- Απαγορεύονται η πώληση και η διάθεση σε ανηλίκους ηλεκτρικά θερμαινόμενων προϊόντων χωρίς καπνό, προϊόντων νικοτίνης και προϊόντων κάνναβης.
- Απαγορεύεται η πώληση των προϊόντων της παρ. 1 μέσω αυτόματου πωλητή.
Αρχική Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ - Ρυθμίσεις για μη καπνικά προϊόντα - Ψηφιακό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού, αλκοόλ και λοιπών μη καπνικών προϊόντων και άλλες διατάξειςΆρθρο 29 Απαγόρευση πώλησης και διάθεσης σε ανηλίκους θερμαινόμενων προϊόντων χωρίς καπνό, προϊόντων νικοτίνης και προϊόντων κάνναβης και πώλησης μέσω αυτόματου πωλητή
Άρθρο 29 Απαγόρευση πώλησης και διάθεσης σε ανηλίκους θερμαινόμενων προϊόντων χωρίς καπνό, προϊόντων νικοτίνης και προϊόντων κάνναβης και πώλησης μέσω αυτόματου πωλητή
- 26 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ A’ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΠΩΛΗΣΗ, ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΠΝΟΥ ΚΑΙ ΑΛΚΟΟΛ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Σκοπός
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΠΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΑΛΚΟΟΛ – ΦΟΡΕΙΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 3 Προστασία ανηλίκων από τη χρήση προϊόντων καπνού– Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 1 ν. 3730/2008
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 4 Απαγόρευση πώλησης, προσφοράς και διάθεσης προϊόντων καπνού σε ανηλίκους- Υποχρέωση ελέγχου ενηλικότητας του προσώπου – Αντικατάσταση περ. α) παρ. 1 άρθρου 2 ν. 3730/2008
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 5 Απαγόρευση πώλησης, προσφοράς και διάθεσης αλκοολούχων ποτών σε ανηλίκους και από ανηλίκους – Απαγόρευση εισόδου, παραμονής και απασχόλησης ανηλίκων σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ– Αντικατάσταση άρθρου 4 ν. 3730/2008
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΦΟΡΕΙΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 6 Απαγόρευση χρήσης προϊόντων καπνού – Αρμόδιες αρχές ελέγχου -Τροποποίηση παρ. 3 και 4 άρθρου 3 ν. 3730/2008
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 7 Φορείς προστασίας και ελέγχου για τη χρήση καπνού και αλκοόλ – Τροποποίηση άρθρου 5 ν. 3730/2008
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 8 Διοικητικές κυρώσεις για την παραβίαση υποχρεώσεων για τη χρήση καπνού και αλκοόλ από τους ανήλικους – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 3730/2008
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 9 Ποινικές κυρώσεις – Προσθήκη άρθρου 6Α στον ν. 3730/2008
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΤΕΛΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Άρθρο 10 Τελική διάταξηΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΤΕΛΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Άρθρο 10 Τελική διάταξη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Β’ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΠΝΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 11 ΣκοπόςΜΕΡΟΣ Β’ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΠΝΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 11 Σκοπός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 12 ΑντικείμενοΆρθρο 12 Αντικείμενο
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 13 Ορισμοί – Τροποποίηση άρθρου 2 ν. 4419/2016 (άρθρο 2 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ Άρθρο 14 Κοινοποίηση των συστατικών και των εκπομπών – Τροποποίηση παρ. 1, 5 και 6 άρθρου 5 ν. 4419/2016 (άρθρο 5 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ Άρθρο 14 Κοινοποίηση των συστατικών και των εκπομπών – Τροποποίηση παρ. 1, 5 και 6 άρθρου 5 ν. 4419/2016 (άρθρο 5 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15 Ρύθμιση των συστατικών – Αντικατάσταση παρ. 9 άρθρου 7 ν. 4419/2016 (άρθρο 7 Οδηγίας 2014/40)Άρθρο 15 Ρύθμιση των συστατικών – Αντικατάσταση παρ. 9 άρθρου 7 ν. 4419/2016 (άρθρο 7 Οδηγίας 2014/40)
- 6 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΤΣΙΓΑΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΠΝΟΥ Άρθρο 16 Ηλεκτρονικά τσιγάρα – Αντικατάσταση παρ. 2 και 3, τροποποίηση παρ. 4, 5 και 6, άρθρου 18 ν. 4419/2016 (άρθρο 20 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 17 Κοινοποίηση νέων προϊόντων καπνού – Τροποποίηση άρθρου 17 ν. 4419/2016 (άρθρο 19 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 Παρακολούθηση της Κοινής Ευρωπαϊκής Πύλης Εισόδου (EU – CEG) – Προσθήκη άρθρου 17Α στον ν. 4419/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19 Σύσταση Τμήματος Παρακολούθησης και Ελέγχου Καπνικών και Μη Καπνικών Προϊόντων στον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας – Προσθήκη υποπερ. γδ) στην περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4633/2019Άρθρο 19 Σύσταση Τμήματος Παρακολούθησης και Ελέγχου Καπνικών και Μη Καπνικών Προϊόντων στον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας – Προσθήκη υποπερ. γδ) στην περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4633/2019
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20 Παράβολα – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 25 ν. 4419/2016 (άρθρα 5, 6, 7, 19, 20 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)Άρθρο 20 Παράβολα – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 25 ν. 4419/2016 (άρθρα 5, 6, 7, 19, 20 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΑΡΧΕΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 21 Προσθήκη Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας στις αρμόδιες αρχές εποπτείας της αγοράς – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 23 ν. 4419/2016 (άρθρο 26 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΑΡΧΕΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 21 Προσθήκη Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας στις αρμόδιες αρχές εποπτείας της αγοράς – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 23 ν. 4419/2016 (άρθρο 26 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 Κυρώσεις – Αντικατάσταση άρθρου 24 ν. 4419/2016 (άρθρο 23 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)Άρθρο 22 Κυρώσεις – Αντικατάσταση άρθρου 24 ν. 4419/2016 (άρθρο 23 Οδηγίας 2014/40/ΕΕ)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΤΕΛΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Άρθρο 23 Τελική διάταξηΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΤΕΛΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Άρθρο 23 Τελική διάταξη
- 1 ΣχόλιοΜΕΡΟΣ Γ’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΗ ΚΑΠΝΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 24 Σκοπός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 25 Αντικείμενο
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 26 Ορισμοί
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ Άρθρο 27 Υποχρεώσεις κοινοποίησης και ενημέρωσης
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 28 Όροι και προϋποθέσεις πώλησης και διάθεσης ηλεκτρικά θερμαινόμενων προϊόντων χωρίς καπνό, προϊόντων νικοτίνης και προϊόντων κάνναβης
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 29 Απαγόρευση πώλησης και διάθεσης σε ανηλίκους θερμαινόμενων προϊόντων χωρίς καπνό, προϊόντων νικοτίνης και προϊόντων κάνναβης και πώλησης μέσω αυτόματου πωλητή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 30 Διασυνοριακές εξ αποστάσεως πωλήσεις
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΑΡΧΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 31 Αρμόδιες αρχές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 ΚυρώσειςΆρθρο 32 Κυρώσεις
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 33 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 34 Μεταβατική διάταξηΆρθρο 34 Μεταβατική διάταξη
- 2 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Δ’ ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΠΝΟΥ, ΑΛΚΟΟΛ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΜΗ ΚΑΠΝΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 35 Σκοπός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 36 ΑντικείμενοΆρθρο 36 Αντικείμενο
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 37 Σύσταση και λειτουργία Ψηφιακού Μητρώου Ελέγχου Προϊόντων Καπνού, Αλκοόλ και λοιπών μη καπνικών προϊόντων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Άρθρο 38 Εξουσιοδοτική διάταξηΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Άρθρο 38 Εξουσιοδοτική διάταξη
- 1 ΣχόλιοΜΕΡΟΣ Ε΄ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ Άρθρο 39 Θητεία επικουρικών ιατρών στις Μονάδες Ψυχικής Υγείας του Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας – Τροποποίηση περ. ε παρ. 2 άρθρου 21 ν. 3580/2007
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 40 Δυνατότητα απόσπασης/μετακίνησης προσωπικού των φορέων και των Αποκεντρωμένων Μονάδων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 41 Σύναψη δηµοσίων συµβάσεων από τα νοµικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου µη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του άρθρου 11 ν. 2716/1999Άρθρο 41 Σύναψη δηµοσίων συµβάσεων από τα νοµικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου µη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του άρθρου 11 ν. 2716/1999
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 42 Νομιμοποίηση δαπανών των νοσοκομείων και των Υγειονομικών Περιφερειών
- 1 ΣχόλιοΆρθρo 43 Ρύθμιση οφειλών Κατόχων Άδειας Κυκλοφορίας Φαρμάκων ή φαρμακευτικών εταιρειών προς τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας – Προσθήκη παρ. 2δ και 2ε, τροποποίηση παρ. 3 και 4 άρθρου δωδέκατου ν. 4737/2020
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 44 Διαδικασία επιβολής κυρώσεων στους Κατόχους Άδειας Κυκλοφορίας των φαρμάκων που διακινούνται με έκτακτη εισαγωγή και αποζημιώνονται, μέσω του Ινστιτούτου Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας Μ.Α.Ε. – Εξουσιοδοτική διάταξη – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 249 ν. 4512/2018
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 45 Επιβολή κυρώσεων στους υπόχρεους του Ηλεκτρονικού Συστήματος Παρακολούθησης Διακίνησης Φαρμάκων – Εξουσιοδοτική διάταξη – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 32 ν. 5057/2023Άρθρο 45 Επιβολή κυρώσεων στους υπόχρεους του Ηλεκτρονικού Συστήματος Παρακολούθησης Διακίνησης Φαρμάκων – Εξουσιοδοτική διάταξη – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 32 ν. 5057/2023
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 Παραχώρηση ακινήτου κατά χρήση στην Περιφέρεια Αττικής στη θέση Βοτανικός του Δήμου ΑθηναίωνΆρθρο 46 Παραχώρηση ακινήτου κατά χρήση στην Περιφέρεια Αττικής στη θέση Βοτανικός του Δήμου Αθηναίων
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 47 Μεταβίβαση στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους Κατερίνης και Πλαταμώνος ακινήτου για την ανασύσταση και επαναλειτουργία της Ιεράς Μονής Εισοδίων της Θεοτόκου Πέτρας Ολύμπου
- 1 ΣχόλιοΜΕΡΟΣ ΣΤ΄ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 48 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
31 Μαΐου 2025, 16:15
Ανοικτή σε Σχόλια έως
16 Ιουνίου 2025, 09:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
8 Σχόλια 136 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 14649 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19,, την ενίσχυση της προστασίας της δημόσιας υγείας και των υπηρεσιών υγείας, ...
- ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ – ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ – ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
- Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ - Ρυθμίσεις για μη καπνικά προϊόντα - Ψηφιακό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού, αλκοόλ και λοιπών μη καπνικών προϊόντων και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Σύλλογος Διαιτολόγων – Διατροφολόγων Ελλάδος...
- Αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος
- Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης
- Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας
- Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης
- Δράσεις δημόσιας υγείας - Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας
- Εθνικό Δίκτυο Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας για την αντιμετώπιση ασθενών με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ)
Το παρόν κείμενο υποβάλλεται στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας και εντοπίζει σοβαρά θεσμικά, συνταγματικά και ενωσιακά προβλήματα, ιδίως αναφορικά με τη ρύθμιση των προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης.
I. Θεσμικά και Συνταγματικά Ζητήματα
Το σχέδιο νόμου ρυθμίζει και απαγορεύει κατηγορίες προϊόντων κάνναβης χωρίς να γίνεται σαφής διάκριση ανάμεσα σε προϊόντα. Η βιομηχανική κάνναβη (Cannabis sativa L, THC <0,2%) υπάγεται αρμοδίως στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με το ν. 4139/2013. Το Υπουργείο Υγείας υπερβαίνει τις αρμοδιότητές του εισάγοντας περιορισμούς σε αγροτικά προϊόντα χωρίς νομική εξουσιοδότηση, γεγονός που προσκρούει στην αρχή της διάκρισης των εξουσιών και της νομιμότητας της διοίκησης.
Η απουσία επίσημων ΚΑΔ, αδειών και σαφούς νομικού πλαισίου για μεταποίηση και τυποποίηση προϊόντων κάνναβης δημιουργεί πλήρη ανασφάλεια δικαίου για επιχειρήσεις και παραγωγούς, ενώ η οριζόντια απαγόρευση που θεσπίζεται στερείται αναλογικότητας και επιστημονικής τεκμηρίωσης.
II. Ενωσιακό Δίκαιο και Νομολογία
Σύμφωνα με τα άρθρα 34-36 της ΣΛΕΕ, απαγορεύονται οι ποσοτικοί περιορισμοί και μέτρα ισοδυνάμου αποτελέσματος στη διακίνηση αγαθών εντός της ΕΕ. Η πλήρης απαγόρευση νόμιμων προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης (π.χ. αφεψήματα, έλαια, καλλυντικά, κ.ά.) αντίκειται στην ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών.
Η απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση Kanavape (C-663/18) καθορίζει ότι τα προϊόντα CBD τα οποία παράγονται νόμιμα σε κράτος-μέλος της ΕΕ δεν μπορούν να απαγορευτούν σε άλλο κράτος χωρίς επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση για λόγους δημόσιας υγείας. Η ελληνική ρύθμιση δεν παρέχει καμία τέτοια αιτιολόγηση.
III. Προτάσεις
1. Να εξαιρεθούν ρητά από το πεδίο εφαρμογής του νόμου τα προϊόντα κάνναβης που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
– Περιεκτικότητα THC μικρότερη του 0,2%
– Παράγονται ή εισάγονται νομίμως σύμφωνα με την αγροτική και ενωσιακή νομοθεσία
2. Να ανασταλεί η εφαρμογή διατάξεων που αφορούν προϊόντα κάνναβης έως την έκδοση πλήρους ρυθμιστικού και αδειοδοτικού πλαισίου από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον ΕΦΕΤ, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες αρχές.
3. Να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται νομίμως στον χώρο της βιομηχανικής κάνναβης, προκειμένου να αποτραπεί αιφνίδια και ζημιογόνα αναστολή της δραστηριότητάς τους.
Υφίσταται η δυνατότητα εγκατάστασης στους αυτόματους πωλητές συσκευών και λογισμικού που θα μπορούν να ελέγχουν την ηλικία με σάρωση ταυτοτήτων ή με χρήση των δυνατοτήτων του gov.gr wallet με μεγαλύτερη ασφάλεια και αξιοπιστία από ότι οι υπάλληλοι των καταστημάτων. Από τη στιγμή που ζητούμενο είναι η προστασία των ανηλίκων θα έπρεπε να προτιμηθεί η υποχρέωση εγκατάστασης αξιόπιστων συστημάτων ελεγχου ηλικίας, από την οριζόντια απαγόρευση πώλησης μέσω αυτόματων πωλητών.
Τα 5 σχόλια υπερ των αυτόματων πωλητών είναι απο την ίδια εταιρία. Είναι η μοναδική που έχει στην Ελλάδα. Καλά κάνουν και υπερασπίζεται
Ο ιδιοκτήτης και το προσωπικό την δουλειά τους αλλά καταστρέφουν τον χώρο μας πουλώντας ανεξέλεγκτα. Δεν υπάρχει τρόπος ελέγχου σε όλη την Ευρώπη και δεν θα υπάρξει για την Ελλάδα. Οι αυτόματοι πωλητές και τα περίπτερα πουλάνε ανεξέλεγκτα και πρέπει να σταματήσουν άμεσα!
Ο κάθε έμπορος έχει ένα συγκεκριμένο MCC code που προσδιορίζει τι προϊόντα πουλάει. Οι έμποροι που πουλάνε καπνικά,CBD κλπ έχουν κάποια πολύ συγκεκριμένα MCC codes.
Οι τράπεζες μπορούν να αποκλείσουν όποιες κάρτες θέλουν απο το να μπορούν να αγοράσουν απο εμπορους με τα συγκεκριμένα MCC (όπως γίνεται στις κάρτες τύπου ticket restaurant που δουλεύουν μόνο σε μαγαζιά σίτισης που έχουν το αντίστοιχο MCC code σίτισης!)
Οπότε πολύ εύκολα όταν ο γονιός εκδίδει την κάρτα για το παιδί του θα μπορεί πολύ εύκολα να «φράζει» την κάρτα απο το να δουλεύει σε POS εμπόρων με τα συγκεκριμένα MCC (καπνικά, CBD, κάνναβης κλπ).
Η ανάγκη προστασίας των ανηλίκων από την πρόσβαση σε προϊόντα όπως τα θερμαινόμενα προϊόντα χωρίς καπνό, τα προϊόντα νικοτίνης και τα προϊόντα κάνναβης είναι αδιαπραγμάτευτη και απολύτως σεβαστή. Ωστόσο, η οριζόντια απαγόρευση της πώλησης των εν λόγω προϊόντων μέσω αυτόματων πωλητών ενδέχεται να περιορίσει δυσανάλογα τη δυνατότητα πρόσβασης των ενήλικων καταναλωτών σε αυτά, ειδικά σε περιοχές ή ώρες όπου δεν λειτουργεί η συμβατική λιανική.
Η σύγχρονη τεχνολογία προσφέρει πλέον αξιόπιστα εργαλεία για την ασφαλή ταυτοποίηση και επαλήθευση ηλικίας πριν την πραγματοποίηση αγοράς. Συγκεκριμένα, μπορούν να εφαρμοστούν:
Σαρωτές ταυτοτήτων και διαβατηρίων με αυτόματη επαλήθευση ηλικίας.
Η αξιοποίηση των παραπάνω τεχνολογιών μπορεί να καταστήσει τη λειτουργία αυτόματων πωλητών απολύτως ασφαλή, διασφαλίζοντας ότι τα προϊόντα διατίθενται αποκλειστικά σε ενήλικες. Επομένως, προτείνεται να εξεταστεί η δυνατότητα λειτουργίας αυτόματων πωλητών υπό την προϋπόθεση συμμόρφωσης με αυστηρά τεχνολογικά πρότυπα επαλήθευσης ηλικίας και ελέγχου ταυτότητας.
Μια τέτοια ρύθμιση θα διαφυλάξει την προστασία των ανηλίκων, χωρίς να παρεμποδίζεται η τεχνολογική καινοτομία και η ψηφιακή εξέλιξη της αγοράς.
Εφόσον σκοπός της διάταξης είναι η προστασία των ανηλίκων από την αγορά προϊόντων κάνναβης και ηλεκτρονικών τσιγάρων, η απόλυτη απαγόρευση πώλησης μέσω αυτόματων πωλητών συνιστά υπέρμετρο και μη αναγκαίο περιορισμό. Είναι τεχνικά δυνατός ο έλεγχος της ηλικίας του αγοραστή μέσω ειδικών συσκευών με την αναγνώριση της ταυτότητας και ιδίως με τη χρήση των νέων δυνατοτήτων όπως του ψηφιακού αποθετηρίου εγγράφων και των ηλεκτρονικών εφαρμογών του gov.gr.
Η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 29 θα μπορούσε να τροποποιηθεί ως ακολούθως, εν όψει της υφιστάμενης τεχνικής δυνατότητας επαλήθευσης της ηλικίας σύμφωνα με το άρθρο 80 παρ. 11 του ν. 4954/2022 (όπως η διάταξη αυτή προστέθηκε με το άρθρο 49 παρ. 2 του ν.5194/2025, Α` 66/2.5.2025) με τη χρήση λειτουργικότητας (ενν. ενσωματωμένης) στον αυτόματα πωλητή, και μόνο υπό την προϋπόθεση αυτή.
Γιατί καθολική απαγόρευση πώλησης μέσω αυτόματου πωλητή όταν μπορείτε να τους υποχρεώσετε να τα αγοράζουν αποκλειστικά μέσω κάρτας ή να προστεθεί στον αυτόματο πωλητή η υποχρέωση επιβεβαίωσης ενηλικιότητας μεσω σκαναρίσματος του Gov Wallet;