Αρχική Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ - Ρυθμίσεις για μη καπνικά προϊόντα - Ψηφιακό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού, αλκοόλ και λοιπών μη καπνικών προϊόντων και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ A’ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΠΩΛΗΣΗ, ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΠΝΟΥ ΚΑΙ ΑΛΚΟΟΛ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη BAT Hellas | 15 Ιουνίου 2025, 22:49
Η ΒΑΤ Hellas, εταιρεία του παγκόσμιου Ομίλου της ΒΑΤ, χαιρετίζει την πρωτοβουλία του Υπουργείου Υγείας για το σχέδιο νόμου με σκοπό την ενίσχυση της προστασίας των ανηλίκων και της αποτροπής της πρόσβασής τους στα προϊόντα καπνού και αλκοόλ. Μείωση της βλάβης που σχετίζεται με τον καπνό του τσιγάρου Αναγνωρίζοντας τη σημασία της προστασίας των ανηλίκων, η ΒΑΤ Hellas επιθυμεί να συμβάλει εποικοδομητικά στο διάλογο για τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού και εφαρμόσιμου πλαισίου με την υποβολή σχολίων στη δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ – Ρυθμίσεις για μη καπνικά προϊόντα – Ψηφιακό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού, αλκοόλ και λοιπών μη καπνικών προϊόντων και άλλες διατάξεις». Η εταιρεία μας υποστηρίζει τους στόχους της Ελληνικής Κυβέρνησης για τη ρύθμιση των νέων προϊόντων καπνού και νικοτίνης. Πιστεύουμε ότι η υποβολή σημείων προβληματισμού και προτάσεων μπορούν να βοηθήσουν στη διαμόρφωση πολιτικών, στην αποτελεσματική αποτροπή της πρόσβασης των ανηλίκων στα προϊόντα καπνού και νικοτίνης καθώς και στην επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου κατά του Καπνίσματος. Βασικά σημεία σχολιασμού 1. Άρθρο 33: «Εξουσιοδοτικές διατάξεις» Το άρθρο 33 του σχεδίου νόμου προβλέπει ότι o καθορισμός βασικών χαρακτηριστικών των προϊόντων νικοτίνης (π.χ. σακουλάκια νικοτίνης) – όπως τα ανώτατα όρια νικοτίνης, οι απαιτήσεις επισήμανσης και συσκευασίας, οι χώροι πώλησης, καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου και επιβολής κυρώσεων – θα καθοριστούν αργότερα μέσω Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ). Αν και οι ΚΥΑ είναι σύνηθες εργαλείο νομοθέτησης, η χρήση τους για τόσο κρίσιμα ζητήματα εγείρει σοβαρά ζητήματα καθώς τα θέματα που ανατίθενται σε ΚΥΑ δεν αποτελούν τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά αφορούν την ουσία και τη φύση του ίδιου του προϊόντος, και επομένως θα μπορούσε να διασφαλιστεί ότι περιλαμβάνονται σε τυπικό νόμο. Η απουσία συγκεκριμένων νομοθετικών ρυθμίσεων: - Δημιουργεί ανασφάλεια και έλλειψη προβλεψιμότητας για την αγορά και τις επιχειρήσεις - Ενδέχεται να οδηγήσει σε παραβίαση του Ενωσιακού Δικαίου, ιδίως της Οδηγίας 2015/1535 (TRIS), αφού οι ΚΥΑ που εισάγουν τεχνικές απαιτήσεις πρέπει να έχουν κοινοποιηθεί εκ των προτέρων και όχι εκ των υστέρων. Πρόταση: Προτείνεται, αντί της ρύθμισης μέσω Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), να προβλεφθεί στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο ειδική νομοθετική διάταξη, κατά τα πρότυπα του άρθρου 18 του ν. 4419/2016. Η διάταξη αυτή θα επιτρέπει την αναλογική εφαρμογή του πλαισίου των ηλεκτρονικών τσιγάρων και στα προϊόντα νικοτίνης, όπως τα σακουλάκια νικοτίνης χωρίς καπνό και τα ηλεκτρικά θερμαινόμενα προϊόντα χωρίς καπνό, ώστε να εξασφαλίζεται η νομική σαφήνεια και η ρυθμιστική συνέπεια. 2. Άρθρο 17: «Κοινοποίηση νέων προϊόντων καπνού – Τροποποίηση άρθρου 17 ν. 4419/2016» Στο άρθρο 17 που ρυθμίζει τη συσκευασία των νέων προϊόντων καπνού, περιλαμβάνεται –πέρα από τις προβλέψεις του εθνικού νόμου και της ευρωπαϊκής Οδηγίας– και μια επιπλέον αναφορά στον Κανονισμό CLP (1272/2008) για την επισήμανση της συσκευασίας των νέων προϊόντων καπνού. Αυτή η προσθήκη δεν είναι απαραίτητη, ούτε κατάλληλη για τα συγκεκριμένα προϊόντα και ενδέχεται να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα επιδιώκει να λύσει. - Η χώρα κινδυνεύει να θεωρηθεί ότι παραβιάζει το Ενωσιακό δίκαιο, αφού εισάγει κανόνες που δεν προβλέπονται στην EU 2014/40 (TPD). - Εφόσον πρόκειται για τεχνική απαίτηση συσκευασίας, αυτή οφείλει να κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με την Οδηγία 2015/1535 (TRIS). Σε διαφορετική περίπτωση, μπορεί να κριθεί άκυρη και να οδηγήσει σε αμφισβήτηση της εγκυρότητας του νόμου. Πρόταση: Προτείνεται να παραμείνει η αναφορά όπως στην ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας στην εθνική νομοθεσία και να αφαιρεθεί η αναφορά στον Κανονισμό 1272/2008 (CLP) για τα νέα προϊόντα καπνού. Αυτό δεν επηρεάζει την ισχύ του Κανονισμού CLP στα προϊόντα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του όπως τα νικοτινούχα υγρά αναπλήρωσης και τα σακουλάκια νικοτίνης. 3. Άρθρο 18: «Παρακολούθηση της Κοινής Ευρωπαϊκής Πύλης Εισόδου (EC-CEG)» Η τροποποιημένη διατύπωση του άρθρου 18 του ν. 4419/2016, παρ. 3, περ. ε) (Άρθρο 16 του νέου νομοσχεδίου) ενδέχεται να δημιουργήσει σύγχυση ως προς την ορθή εφαρμογή του ευρωπαϊκού πλαισίου. Δεν υφίσταται τεκμηριωμένη ανάγκη υπέρβασης των απαιτήσεων της Οδηγίας 2014/40/ΕΕ (TPD), ενώ η προτεινόμενη τροποποίηση δεν καθιστά σαφές ποιο ρυθμιστικό ή υγειονομικό ζήτημα αποσκοπεί να αντιμετωπίσει. Αντιθέτως, ενδέχεται να προκαλέσει σύγχυση τόσο στους οικονομικούς φορείς όσο και στις αρμόδιες αρχές, χωρίς να συμβάλλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της προστασίας της δημόσιας υγείας ή της κανονιστικής συμμόρφωσης. Πρόταση: Προτείνεται να αφαιρεθεί η αναφορά στον Κανονισμό 1272/2008 (CLP) και να παραμείνει η αρχική διατύπωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, η οποία είναι σαφής, προστατεύει επαρκώς τη δημόσια υγεία και εναρμονίζεται πλήρως με το ευρωπαϊκό δίκαιο. 4. Άρθρο 17Α «Προσθήκη άρθρου 17Α στον ν. 4419/2016» Σύμφωνα με το άρθρο 17Α, ο ΕΟΔΥ δύναται να επιβάλλει πρόσθετη προθεσμία τριών μηνών, πέραν της εξάμηνης που προβλέπεται για την κυκλοφορία προϊόντων τα οποία έχουν κοινοποιηθεί στην κοινή ευρωπαϊκή πλατφόρμα EUCEG, σε περίπτωση που υπάρχουν σχόλια επι των κοινοποιήσεων. Ωστόσο, η σχετική διάταξη δεν προβλέπεται στην Οδηγία 2014/40/ΕΕ, η οποία ορίζει ρητά ως προθεσμία κοινοποίησης τους 6 μήνες πριν από την κυκλοφορία στην αγορά. Η επέκταση αυτή συνιστά εθνική παρέκκλιση, η οποία ενδέχεται να οδηγήσει σε νομικές και διοικητικές επιπλοκές, χωρίς επαρκή τεκμηρίωση. Πρόταση: Προτείνεται η διατήρηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου και κατάργηση της επιπλέον τρίμηνης προθεσμίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η συμβατότητα με το Ενωσιακό δίκαιο, η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και η αποφυγή περιττών καθυστερήσεων που δεν εξυπηρετούν τον σκοπό της ρύθμισης.