• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος' | 15 Ιουνίου 2025, 21:01

    Το παρόν κείμενο υποβάλλεται στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας και εντοπίζει σοβαρά θεσμικά, συνταγματικά και ενωσιακά προβλήματα, ιδίως αναφορικά με τη ρύθμιση των προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης. I. Θεσμικά και Συνταγματικά Ζητήματα Το σχέδιο νόμου ρυθμίζει και απαγορεύει κατηγορίες προϊόντων κάνναβης χωρίς να γίνεται σαφής διάκριση ανάμεσα σε προϊόντα. Η βιομηχανική κάνναβη (Cannabis sativa L, THC <0,2%) υπάγεται αρμοδίως στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με το ν. 4139/2013. Το Υπουργείο Υγείας υπερβαίνει τις αρμοδιότητές του εισάγοντας περιορισμούς σε αγροτικά προϊόντα χωρίς νομική εξουσιοδότηση, γεγονός που προσκρούει στην αρχή της διάκρισης των εξουσιών και της νομιμότητας της διοίκησης. Η απουσία επίσημων ΚΑΔ, αδειών και σαφούς νομικού πλαισίου για μεταποίηση και τυποποίηση προϊόντων κάνναβης δημιουργεί πλήρη ανασφάλεια δικαίου για επιχειρήσεις και παραγωγούς, ενώ η οριζόντια απαγόρευση που θεσπίζεται στερείται αναλογικότητας και επιστημονικής τεκμηρίωσης. II. Ενωσιακό Δίκαιο και Νομολογία Σύμφωνα με τα άρθρα 34-36 της ΣΛΕΕ, απαγορεύονται οι ποσοτικοί περιορισμοί και μέτρα ισοδυνάμου αποτελέσματος στη διακίνηση αγαθών εντός της ΕΕ. Η πλήρης απαγόρευση νόμιμων προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης (π.χ. αφεψήματα, έλαια, καλλυντικά, κ.ά.) αντίκειται στην ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών. Η απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση Kanavape (C-663/18) καθορίζει ότι τα προϊόντα CBD τα οποία παράγονται νόμιμα σε κράτος-μέλος της ΕΕ δεν μπορούν να απαγορευτούν σε άλλο κράτος χωρίς επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση για λόγους δημόσιας υγείας. Η ελληνική ρύθμιση δεν παρέχει καμία τέτοια αιτιολόγηση. III. Προτάσεις 1. Να εξαιρεθούν ρητά από το πεδίο εφαρμογής του νόμου τα προϊόντα κάνναβης που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις: - Περιεκτικότητα THC μικρότερη του 0,2% - Παράγονται ή εισάγονται νομίμως σύμφωνα με την αγροτική και ενωσιακή νομοθεσία 2. Να ανασταλεί η εφαρμογή διατάξεων που αφορούν προϊόντα κάνναβης έως την έκδοση πλήρους ρυθμιστικού και αδειοδοτικού πλαισίου από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον ΕΦΕΤ, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες αρχές. 3. Να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται νομίμως στον χώρο της βιομηχανικής κάνναβης, προκειμένου να αποτραπεί αιφνίδια και ζημιογόνα αναστολή της δραστηριότητάς τους.