• Σχόλιο του χρήστη 'Νίκος' | 23 Απριλίου 2020, 15:44

    Γενικές παρατηρήσεις επί του άρθρου 20Β του Ν.4251/2014 που μπορούν να ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο. Κατάργηση παρ. 7Α του άρθρου 20Β. Η βεβαίωση ότι το ακίνητο δεν έχει χρησιμοποιηθεί για την έκδοση άδειας διαμονής μονίμου επενδυτή ή αντίστοιχα η υπεύθυνη δήλωση (έγγ 5234/14-12-2019 αναρτημένο), δεν είναι απαραίτητα καθώς αυτά που περιγράφουν τα έγγραφα μπορούν να βρεθούν με μια απλή αναζήτηση στην ηλεκτρονική βάση της μετανάστευσης. Στα πλαίσια της απλοποίησης και της μείωσης της γραφειοκρατίας προτείνεται η κατάργησή τους. Αλλαγή του άρθρου 20Β παρ.1Α για την υποχρεωτική είσοδο στη χώρα προκειμένου να υποβληθεί αίτημα. «α) Έχει εισέλθει νομίμως στη χώρα με οποιαδήποτε θεώρηση εισόδου ή διαμένει νομίμως στη χώρα, ακόμη και αν ο τίτλος διαμονής που κατέχει δεν επιτρέπει αλλαγή σκοπού.» Υπάρχει πρακτικό πρόβλημα με την υποχρέωση εισόδου στη χώρα για την υποβολή του αιτήματος. Θα πρέπει να γίνονται δεκτές οι εξουσιοδοτήσεις από τα ελληνικά προξενεία και τις πρεσβείες, ώστε οι δικηγόροι να εξουσιοδοτούνται για την υποβολή των αιτημάτων, χωρίς να πρέπει ο αλλοδαπός να έρθει στην Ελλάδα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι εκτός του επενδυτή πρέπει να έρθουν στην Ελλάδα και όλα τα ενήλικα μέλη της οικογένειας (σύζυγος, ενήλικα τέκνα, ανιόντες) για να κάνει ο καθένας τους εξουσιοδότηση σε δικηγόρο για την κατάθεση του αιτήματος. Πρέπει να βρεθεί μια λύση μέσω πρεσβειών και προξενείων και σε δεύτερο χρόνο καλό θα ήταν να εξεταστεί και το ενδεχόμενο τα βιομετρικά δεδομένα αυτών των ανθρώπων να δίνονται στις ελληνικές πρεσβείες των χωρών τους. Δεν έχουν υποχρέωση παραμονής στην Ελλάδα, είναι μια ειδική άδεια και δεν υπάρχει λόγος να έρχονται από τα πέρατα της οικουμένης για να δώσουν εδώ δακτυλικά αποτυπώματα, μπορεί αυτό να γίνει και στις ελληνικές πρεσβείες. Άλλωστε, αυτό θα είναι απαραίτητο για την ηλεκτρονική υποβολή αιτημάτων (έγγ 7311/06-02-2020 αναρτημένο). Αλλιώς ποιο θα είναι το νόημα να έρχεται ολόκληρη η οικογένεια των αλλοδαπών, πχ από την Κίνα στην Ελλάδα και ο δικηγόρος από την Αθήνα να στέλνει το αίτημα ηλεκτρονικά. Ν.4251/2014 άρθρο 20Β παρ.2. Προσθήκη ορισμού της έννοιας του “ΠΩΛΗΤΗ” και του “ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥ”. Και στο άρθρο 20Β παρ. 2 και στον ορισμό του άρθρου 24 του άρθρου 4 του Ν. 4537/2018, δεν διευκρινίζεται τι σημαίνει «πωλητής» και τι σημαίνει «δικαιούχος», σε ότι αφορά τα εμβάσματα που μεταφέρονται από τον αγοραστή του ακινήτου στον πωλητή-δικαιούχο. Οι διατυπώσεις είναι γενικόλογες. Έτσι μερίδα πωλητών ακινήτων με τις συμβουλές δικηγόρων - συμβολαιογράφων, προχωρούν σε είσπραξη εμβασμάτων από τους αλλοδαπούς αγοραστές ακινήτων (που θέλουν να λάβουν την άδεια του 20Β), πριν ακόμα αποκτήσουν το ακίνητο, το οποίο θα τους πουλήσουν. Αυτό γίνεται με ιδιωτικά συμφωνητικά (δικηγόροι λένε ότι αυτό συνηθίζεται στην αγορά ακινήτων) και εδώ προκύπτει το ζήτημα. Έχουν την ιδιότητα του πωλητή-δικαιούχου για να λάβουν τα χρήματα ή δεν την έχουν και το συμβόλαιο δεν είναι σύμφωνο με το άρθρο 20Β παρ. 2. Είναι πωλητής-δικαιούχος για το άρθρο 20Β, αυτός που δεν έχει ένα ακίνητο με συμβόλαιο στο όνομά του και παρόλα αυτά εισπράττει εμβάσματα από αυτόν που προτίθεται να το αγοράσει; Προτείνεται η προσθήκη ορισμού στο άρθρο 2 για την έννοια του «πωλητή-δικαιούχου», ώστε να προκύπτει ποια από τα εμβάσματα που λαμβάνουν είναι νόμιμα κατά το άρθρο 20Β του Ν.4251/2014 και ποια όχι. Αυτό το σημείο είναι κρίσιμο γιατί, αν η ιδιότητα του πωλητή ή του δικαιούχου αποκτάται μόνο με την κατοχή ακινήτου βάσει συμβολαίου και όχι βάσει προσυμφώνου αγοραπωλησίας ακινήτου, τότε τα εμβάσματα ή οι δίγραμμες που εκτελούνται από τον αγοραστή προς τον πωλητή, πριν αυτός αποκτήσει το ακίνητο το οποίο στη συνέχεια θα του μεταπωλήσει, δεν είναι σύννομα και το αίτημα απορρίπτεται. Αφορά πολλές υποθέσεις, παράκληση να το διευκρινίσετε. Πχ. Ορισμός «ΠΩΛΗΤΗΣ ή ΔΙΚΑΙΟΧΟΣ» για την εφαρμογή του άρθρου 20Β του Ν.4251/2014 νοείται : αυτός που κατέχει τη στιγμή της εκτέλεσης του εμβάσματος το ακίνητο, όπως αυτό προκύπτει από συμβόλαιο αγοράς ή αυτός που το κατέχει βάσει συμβολαίου αγοράς αλλά και βάσει προσυμφώνου αγοραπωλησίας ακινήτου που έχει συνάψει με τον προηγούμενο ιδιοκτήτη του ακινήτου για την αγορά του. Κλείνοντας θα ήθελα να περιγράψω μια εικόνα, πως θα μπορούσε να εκδίδεται η άδεια διαμονής Μονίμου Επενδυτή στο προσεχές διάστημα. 1.Εξουσιοδότηση σε Έλληνα δικηγόρο όλων των αλλοδαπών πολιτών (Επενδυτή και μελών οικογένειας) στην ελληνική πρεσβεία της χώρας διαμονής τους. 2.Ο πληρεξούσιος Δικηγόρος αποστέλλει ηλεκτρονικά τα έγγραφα (σκαναρισμένα και με ηλεκτρονική υπογραφή) στην υπηρεσία μετανάστευσης. 3.Η υπηρεσία εξετάζει, εκδίδει την άδεια και αποστέλλει ένα ηλεκτρονικό μήνυμα στην ελληνική πρεσβεία της χώρας διαμονής των αλλοδαπών, για να δώσουν εκεί βιομετρικά. 4.Η άδεια εκδίδεται και ή παραλαμβάνεται από την υπηρεσία μετανάστευσης ή αποστέλλεται με Courier στον πληρεξούσιο δικηγόρο. Στο θέμα της παραλαβής της άδειας να συμφωνήσω και με άλλους ότι η επίδειξη διαβατηρίου είναι μια περιττή διαδικασία. Με τον COVID-19 στο εξής θα είναι και επικίνδυνη για τη μετάδοση του ιού. Ελπίζω να λάβετε υπόψη τις προτάσεις μου και στο εξής θα σας πρότεινα η νομοθέτηση να λαμβάνει υπόψη, όπως γράφει και το άρθρο 58 του Ν.4622/2019, την απλότητα, τη σαφήνεια, την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα της ρύθμισης. Θα πρέπει να μετράται το οικονομικό κόστος που επιφέρει κάθε ρύθμιση σε ότι αφορά την διεκπεραίωση της. Αν εκεί που ένας πχ υπάλληλος διεκπεραιώνει 10 υποθέσεις, με την προσθήκη ρυθμίσεων τον αναγκάζουμε, λόγω των πρόσθετων ελέγχων, να διεκπεραιώνει 5, αυτό σημαίνει ότι δημιουργούμε την ανάγκη για έναν ακόμη υπάλληλο και ταυτόχρονα ταλαιπωρούμε τους πολίτες. Απλοποίηση και σαφήνεια. Η βελτίωση των διαδικασιών θα είναι προς το συμφέρον όλων. Ν.4622/2019 - Άρθρο 58 - Αρχές Καλής Νομοθέτησης 1. Η ποιότητα των ρυθμίσεων διασφαλίζεται με την τήρηση των αρχών καλής νομοθέτησης «…(β) η απλότητα και η σαφήνεια του περιεχομένου των ρυθμίσεων, (γ) η αποφυγή αντιφατικών ρυθμίσεων ή ρυθμίσεων που αποκλίνουν από τη γενική πολιτική, (δ) η αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα της ρύθμισης, (ε) η διαφάνεια μέσω της προσβασιμότητας στις ρυθμίσεις και της δυνατότητας υποβολής προτάσεων σχετικών με αυτές, κατά το στάδιο της κατάρτισης και της αξιολόγησης της εφαρμογής τους (ανοιχτή διαδικασία), (στ) η επικουρικότητα και λογοδοσία μέσω του σαφούς προσδιορισμού των αρμόδιων οργάνων εφαρμογής των ρυθμίσεων, (ζ) η ασφάλεια δικαίου, (η) η ισότητα των φύλων, (θ) η δημοκρατική νομιμοποίηση