Άρθρο 29 Απαγόρευση πώλησης και διάθεσης σε ανηλίκους θερμαινόμενων προϊόντων χωρίς καπνό, προϊόντων νικοτίνης και προϊόντων κάνναβης και πώλησης μέσω αυτόματου πωλητή

  1. Απαγορεύονται η πώληση και η διάθεση σε ανηλίκους ηλεκτρικά θερμαινόμενων προϊόντων χωρίς καπνό, προϊόντων νικοτίνης και προϊόντων κάνναβης.
  2. Απαγορεύεται η πώληση των προϊόντων της παρ. 1 μέσω αυτόματου πωλητή.
  • 15 Ιουνίου 2025, 21:01 | Γεώργιος

    Το παρόν κείμενο υποβάλλεται στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας και εντοπίζει σοβαρά θεσμικά, συνταγματικά και ενωσιακά προβλήματα, ιδίως αναφορικά με τη ρύθμιση των προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης.
    I. Θεσμικά και Συνταγματικά Ζητήματα
    Το σχέδιο νόμου ρυθμίζει και απαγορεύει κατηγορίες προϊόντων κάνναβης χωρίς να γίνεται σαφής διάκριση ανάμεσα σε προϊόντα. Η βιομηχανική κάνναβη (Cannabis sativa L, THC <0,2%) υπάγεται αρμοδίως στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με το ν. 4139/2013. Το Υπουργείο Υγείας υπερβαίνει τις αρμοδιότητές του εισάγοντας περιορισμούς σε αγροτικά προϊόντα χωρίς νομική εξουσιοδότηση, γεγονός που προσκρούει στην αρχή της διάκρισης των εξουσιών και της νομιμότητας της διοίκησης.
    Η απουσία επίσημων ΚΑΔ, αδειών και σαφούς νομικού πλαισίου για μεταποίηση και τυποποίηση προϊόντων κάνναβης δημιουργεί πλήρη ανασφάλεια δικαίου για επιχειρήσεις και παραγωγούς, ενώ η οριζόντια απαγόρευση που θεσπίζεται στερείται αναλογικότητας και επιστημονικής τεκμηρίωσης.
    II. Ενωσιακό Δίκαιο και Νομολογία
    Σύμφωνα με τα άρθρα 34-36 της ΣΛΕΕ, απαγορεύονται οι ποσοτικοί περιορισμοί και μέτρα ισοδυνάμου αποτελέσματος στη διακίνηση αγαθών εντός της ΕΕ. Η πλήρης απαγόρευση νόμιμων προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης (π.χ. αφεψήματα, έλαια, καλλυντικά, κ.ά.) αντίκειται στην ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών.
    Η απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση Kanavape (C-663/18) καθορίζει ότι τα προϊόντα CBD τα οποία παράγονται νόμιμα σε κράτος-μέλος της ΕΕ δεν μπορούν να απαγορευτούν σε άλλο κράτος χωρίς επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση για λόγους δημόσιας υγείας. Η ελληνική ρύθμιση δεν παρέχει καμία τέτοια αιτιολόγηση.
    III. Προτάσεις
    1. Να εξαιρεθούν ρητά από το πεδίο εφαρμογής του νόμου τα προϊόντα κάνναβης που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
    – Περιεκτικότητα THC μικρότερη του 0,2%
    – Παράγονται ή εισάγονται νομίμως σύμφωνα με την αγροτική και ενωσιακή νομοθεσία
    2. Να ανασταλεί η εφαρμογή διατάξεων που αφορούν προϊόντα κάνναβης έως την έκδοση πλήρους ρυθμιστικού και αδειοδοτικού πλαισίου από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον ΕΦΕΤ, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες αρχές.
    3. Να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται νομίμως στον χώρο της βιομηχανικής κάνναβης, προκειμένου να αποτραπεί αιφνίδια και ζημιογόνα αναστολή της δραστηριότητάς τους.

  • 15 Ιουνίου 2025, 17:24 | Διονύσης

    Υφίσταται η δυνατότητα εγκατάστασης στους αυτόματους πωλητές συσκευών και λογισμικού που θα μπορούν να ελέγχουν την ηλικία με σάρωση ταυτοτήτων ή με χρήση των δυνατοτήτων του gov.gr wallet με μεγαλύτερη ασφάλεια και αξιοπιστία από ότι οι υπάλληλοι των καταστημάτων. Από τη στιγμή που ζητούμενο είναι η προστασία των ανηλίκων θα έπρεπε να προτιμηθεί η υποχρέωση εγκατάστασης αξιόπιστων συστημάτων ελεγχου ηλικίας, από την οριζόντια απαγόρευση πώλησης μέσω αυτόματων πωλητών.

  • 14 Ιουνίου 2025, 13:03 | Παναγιωτης

    Τα 5 σχόλια υπερ των αυτόματων πωλητών είναι απο την ίδια εταιρία. Είναι η μοναδική που έχει στην Ελλάδα. Καλά κάνουν και υπερασπίζεται
    Ο ιδιοκτήτης και το προσωπικό την δουλειά τους αλλά καταστρέφουν τον χώρο μας πουλώντας ανεξέλεγκτα. Δεν υπάρχει τρόπος ελέγχου σε όλη την Ευρώπη και δεν θα υπάρξει για την Ελλάδα. Οι αυτόματοι πωλητές και τα περίπτερα πουλάνε ανεξέλεγκτα και πρέπει να σταματήσουν άμεσα!

  • 13 Ιουνίου 2025, 12:41 | Thanasis

    Ο κάθε έμπορος έχει ένα συγκεκριμένο MCC code που προσδιορίζει τι προϊόντα πουλάει. Οι έμποροι που πουλάνε καπνικά,CBD κλπ έχουν κάποια πολύ συγκεκριμένα MCC codes.
    Οι τράπεζες μπορούν να αποκλείσουν όποιες κάρτες θέλουν απο το να μπορούν να αγοράσουν απο εμπορους με τα συγκεκριμένα MCC (όπως γίνεται στις κάρτες τύπου ticket restaurant που δουλεύουν μόνο σε μαγαζιά σίτισης που έχουν το αντίστοιχο MCC code σίτισης!)
    Οπότε πολύ εύκολα όταν ο γονιός εκδίδει την κάρτα για το παιδί του θα μπορεί πολύ εύκολα να «φράζει» την κάρτα απο το να δουλεύει σε POS εμπόρων με τα συγκεκριμένα MCC (καπνικά, CBD, κάνναβης κλπ).

  • 12 Ιουνίου 2025, 19:39 | Μιχάλης

    Η ανάγκη προστασίας των ανηλίκων από την πρόσβαση σε προϊόντα όπως τα θερμαινόμενα προϊόντα χωρίς καπνό, τα προϊόντα νικοτίνης και τα προϊόντα κάνναβης είναι αδιαπραγμάτευτη και απολύτως σεβαστή. Ωστόσο, η οριζόντια απαγόρευση της πώλησης των εν λόγω προϊόντων μέσω αυτόματων πωλητών ενδέχεται να περιορίσει δυσανάλογα τη δυνατότητα πρόσβασης των ενήλικων καταναλωτών σε αυτά, ειδικά σε περιοχές ή ώρες όπου δεν λειτουργεί η συμβατική λιανική.

    Η σύγχρονη τεχνολογία προσφέρει πλέον αξιόπιστα εργαλεία για την ασφαλή ταυτοποίηση και επαλήθευση ηλικίας πριν την πραγματοποίηση αγοράς. Συγκεκριμένα, μπορούν να εφαρμοστούν:

    Σαρωτές ταυτοτήτων και διαβατηρίων με αυτόματη επαλήθευση ηλικίας.

    Η αξιοποίηση των παραπάνω τεχνολογιών μπορεί να καταστήσει τη λειτουργία αυτόματων πωλητών απολύτως ασφαλή, διασφαλίζοντας ότι τα προϊόντα διατίθενται αποκλειστικά σε ενήλικες. Επομένως, προτείνεται να εξεταστεί η δυνατότητα λειτουργίας αυτόματων πωλητών υπό την προϋπόθεση συμμόρφωσης με αυστηρά τεχνολογικά πρότυπα επαλήθευσης ηλικίας και ελέγχου ταυτότητας.

    Μια τέτοια ρύθμιση θα διαφυλάξει την προστασία των ανηλίκων, χωρίς να παρεμποδίζεται η τεχνολογική καινοτομία και η ψηφιακή εξέλιξη της αγοράς.

  • 12 Ιουνίου 2025, 15:59 | CANNA PARK THESSALONIKI A.E.

    Εφόσον σκοπός της διάταξης είναι η προστασία των ανηλίκων από την αγορά προϊόντων κάνναβης και ηλεκτρονικών τσιγάρων, η απόλυτη απαγόρευση πώλησης μέσω αυτόματων πωλητών συνιστά υπέρμετρο και μη αναγκαίο περιορισμό. Είναι τεχνικά δυνατός ο έλεγχος της ηλικίας του αγοραστή μέσω ειδικών συσκευών με την αναγνώριση της ταυτότητας και ιδίως με τη χρήση των νέων δυνατοτήτων όπως του ψηφιακού αποθετηρίου εγγράφων και των ηλεκτρονικών εφαρμογών του gov.gr.

  • 12 Ιουνίου 2025, 14:17 | MAGIC HERB AE

    Η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 29 θα μπορούσε να τροποποιηθεί ως ακολούθως, εν όψει της υφιστάμενης τεχνικής δυνατότητας επαλήθευσης της ηλικίας σύμφωνα με το άρθρο 80 παρ. 11 του ν. 4954/2022 (όπως η διάταξη αυτή προστέθηκε με το άρθρο 49 παρ. 2 του ν.5194/2025, Α` 66/2.5.2025) με τη χρήση λειτουργικότητας (ενν. ενσωματωμένης) στον αυτόματα πωλητή, και μόνο υπό την προϋπόθεση αυτή.

  • 3 Ιουνίου 2025, 23:46 | Λευτέρης

    Γιατί καθολική απαγόρευση πώλησης μέσω αυτόματου πωλητή όταν μπορείτε να τους υποχρεώσετε να τα αγοράζουν αποκλειστικά μέσω κάρτας ή να προστεθεί στον αυτόματο πωλητή η υποχρέωση επιβεβαίωσης ενηλικιότητας μεσω σκαναρίσματος του Gov Wallet;