Σκοπός του Μέρους Α΄ είναι η εφαρμογή ενός ενιαίου και σύγχρονου πλαισίου ρύθμισης, παρακολούθησης και εποπτείας της αγοράς και η ενίσχυση της διαφάνειας κατά τη λειτουργία του ανωτέρω πλαισίου, με απώτερο στόχο την αποτελεσματική προστασία, την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και την αντιμετώπιση του κόστους διαβίωσης των πολιτών.
Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο: Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και...ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- 4 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 8 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ, ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ Άρθρο 3 Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 4 Αποστολή και αρμοδιότητες της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ – ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΡΓΑΝΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Άρθρο 5 Όργανα διοίκησης της Αρχής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 6 Συμβούλιο Διοίκησης της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 7 Αρμοδιότητες του Συμβουλίου Διοίκησης της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 8 Διοικητής και Υποδιοικητές της Αρχής
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 9 Αρμοδιότητες του Διοικητή της Αρχής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 10 Αρμοδιότητες Υποδιοικητών της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 11 Κωλύματα και ασυμβίβαστα οργάνων διοίκησης της Αρχής
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 Διαδικασία επιλογής οργάνων διοίκησης της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 13 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση οργάνων διοίκησης της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 Απορροφώμενες οργανικές μονάδεςΆρθρο 14 Απορροφώμενες οργανικές μονάδες
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 15 Γραφείο Διοικητή της Αρχής
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 16 Γραφείο Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 Αυτοτελές Γραφείο Νομικής ΥποστήριξηςΆρθρο 17 Αυτοτελές Γραφείο Νομικής Υποστήριξης
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 18 Οργανικές θέσεις και στελέχωση
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 19 Εσωτερική και εξωτερική κινητικότητα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20 Επιλογή προϊσταμένων της ΑρχήςΆρθρο 20 Επιλογή προϊσταμένων της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 21 Τοποθέτηση, θητεία και λήξη θητείας προϊσταμένων της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 ΣτοχοθεσίαΆρθρο 22 Στοχοθεσία
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 23 Κίνητρο επίτευξης στόχων και αποδοχές προσωπικού
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 24 Ειδικές ρυθμίσεις για την ευθύνη των οργάνων διοίκησης και των υπαλλήλων της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 25 Νομική υπεράσπιση – Δικαστικά έξοδα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 26 Ειδικές διατάξεις για την προστασία των υπαλλήλων της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 Υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασηςΆρθρο 27 Υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 28 Σύγκρουση συμφερόντων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 Δικαστική εκπροσώπηση και νομική υποστήριξη της ΑρχήςΆρθρο 29 Δικαστική εκπροσώπηση και νομική υποστήριξη της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 Προϋπολογισμός και οικονομική διαχείριση της ΑρχήςΆρθρο 30 Προϋπολογισμός και οικονομική διαχείριση της Αρχής
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΘΕΣΜΙΚΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ Άρθρο 31 Προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των οργάνων διοίκησης της Αρχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Εκθέσεις της ΑρχήςΆρθρο 32 Εκθέσεις της Αρχής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 33 Σχέσεις της Αρχής με τη Βουλή, τις δικαστικές, εισαγγελικές και διοικητικές αρχές
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 34 Σχέσεις της Αρχής με τον Υπουργό Ανάπτυξης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 35 Οργανισμός και εσωτερικοί κανονισμοί της Αρχής
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΤΕΛΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Άρθρο 36 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Α’
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 37 Τελικές διατάξεις Μέρους Α’
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 38 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Α’
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 39 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Α’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 3959/2011 Άρθρο 40 Γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 3959/2011ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 3959/2011 Άρθρο 40 Γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 3959/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 41 Μη εκκίνηση προθεσμιών της διαδικασίας προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού – Αντικατάσταση παρ. 11 άρθρου 8 ν. 3959/2011Άρθρο 41 Μη εκκίνηση προθεσμιών της διαδικασίας προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού – Αντικατάσταση παρ. 11 άρθρου 8 ν. 3959/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 42 Υπολογισμός τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 ν. 3959/2011Άρθρο 42 Υπολογισμός τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 ν. 3959/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 43 Πρακτική άσκηση φοιτητών και άσκηση δικηγόρων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – Αντικατάσταση παρ. 8 και προσθήκη παρ. 8α στο άρθρο 21 του ν. 3959/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 44 Επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης, δυστροπίας, καθυστέρησης παροχής πληροφοριών, άρνησης παροχής προφορικών εξηγήσεων ή παροχής ανακριβών, παραπλανητικών ή ελλιπών πληροφοριών – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 38 ν. 3959/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 45 Χρήση τεχνολογικών εργαλείων και ηλεκτρονικών εφαρμογών από την Επιτροπή Ανταγωνισμού – Εξουσιοδοτική διάταξη – Προσθήκη άρθρου 38Α στον ν. 3959/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 Επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης, παρεμπόδισης ή δυσχέρανσης ερευνών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 39 ν. 3959/2011Άρθρο 46 Επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης, παρεμπόδισης ή δυσχέρανσης ερευνών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 39 ν. 3959/2011
- 8 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 47 Αναγραφή πορείας διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 48 Παράταση ισχύος μέτρων για την ομαλή λειτουργία της αγοράς – Τροποποίηση παρ. 7 άρθρου 15, παρ. 5 άρθρου 17 ν. 5055/2023, και παρ. 9 άρθρου 38 ν. 5082/2024
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 49 Παράβολο για τη χορήγηση και ανανέωση αδειών διαμονής τύπου «Β.6.» – Τροποποίηση περ. γ΄ παρ. 1 άρθρου 171 Κώδικα ΜετανάστευσηςΆρθρο 49 Παράβολο για τη χορήγηση και ανανέωση αδειών διαμονής τύπου «Β.6.» – Τροποποίηση περ. γ΄ παρ. 1 άρθρου 171 Κώδικα Μετανάστευσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 50 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Γ’Άρθρο 50 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Γ’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 51 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Γ’Άρθρο 51 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Γ’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 52 Έναρξη ισχύοςΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 52 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
27 Οκτωβρίου 2025, 23:35
Ανοικτή σε Σχόλια έως
11 Νοεμβρίου 2025, 10:00
Εργαλεία
ΕκτύπωσηΣτατιστικά
4 Σχόλια 110 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 14726 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2464 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 537/2014...
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ «ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ,ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΥΘΜΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ...
- Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου: "Δίκαιη Αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης"
- Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο: Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και...
- Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων...
- Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας – Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη- και λοιπές διατάξεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 ... άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 ...
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/2121 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 27ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2017/1132
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας ΕΕ-2020/1828 του ΕΚ και του Συμβ. της 25ης Νοεμβρ.2020 σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των καταναλωτών,ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών...
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών
- Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων -Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων
- Κανονισμός Απονομής Ελληνικού Σήματος στον ζύθο
- Δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου με τίτλο «Εξυγίανση Ναυπηγείων Ελευσίνας»
- Ενσωμάτωση Κεφαλαίου III της Οδηγίας (ΕΕ)2017/1132,όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019
- Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο:«Ρυθμίσεις για τις Εταιρείες - Τεχνοβλαστούς»
- Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις
- Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή-Τροποποίηση ν. 3959/2011 & ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018
- Δημόσια διαβούλευση για την "Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων"
- Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίου
- Σχέδιο νόμου για την παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L
- Δημόσια διαβούλευση για το "Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων"
- Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"
- Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150-δίκαιη μεταχείριση και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186)
- Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την προώθηση των Πράσινων Δημοσίων Συμβάσεων (2020 – 2023)
- Διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 - 2025
- Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, διατάξεις για την ανάπτυξη, την έρευνα και την καινοτομία»
- Σχέδιο διατάξεων για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης
- ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ
- Γενικό Εμπορικό Μητρώο
- ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
- Διατάξεις για την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα
- Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
- Νόμος για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων
- Εναρμόνιση νομοθετικού πλαισίου για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο Δημοσίων Συμβάσεων.
- Σχέδιο νόμου «Περί εταιρικών μετασχηματισμών»
- Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο




1. Είναι ιδιαίτερα κρίσιμο η νέα Ανεξάρτητη Αρχή να διαθέτει από την ίδρυσή της όλα τα νομοθετικά εχέγγυα που θα διασφαλίζουν την ανεξαρτησία της, συμπεριλαμβανομένης της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των Μελών της Διοίκησής της.
Δεν είναι αποδεκτό η νέα Αρχή, που θα ενσωματώσει τις αρμοδιότητες της υφιστάμενης Ανεξάρτητης Αρχής του Συνηγόρου του Καταναλωτή, να έχει λιγότερα επίπεδα ανεξαρτησίας από αυτά της υφιστάμενης, όπως αυτά προσδιορίζονται από την ισχύουσα ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται πολλές διατάξεις που μειώνουν/καταργούν την ανεξαρτησία της νέας Αρχής καθώς και την προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των Μελών της Διοίκησής της. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά το άρθρο 4, παρ. 1, περ. (αγ) και (αδ), το άρθρο 12, παρ. 2, στοιχείο (δ), τα άρθρα 13, 31 και 34 (βλ. και σχόλια ανά άρθρο). Απαιτείται η τροποποίηση των διατάξεων αυτών στην κατεύθυνση άρσης οποιουδήποτε κινδύνου μείωσης/κατάργησης της ανεξαρτησίας της νέας Αρχής.
2.Το σύνολο των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων της Αρχής του Συνηγόρου του Καταναλωτή πρέπει να μεταφερθούν στη νέα Αρχή και μάλιστα με τρόπο που θα ενισχύουν τον ρόλο της Αρχής.
Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι από την προτεινόμενη ονομασία της νέας Αρχής ως Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή (ΑΑΕΑΠΚ), συμπεραίνουμε ότι η προστασία του καταναλωτή φαίνεται να έρχεται σε δεύτερη προτεραιότητα. Πρωταρχικό μέλημα της νέας Αρχής πρέπει να είναι η προστασία του καταναλωτή και αυτή πρέπει να διαπνέει το σύνολο των διατάξεων που θα διέπουν τη σύσταση και τη λειτουργία της Αρχής. Εάν η προστασία του καταναλωτή αποτελεί για τη Νέα Αρχή δεύτερη προτεραιότητα, τότε έχουμε και στην πράξη κατάργηση του Συνηγόρου Καταναλωτή, της Ανεξάρτητης Αρχής που, θυμίζουμε, ιδρύθηκε για την εμπέδωση στην ελληνική κοινωνία της κουλτούρας της φιλικής επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών, γρήγορα, ανέξοδα και αποτελεσματικά για τα εμπλεκόμενα μέρη και η οποία έχει επιδείξει σημαντικότατο κοινωνικό έργο στην 20ετή λειτουργία της.
Περαιτέρω επισημαίνεται ότι από το άρθρ. 6 της Οδηγίας 2013/11/ΕΕ και των αιτιολογικών σκέψεων 32, 34, 49 προκύπτει ότι “η διοικητική και λειτουργική συνύπαρξη της αρμοδιότητας της φιλικής επίλυσης διαφορών και της επιβολής κυρώσεων στην ίδια Αρχή αντίκειται κατ’ αρχάς στο πνεύμα της Κοινοτικής Οδηγίας για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών, το οποίο επιτάσσει ρητά την τήρηση των αρχών της αμεροληψίας και της ανεξαρτησίας, κυρίως δε της αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων κατά την άσκηση των ως άνω καθηκόντων”.
Επιπλέον, η Οδηγία, σε πλείστες διατάξεις της, ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να θεσπίζουν στο εσωτερικό τους δίκαιο κανόνες που θα λειτουργούν ως κίνητρο για τα εμπλεκόμενα μέρη, και δη τους εμπόρους/προμηθευτές, για την οικειοθελή προσέλευσή τους στις διαδικασίες ΕΕΔ (=εναλλακτικής επίλυσης διαφορών), εν αντιθέσει προς τις συρρέουσες αρμοδιότητες της νέας Αρχής, οι οποίες θα λειτουργούν ως αντικίνητρο για την αυτόβουλη προσέλευση στη διαμεσολάβηση των καταγγελλόμενων εταιρειών & επιχειρήσεων.
Η κατάργηση μιας Ανεξάρτητης Αρχής που διασφαλίζει την απρόσκοπτη άσκηση θεμελιώδους δικαιώματος σε κάποιο κράτος μέλος ή η μείωση της ανεξαρτησίας της αντίκειται στο άρθρο 2 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ), στο οποίο ορίζεται ότι η ΕΕ βασίζεται μεταξύ άλλων θεμελιωδών αξιών και στην αξία του κράτους δικαίου και θα ήταν ακυρώσιμη και από τη σκοπιά του ενωσιακού δικαίου.
Πρέπει δε να ληφθεί υπόψη και η τρέχουσα Πρόταση για την αναθεώρηση της Οδηγίας 2013/11/ΕΕ, η οποία κινείται προς την κατεύθυνση της έτι περαιτέρω ενίσχυσης και θωράκισης του θεσμού της διαμεσολάβησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
3. Όλες ανεξαιρέτως οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας στην Αρχή του Συνηγόρου του Καταναλωτή και όλο ανεξαιρέτως το υφιστάμενο προσωπικό του πρέπει να διασφαλιστούν στη νέα Αρχή και να μην υπάρξει καμία μείωση προσωπικού. Η διασφάλιση περιλαμβάνει τη διατήρηση των υπαρχουσών σχέσεων εργασίας, χωρίς καμία αλλαγή στο εργασιακό καθεστώς του υφισταμένου προσωπικού. Στο άρθρο 18 παρ. 2 φαίνεται ότι δεν έχει συμπεριληφθεί η μεταφορά του υφιστάμενου Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού στη νέα Αρχή. Ως εκ τούτου είναι αναγκαίο να προστεθεί στο εν λόγω άρθρο ειδική ρητή αναφορά για τη μεταφορά του προσωπικού αυτού (βλ. και ειδικό σχόλιο επί του άρθρου 18).
4. Για την επιτυχία της νέας Αρχής είναι ιδιαίτερα σημαντική η χορήγηση ελκυστικών μισθολογικών απολαβών στα μέλη του προσωπικού της, οι οποίες θα είναι αντίστοιχες με το υψηλού επιπέδου, εξειδικευμένο και απαιτητικό έργο που θα κληθούν να αναλάβουν και να διεκπεραιώσουν στη νέα Αρχή. Εξίσου σημαντική είναι και η μη ύπαρξη μισθολογικών διαφοροποιήσεων μεταξύ του προσωπικού της νέας Αρχής με βάση την υπηρεσία προέλευσής του, με την προς τούτο εφαρμογή της αρχής της προς τα άνω εξομοίωσης με τη χορήγηση προσωπικής διαφοράς.
5. Θα είναι επίσης κρίσιμο για τη λειτουργία της νέας Αρχής η άμεση κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων της, με την, σε πρώτη φάση κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, απόσπαση προσωπικού από άλλες Αρχές και Υπηρεσίες του Δημοσίου.
1. Προτείνουμε αλλαγή τίτλου: «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ»
Αιτιολογία: Θεωρούμε επιβεβλημένη την ίδρυση μιας ισχυρής Αρχής, η οποία θα επικεντρώνεται πρωτίστως στην προστασία του καταναλωτή και θα καλύπτει όλο το φάσμα των δικαιωμάτων και συμφερόντων του σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Κύριο αίτημα της κοινωνίας, αλλά και της ΕΚΠΟΙΖΩ, ήταν και είναι η σύσταση μιας δημόσιας Αρχής Καταναλωτή, η οποία θα έχει ως στόχο την αποτελεσματική προστασία και ενδυνάμωση του καταναλωτή, τη συνεργασία με τις ενώσεις καταναλωτών και την εποπτεία της αγοράς για την τήρηση της νομοθεσίας και την επιβολή διοικητικών κυρώσεων. Η Αρχή αυτή θα πρέπει να απολαμβάνει πλήρη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, να ενεργεί ανεξάρτητα, και δεν ζητά ούτε λαμβάνει οδηγίες από κανέναν άλλον φορέα σε σχέση με την εκτέλεση των καθηκόντων που της ανατίθενται.
Αντίθετα στο σχέδιο νόμου δίνεται προτεραιότητα στην εποπτεία και παρακολούθηση της αγοράς με στόχο την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και αντιμετώπιση του κόστους διαβίωσής τους, η οποία εκ των πραγμάτων είναι αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας. Τα ως άνω δεν συνάδουν με την προστασία των καταναλωτών και την ενδυνάμωση των ενώσεων καταναλωτών, με αποτέλεσμα να μην προάγονται τα συμφέροντα των καταναλωτών, να δημιουργείται σύγχυση και να υποβαθμίζεται ακόμα περισσότερο η προστασία τους.
2. Σχόλιο αναφορικά με το άρθρο 1 «Σκοπός» να τροποποιηθεί ως εξής:
«Σκοπός του Μέρους Α΄ είναι η προστασία, ενδυνάμωση, προάσπιση, υποστήριξη των καταναλωτών και των ενώσεών τους, όπως περιγράφονται στον ν. 2251/1994, για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους και η εφαρμογή ενός ενιαίου και σύγχρονου πλαισίου ρύθμισης, παρακολούθησης και εποπτείας της αγοράς».
Αιτιολογία: Θεωρούμε αναγκαία την ως άνω τροποποίηση του άρθρου 1. Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλισθεί ότι, ο ρόλος της Αρχής συνάδει με τα οριζόμενα στο άρθρο 3, παρ.β του σχεδίου, τα οποία θα πρέπει να προταχθούν και να αποσκοπούν στην αποτελεσματική προστασία του καταναλωτή. Τα ως άνω έχουν ως αντικείμενο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, όπως περιγράφονται στον ν. 2251/1994 για την προστασία του καταναλωτή.
Ο σκοπός της Αρχής θα πρέπει να επικεντρώνεται στην προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, της υγείας, ασφάλειας και των οικονομικών συμφερόντων, όπως και της ενίσχυσης των ενώσεων καταναλωτών. Επιπρόσθετα, η ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση του καταναλωτή κρίνεται επιτακτική, ώστε μέσω της συμμετοχής του στη λήψη αποφάσεων να επηρεάζει προς όφελός του τις εξελίξεις της αγοράς. Ως εκ τούτου κρίνεται απαραίτητη η αναδιάρθρωση της προστασίας του καταναλωτή και η αναβάθμιση του ρόλου της Αρχής.
Να σημειώσουμε ότι, ο θεσμικός ρόλος των ενώσεων καταναλωτών στη λειτουργία της Αρχής δεν αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, ενώ αντιθέτως με τη σύσταση της νέας Αρχής αποδυναμώνεται και υποβαθμίζεται ο κρίσιμος ρόλος τους. Ειδικότερα, δεν προβλέπει τη συνεργασία και συμμετοχή τους στα συλλογικά όργανα λήψης αποφάσεων (συμβούλιο διοίκησης, γνωμοδοτικά όργανα), στη χάραξη εθνικής πολιτικής για την προστασία του καταναλωτή και στη θεσμοθέτηση τακτικής επικοινωνίας και διαλόγου. Αντίθετα, αποδυναμώνεται ο ρόλος των ενώσεων καταναλωτών, οι οποίες ως φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη κοινωνία δρώντας συμπληρωματικά σε σχέση με το κράτος, προσφέροντας σε όλους τους τομείς της αγοράς με τη συνδρομή, τη συμμετοχή τους σε όργανα της διοίκησης σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και συνεισφέροντας συνολικά στη βελτίωση της καθημερινότητας των καταναλωτών με πρωτοβουλίες και δράσεις που αναπτύσσουν. Επιπροσθέτως δεν διασφαλίζεται η οικονομική τους στήριξη, ιδίως μέσω κοινών δράσεων, με κίνδυνο τη μελλοντική τους βιωσιμότητα.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, οι πιστοποιημένες ενώσεις καταναλωτών λειτουργούν με διαφάνεια, λογοδοσία και με εθελοντική συμμετοχή και συγχρόνως είναι κινητήριες δυνάμεις θετικής εξέλιξης, αφού αναδεικνύουν κοινωνικές ανάγκες, προστατεύουν τα δικαιώματα των καταναλωτών, ασκούν αντιπροσωπευτικές αγωγές και προτείνουν λύσεις σε μείζονα κοινωνικά προβλήματα. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο οι ενώσεις καταναλωτών είναι κρίσιμος θεσμικός συνομιλητής, ενώ αναγνωρίζεται μέσω πλήθους κανονιστικών πράξεων της Ε.Ε. ο σημαντικός ρόλος τους.
ΣΥΓΧΑΡΗΤΉΡΙΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΛΗΨΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΥΘΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Αντιγραφή των περισσότερων άρθρων από τον ιδρυτικό νόμο της ΑΑΔΕ πλην αυτού για το ειδικό μισθολόγιο των υπαλλήλων