• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΕΠΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΤΜΙΣΜΑΤΟΣ' | 16 Ιουνίου 2025, 07:06

    παράγραφος 4, Σε όσους πωλούν, προσφέρουν ή διαθέτουν με οποιονδήποτε τρόπο προϊόντα καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Με απόφαση της αρχής, που εξέδωσε την άδεια λειτουργίας της επιχείρησης, εκτός του διοικητικού προστίμου, ανακαλείται προσωρινά η άδεια αυτής, για χρονικό διάστημα από πέντε (5) έως δέκα (10) ημέρες, το οποίο προσαυξάνεται σε τριάντα (30) ημέρες, σε περίπτωση πρώτης υποτροπής. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής, εκτός του διοικητικού προστίμου ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας. Η παράγραφος 4 θεσπίζει διοικητικό πρόστιμο για τον εγκληματία (αυτή είναι η κατάλληλη λέξη) που πουλάει, προσφέρει, διαθέτει καπνικά, ατμιστικά, αλκοόλ και λοιπά προϊόντα σε ανήλικο. Η θέση μας για το συγκεκριμένο μέτρο είναι κρυστάλλινη: Α) Η θέσπιση προστίμου που το ανώτατο πρόστιμο είναι 20πλάσιο του κατωτάτου θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για «συναλλαγή» μεταξύ του ελεγκτικού μηχανισμού και του εγκληματία που παραβαίνει το Νόμο. Και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να συμβαίνει. Με άλλα λόγια, το Διοικητικό Πρόστιμο πρέπει να είναι ακριβές όπως είναι και εκείνα του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Β) Το κατώτατο πρόστιμο των 500€ είναι τραγικά αστείο. Για να γίνει αντιληπτός ο χαρακτηρισμός θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι για την 1η παράβαση π.χ. στην Πολωνία το Διοικητικό Πρόστιμο είναι 45.000€ (200.000PLN) και στην μεσογειακή Πορτογαλία το Διοικητικό Πρόστιμο είναι από 30.000€-250.000€. Ο λόγος για τις δεκάδες χιλιάδες ευρώ είναι απλός: Ο ανήλικος που θα αγοράσει συμβατικά τσιγάρα στα 15 του από τον εγκληματία που θα του τα πουλήσει, στατιστικά μετά από 20-30 χρόνια εξάρτησης, θα νοσήσει και θα κοστίσει εκατοντάδες χιλιάδες στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας. Άρα, καλύτερα να απειληθεί να πληρώσει τώρα ο εγκληματίας μεγάλο ποσό για να ΜΗΝ διανοηθεί να παραβεί το νόμο. Γ) Πρέπει να υπάρχει μέριμνα και διάκριση στην επιβολή του προστίμου: Είναι άλλο ο ίδιος ο επιχειρηματίας (ειδικά σε επιχειρήσεις χωρίς προσωπικό) να πουλήσει σε ανήλικο (άρα πρέπει να τιμωρηθεί με διπλό πρόστιμο, του πωλητή και του ιδιοκτήτη) και είναι εντελώς άλλο ο «κακός» υπάλληλος, ενώ υπάρχει δεδηλωμένη πολιτική σεβασμού του νόμου από την επιχείρηση, να διαπράξει πώληση σε ανήλικο επειδή εκτέλεσε πλημμελώς το ρόλο του. Ενδεχομένως οι επιχειρήσεις, που αποτελούν σημεία πώλησης προϊόντων απαγορευμένων για ανήλικους, θα πρέπει να προσαρτήσουν πλέον στις συμβάσεις εργασίας ειδικό τμήμα για τον αποκλειστικό καταλογισμό ευθύνης σε περίπτωση πώλησης σε ανήλικο από τον υπάλληλο. Δ) Αν εξαιρέσουμε τις επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος, εκείνες των υπηρεσιών αναψυχής και των περιπτέρων, τα υπόλοιπα σημεία πώλησης καπνού ΔΕΝ διαθέτουν άδεια λειτουργίας και άρα η συνολική ποινή από την παραβίαση του νόμου περί πώλησης σε ανηλίκους, αθροίζεται στο διοικητικό πρόστιμο. Άρα θα πρέπει να θεσπιστεί ένα ισοδύναμο μέτρο της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας όπως το «κλείδωμα» του ΑΦΜ ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί το ρεαλιστικό σκέλος της ποινής.