ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8: ΟΡΙΖΟΝΤΙΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

(Αφίεται σκοπίμως κενό)

  • 17 Δεκεμβρίου 2020, 23:55 | Διονύσης Ρ. Ρηγόπουλος

    Η Ενιαία Ψηφιακή Αποτύπωση της Δομής και της Στελέχωσης του Δημοσίου είναι Οριζόντιο Έργο για Όλους τους Φορείς του Δημοσίου και βάση για Ανοικτή και Συμμετοχική Διακυβέρνηση.
    ==============================================================================

    Η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025 (ΒΨΜ), προδιαγράφει τις εξελίξεις της πατρίδας μας στον ψηφιακό πλέον κόσμο για την επόμενη πενταετία. Επιχειρεί, και ορθώς, να καθορίσει τη στρατηγική στον εξαιρετικά καίριο αυτόν τομέα, ώστε να πάψει να υστερεί διεθνώς η Ελλάδα.

    Αναγνωρίζει τη σημασία της ομόθυμης ψηφιακής προσπάθειας όλων των συντελεστών της χώρας, και στο κεφάλαιο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού προβλέπει πολλές προσαρμογές για τα άτομα, τις επιχειρήσεις, το Δημόσιο, και το πλαίσιο καινοτόμων και προηγμένων εφαρμογών.

    Επίσης, καθώς οι ενιαίες λύσεις έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα, η ΒΨΜ αναφέρει την έννοια του ενιαίου σε 189 σημεία. Λείπει όμως η τεχνικά εύκολη και ταχύτατα υλοποιήσιμη Ενιαία Ψηφιακή Αποτύπωση της Δομής και της Στελέχωσης του (Ενιαίου) Δημοσίου. Αυτή η αποτύπωση μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να νομοθετηθεί όπως έχει προταθεί από τον Οργανισμό Ανοικτών Τεχνολογιών και τη Διεθνή Διαφάνεια Ελλάδος (https://www.economia.gr/image/data/harry/TropologiaProsthikiStoAnaptyxiakoNomosxedio.pdf).

    Επαναφέρω και σ’ αυτή τη διαβούλευση το θέμα με βάσιμη ελπίδα ότι θα διορθωθεί η παράλειψη, καθώς ο υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης είπε για τη συγκεκριμένη αποτύπωση στις 22.9.2020 στη Βουλή «είμαστε απολύτως ανοιχτοί, όπως έχουμε πει, σε κάθε καλή ιδέα απ’ όπου και αν προέρχεται».

    Για λόγους συντομίας αλλά και πληρότητας της ενημέρωσης των στελεχών του υπουργείου που θα επεξεργαστούν τα σχόλια και τις προτάσεις στη διαβούλευση, παραθέτω εδώ links από σχετικά σχόλια σε παλαιότερες διαβουλεύσεις:

    13.7.2016 Δύο σχόλια στο νομοσχέδιο Κινητικότητας, που εισήγαγε τα ψηφιακά οργανογράμματα (Ν. 4440/2016): http://www.opengov.gr/ypes/?p=3958#comments (η μορφοποίηση με την οποία εμφανίζουν τα κείμενα οι μόνιμοι σύνδεσμοί τους τα καθιστά εξαιρετικά δυσανάγνωστα http://www.opengov.gr/ypes/?c=28460 και http://www.opengov.gr/ypes/?c=28506).

    17.12.2018 Με αφορμή τη σύσταση Ειδικής Γραμματείας, με εμφανή ελαττώματα http://www.opengov.gr/minreform/?p=2101#comments

    31.7.2019 Στο νομοσχέδιο για το Επιτελικό Κράτος http://www.opengov.gr/gengk/?p=357#comments

    24.9.2019 Στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων http://www.opengov.gr/ypoian/?p=10795#comments που περιλαμβάνει links και σε πέντε ακόμη σχόλια στο ίδιο νομοσχέδιο.

    17.7.2020 Στο νομοσχέδιο του Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης
    http://www.opengov.gr/digitalandbrief/?p=1861#comments

    Την κατάσταση και την ανάγκη, όπως είναι και σήμερα, περιέγραψα με σχόλιο κάτω από τις αναρτήσεις στο Facebook της ηγεσίας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για την ψήφιση του Ν. 4727/2020:
    https://www.facebook.com/pierrakakisk
    https://www.facebook.com/100000249443741/videos/3606990562652556/
    https://www.facebook.com/gzarifopoulos/posts/382805986446247

    Η απάντηση του κ. Ζαριφόπουλου μού έδωσε την ευκαιρία περαιτέρω διευκρινίσεων, και παραθέτω εδώ τον διάλογο:

    ====================================================
    ====================================================
    Dionysis Rigopoulos:

    Μπράβο για τα θετικά βήματα! Η διακομματική ψήφισή τους αποδεικνύει την αναγκαιότητα αυτού του νομοθετήματος.

    Όμως, είναι θεμελιώδες λάθος ότι διατηρήσατε το άρθρο 81 με τα ΔΙΑΣΠΑΡΤΑ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, αντί να δημιουργήσετε το απαραίτητο ΕΝΙΑΙΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ, που προτείνουν από το 2016 ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών και η Διεθνής Διαφάνεια Ελλάδος. Ένα λάθος που πληρώνουμε καθημερινά, και το οποίο προσπάθησα να προλάβω και στη διαβούλευση και ενημερώνοντας με email όλους τους βουλευτές https://bit.ly/3hNNzDj

    Το διακομματικό και απολύτως συγκεκριμένο αίτημα ενός κεντρικού οργανογράμματος, υποστήριξαν οι βουλευτές:
    * ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ, ΝΔ (κατέθεσε πρόταση στα πρακτικά)
    https://youtu.be/WZkgxGe59qs?t=195
    * ΆΓΓΕΛΟΣ ΣΥΡΙΓΟΣ, ΝΔ (κατέθεσε πρόταση στα πρακτικά)
    https://youtu.be/Wfy67aif2zw?t=297
    * ΣΑΒΒΑΣ ΧΙΟΝΙΔΗΣ, ΝΔ
    * ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ, ΚΙΝΑΛ
    https://youtu.be/Y9PkRltw6WE?t=426
    * ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΙΝΑΛ
    https://youtu.be/Rv1rLklscgs?t=463
    * ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΗΤΑΣ, Ελλ.Λύση
    https://youtu.be/7FUUEQO_XM4?t=32

    Από την ηγεσία του Υπουργείου, μόνον ο υπουργός αναφέρθηκε γενικόλογα στο θέμα, αποφεύγοντας τον όρο «Ενιαίο» ή «Κεντρικό» οργανόγραμμα:
    «Ξεκίνησαν να δημοπρατούνται νέα μεγάλα έργα πληροφορικής. Το HRMS είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Και να πω ως προς αυτό, επειδή συζητήθηκαν τα ψηφιακά οργανογράμματα, ότι το HRMS είναι το σύστημα ανθρωπίνου δυναμικού του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο, εφ’ όσον θα ολοκληρωθεί, θα περιλαμβάνει de facto όλο το ανθρώπινο δυναμικό. Άρα, αυτή η συζήτηση προφανώς δρομολογείται, αλλά σε κάθε περίπτωση είμαστε απολύτως ανοιχτοί, όπως έχουμε πει, σε κάθε καλή ιδέα απ’ όπου και αν προέρχεται.» https://www.hellenicparliament.gr/userfiles/media/synedriaseis/olomeleia-20200922.mp4#t=33746

    Η φράση κλειδί είναι «εφ’ όσον θα ολοκληρωθεί!» Έως τότε, θα συνεχίζουμε στα τυφλά, εκτός εάν νομοθετήσετε την αμέσως υλοποιήσιμη πρόταση (και όχι συζήτηση) που κατέθεσαν οι δύο κυβερνητικοί βουλευτές, οι οποίοι την υποστηρίζουν από το 2016, εκθέτοντας και την επί 30 μήνες ασυνέπεια λόγων και έργων της τότε υπουργού διοικητικής ανασυγκρότησης (https://youtu.be/4TAEIzQoQ18?t=187 και https://youtu.be/BHiE2ucIfEw). Αλλά και ο κύριος Γεωργαντάς, με εύστοχη ερώτηση προς την τότε υπουργό (11.1.2018 https://youtu.be/IDdbdpvSBjA?t=494) ανέδειξε ότι οι υπάρχουσες νομικές προβλέψεις για τα ψηφιακά οργανογράμματα έχουν σοβαρά ελαττώματα προς διόρθωση.

    Να σημειώσω ότι το HRMS συζητείται περίπου από το 2000. Υπήρχε και τον Μάρτιο του 2012, ως «6.3. Ενιαίο Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού (HRMS)» στην «Εθνική Στρατηγική για τις ΤΠΕ και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση». (http://www.opengov.gr/ictc/wp-content/uploads/downloads/2012/05/ethniki_stratigiki_gia_tis_TPE_kai_tin_HD.pdf)

    Αντιγράφω από περσινό άρθρο, μετά τις προγραμματικές δηλώσεις (21.7.2019):
    «Συστήματα όπως αυτό της διαχείρισης του ανθρωπίνου δυναμικού – HRMS, του ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού του δημοσίου τομέα – ERP, και της διαχείρισης των σχέσεων του δημοσίου με τους πολίτες – CRM, θα σχεδιασθούν και θα προκηρυχτούν άμεσα, ανακοίνωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στόχος της κυβέρνησης είναι να προβεί στις σχετικές αναγγελίες σύντομα, ώστε να είναι σε θέση να έχει προκηρύξει τα πρώτα σχετικά έργα μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, δήλωσε ο κ. Πιερρακάκης.» [δηλ. μέχρι το τέλος του 2019] https://www.news247.gr/politiki/pierrakakis-teli-2020-i-dimopratisi-toy-fasmatos-5g-epidotisi-christon-gia-ypergrigoro-internet.7477040.html

    Η καθυστέρηση του HRMS επιτάσσει ακόμη περισσότερο να είχατε δημιουργήσει ΤΩΡΑ (δηλ. προχθές, με τον Κώδικα που ψηφίστηκε) την αμέσως υλοποιήσιμη ΕΝΙΑΙΑ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΔΟΜΗΣ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ. Είναι ένα τεχνολογικά μη απαιτητικό εγχείρημα, που δεν εμποδίζει κανένα από τα αξιόλογα εγχειρήματα ψηφιακού εκσυγχρονισμού που δρομολογείτε. Αντιθέτως, θα λειτουργήσει ως αξιόπιστη υποδομή και πολλαπλασιαστικός μοχλός για πολλά άλλα.

    Πλέον, η συντομότερη πιθανότητα υλοποίησής της φαίνεται να είναι το επόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών. Ποιος, όμως, θα εξηγήσει έως τότε, προς τι αυτή η νέα καθυστέρηση;…

    ====================================================
    Απάντηση από Γρηγόρης Ζαριφόπουλος – Grigoris Zarifopoulos:

    Dionysis Rigopoulos Όπως είπα και στη Βουλή, θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του έργου, Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα (HRMS), ο διαγωνισμός του οποίου έχει ήδη δρομολογηθεί.

    ====================================================
    Απάντηση από Dionysis Rigopoulos:

    Σας ευχαριστώ κύριε Υπουργέ @Grigoris Zarifopoulos. Εκτιμώ ιδιαίτερα ότι απαντήσατε στο σχόλιο, όπως είχα εκτιμήσει και στη συνάντηση εργασίας του Οργανισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών, ότι όχι μόνον την τιμήσατε με την παρουσία σας, αλλά και μείνατε ως το τέλος, για να ακούσετε τους πάντες και να δώσετε απαντήσεις.

    Να διευκρινίσω, για την προτεινόμενη από τους δύο φορείς Αποτύπωση, ότι αυτή δεν πρέπει να συγχέεται με το HRMS. Πρόκειται για ΔΥΟ ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, ως προς τη χρήση, το μέγεθος και την ταχύτητα υλοποίησης.

    Το HRMS θα υποστηρίζει τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού των υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα, ενώ το προτεινόμενο ενιαίο οργανόγραμμα-αποτύπωση είναι υπόβαθρο, με δυνατότητα να συνδυάζει κατά περίπτωση και άλλα δεδομένα, ώστε να στοιχειοθετούνται πολιτικές και αποφάσεις. Με τον COVID-19 έμαθαν όλοι, ότι τα εκάστοτε βέλτιστα βήματα προκρίνονται με βάση τα καθημερινά δεδομένα και το ιστορικό. Όμως, παγίως, θεωρείται κανονικότητα (ακόμα και από την Τρόικα) το ελληνικό Δημόσιο να «λειτουργεί» και να «μεταρρυθμίζεται» αγνοώντας τους πόρους του σε τόσο ακραίο βαθμό, που να μη γνωρίζει καν τη στελέχωση της κάθε μονάδας του!

    Το HRMS είναι μεγάλο και σύνθετο έργο, προϋπολογισμού 12.320.000,00 € (πρόσκληση http://digitalplan.gov.gr/prosklisi/26/draseis-anaptyxis-kai-efarmogis-systimatos-diacheirisis-anthropinou-dynamikou-dimosias-dioikisis του 2020 «σε αντικατάσταση της υπ’ αριθμ. πρωτ.4700/02.03.2016,» που ήταν συνέχεια προγενέστερης προσπάθειας του 2007-8). Ο διαγωνισμός του έχει μεν «δρομολογηθεί» αλλά ουδείς μπορεί να εγγυηθεί πότε το σύστημα θα λειτουργεί πλήρως. Στο τέλος του προηγούμενου σχολίου μου, θύμισα ότι το HRMS υπήρχε και στο πρόγραμμα του 2012, και ότι πέρσι η ηγεσία του υπουργείου ανέμενε να το δημοπρατήσει εντός του 2019. Η εμπειρία από το Κτηματολόγιο, και όχι μόνον, πρέπει να μας καθιστά εφευρετικούς ώστε να συλλέγουμε αμέσως τα δεδομένα που μας είναι απαραίτητα, και να μην περιμένουμε στα τυφλά, έως ότου ευδοκιμήσουν τα πιο φιλόδοξα σχέδια.

    Αντιθέτως, η Ενιαία Ψηφιακή Αποτύπωση είναι απλούστατη συνολική εικόνα του Δημοσίου, με στοιχειώδεις τεχνικές απαιτήσεις. Πρόκειται για μια βάση δεδομένων, όπου οι κωδικοί μονάδων και ατόμων μπορεί να χρησιμεύουν και ως «κρεμάστρα» για πάρα πολλά ψηφιακά δεδομένα. Λόγω, ακριβώς, της απλότητάς της, δημιουργείται εύκολα, με μικρό κόστος, και μπορεί να λειτουργεί πλήρως εντός εξαμήνου, όπως προβλέπεται στην τροπολογία των δύο φορέων.

    Κατά συνέπεια, αν δημιουργηθεί, θα αποτελεί και τεκμήριο διαφορετικής, αποτελεσματικής, και αξιόπιστης διακυβέρνησης. https://www.kathimerini.gr/opinion/896653/i-apotyposi-toy-kratoys-lydia-lithos-gia-oloys-mas/

    Και πάλι σας ευχαριστώ.

    ====================================================
    ====================================================

    Η Ενιαία Ψηφιακή Αποτύπωση της Δομής και της Στελέχωσης του Δημοσίου είναι ένα σημαντικό βήμα διαφάνειας. Πέρα από τις τεχνικές ευκολίες που παρέχει, θα λειτουργεί και ως ανοιχτή πρόσκληση προς τους πολίτες να συνεργάζονται εποικοδομητικά με τη Δημόσια Διοίκηση, στην κοινή προσπάθεια να βελτιώνεται διαρκώς η διακυβέρνηση.

    Διονύσης Ρ. Ρηγόπουλος, Ph.D.
    Μέλος της ομάδας εργασίας για την ανοιχτή διακυβέρνηση
    του Οργανισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών
    dionysis.rigopoulos@gmail.com

  • 4. Στο Κεφάλαιο 8 «Οριζόντιες παρεμβάσεις» στην Ενότητα 8.4.1 «Έργα»:
    i) Το Έργο «Υλοποίηση δράσεων ευαισθητοποίησης και υποστήριξης της συμμόρφωσης προς όλους τους φορείς Δημόσιας Διοίκησης» να συμπληρωθεί ως ακολούθως:
    «Θα δρομολογηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης και υποστήριξης της συμμόρφωσης προς όλους τους φορείς Δημόσιας Διοίκησης, προκειμένου η συμμόρφωση να είναι άμεση και αποτελεσματική. Ενδεικτικά, αναφέρεται η διάθεση εργαλείων αυτο-αξιολόγησης της προσβασιμότητας των φορέων, η υποστήριξη των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης με την κατάλληλη εκπαίδευση μέσω υποχρεωτικών σχετικών σεμιναρίων από το ΕΚΔΔΑ, από τα υπάρχοντα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης σε όλη την επικράτεια (ένταξη 25 ωρων, 50 ωρων ή/και 100 ωρων σεμιναρίων στα διαθέσιμα προσφερόμενα προγράμματα του ΙΝΕΔΙΒΙΜ ή και αναπροσαρμογή των ήδη υπαρχόντων σεμιναρίων Πληροφορικής και ΤπΕ με προσαρμοσμένη ύλη) , από το Ινστιτούτο της Ε.Σ.Α.μεΑ. «ΙΝ-Ε.Σ.Α.μεΑ.» κ.ο.κ.»

    ii) το Έργο «Ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας καταγραφής ατόμων με αναπηρία (Εθνικό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία) » να προστεθεί η εξής δράση:
    «Δημιουργία μητρώου και διαδραστικού χάρτη -προσαρμοσμένου για άμεση αξιοποίηση από φορείς για τον σχεδιασμό, την πρόληψη και την αντιμετώπιση κρίσεων (πολιτική προστασία) για άτομα με κάθε μορφής αναπηρία (κατοικία, εργασία, στοιχεία επικοινωνίας, αναπηρία και ανάγκες πρόληψης, ατομικά πλάνα εκτάκτων αναγκών, κ.λπ.), με κατάλληλες προβλέψεις για τις διαδικασίες εγγραφής, τα δικαιώματα πρόσβασης, κ.λπ.»

  • 17 Δεκεμβρίου 2020, 15:04 | Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών

    Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών προτείνει:
    Στο παρόν κεφάλαιο της Βίβλου, να περιλαμβάνεται ως επιπρόσθετο άρθρο (8.6) το εξής:

    Δημιουργία Γραφείου Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δηλαδή μιας θεσμοθετημένης δομής η οποία θα μπορεί να καθοδηγεί και να υποστηρίζει τις δράσεις της πολιτικής ανοιχτότητας (οριζόντια υιοθέτηση εφαρμογών ανοικτού κώδικα, αξιολογήσεις έργων και εφαρμογών, μετρήσεις, διάχυση καλών πρακτικών, ενημέρωση, κλπ).

    Ως σχόλιο στο παραπάνω επιπρόσθετο άρθρο: Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ και τα μέλη του μπορούν να υποστηρίξουν την λειτουργία του Γραφείο Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα.