• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Βιλλιώτης Πρόεδρος Π.Ο.Π.Α' | 7 Δεκεμβρίου 2014, 23:28

    Η «Πανελλήνια Ομοσπονδία Προπονητών Αθλημάτων» (ΠΟΠΑ), ιδρύθηκε το 2010, ως μία προσπάθεια να οργανωθεί και να συντονιστεί η δράση των προπονητών όλων των αθλημάτων, στη βάση των κοινών τους προβλημάτων. Μέλη της είναι οι σύνδεσμοι προπονητών από Ιστιοπλοΐα, Κολύμβηση, Άρση Βαρών, Κανό - Καγιάκ, Μπάντμιντον, Ξιφασκία, Ποδηλασία, Πυγμαχία, Σκι (βουνού και θαλάσσιο), Τένις, Τοξοβολία και Αθλητών ΑμΕΑ. Σε συνέχεια της πρόσκλησης που μας απευθύνατε, η ΠΟΠΑ, καταθέτει μια σειρά προτάσεων επί σημαντικών ζητημάτων, στα οποία θεωρεί ότι πρέπει να υπάρξουν νομοθετικές παρεμβάσεις. Γνώμονας των προτάσεών μας και υψίστης σημασίας για την θετική εξέλιξη πολλών ζητημάτων του αθλητισμού, αποτελεί ΚΑΙ η παροχή της δυνατότητας ν’ ακούγεται «Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ». Ο Προπονητής είναι το πρόσωπο, επάνω στο οποίο εδράζεται η ύπαρξη του αθλητισμού και αυτό είναι ένα γεγονός που τείνει να λησμονείται συστηματικά από τους αθλητικούς φορείς. Όπως δεν νοείται η ύπαρξη και λειτουργία σχολείων χωρίς δασκάλους και καθηγητές, κατά τον ίδιο τρόπο δεν νοείται αθλητισμός χωρίς προπονητές. Δεν νοείται να λαμβάνονται αποφάσεις για τους προπονητές, χωρίς να τους παρέχεται η δυνατότητα να εκφράζουν τις απόψεις τους σε μόνιμη βάση. Εκ της φύσεως του επαγγέλματός του, ο προπονητής δεν ασχολείται μόνο με την σύνταξη και εφαρμογή προπονητικών προγραμμάτων αλλά, και με πλήθος άλλων αντικειμένων που επηρεάζουν και αφορούν στο επάγγελμά του. Άρα, η γνώμη του έχει (πρέπει να έχει) βαρύνουσα σημασία και μπορεί να συμβάλλει στη λήψη σωστών αποφάσεων Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε, επιβεβλημένο, ο προπονητής να συμμετέχει στη διαδικασία λήψεως αποφάσεων στο χώρο του αθλητισμού! 2. ΠΕΔΙΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ - ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ 2.1 ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ – ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ Σήμερα υπάρχουν χιλιάδες προπονητές, οι οποίοι εργάζονται σε διάφορα αθλήματα και σωματεία ή ομοσπονδίες και δεν αμείβονται τακτικά. Πολλοί από αυτούς παίρνουν αμοιβές ως οδοιπορικά, δεν έχουν ασφάλιση, δεν έχουν συμβόλαια και πρέπει να αρκούνται σε ότι τους παρέχεται. Επίσης, σε όλα τα αθλήματα εργάζονται ως προπονητές άτομα που στερούνται παντελώς των νομίμων προ απαιτουμένων προς τούτο, δηλαδή άδεια ασκήσεως επαγγέλματος προπονητού. Δεδομένης της παρούσης καταστάσεως που επικρατεί στον εργασιακό χώρο των προπονητών, πρέπει κατά τη γνώμη μας: Α) να προσδιοριστεί ακριβώς το εργασιακό καθεστώς των προπονητών, και Β) να οριστεί συγκεκριμένος τρόπος ελέγχου νομιμότητας των προπονητών που εργάζονται στα αθλητικά σωματεία και τις Εθνικές ομάδες. Συγκεκριμένα, προκειμένου οι προπονητές ν’ αποτελέσουν μέρος της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας, επιβάλλεται : α) να έχουν δικαίωμα στην εργασία υπό καθεστώς ελάχιστου ορίου αμοιβής ανά κατηγορία προπονητών, ταυτόχρονα με την υποχρεωτική σύναψη συμβάσεων, όπως προβλέπεται στο άρθρο 31 παρ. 6 του ν. 2725/1999 συμβόλαια εργασίας β) να έχουν οπωσδήποτε δικαίωμα στην ασφάλιση και γ) να έχουν οπωσδήποτε δικαίωμα στην συνταξιοδότηση. 2.2 ΕΛΕΓΧΟΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ Σε συνέχεια του προηγουμένου ζητήματος, και για να διασφαλιστεί ότι εργασία θα βρίσκουν μόνον οι νόμιμοι προπονητές (κάτοχοι αδείας ασκήσεως επαγγέλματος), επιβάλλεται να υπάρξει, επιτέλους, έλεγχος και, συνεπώς, και εφαρμογή ποινών στους παραβάτες (απασχολούμενοι ως προπονητές χωρίς να διαθέτουν τα απαιτούμενα προς τούτο προσόντα, σωματεία, ομοσπονδίες). Γι’ αυτό, προτείνουμε τον έλεγχο νομιμότητας των προπονητών των σωματείων να τον αναλάβει η ΠΟΠΑ, με την σύσταση διμελούς ομάδας ελέγχου, που θα αποτελείται από έναν εκπρόσωπό της κι’ έναν εκπρόσωπο από τον Σύνδεσμο προπονητών του αθλήματος το οποίο πρόκειται να ελεγχθεί. Την όποια παράβαση, δηλαδή απασχόληση προπονητού μη κατόχου αδείας ασκήσεως επαγγέλματος και ταυτότητας προπονητού, θα την αναφέρει η επιτροπή στο τμήμα σωματείων και γυμναστηρίων της ΓΓΑ, ώστε να επιβάλλονται οι κυρώσεις της παραγράφου 3 του άρθρου 8 και της παραγράφου 6 του άρθρου 50 του ν. 2725/1999. Από την ίδια επιτροπή θα ελέγχονται και οι προπονητές των σωματείων που μετέχουν στα Πανελλήνια Πρωταθλήματα. 2.3 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΔΙΑΚΡΙΤΩΝ ΡΟΛΩΝ - ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ Η νομοθετική παρέμβαση οφείλει, ανταποκρινόμενη στη σημερινή πραγματικότητα στην παροχή υπηρεσιών στον αθλητισμό και στις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν, να περιγράψει και να κατοχυρώσει τις διακριτές μορφές παροχής υπηρεσιών ως εξής: Α) Προπονητής: Προπονητής νοείται το πρόσωπο το οποίο έχει αποκτήσει σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα για την αθλητική προετοιμασία, εκπαίδευση, επιμόρφωση και καθοδήγηση αθλητών, κάθε επιπέδου και ηλικίας, παρέχοντας τις επαγγελματικές του υπηρεσίες σε αθλητικά σωματεία, τοπικές ενώσεις αυτών ή αθλητικές ομάδες, αθλητικές ομοσπονδίες, με σκοπό την προετοιμασία και συμμετοχή των αθλητών τους σε κάθε είδους αγωνιστικές δραστηριότητες του οικείου αθλήματος. 2.Το επάγγελμα του προπονητή στην Ελλάδα νομιμοποιούνται να το ασκήσουν όσοι είναι κάτοχοι άδειας άσκησης επαγγέλματος που χορηγείται από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού μετά την υποβολή αναγγελίας άσκησης του επαγγέλματος από τον ενδιαφερόμενο και την εγγραφή του στο ειδικό αρχείο προπονητών. Η απόφαση χορήγησης κοινοποιείται στην οικεία αθλητική ομοσπονδία. 3.Οι νόμιμα ασκούντες το επάγγελμα του προπονητή στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 1 και 2 και 136 παρ.5 του ν.2725/99, όπως ισχύει υπάγονται στις ειδικές διατάξεις των υφιστάμενων κανονισμών προπονητών ανάλογα με το άθλημα για το οποίο προσφέρουν τις ειδικές τους υπηρεσίες 4.Κάθε προπονητής συμβάλλεται υποχρεωτικά εγγράφως με τον αθλητικό φορέα στον οποίο παρέχει τις υπηρεσίες του με πλήρη, μερική ή περιοδική απασχόληση εξαρτημένης εργασίας ή παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών. Η σχετική σύμβαση για να είναι έγκυρη απαιτείται να κατατεθεί στην αρμοδία ΔΟΥ 5.Προπονητή έχουν υποχρέωση να απασχολούν για την προπόνηση των αθλητών τους ή την εκμάθηση αθλήματος στις αθλητικές ακαδημίες : α) οι αθλητικές ομοσπονδίες και οι αθλητικές ενώσεις β) οι αθλητικές ανώνυμες εταιρείες και τα τμήματα αμειβομένων αθλητών γ) τα αθλητικά σωματεία τα οποία καλλιεργούν Ολυμπιακό άθλημα δ) τα αθλητικά σωματεία τα οποία λειτουργούν και διοργανώνουν σχολές εκμάθησης οποιουδήποτε αναγνωρισμένου ή μη αθλήματος σε μη αθλητές τους ανεξάρτητα αν για τη παροχή αυτή καταβάλλονται ή όχι δίδακτρα, ε) τα αθλητικά σωματεία που καλλιεργούν ατομικό άθλημα, μη Ολυμπιακό, και έχουν αθλητές στη δύναμή τους ηλικίας κάτω των 18 ετών.. 6.Η επίλυση εργασιακών διαφορών των προπονητών κατά την άσκηση του επαγγέλματός τους ανάγεται στην αρμοδιότητα του ΑΣΕΑΔ, με σκοπό την ταχεία επίλυσή της.