Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο: Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και...ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΑΡΧΩΝ | 10 Νοεμβρίου 2025, 23:42




1. Είναι ιδιαίτερα κρίσιμο η νέα Ανεξάρτητη Αρχή να διαθέτει από την ίδρυσή της όλα τα νομοθετικά εχέγγυα που θα διασφαλίζουν την ανεξαρτησία της, συμπεριλαμβανομένης της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των Μελών της Διοίκησής της. Δεν είναι αποδεκτό η νέα Αρχή, που θα ενσωματώσει τις αρμοδιότητες της υφιστάμενης Ανεξάρτητης Αρχής του Συνηγόρου του Καταναλωτή, να έχει λιγότερα επίπεδα ανεξαρτησίας από αυτά της υφιστάμενης, όπως αυτά προσδιορίζονται από την ισχύουσα ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται πολλές διατάξεις που μειώνουν/καταργούν την ανεξαρτησία της νέας Αρχής καθώς και την προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των Μελών της Διοίκησής της. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά το άρθρο 4, παρ. 1, περ. (αγ) και (αδ), το άρθρο 12, παρ. 2, στοιχείο (δ), τα άρθρα 13, 31 και 34 (βλ. και σχόλια ανά άρθρο). Απαιτείται η τροποποίηση των διατάξεων αυτών στην κατεύθυνση άρσης οποιουδήποτε κινδύνου μείωσης/κατάργησης της ανεξαρτησίας της νέας Αρχής. 2.Το σύνολο των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων της Αρχής του Συνηγόρου του Καταναλωτή πρέπει να μεταφερθούν στη νέα Αρχή και μάλιστα με τρόπο που θα ενισχύουν τον ρόλο της Αρχής. Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι από την προτεινόμενη ονομασία της νέας Αρχής ως Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή (ΑΑΕΑΠΚ), συμπεραίνουμε ότι η προστασία του καταναλωτή φαίνεται να έρχεται σε δεύτερη προτεραιότητα. Πρωταρχικό μέλημα της νέας Αρχής πρέπει να είναι η προστασία του καταναλωτή και αυτή πρέπει να διαπνέει το σύνολο των διατάξεων που θα διέπουν τη σύσταση και τη λειτουργία της Αρχής. Εάν η προστασία του καταναλωτή αποτελεί για τη Νέα Αρχή δεύτερη προτεραιότητα, τότε έχουμε και στην πράξη κατάργηση του Συνηγόρου Καταναλωτή, της Ανεξάρτητης Αρχής που, θυμίζουμε, ιδρύθηκε για την εμπέδωση στην ελληνική κοινωνία της κουλτούρας της φιλικής επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών, γρήγορα, ανέξοδα και αποτελεσματικά για τα εμπλεκόμενα μέρη και η οποία έχει επιδείξει σημαντικότατο κοινωνικό έργο στην 20ετή λειτουργία της. Περαιτέρω επισημαίνεται ότι από το άρθρ. 6 της Οδηγίας 2013/11/ΕΕ και των αιτιολογικών σκέψεων 32, 34, 49 προκύπτει ότι “η διοικητική και λειτουργική συνύπαρξη της αρμοδιότητας της φιλικής επίλυσης διαφορών και της επιβολής κυρώσεων στην ίδια Αρχή αντίκειται κατ' αρχάς στο πνεύμα της Κοινοτικής Οδηγίας για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών, το οποίο επιτάσσει ρητά την τήρηση των αρχών της αμεροληψίας και της ανεξαρτησίας, κυρίως δε της αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων κατά την άσκηση των ως άνω καθηκόντων”. Επιπλέον, η Οδηγία, σε πλείστες διατάξεις της, ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να θεσπίζουν στο εσωτερικό τους δίκαιο κανόνες που θα λειτουργούν ως κίνητρο για τα εμπλεκόμενα μέρη, και δη τους εμπόρους/προμηθευτές, για την οικειοθελή προσέλευσή τους στις διαδικασίες ΕΕΔ (=εναλλακτικής επίλυσης διαφορών), εν αντιθέσει προς τις συρρέουσες αρμοδιότητες της νέας Αρχής, οι οποίες θα λειτουργούν ως αντικίνητρο για την αυτόβουλη προσέλευση στη διαμεσολάβηση των καταγγελλόμενων εταιρειών & επιχειρήσεων. Η κατάργηση μιας Ανεξάρτητης Αρχής που διασφαλίζει την απρόσκοπτη άσκηση θεμελιώδους δικαιώματος σε κάποιο κράτος μέλος ή η μείωση της ανεξαρτησίας της αντίκειται στο άρθρο 2 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ), στο οποίο ορίζεται ότι η ΕΕ βασίζεται μεταξύ άλλων θεμελιωδών αξιών και στην αξία του κράτους δικαίου και θα ήταν ακυρώσιμη και από τη σκοπιά του ενωσιακού δικαίου. Πρέπει δε να ληφθεί υπόψη και η τρέχουσα Πρόταση για την αναθεώρηση της Οδηγίας 2013/11/ΕΕ, η οποία κινείται προς την κατεύθυνση της έτι περαιτέρω ενίσχυσης και θωράκισης του θεσμού της διαμεσολάβησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. 3. Όλες ανεξαιρέτως οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας στην Αρχή του Συνηγόρου του Καταναλωτή και όλο ανεξαιρέτως το υφιστάμενο προσωπικό του πρέπει να διασφαλιστούν στη νέα Αρχή και να μην υπάρξει καμία μείωση προσωπικού. Η διασφάλιση περιλαμβάνει τη διατήρηση των υπαρχουσών σχέσεων εργασίας, χωρίς καμία αλλαγή στο εργασιακό καθεστώς του υφισταμένου προσωπικού. Στο άρθρο 18 παρ. 2 φαίνεται ότι δεν έχει συμπεριληφθεί η μεταφορά του υφιστάμενου Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού στη νέα Αρχή. Ως εκ τούτου είναι αναγκαίο να προστεθεί στο εν λόγω άρθρο ειδική ρητή αναφορά για τη μεταφορά του προσωπικού αυτού (βλ. και ειδικό σχόλιο επί του άρθρου 18). 4. Για την επιτυχία της νέας Αρχής είναι ιδιαίτερα σημαντική η χορήγηση ελκυστικών μισθολογικών απολαβών στα μέλη του προσωπικού της, οι οποίες θα είναι αντίστοιχες με το υψηλού επιπέδου, εξειδικευμένο και απαιτητικό έργο που θα κληθούν να αναλάβουν και να διεκπεραιώσουν στη νέα Αρχή. Εξίσου σημαντική είναι και η μη ύπαρξη μισθολογικών διαφοροποιήσεων μεταξύ του προσωπικού της νέας Αρχής με βάση την υπηρεσία προέλευσής του, με την προς τούτο εφαρμογή της αρχής της προς τα άνω εξομοίωσης με τη χορήγηση προσωπικής διαφοράς. 5. Θα είναι επίσης κρίσιμο για τη λειτουργία της νέας Αρχής η άμεση κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων της, με την, σε πρώτη φάση κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, απόσπαση προσωπικού από άλλες Αρχές και Υπηρεσίες του Δημοσίου.