• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ' | 15 Ιουνίου 2025, 15:34

    Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας εκτιμά ότι οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνει το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας οι οποίες επιδιώκουν την αυστηρότερη προστασία των ανηλίκων από τη χρήση προϊόντων καπνού και την κατανάλωση αλκοόλ κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Πρόκειται για θεσμική παρέμβαση, με πρόδηλη σημασία για τη δημόσια υγεία, που ευθυγραμμίζεται με τις κατευθύνσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, της Σύμβασης Πλαίσιο για τον Έλεγχο του Καπνού (FCTC) και του Ευρωπαϊκού Σχεδίου για την Καταπολέμηση του Καρκίνου και τη δέσμευση για δημιουργία μιας γενιάς χωρίς καπνό έως το 2040. Ιδιαίτερα θετικές κρίνονται η καθολική απαγόρευση διάθεσης των ανωτέρω προϊόντων σε ανηλίκους, η υποχρέωση ταυτοποίησης ηλικίας σε κάθε σημείο πώλησης, η εισαγωγή ψηφιακών εργαλείων εποπτείας και η πρόβλεψη για αυστηρό σύστημα διοικητικών και ποινικών κυρώσεων. Η δημιουργία του Ψηφιακού Μητρώου και η ενίσχυση της διαλειτουργικότητας μεταξύ των εμπλεκόμενων αρχών αποτελούν κρίσιμες μεταρρυθμίσεις για την αποτελεσματική εφαρμογή του νόμου. Ωστόσο, η Ένωση επισημαίνει ότι για την πραγματική πρόληψη και τη βιώσιμη αλλαγή των συμπεριφορών, απαιτείται ένα συνεκτικό και πολυεπίπεδο πλαίσιο πολιτικής, που να περιλαμβάνει τις ακόλουθες παρεμβάσεις: 1. Ενίσχυση δράσεων πρόληψης σε σχολεία και κοινότητα: Η απαγόρευση από μόνη της δεν αρκεί. Είναι απαραίτητο να προβλεφθεί η θεσμοθετημένη υλοποίηση συστηματικών και επιστημονικά τεκμηριωμένων προγραμμάτων αγωγής υγείας, πρόληψης και ενδυνάμωσης, με συμμετοχή εκπαιδευτικών, επαγγελματιών υγείας και φορέων της κοινωνίας των πολιτών. Οι δράσεις πρόληψης πρέπει να εστιάζουν όχι μόνο στους κινδύνους, αλλά και στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης των εφήβων απέναντι στις πρακτικές μάρκετινγκ. 2. Απαγόρευση γεύσεων και αρωμάτων: Η Ένωση εισηγείται ρητή απαγόρευση της κυκλοφορίας προϊόντων καπνού, θερμαινόμενων προϊόντων, ηλεκτρονικών τσιγάρων, προϊόντων νικοτίνης και φυτικών προϊόντων για κάπνισμα που φέρουν γεύσεις και αρώματα (π.χ. βανίλια, φράουλα, μέντα, καραμέλα). Τα χαρακτηριστικά αυτά μειώνουν την αντίληψη κινδύνου, αυξάνουν τη θελκτικότητα και σχετίζονται, σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, με υψηλότερα ποσοστά δοκιμής και εξάρτησης σε εφήβους. 3. Ενίσχυση των δομών διακοπής καπνίσματος: Η νομοθετική απαγόρευση και οι κυρώσεις πρέπει να συνοδεύονται από την έμπρακτη ενίσχυση της δυνατότητας των πολιτών να διακόψουν την εξάρτηση. Η Ένωση ζητά την διεύρυνση, αναβάθμιση και επαρκή χρηματοδότηση των Ιατρείων Διακοπής Καπνίσματος του Ε.Σ.Υ., την ενσωμάτωσή τους στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, καθώς και την επέκταση των υπηρεσιών ψυχολογικής και φαρμακευτικής υποστήριξης. 4. Συμμετοχική παρακολούθηση και διαφάνεια: Προτείνεται η ετήσια δημοσίευση έκθεσης εφαρμογής του νόμου από το Υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΔΥ, με καταγραφή στοιχείων για παραβάσεις, συμμόρφωση της αγοράς, δράσεις ενημέρωσης και προληπτικές παρεμβάσεις. Παράλληλα, προτείνεται η συμμετοχή εκπροσώπων ασθενών και επιστημονικών φορέων σε γνωμοδοτικό σχήμα για την αξιολόγηση και αναθεώρηση των σχετικών ρυθμίσεων. Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας υπογραμμίζει ότι η υιοθέτηση των ανωτέρω προτάσεων μπορεί να διασφαλίσει την ουσιαστική εφαρμογή του σχεδίου νόμου, όχι ως τιμωρητική παρέμβαση, αλλά ως στοιχείο μιας εθνικής στρατηγικής πρόληψης, ενδυνάμωσης των πολιτών και υπεράσπισης της υγείας των νέων. Μόνο με ολιστικές, κοινωνικά υπεύθυνες και διατομεακές πολιτικές μπορούμε να προστατεύσουμε τις επόμενες γενιές από τις επιζήμιες επιπτώσεις του καπνίσματος και της εξάρτησης από το αλκοόλ.