• Σχόλιο του χρήστη 'Κλέαρχος Πήττας' | 3 Αυγούστου 2014, 20:55

    Σχετικά με την ανάρτηση του κ. Κεφάλα περί της αναγκαίας ή μη ύπαρξης αναλογικού εξοπλισμού και πρακτικής φιλμ στις Ανώτερες Σχολές Κινηματογράφου. Είναι γεγονός ότι το φιλμ έχει εξοβελιστεί από την ελληνική οπτικοακουστική βιομηχανία τα τελευταία χρόνια. Επίσης αποτελεί ιδιαίτερο πρόβλημα η δυνατότητα τεχνικής υποστήριξης που παρέχουν σήμερα τα εργαστήρια επεξεργασίας του φιλμ. Ωστόσο στα πλαίσια μίας ελεύθερης αγοράς αυτά –είναι γνωστό σε όλους– έχουν να κάνουν αποκλειστικά με την ζήτηση: εάν υπάρξει ζήτηση, θα υπάρξει και προσφορά και τα εργαστήρια θα (ξανα-)δουλέψουν. Συνεπώς, στα πλαίσια μίας ελεύθερης αγοράς και πάλι, η χρήση ή μη του φιλμ είναι ένα ζήτημα που έπρεπε να κληθούν να λύσουν οι ίδιες οι Σχολές, με τον ίδιο τρόπο που καλούνται –πολύ ορθά– να καταρτίσουν και τον οδηγό σπουδών τους και όχι να ορίζεται από κάποιο Προεδρικό Διάταγμα. Επιτρέψτε μου ωστόσο να επισημάνω κάτι που είμαι σε θέση να γνωρίζω πολύ καλά λόγω της θέσης μου ως εκπροσώπου της Σχολής Σταυράκου στον Παγκόσμιο Οργανισμό Σχολών Κινηματογράφου Τηλεόρασης (CILECT) και που προφανώς ο κ. Κεφάλας δεν γνωρίζει: Η συντριπτική πλειοψηφία σχολών κινηματογράφου στον κόσμο δεν έχει σταματήσει την εκμάθηση και εξάσκηση των σπουδαστών της σε φιλμ. Για τις πτυχιακές τους ταινίες οι ίδιοι οι σπουδαστές επιλέγουν τον φορέα που θα χρησιμοποιήσουν, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν υποχρεωτικά εργαστηριακά μαθήματα φωτισμού και σκηνοθεσίας με χρήση φιλμ. Αυτό το γεγονός μπορεί να πιστοποιηθεί στην Γνωμοδοτική Επιτροπή με στοιχεία από τον executive director του CILECT και Λέκτορας της Κρατικής Σχολής Κινηματογράφου της Σόφιας κ.Stanislav Semerdjiev (και όχι με δημοσιεύματα του ημερήσιου τύπου), με τον οποίο τελευταία η Σχολή Σταυράκου πραγματοποίησε ευρύτατη και πολύ αποκαλυπτική συνομιλία, με αφορμή την εν λόγω διαβούλευση. Το ακαδημαϊκό 2013-2014 η Σχολή Σταυράκου είχε δύο πολύ σημαντικές εκπαιδευτικές συνεργασίες από τις οποίες προέκυψαν δύο σπουδαστικές ταινίες. Η μία ήταν το “Brot + Oliven” σε συνεργασία με τη Σχολή Κινηματογράφου MHMK Macromedia Univesity (http://www.mhmk-international.org/) στο Μόναχο, σε συμπαραγωγή επίσης του DAAD, της κρατικής τηλεόρασης της Βαυαρίας BR και του FF Bayern. Διαπιστώθηκε ότι τo φιλμ διδάσκεται κανονικά και μάλιστα μας έκανε εντύπωση ότι στο τρίτο έτος σπουδών (από τα τέσσερα έτη συνολικά) οι σπουδαστές καλούνται να κάνουν μία ομαδική ταινία μυθοπλασίας την οποία γυρίζουν υποχρεωτικά και σε φιλμ και σε ψηφιακό φορμά. Αυτή τη στιγμή γυρίζεται στην Κρήτη η δεύτερη σπουδαστική συμπαραγωγή της Σχολής Σταυράκου με την κρατική Σχολή Κινηματογράφου της Γαλλίας La Femis, στην οποία συμμετέχουν σπουδαστές μας. Με αφορμή και αυτή τη συνεργασία, διαπιστώσαμε ότι επίσης στην La Femis το πρόγραμμα σπουδών υποστηρίζει την εκμάθηση και εξάσκηση σε φιλμ. Και σε αυτή την περίπτωση εφόσον το επιθυμεί η Γνωμοδοτική Επιτροπή, μπορούμε να έχουμε επιβεβαίωση από τον διευθυντή της La Femis κ. Marc Nicolas. Το ζήτημα συνεπώς δεν είναι ποια είναι η προσωπική πεποίθηση του ενός και του άλλου, αλλά ο τρόπος με τον οποίο έχουμε υποχρέωση να σχεδιάσουμε την κινηματογραφική επαγγελματική εκπαίδευση του παρόντος και του μέλλοντος. Τέλος, οι βασικοί προβληματισμοί αυτή τη στιγμή στις Σχολές Κινηματογράφου ανά τον κόσμο είναι: α) εάν πρέπει πράγματι να διακοπεί η χρήση και εκμάθηση του φιλμ και β) πώς μπορεί να ελεγχθεί η κούρσα του τεχνολογικού εξοπλισμού ο οποίος συνεχώς εξελίσσεται, με αποτέλεσμα το κόστος απόκτησή του να μην είναι πλέον διαχειρίσημο ούτε για τις Κρατικές ούτε για τις Ιδιωτικές Σχολές. Στο πρώτο ερώτημα η απάντηση της πλειοψηφίας των Σχολών είναι ότι συνεχίζουν κανονικά την χρήση και εκμάθηση φιλμ χωρίς να υποχρεώνουν τις Διπλωματικές ταινίες για χρήση αυτού του μέσου. Στο δεύτερο ερώτημα η κατεύθυνση που τείνει να υπερισχύσει είναι η εμπορική συνεργασία των Σχολών με τοπικά rental houses ώστε και οι σπουδαστές να έχουν επαφή με τον εξοπλισμό της αγοράς χωρίς οι σχολές να είναι υποχρεωμένες να επενδύουν συνεχώς σε νέο εξοπλισμό και η ίδια η αγορά να επωφελείται από την διαρκή μίσθωση του εξοπλισμού της. Ευχαριστώ για την προσοχή σας. Κλέαρχος Πήττας Βοηθός Σκηνοθέτης, Σκριπτ.