Αρχική Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ - Ρυθμίσεις για μη καπνικά προϊόντα - Ψηφιακό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού, αλκοόλ και λοιπών μη καπνικών προϊόντων και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ A’ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΠΩΛΗΣΗ, ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΠΝΟΥ ΚΑΙ ΑΛΚΟΟΛ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΣΕΕΠΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΤΜΙΣΜΑΤΟΣ | 16 Ιουνίου 2025, 07:11
Επί της αρχής, η Προστασία Ανηλίκων από τον Καπνό και το Αλκοόλ είναι προτεραιότητα για τον ΣΕΕΠΑ που εκπροσωπεί τον ατμιστικό κλάδο. Έστω και μετά από χρόνια αιτημάτων μας, η θεσμοθέτηση της ηλικιακής εξακρίβωσης των πελατών έρχεται επιτέλους να μας δώσει νομική κάλυψη σε μια διαδικασία που τελούσαμε με επαγγελματική ευσυνειδησία μέχρι τώρα στα καταστήματα λιανικής, χωρίς να έχουμε τη δικαιοδοσία διά νόμου. Το αποτέλεσμα μετράει όμως και αυτό είναι το σημαντικό. Και αξίζουν συγχαρητήρια στο Υπουργείο Υγείας για αυτό το μέτρο. Μπράβο από καρδιάς. Μέχρι τώρα το θεσμικό πλαίσιο για τους παραβάτες που πωλούν σε ανήλικους προϊόντα απαγορευμένα ήταν τραγικά αστείο: Προέβλεπε ποινή για την 4η (τέταρτη) παράβαση και κάθε επόμενη παράβαση. Δηλαδή άφηνε έναν εγκληματία που δηλητηριάζει ανηλίκους με προϊόντα αλκοόλ, καπνού και συναφών ειδών, να λειτουργεί την επιχείρηση ακόμα και μετά από 4 βεβαιωμένες παραβάσεις. Αναμέναμε ακόμα μεγαλύτερα πρόστιμα και ακόμα πιο αυστηρές ποινές. Ας δούμε την εφαρμογή του Νόμου και με τα συμπεράσματα από την πράξη, θα δούμε τί βελτιώσεις θα προτείνουμε. Αναφορικά με τα ατμιστικά προϊόντα, τα τελευταία χρόνια είχαμε μια σειρά από Νόμους που μας αφορούσαν: Ν.4389/2016, Ν.4419/2016, Ν.4600/2019, Ν.4633/2019, Ν.4715/2020. Πριν τη νομοθέτηση όλων αυτών των νόμων, ο ΣΕΕΠΑ προσκλήθηκε να καταθέσει γραπτώς τις παρατηρήσεις του επί του εκάστοτε Σχεδίου Διάταξης για να εισφέρει από τη γνώση της αγοράς και της εφαρμοσιμότητας των ρυθμίσεων που προβλέπονταν. Στο παρόν Σχέδιο Νόμου, ουδέποτε μας κοινοποιήθηκε αρμοδίως το οποιοδήποτε κείμενο διάταξης, παρότι είμαστε θεσμικός συνομιλητής του Υπουργείου Υγείας για τα θέματα της ατμιστικής αγοράς. Ήταν η πρώτη φορά που Σχέδιο Διάταξης κρατήθηκε μυστικό (περίπου "άκρως απόρρητο") σαν να περιελάμβανε ρυθμίσεις είτε εσκεμμένα άδικες εις βάρος μας, είτε προφανώς άστοχες και ατεκμηρίωτες, τις οποίες δεν έπρεπε να πληροφορηθούμε έγκαιρα για να μην τις αντιμετωπίσουμε και τις καταρρίψουμε άμεσα. Αποτέλεσμα αυτής της τακτικής ήταν να απαιτηθεί να γράψουμε περισσότερες από 6.300 λέξεις ως σχολιασμό στα άρθρα του Σχεδίου Νόμου. Για να ενημερώσουμε, να πληροφορήσουμε, να καταρρίψουμε, να αντικρούσουμε, θέματα που έπρεπε να έχουν κλείσει προ εβδομάδων και μηνών με απλό διάλογο ή με ένα Υπόμνημα. ΑΝ είχαμε στα χέρια μας το κείμενο του Σχεδίου Νόμου. Επειδή ο σχολιασμός των επιμέρους ρυθμίσεων λαμβάνει χώρα σε κάθε άρθρο αναλυτικά και πειστικά με τεκμήρια και επιχειρήματα, θα γράψουμε εδώ κάτι που αφορά τις ρυθμίσεις αυτές, όπως το γράφει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ιστοσελίδα της: «Οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση αποτελεί ΤΕΧΝΙΚΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ, οφείλει να κοινοποιείται στο TRIS (Technical Regulation Information System) της Κομισιόν. Ένας τεχνικός κανονισμός ορίζεται ως "τεχνική προδιαγραφή ή άλλη απαίτηση ή κανόνας σχετικά με υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών διοικητικών διατάξεων, των οποίων η τήρηση είναι υποχρεωτική, είτε ρητά είτε σιωπηρά, ή απαγόρευση της κατασκευής, της εισαγωγής, της εμπορίας ή της χρήσης ενός προϊόντος ή της παροχής ή χρήσης μιας υπηρεσίας" σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να κοινοποιούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα σχέδια τεχνικών κανονισμών ΠΡΙΝ από την υιοθέτησή τους. Η Επιτροπή και τα άλλα κράτη μέλη μπορούν να υποβάλουν παρατηρήσεις και να ζητήσουν αλλαγές στα σχέδια αυτά. Αυτό επιτρέπει την αποφυγή περιττών εμποδίων στο εμπόριο και τη διασφάλιση της ελεύθερης κυκλοφορίας των αγαθών και υπηρεσιών στην εσωτερική αγορά. Η μη υποβολή ενός τεχνικού κανονισμού στο σύστημα TRIS (Τεχνική Πληροφόρηση και Κανονιστική Ενημέρωση) έχει ως συνέπεια την αδυναμία επιβολής του συγκεκριμένου κανονισμού σε ιδιώτες, σύμφωνα με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Δηλαδή, ένα εθνικό τεχνικό πρότυπο που δεν κοινοποιήθηκε στο TRIS, όπως προβλέπεται από την οδηγία 98/34/ΕΚ, δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε ιδιώτες από τα εθνικά δικαστήρια.» Συμπέρασμα: Οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση αποτελεί ΤΕΧΝΙΚΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ οφείλει να κοινοποιηθεί στο TRIS άλλως η ρύθμιση είναι ανεφάρμοστη και άκυρη. Στην Ελλάδα, πριν 6 χρόνια, το άρθρο 96 του Ν. 4600/2019 κατέπεσε ως μη εφαρμόσιμο και μη αντιτακτό σε ιδιώτη επειδή η τότε κυβέρνηση, όχι επειδή δεν το ανήρτησε στο TRIS, αλλά το ψήφισε στη Βουλή πριν ολοκληρωθεί η περίοδος διαβούλευσης (stand still period) στο TRIS στο οποίο είχε αναρτηθεί. Οπότε και κατέστη άκυρο, παρότι είχε ψηφιστεί σε ΦΕΚ. Ευχόμαστε να μελετήσετε τα σχόλια επί των άρθρων, να διορθώσετε τα κακώς κείμενα και είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση, περαιτέρω πληροφορία και συνεργασία για να παραχθεί ένας επωφελής για την ελληνική κοινωνία Νόμος.