• Σχόλιο του χρήστη 'Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος' | 31 Ιουλίου 2014, 15:31

    ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (http://www.opengov.gr/cultureathl/?p=5067) με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέψει την ίδρυση και λειτουργία Ανώτερων Σχολών Κινηματογραφίας –Τηλεόρασης, διαπιστώνουμε, για μια ακόμα φορά, τον απαράδεκτο εξοβελισμό του σεναρίου από την κινηματογραφική εκπαίδευση. Αν και όλοι συμφωνούν ότι μια καλή ταινία προϋποθέτει ένα καλό σενάριο, εντούτοις, στην Ελλάδα του μνημειώδους έργου «Ποιητική» του Αριστοτέλη, η ενίσχυση και ανάπτυξη της τέχνης και τεχνικής της σεναριογραφίας παραμένει μακρινό όραμα. Ουδείς από τους υπεύθυνους σύνταξης του εν λόγω θεσμικού πλαισίου φαίνεται να λαμβάνει σοβαρά υπόψη του τη σπουδαιότητα που δίνεται από τις δεσπόζουσες ξένες κινηματογραφικές (και τηλεοπτικές) δυνάμεις στην τόσο απαραίτητη και σημαντική για την ποιότητα του έργου, γνώση και ανάπτυξη του σεναρίου (development) παρόλο που τέτοια προγράμματα εφαρμόζονται ήδη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες με εντυπωσιακά αποτελέσματα (βλ. Γερμανία, Αγγλία, Δανία, Βέλγιο κ.ά.). Ειδικότερα, σε καθαρά εκπαιδευτικό επίπεδο, οι leader κινημ/κές σχολές των ΗΠΑ, (όπως Univesity of Southern California (USC), το UCLA, το ΝYU, το Columbia, το American Film Institute (AFI)ή το Boston University) προσφέρουν πλήρη προγράμματα σπουδών σεναριογραφίας σε επίπεδο Βachelor ή ΜFA. Το ίδιο και οι μεγαλύτερες ευρωπαϊκές σχολές, όπως οι La Fémis, Filmakademie of Baden-Württemberg, IFS Internationale Filmschule Köln, Fondazione Centro Sperimentale di Cinematogrpafia, NTFS, Regent’s, LFS κ.ά. (βλ. http://cineuropa.org/). Η ίδια μεγάλη έμφαση στη σεναριακή ανάπτυξη, ως προϋπόθεση για έναν εξωστρεφή και αποτελεσματικό ευρωπαϊκό κινηματογράφο εμπνεέι και το ευρωπαϊκό πρόγραμμα MEDIA (βλ. Trainining & Networks 2013, European Commission). Τέλος και στα καθ’ ημάς, θετικό παράδειγμα αποτελεί το Τμήμα Kινηματογράφου του ΑΠΘ, με πρόγραμμα που προσφέρει ανεξάρτητη κατεύθυνση Σεναρίου, σε ισότιμη βάση με τις υπόλοιπες 7 κατευθύνσεις (http://www.film.auth.gr/el/spoudes/arxes-tou-programmatos-spoudon ) Πιστεύουμε ακράδαντα ότι οιαδήποτε σοβαρή μεταρρυθμιστική πρόταση στο χώρο του κινηματογράφου και πολύ περισσότερο στον τομέα της κινηματογραφικής εκπαίδευσης προκειμένου να έχει αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας οφείλει να λάβει υπόψη της: α)την καθοριστική σημασία του σεναρίου στη δημιουργία μιας ταινίας και κατά συνέπεια την αντιμετώπιση του σεναριογράφου ως διακριτού επαγγελματία. β)την αναγκαιότητα αλλαγής προσανατολισμού της εγχώριας κινηματογραφίας: από τον σκηνοθετοκεντρικό κινηματογράφο σε έναν κινηματογράφο που βασίζεται στη δημιουργική συνύπαρξη της τριάδας "σεναριογράφος-σκηνοθέτης-παραγωγός". γ)το γεγονός όλοι οι καλλιτεχνικοί συντελεστές του ο/α οφείλουν να είναι γνώστες των βασικών σεναριακών & δραματουργικών αρχών, αφού σενάρια θα κληθούν να διαβάσουν, ερμηνεύσουν και υλοποιήσουν στο επαγγελματικό τους μέλλον. δ)και βέβαια, τις απαιτήσεις της κοινωνίας και του ευρύτερου κοινού, χάρις στους φόρους του οποίου καθίσταται εφικτή η χρηματοδότηση του μέγιστου μέρους της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής Σύμφωνα με τα παραπάνω, παραπάνω προτείνουμε να ενταχθούν στο Πρόγραμμα Σπουδών, τουλάχιστον τα εξής: - Διακριτό Τμήμα Σεναρίου με πλήρες πρόγραμμα σπουδών, όπως ισχύει για τς υπολοιπες κατευθύνσεις, και όχι ενσωμάτωσή του στη σκηνοθετική κατεύθυνση. - Διδασκαλία βασικών μαθήματων Σεναρίου όπως *Σεναριακή & Αφηγηματική Δομή και *Βασικές Δραματουργικές Αρχές, σε όλα τα τμήματα/κατευθύνσεις (στην κατηγορία "ΓΕΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ/ ΚΟΙΝΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ") - Προσθήκη εργαστηριακών μαθημάτων σεναρίου: *Ανάπτυξη Ιστορίας (story development) και *Συγγραφή Σεναρίου Μυθοπλασίας Μικρού Μήκους, για όλα τα τμήματα/κατευθύνσεις. - Απαραίτητα κρίνονται σε κάθε περίπτωση και τα μαθήματα *Σεναρίου για animation, *Τηλεοπτικού σεναρίου και *Σεναριακής Προσαρμογής /Διασκευής λογοτεχνικού έργου. Διδάσκοντες Σε ό,τι αφορά τέλος στους διδάσκοντες και τις προϋποθέσεις διδασκαλίας είμαστε της άποψης ότι πέραν των τυπικών προσόντων και της διδακτικής επάρκειας πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και αξιολογούνται δεόντως, η επαγγελματική σταδιοδρομία, τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα και η εμπειρία του καθένα στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος (ΕΣΕ)