• Σχόλιο του χρήστη 'Σύνδεσμος Ελληνικών Κλινικών (Σ.Ε.Κ)' | 8 Οκτωβρίου 2025, 19:44

    Αναφορικά με το άρθρο 87 του ως άνω Σχεδίου Νόμου που έχει τεθεί σε Δημόσια Διαβούλευση με το παρόν θέτουμε υπόψη σας τις ακόλουθες παρατηρήσεις και προτάσεις του συνδέσμου μας «Σύνδεσμος Ελληνικών Κλινικών» (ΣΕΚ): Καταρχάς επισημαίνουμε ότι οι τροποποιήσεις που προτείνονται θα πρέπει να μην αποτελούν «παράκαμψη» του αυστηρού θεσμικού πλαισίου ίδρυσης και λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών (Ν.4600/2019, Ν. 235/2000 κλπ.) ώστε να δίνεται η δυνατότητα σε αυτοτελείς μονάδες υγείας που δεν πληρούν αντίστοιχες προδιαγραφές να διενεργούν τις ίδιες ιατρικές πράξεις, όπως επί παραδείγματι ακόμη και με γενική και περιοχική (ραχιαία, επισκληρίδιος) αναισθησία. Αυτό αφενός θα έθετε σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία και αφετέρου, στο βαθμό που δίνει τη δυνατότητα σε κάποιες μόνο επιχειρήσεις να πραγματοποιούν με μικρότερο κόστος (υποχρεωτικών ελάχιστων απαιτήσεων υποδομών, προδιαγραφών) τις ίδιες ιατρικές πράξεις με αυτές που πραγματοποιούν οι ιδιωτικές κλινικές, θα ήταν αντίθετο στην αρχή της ισότητας και θα αποτελούσε περιορισμό στην άσκηση του ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού των επιχειρήσεων. Πέρα από την προφανή αντισυνταγματικότητα τέτοιων προτεινόμενων διατάξεων και την αντίθεση αυτών με την κείμενη νομοθεσία, σχετικά αναφερόμεθα στο ότι μεταξύ των τεσσάρων βασικών κατηγοριών εμποδίων που αναγνωρίζονται ως περιορισμοί στην άσκηση του ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τη μεθοδολογία της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ, είναι και ο περιορισμός της ικανότητας των προμηθευτών να ανταγωνίζονται μεταξύ τους, έκφανση του οποίου είναι η ουσιαστική αύξηση των εξόδων παραγωγής για ορισμένους προμηθευτές συγκριτικά με άλλους. Περαιτέρω αναφορικά με τους κινδύνους για τη δημόσια υγεία που ενέχουν οι προτεινόμενες διατάξεις επισημαίνουμε ειδικότερα τα εξής: Με τις προτεινόμενες διατάξεις θεσπίζεται η πρωτοφανής δυνατότητα σε αυτοτελείς ΜΗΝ να διενεργούν ιατρικές πράξεις ακόμη και με γενική και περιοχική (ραχιαία, επισκληρίδιος) αναισθησία. Καταρχάς υπογραμμίζουμε ότι τα διεθνή ιατρικά πρότυπα αντιμετωπίζουν τη γενική και την περιοχική (ραχιαία, επισκληρίδιος) αναισθησία ως υψηλού κινδύνου παρεμβάσεις (ιατρικές πράξεις) που απαιτούν: ειδικές υποδομές, πλήρως εξοπλισμένο περιβάλλον, εκπαιδευμένο προσωπικό και προβλέψεις για την ασφαλή αντιμετώπιση επιπλοκών. Οι προτεινόμενες αλλαγές αποκλίνουν σημαντικά από τα διεθνή πρότυπα καθώς θεσπίζεται η δυνατότητα διενέργειας αυτών των ιατρικών πράξεων σε αυτοτελείς ΜΗΝ, χωρίς να απαιτείται η ύπαρξη ΜΕΘ ή ΜΑΦ αλλά ούτε έστω μιας νοσοκομειακής κλίνης. Ουσιαστικά παρέχεται η δυνατότητα διενέργειας γενικής και περιοχικής (ραχιαία, επισκληρίδιος) αναισθησία σε ΜΗΝ που λειτουργούν σε χώρους ιατρείων-γραφείων χωρίς υποχρεωτικούς χώρους ανάνηψης, ανελκυστήρες φορείων και άμεση πρόσβαση σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Η χορήγηση γενικής αναισθησίας σε έναν χώρο που αρχικά κατασκευάστηκε ως κτίριο γραφείων και στη συνέχεια μετατρέπεται σε Μονάδα Ημερήσιας Νοσηλείας, χωρίς τις απαραίτητες δομικές, τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές, είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και ενέχει υψηλό κίνδυνο για τη ζωή του ασθενή. Είναι προφανές ότι σε τέτοιους χώρους υπάρχει αδυναμία άμεσης διαχείρισης επιπλοκών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η γενική αναισθησία μπορεί να προκαλέσει καρδιοαναπνευστική καταστολή, ανακοπή, εμβολή, σοβαρές αλλεργικές αντιδράσεις, διάχυτη αιμορραγία, αναρρόφηση κ.ά. Αν δεν υπάρχει πλήρως εξοπλισμένο χειρουργείο και χώρος ανάνηψης με κατάλληλο monitoring, ο ασθενής δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί επαρκώς σε κρίσιμα λεπτά. Περαιτέρω είναι απαραίτητο οι αυτοτελείς ΜΗΝ που διενεργούν τέτοιες ιατρικές πράξεις να στελεχώνονται από πλήρως εκπαιδευμένο προσωπικό και δομές υποστήριξης, όπως άμεση πρόσβαση σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) ή χειρουργείο για επείγουσα μετατροπή πράξης. Ωστόσο σε τέτοιους χώρους γραφείων αυτοτελών ΜΗΝ υπάρχει δυσκολία μεταφοράς του ασθενή. Σε ένα τυπικό κτίριο γραφείων δεν υπάρχουν οι κατάλληλες διαστάσεις στους διαδρόμους και στις πόρτες για την πρόσβαση φορείων, ούτε ανελκυστήρες κατάλληλοι για να μεταφέρουν ασθενείς σε φορεία, ή δυνατότητα άμεσης πρόσβασης ασθενοφόρου στον όροφο ή στον χώρο του περιστατικού και είναι προφανές ότι σε περίπτωση επιπλοκής, ο χρόνος μεταφοράς του ασθενή είναι ιδιαίτερα κρίσιμος και η όποια καθυστέρηση αυξάνει την πιθανότητα μόνιμης αναπηρίας ή θανάτου. Σύμφωνα δε με τα διεθνή πρότυπα (Royal College of Anaesthetists (ΗΒ), American Society of Anesthesiologists (ΗΠΑ), Joint Commission (US Accreditation)) η χορήγηση γενικής αναισθησίας απαγορεύεται ή αποθαρρύνεται έντονα σε χώρους που δεν πληρούν: πιστοποίηση ως day surgery unit, αποδεδειγμένη ικανότητα για ανάνηψη/αντιμετώπιση επιπλοκών, άμεση πρόσβαση σε emergency services, όπου ως άμεση πρόσβαση θεωρείται το διάστημα των 15-30 λεπτών. Από τα ανωτέρω είναι σαφές ότι οι προτεινόμενες διατάξεις ουσιαστικά επιχειρούν να παρακάμψουν το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών κλινικών (Ν.4600/2019, Ν. 235/2000 κλπ.), γεγονός που αφενός θα έθετε σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία και αφετέρου θα ήταν αντίθετο στην αρχή της ισότητας και θα αποτελούσε περιορισμό στην άσκηση του ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού των επιχειρήσεων. Ως εκ τούτου: Καταρχάς προτείνεται να απαλειφθούν οι όποιες νέες διατάξεις παρέχουν τη δυνατότητα σε αυτοτελείς μονάδες υγείας (αυτοτελείς ΜΗΝ) να διενεργούν ιατρικές πράξεις με γενική και περιοχική (ραχιαία, επισκληρίδιος) αναισθησία (προτεινόμενο σημείο β της παρ.3 του άρθρου 33). Ως προς τις λοιπές ιατρικές πράξεις που μπορούν να διενεργούν οι αυτοτελείς ΜΗΝ (με τοπική αναισθησία), οι αλλαγές που προτείνονται θα πρέπει να συνοδεύονται με μια αξιολόγηση των προϋποθέσεων λειτουργίας, ώστε να διασφαλίζεται η επάρκεια υποδομών και εξοπλισμού και να μην τίθεται σε κίνδυνο η δημόσια υγεία ενώ παράλληλα οι νέες διατάξεις να μην αντίκεινται στην αρχή της ισότητας και να διασφαλίζεται η διατήρηση συνθηκών ισότιμου ανταγωνισμού στην αγορά. Σχετικά αναφερόμεθα αντί άλλων στο άρθρο 88 του Σχεδίου Νόμου «Ζητήματα λειτουργίας μονάδων χρόνιας αιμοκάθαρσης – Τροποποίηση άρθρου τριακοστού ενάτου ν. 4771/2021» και στις εκεί προτεινόμενες διατάξεις οι οποίες θεσπίζουν πολύ αυστηρότερες προδιαγραφές ίδρυσης και λειτουργίας ΜΧΑ. Ως εκ τούτου: Προτείνεται στο βαθμό που οι αυτοτελείς ΜΗΝ διενεργούν τις ίδιες ιατρικές πράξεις με αυτές που διενεργούν οι ιδιωτικές κλινικές, θα πρέπει να θεσπίζονται αυστηρές προδιαγραφές ίδρυσης και λειτουργίας όμοιες με αυτές του Ν. 4600/1999. Τέλος επισημαίνουμε ότι με τις προτεινόμενες διατάξεις οι ιατρικές πράξεις που απαιτούν μόνο τοπική αναισθησία όταν εκτελούνται στις αυτοτελείς ΜΗΝ εντάσσονται στους φορείς πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και ως εκ τούτου έχουν εφαρμογή οι απαλλαγές του άρθρου 22 του ν. 2859/2000 (Α` 248), ενώ εκτελούνται σε ΜΗΝ ως τμήματα ιδιωτικών κλινικών δεν εφαρμόζονται οι απαλλαγές αυτές και οι πράξεις δεν απαλλάσσονται του ΦΠΑ. Τούτο είναι προφανές ότι αποτελεί μη ισότιμη φορολογική μεταχείριση και αντίκειται στην αρχή της φορολογικής ουδετερότητας καθώς ο ΦΠΑ όταν θεσπίζεται θα πρέπει να ακολουθεί την παρεχόμενη υπηρεσία ανεξάρτητα από ποια επιχείρηση παρέχεται. Επιπλέον μια τέτοια διάταξη που εισάγει φορολογική ανισότητα, είναι προφανές ότι δεν διασφαλίζει τη διατήρηση συνθηκών ισότιμου ανταγωνισμού στην αγορά. Ως εκ τούτου: Προτείνεται να θεσπιστούν διατάξεις που να διασφαλίζουν τη φορολογική ισότητα μεταξύ των αυτοτελών ΜΗΝ και των ΜΗΝ που λειτουργούν ως τμήματα ιδιωτικών κλινικών. Η σχετική προτεινόμενη διάταξη (προτεινόμενο σημείο γ της παρ.7 του άρθρου 33) πρέπει να αναμορφωθεί ώστε όλες οι πράξεις που απαιτούν μόνο τοπική αναισθησία είτε όταν εκτελούνται στις αυτοτελείς ΜΗΝ είτε όταν εκτελούνται σε ΜΗΝ που λειτουργούν ως τμήματα ιδιωτικών κλινικών να θεωρούνται πράξεις πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και ως εκ τούτου να έχουν εφαρμογή οι απαλλαγές του άρθρου 22 του ν. 2859/2000 (Α` 248) (όπως σήμερα ισχύει για όλες τις πράξεις πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας). Ιωάννης Ανδρούτσος Πρόεδρος Δ.Σ.