Αρχική Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Σύλλογος Διαιτολόγων – Διατροφολόγων Ελλάδος...ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΚΗ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ Άρθρο 26 Διαιτολογική – Διατροφολογική πράξηΣχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ | 6 Απριλίου 2025, 19:20
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1 Στην παρ. 1 ορίζεται: «Αν απαιτείται συνταγογράφηση φαρμακευτικών ουσιών ή σκευασμάτων διατροφής, αυτή γίνεται μόνο από τον υπεύθυνο ιατρό.» Ωστόσο στο αρ. 134 (Δημιουργία τμήματος Κλινικής Διατροφής) του ν. 4052/2012, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ.2 Ν. 4316/2014, ΦΕΚ Α 270/24.12.2014, ορίζεται: «4. Στην αρμοδιότητα των διαιτολόγων του τμήματος Κλινικής Διατροφής, καθώς και της Ομάδας Υποστήριξης θρέψης, στις περιπτώσεις που αυτή παρεμβαίνει, ανήκουν η χορήγηση σκευασμάτων σχετικών με τη θρέψη, βάσει σχεδίου διατροφικής αντιμετώπισης υπογεγραμμένο από τον διαιτολόγο και τον φαρμακοποιό που εκτελεί, στο οποίο αναγράφεται αναλυτικά η κατανομή των σκευασμάτων στην ημερήσια σίτιση του ασθενούς, το συνολικό ποσό των παρεχόμενων θερμίδων και των μικροθρεπτικών συστατικών.» Δυνάμει της ανωτέρω διάταξης έχει προκύψει περαιτέρω κανονιστικό πλαίσιο με το ίδιο ως άνω περιεχόμενο. Ειδικότερα στην Υπουργική Απόφαση Α3α-οικ.6021-2016 (ΦΕΚ/Β/301/15.02.2016, “Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας Τμημάτων Κλινικής Διατροφής και Συμβουλευτικών Γραφείων Διατροφής των Νοσοκομείων του ΕΣΥ”), ορίζεται στο αρ. 10 (Χορήγηση Σκευασμάτων Εντερικής Διατροφής), ότι «Όπως ορίζεται από τον Ν. 4052/2012 είναι υποχρεωτική η γνωμοδότηση Διαιτολόγου για τη συνταγογράφηση (δόση και ρυθμός χορήγησης, διάρκεια λήψης κ.α.) των σκευασμάτων εντερικής διατροφής. …”. Η προτεινόμενη ρύθμιση έρχεται σε αντίθεση με την ανωτέρω κείμενη νομοθεσία, εφαρμοζόμενη ήδη από δεκαετίας στις δημόσιες δομές υγείας, με την οποία η χορήγηση διατροφικών σκευασμάτων γίνεται με την επιστημονική ευθύνη αποκλειστικά των διαιτολόγων του τμήματος κλινικής διατροφής, το δε σχέδιο διατροφικής αντιμετώπισης πρέπει να είναι υπογεγραμμένο από αυτούς. Μάλιστα με το εφαρμοστικό πλαίσιο του ανωτέρω νόμου προβλέπεται ότι εάν δεν υπάρχει αντίστοιχή γνωμοδότηση από Διαιτολόγο Δημόσιου Νοσοκομείου οι ελεγκτές δεν θα πρέπει να προχωρούν σε έγκριση συνταγογραφήσεων. Έτσι με την προωθούμενη ρύθμιση περιορίζονται αρμοδιότητες που ήδη ασκούνται από διαιτολόγους στα δημόσια νοσοκομεία. Επιπλέον πρέπει να ληφθεί υπ’όψιν ότι τα σκευάσματα και τα συμπληρώματα διατροφής βρίσκονται στο γνωστικό και επιστημονικό πεδίο των διαιτολόγων, οι οποίοι γνωρίζουν πώς να εκτιμήσουν τις ενεργειακές και πρωτεϊνικές ανάγκες των ασθενών και να προτείνουν τα κατάλληλα σκευάσματα ή συμπληρώματα για τον κάθε ασθενή. Προτείνεται: α) η απαλοιφή της πρόβλεψης των «φαρμακευτικών ουσιών» η οποία αποτελεί ούτως ή άλλως αποκλειστική και αδιαμφισβήτητη αρμοδιότητα των ιατρών και η πρόβλεψή της δημιουργεί σύγχυση, β) η συνταγογράφηση σκευασμάτων διατροφής από τον διαιτολόγο – διατροφολόγο μετά από οδηγίες του υπεύθυνου ιατρού ή μετά από γνωμάτευση διατροφικής εκτίμησης και πρόταση σκευάσματος από τον υπεύθυνο Διαιτολόγο - Διαιτολόγο και γ) τη διατήρηση της κείμενης νομοθεσίας που ισχύει και εφαρμόζεται στα δημόσια νοσοκομεία, έτσι ώστε να μην υποβαθμίζεται η επιστημονική υπόσταση των διαιτολόγων – διατροφολόγων που υπηρετούν στις δημόσιες δομές (π.χ. Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας κ.α.).. Πρόταση ρύθμισης: «Αν απαιτείται συνταγογράφηση σκευασμάτων διατροφής, αυτή γίνεται μόνο από τον υπεύθυνο διαιτολόγο – διατροφολόγο μετά από οδηγίες του υπεύθυνου ιατρού. Ως προς τη χορήγηση σκευασμάτων διατροφής στις δημόσιες δομές υγείας, εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο αρ. 134 του ν. 4052/2012 και του εφαρμοστικού αυτής κανονιστικού πλαισίου, όπως εκάστοτε ισχύουν. » ή εναλλακτικά «Αν απαιτείται συνταγογράφηση σκευασμάτων διατροφής, αυτή γίνεται από τον υπεύθυνο ιατρό μετά από γνωμάτευση διατροφικής εκτίμησης και πρόταση του σκευάσματος από τον υπεύθυνο διαιτολόγο - διαιτολόγο. Ως προς τη χορήγηση σκευασμάτων διατροφής στις δημόσιες δομές υγείας, εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο αρ. 134 του ν. 4052/2012 και του εφαρμοστικού αυτής κανονιστικού πλαισίου, όπως εκάστοτε ισχύουν.» ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2 Στην προωθούμενη ρύθμιση προβλέπεται «Σε δημόσιες δομές όπου δεν υπάρχουν διαιτολόγοι-διατροφολόγοι ή ο αριθμός τους δεν επαρκεί, η διαιτολογική πράξη ασκείται κατ’ εξαίρεση από κλινικούς ιατρούς (παθολόγους, παιδιάτρους, ενδοκρινολόγους, χειρουργούς, καρδιολόγους, νεφρολόγους, γαστρεντερολόγους και γενικούς ιατρούς).» Η ανωτέρω ρύθμιση έρχεται σε αντίθεση με την ισχύουσα νομοθεσία (ν. 4052/2012 Αρθρο 134 Δημιουργία τμήματος Κλινικής Διατροφής «1. Σε κάθε νοσοκομείο του Ε.Σ.Υ. δημιουργείται αυτοτελές τμήμα «Κλινικής Διατροφής» που υπάγεται απευθείας στον Διοικητή. Αποτελείται από κατόχους πτυχίου ΑΕΙ διαιτολογίας - διατροφής ή ΤΕΙ διατροφής και διαιτολογίας, με αναλογία ένας ανά 80 οργανικές κλίνες και πάντως όχι λιγότερους από δύο, καθώς και από έναν τουλάχιστον τεχνολόγο διατροφής ή τεχνολόγο τροφίμων ΤΕ. Προϊστάμενος του τμήματος ορίζεται διαιτολόγος κατηγορίας ΠΕ και αν δεν υπάρχει, ΤΕ.») και την Υπουργική Απόφαση Α3α-οικ.6021-2016 (ΦΕΚ/Β/301/15.02.2016, “Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας Τμημάτων Κλινικής Διατροφής και Συμβουλευτικών Γραφείων Διατροφής των Νοσοκομείων του ΕΣΥ”), με την οποία ορίζεται στο αρ. 10 (Χορήγηση Σκευασμάτων Εντερικής Διατροφής), ότι «Όπως ορίζεται από τον Ν. 4052/2012 είναι υποχρεωτική η γνωμοδότηση Διαιτολόγου για τη συνταγογράφηση (δόση και ρυθμός χορήγησης, διάρκεια λήψης κ.α.) των σκευασμάτων εντερικής διατροφής. Σε περίπτωση μη στελέχωσης του Νοσοκομείου από Διαιτολόγο η γνωμάτευση θα δίνεται από άλλο Νοσοκομειακό Διαιτολόγο της ίδιας Υ.ΠΕ.. Εάν δεν υπάρχει αντίστοιχή γνωμοδότηση από Διαιτολόγο Δημόσιου Νοσοκομείου οι ελεγκτές δεν θα πρέπει να προχωρούν σε έγκριση συνταγογραφήσεων. ...”. Επιπλέον με το αρ. 41 του ν. 4058/2012, όπως ισχύει, (Ρυθμίσεις θεμάτων Νοσοκομείων ΕΣΥ, Κέντρων Υγείας και ΟΚΑΝΑ «1. Τα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., τα πανεπιστημιακά νοσοκομεία αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ...(κλπ)..., δύνανται για την κάλυψη των αναγκών τους σε προσωπικό και για την προσήκουσα λειτουργία τους, εφόσον δεν επαρκεί το προσωπικό τους, να συνεργάζονται με επαγγελματίες των κλάδων ... ΠΕ/ΤΕ Διαιτολογίας ειδικοτήτων ΠΕ/ΤΕ Διαιτολογίας, ....») προβλέπεται διαδικασία απασχόλησης επιστημονικού προσωπικού σε περίπτωση μη επάρκειας του υπάρχοντος. Έτσι είναι πρακτικώς αδύνατο να περιέλθει η δημόσια δομή σε αδιέξοδο. Η άσκηση επιστημονικών πράξεων από επιστήμονες άλλης ειδικότητας, δεν μπορεί να φαλκιδεύεται από λόγους μη επιστημονικούς, όπως η υποστελέχωση των δημόσιων δομών υγείας, η αντιμετώπισης της οποίας πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα. Σε κάθε περίπτωση το πλαίσιο που προτείνεται πρέπει να είναι όλως εξαιρετικό, δηλαδή περιορισμένο χρονικά. Πρόταση ρύθμισης. «Σε δημόσιες δομές όπου δεν υπάρχουν διαιτολόγοι-διατροφολόγοι, η διαιτολογική πράξη ασκείται προσωρινά από άλλο Νοσοκομειακό Διαιτολόγο της ίδιας Υ.ΠΕ.» Εναλλακτικά και μόνο να προστεθεί, ότι «Αν και πάλι δεν υπάρχει τέτοιος, κατ’ εξαίρεση η διαιτολογική πράξη ασκείται από κλινικούς ιατρούς (παθολόγους, παιδιάτρους, ενδοκρινολόγους, χειρουργούς, καρδιολόγους, νεφρολόγους, γαστρεντερολόγους και γενικούς ιατρούς) και μόνο μετά από απόφαση του διοικητή της δημόσιας δομής, με την οποία θα ορίζεται χρονική διάρκεια του ανωτέρω εξαιρετικού πλαισίου που δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τον ένα -1- μήνα.»