Στο άρθρο 6 του ν. 3730/2008 (Α΄ 262), περί διοικητικών κυρώσεων για την πώληση καπνικών και συναφών προϊόντων και αλκοόλ σε ανηλίκους, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1 οι λέξεις «, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «και τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143),» β) προστίθεται παρ. 1Α, γ) η παρ. 4 αντικαθίσταται, δ) προστίθεται παρ. 4Α, ε) προστίθεται παρ. 5Α, στ) στην παρ. 6 στα) πριν από τη λέξη «απόφαση» προστίθεται η λέξη «κοινή», στβ) μετά τις λέξεις «συναρμόδιων Υπουργών» προστίθενται οι λέξεις «, ύστερα από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας», στγ) οι λέξεις «τα όργανα, η διαδικασία ελέγχου, πιστοποίησης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «η διαδικασία ελέγχου, συντονισμού των μικτών κλιμακίου ελέγχου, πιστοποίησης και κοινοποίησης», στδ) μετά τις λέξεις «επιβολής των πιο πάνω προστίμων,» διαγράφονται οι λέξεις «το ύψος των προστίμων,» στε) μετά τις λέξεις «η διαδικασία είσπραξης των προστίμων» διαγράφονται οι λέξεις «, όπως και η διάθεση των εσόδων» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 6
Διοικητικές κυρώσεις
- Η παράβαση των διατάξεων για την απαγόρευση του καπνίσματος από τους δημόσιους λειτουργούς και τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), στους χώρους όπου είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα και τιμωρείται σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν την πειθαρχική ευθύνη τους.
1A. Στις περιπτώσεις εμπορίας, πώλησης και τοποθέτησης προϊόντων καπνού κατά παράβαση των περ. β), δ) και ε) της παρ. 1 και των παρ. 4 και 6 του άρθρου 2, επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
- Σε όσους καπνίζουν ή καταναλώνουν προϊόντα καπνού κατά παράβαση του άρθρου 3 επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα (50) έως πεντακόσια (500) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου.
- 3. Σε κάθε υπεύθυνο διαχείρισης και λειτουργίας των χώρων της παρ. 1 του άρθρου 3, που ανέχεται την παραβίαση της διατάξεων του άρθρου 3, επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Στην τέταρτη υποτροπή ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας του καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ημερών. Στην πέμπτη υποτροπή ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε.
- Σε όσους πωλούν, προσφέρουν ή διαθέτουν με οποιονδήποτε τρόπο προϊόντα καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Με απόφαση της αρχής, που εξέδωσε την άδεια λειτουργίας της επιχείρησης, εκτός του διοικητικού προστίμου, ανακαλείται προσωρινά η άδεια αυτής, για χρονικό διάστημα από πέντε (5) έως δέκα (10) ημέρες, το οποίο προσαυξάνεται σε τριάντα (30) ημέρες, σε περίπτωση πρώτης υποτροπής. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής, εκτός του διοικητικού προστίμου ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη και για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου.
4Α. Σε όσους επιτρέπουν σε ανηλίκους την είσοδο και την παραμονή σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ, καθώς και σε όσους υπόχρεους δεν προβούν στην αναγγελία του τρίτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 4, επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ για καθεμία από τις παραβάσεις ξεχωριστά. Με απόφαση της αρμόδιας αρχής, εκτός του διοικητικού προστίμου, ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας της επιχείρησης, για χρονικό διάστημα πέντε (5) ημερών, το οποίο σε περίπτωση πρώτης υποτροπής, προσαυξάνεται σε είκοσι (20) ημέρες. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής, εκτός του διοικητικού προστίμου, η άδεια λειτουργίας ανακαλείται οριστικά. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Σε όσους απασχολούν ανηλίκους κατά παράβαση της παρ. 1 του άρθρου 4 επιβάλλονται οι κυρώσεις της παρ. 3 του άρθρου 67 του ν. 3850/2010 (Α΄84) και της υπ’ αρ. 80016/31.8.2022 απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Β΄4629).
- Σε όσους παραβιάζουν τις διατάξεις του παρόντος σχετικά με τη διαφήμιση προϊόντων καπνού επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Πέραν των ανωτέρω, κυρώσεις που προβλέπονται από άλλους νόμους διατηρούνται.
5Α. Τα ελεγκτικά όργανα υποχρεούνται να κοινοποιούν αμέσως ηλεκτρονικά το φύλλο κάθε βεβαιωμένης παράβασης που προβλέπεται από το παρόν άρθρο προς τον οικείο Δήμο, τον αρμόδιο Φορέα Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένα, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και τον Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.), για τη διεξαγωγή αντίστοιχων ελέγχων αρμοδιότητάς τους και την εφαρμογή των σχετικών κυρώσεων.
- Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη και άλλων συναρμόδιων Υπουργών, ύστερα από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, καθορίζονται η διαδικασία ελέγχου, συντονισμού των μικτών κλιμακίου ελέγχου, πιστοποίησης και κοινοποίησης των παραβάσεων και επιβολής των πιο πάνω προστίμων, τα κριτήρια επιμέτρησης του ύψους του προστίμου, η διαδικασία είσπραξης των προστίμων και κάθε άλλο σχετικό θέμα.».
παράγραφος 4, Σε όσους πωλούν, προσφέρουν ή διαθέτουν με οποιονδήποτε τρόπο προϊόντα καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Με απόφαση της αρχής, που εξέδωσε την άδεια λειτουργίας της επιχείρησης, εκτός του διοικητικού προστίμου, ανακαλείται προσωρινά η άδεια αυτής, για χρονικό διάστημα από πέντε (5) έως δέκα (10) ημέρες, το οποίο προσαυξάνεται σε τριάντα (30) ημέρες, σε περίπτωση πρώτης υποτροπής. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής, εκτός του διοικητικού προστίμου ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας.
Η παράγραφος 4 θεσπίζει διοικητικό πρόστιμο για τον εγκληματία (αυτή είναι η κατάλληλη λέξη) που πουλάει, προσφέρει, διαθέτει καπνικά, ατμιστικά, αλκοόλ και λοιπά προϊόντα σε ανήλικο.
Η θέση μας για το συγκεκριμένο μέτρο είναι κρυστάλλινη:
Α) Η θέσπιση προστίμου που το ανώτατο πρόστιμο είναι 20πλάσιο του κατωτάτου θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για «συναλλαγή» μεταξύ του ελεγκτικού μηχανισμού και του εγκληματία που παραβαίνει το Νόμο. Και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να συμβαίνει. Με άλλα λόγια, το Διοικητικό Πρόστιμο πρέπει να είναι ακριβές όπως είναι και εκείνα του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Β) Το κατώτατο πρόστιμο των 500€ είναι τραγικά αστείο. Για να γίνει αντιληπτός ο χαρακτηρισμός θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι για την 1η παράβαση π.χ. στην Πολωνία το Διοικητικό Πρόστιμο είναι 45.000€ (200.000PLN) και στην μεσογειακή Πορτογαλία το Διοικητικό Πρόστιμο είναι από 30.000€-250.000€. Ο λόγος για τις δεκάδες χιλιάδες ευρώ είναι απλός: Ο ανήλικος που θα αγοράσει συμβατικά τσιγάρα στα 15 του από τον εγκληματία που θα του τα πουλήσει, στατιστικά μετά από 20-30 χρόνια εξάρτησης, θα νοσήσει και θα κοστίσει εκατοντάδες χιλιάδες στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας. Άρα, καλύτερα να απειληθεί να πληρώσει τώρα ο εγκληματίας μεγάλο ποσό για να ΜΗΝ διανοηθεί να παραβεί το νόμο.
Γ) Πρέπει να υπάρχει μέριμνα και διάκριση στην επιβολή του προστίμου: Είναι άλλο ο ίδιος ο επιχειρηματίας (ειδικά σε επιχειρήσεις χωρίς προσωπικό) να πουλήσει σε ανήλικο (άρα πρέπει να τιμωρηθεί με διπλό πρόστιμο, του πωλητή και του ιδιοκτήτη) και είναι εντελώς άλλο ο «κακός» υπάλληλος, ενώ υπάρχει δεδηλωμένη πολιτική σεβασμού του νόμου από την επιχείρηση, να διαπράξει πώληση σε ανήλικο επειδή εκτέλεσε πλημμελώς το ρόλο του. Ενδεχομένως οι επιχειρήσεις, που αποτελούν σημεία πώλησης προϊόντων απαγορευμένων για ανήλικους, θα πρέπει να προσαρτήσουν πλέον στις συμβάσεις εργασίας ειδικό τμήμα για τον αποκλειστικό καταλογισμό ευθύνης σε περίπτωση πώλησης σε ανήλικο από τον υπάλληλο.
Δ) Αν εξαιρέσουμε τις επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος, εκείνες των υπηρεσιών αναψυχής και των περιπτέρων, τα υπόλοιπα σημεία πώλησης καπνού ΔΕΝ διαθέτουν άδεια λειτουργίας και άρα η συνολική ποινή από την παραβίαση του νόμου περί πώλησης σε ανηλίκους, αθροίζεται στο διοικητικό πρόστιμο. Άρα θα πρέπει να θεσπιστεί ένα ισοδύναμο μέτρο της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας όπως το «κλείδωμα» του ΑΦΜ ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί το ρεαλιστικό σκέλος της ποινής.
Bravo well done bravo well done bravo