδοντας πορίσματα – συστάσεις. Ειδικότερα να προστεθεί και «Εφαρμόζει κριτήρια προτεραιοποίησης των ελεγχόμενων καταγγελιών και ιδίως των θεμελιωμένων καταγγελιών των ενώσεων καταναλωτών οι οποίες αποκτούν πρόσθετη βαρύτητα για την αξιολόγησή τους. Δίνεται ιδιαίτερη μέριμνα στην προστασία των ευάλωτων καταναλωτών. Σε κάθε περίπτωση καταγράφεται το σύνολο των καταγγελιών, ώστε να χαρτογραφηθούν τα προβλήματα, να δοθούν κατευθυντήριες οδηγίες και να διασφαλισθεί η δυνητική διεξαγωγή ελέγχου». Γενικό σχόλιο επί της παρ. γα): Θεωρούμε ότι, η Αρχή θα πρέπει να εποπτεύει τα όργανα διαμεσολάβησης και να θέτει τους κανόνες και τις αρχές και όχι η ίδια να διαμεσολαβεί για την επίλυση των διαφορών μεταξύ καταναλωτών και προμηθευτών, ως είθισται μέσω της υφιστάμενης διαδικασίας της ανεξάρτητης αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή. Ο ρόλος αυτός αντίκειται στη συνύπαρξη της αρμοδιότητας της φιλικής επίλυσης διαφορών και της επιβολής κυρώσεων στην ίδια Αρχή, αλλά και στο πνεύμα της Κοινοτικής Οδηγίας για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών, το οποίο επιτάσσει ρητά την τήρηση των αρχών της αμεροληψίας και της ανεξαρτησίας, κυρίως δε της αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων κατά την άσκηση των ως άνω καθηκόντων. Σχόλιο αναφορικά με το άρθρο 4, παρ. δα): Αναφέρεται η άσκηση αντιπροσωπευτικών αγωγών από τη νέα Αρχή στο πλαίσιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1828 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΫ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 25ης Νοεμβρίου 2020, σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών, η οποία έχει ενσωματωθεί στον ν. 5019/2023. Ως νομιμοποιούμενοι φορείς στην Ελλάδα έχουν οριστεί οι ενώσεις καταναλωτών, καθ’ ότι εκπροσωπούν θεσμικά τους καταναλωτές στο πλαίσιο του αποκλειστικού σκοπού τους και στηρίζουν τα συμφέροντα των καταναλωτών, κατόπιν ελέγχου και πιστοποίησης από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Η αναγνώριση του ρόλου των ενώσεων καταναλωτών από το κράτος για την άσκηση αντιπροσωπευτικών αγωγών, μέσω των διατάξεων του ν. 2251/1994 όπως ισχύει, αποτελεί έναν επιτυχημένο απόλυτα θεσμό που έχει εξυπηρετήσει τους λόγους για τους οποίους εξ αρχής θεσμοθετήθηκε ως μέσο προστασίας των γενικότερων καταναλωτικών συμφερόντων και τον οποίο έχει αξιοποιήσει επιτυχώς η ΕΚΠΟΙΖΩ με την άσκηση 62 συλλογικών αγωγών! Ωστόσο κατά παρέκκλιση η εν λόγω Οδηγία επιτρέπει τα κράτη μέλη να ορίζουν και δημόσιους φορείς ως νομιμοποιούμενους για τον σκοπό της άσκησης αντιπροσωπευτικών αγωγών. Στην παρούσα όμως τίθεται ζήτημα εάν η Αρχή, η οποία είναι αρμόδια μεταξύ άλλων για τον έλεγχο της αγοράς και την επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις παραβίασης της νομοθεσίας, είναι θεμιτό να ασκεί αντιπροσωπευτικές αγωγές. Θεωρούμε ότι, ο ρόλος αυτός αντίκειται στη συνύπαρξη της αρμοδιότητας: α) της συναινετικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών, β) της επιβολής κυρώσεων από την ίδια Αρχή και γ) της άσκησης αντιπροσωπευτικής αγωγής, στο πλαίσιο της αμεροληψίας, ανεξαρτησίας και διαφάνειας. Αντίθετα, επί τω προκειμένω θα θέλαμε επιπρόσθετα να τονίσουμε ότι με την ανάθεση αντιπροσωπευτικής αγωγής και στη νέα Αρχή, αποδυναμώνεται ο ρόλος των ενώσεων καταναλωτών, δεν διασφαλίζεται η οικονομική τους βιωσιμότητα, οι οποίες ως φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη κοινωνία. Επιπρόσθετα, οι πιστοποιημένες ενώσεις καταναλωτών λειτουργούν με διαφάνεια, λογοδοσία και με εθελοντική συμμετοχή και συγχρόνως είναι κινητήριες δυνάμεις θετικής εξέλιξης, αφού αναδεικνύουν κοινωνικές ανάγκες, προστατεύουν τα δικαιώματα των καταναλωτών και προτείνουν λύσεις σε μείζονα κοινωνικά προβλήματα. Σχόλιο στην παρ. 2 να προστεθεί εδάφιο «στ) Αναφορικά με την υποστήριξη του έργου των ενώσεων καταναλωτών μεριμνά για την ανάπτυξη τεχνογνωσίας, υποδομών και ψηφιακών εργαλείων, εισηγείται προς τον Υπουργό Ανάπτυξης τη χρηματοδότησή τους με την παροχή πόρων για τη λειτουργία τους και ιδίως για την άσκηση αντιπροσωπευτικών αγωγών, χρηματοδοτεί η ίδια προγράμματα και δράσεις τους που αποβλέπουν στην προστασία, ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών».