• Σχόλιο του χρήστη 'Μαρία Φλουράκη, δικηγόρος μητρώου Υπηρεσίας Ασύλου' | 24 Απριλίου 2020, 11:02

    Η τροποποίηση αυτή έρχεται σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Οδηγία για το κοινό σύστημα ασύλου και ειδικότερα με το αρ. 20 αυτής. Σύμφωνα με το αρ. 20 "τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε να παρέχεται, κατόπιν αιτήματος, δωρεάν νομική συνδρομή και εκπροσώπηση στο πλαίσιο των διαδικασιών άσκησης ένδικου μέσου που προβλέπονται στο κεφάλαιο V. Περιλαμβάνει τουλάχιστον την κατάρτιση των αναγκαίων διαδικαστικών εγγράφων και την συμμετοχή εξ' ονόματος του αιτούντος σε ακροαματική διαδικασία ενώπιον του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου..... Τα κράτη μέλη μπορούν να προβλέπουν ότι δεν χορηγείται δωρεάν νομική συνδρομή και εκπροσώπηση εάν ένα δικαστήριο ή άλλη αρμόδια αρχή θεωρεί ότι το ένδικο μέσο του αιτούντος δεν έχει πραγματικές πιθανότητες επιτυχίας. Όταν λαμβάνεται απόφαση για την μη παροχή δωρεάν νομικής συνδρομής και εκπροσώπησης σύμφωνα με την παρούσα παράγραφο από αρχή η οποία δε είναι δικαστήριο, τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι ο αιτών έχει το δικαίωμα πραγματική προσφυγής κατά την εν λόγω απόφασης ενώπιον δικαστηρίου". Η προτεινόμενη τροποποίηση συνιστά ανεπίτρεπτη δυσχέρανση του δικαιώματος σε δωρεάν νομική συνδρομή και κατ΄επέκταση και σε αποτελεσματική προσφυγή των αιτούντων διεθνή προστασία καθώς: α) Ενώ η ευρωπαϊκή οδηγία επιβάλει κατά κανόνα την δωρεάν νομική συνδρομή και μόνο κατ΄ εξαίρεση την αποκλείει, με την προτεινόμενη τροποποίηση κινδυνεύουμε να οδηγηθούμε στο αντίθετο. β) Εφόσον σύμφωνα με την τροποποίηση η απόφαση για την μη χορήγηση νομικής συνδρομής θα λαμβάνεται από τις επιτροπές προσφυγών που δεν είναι δικαστήρια, η απόφαση αυτή θα πρέπει να μπορεί να προσβληθεί ενώπιον δικαστηρίου. Τέτοια πρόβλεψη (που θα περιέπλεκε ακόμα περισσότερο την διαδικασία) δεν υπάρχει στον νόμο.