• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΕΡΙΚΛΗΣ' | 7 Απριλίου 2016, 16:11

    Αναφέρω τρία βασικά ζητήματα που χρήζουν προσοχή και διόρθωση για να μην δημιουργηθούν εκ νέου προβλήματα με την εφαρμογή διατάξεων καθώς και διόρθωση κακώς κείμενων που με την εφαρμογή του Ν. 3883 έχουν εγείρει διακρίσεις μεταξύ των στελεχών των Εν. Δυνάμεων που κατά τεκμήριο είναι αντισυνταγματικές. Θέμα 1ο Απουσία διάταξης αποκατάστασης των εισακτέων στις ΑΣΣΥ τα έτη 1988-89 (40η – 41η ΣΤΥΑ) Όπως προφανώς γνωρίζετε το καλοκαίρι του 2010 ψηφίστηκε από την Βουλή των Ελλήνων ο νέος Ασφαλιστικός νόμος (ν. 3865/10) σύμφωνα με τον οποίο, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης μετά την 31-12-2014 (25ετία) θα συνταξιοδοτούνται εφόσον συμπληρώσουν τουλάχιστον τριάντα πέντε έτη πραγματικής υπηρεσίας, με δικαίωμα αναγνώρισης και πέντε επιπλέον πλασματικών ετών, οπότε να παίρνουν πλήρη σύνταξη. Τα υπόλοιπα στελέχη που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, ήτοι 25ετία πραγματικής υπηρεσίας μέχρι την 31-12-2014 θα εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις του προϊσχύσαντος Ασφαλιστικού (ΠΔ 169/2007), με πλήρη σύνταξη στην τριακονταπενταετία (πραγματικά & πλασματικά). Τον Σεπτέμβριο του ιδίου έτους επακολούθησε η ψήφιση του ν. 3883/10, «περί Ιεραρχίας και Εξέλιξης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων….», δυνάμει του οποίου επήλθαν σημαντικές αλλαγές στην βαθμολογική εξέλιξη των στελεχών με αύξηση του χρόνου παραμονής στους ενδιάμεσους βαθμούς, τη θεσμοθέτηση πρόσθετων κριτηρίων στην εξέλιξη των εκ ΑΣΣΥ προερχομένων στελεχών, αλλά και την χορήγηση στην διοίκηση του δικαιώματος της αυτεπάγγελτης αποστρατείας ως ευδοκίμως τερματίσαντες των στελεχών που έχουν συμπληρώσει πραγματική συντάξιμη υπηρεσία τριάντα πέντε (35) ετών και κατά την κρίση των Συμβουλίων Κρίσεων με βάση τη συνεκτίμηση των προσόντων τους σε όλη τη σταδιοδρομία τους, απέδωσαν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους και δεν κατέστη δυνατή η προαγωγή τους στον επόμενο βαθμό, όπου αυτός προβλέπεται. Ο υπόψη νόμος εφαρμόστηκε κλιμακωτά με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 91, σύμφωνα με τις οποίες για όσα στελέχη συμπλήρωναν 25 έτη πραγματικής υπηρεσίας έως 31-12-2012 εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις του προηγούμενου νόμου (ν.2439/96) για τις προαγωγές και την εξέλιξή τους, ενώ όλα τα υπόλοιπα στελέχη θα εξελιχθούν ακολουθώντας τις διατάξεις του νέου νόμου (ν.3883/2010). Η αστοχία του μη εναρμονισμού των διατάξεων των ανωτέρω νόμων (3865/2010 & 3883/2010) ως προς τις μεταβατικές τους διατάξεις δημιούργησε σοβαρή δυσλειτουργία και δυσμενή και άνιση μεταχείριση στην εξέλιξη των προερχομένων από την ΣΤΥΑ στελεχών, ιδίως εκείνων που κατατάχθηκαν στην Σχολή τα έτη 1988 & 1989 (40η και 41η σειρά ΣΤΥΑ), σε σχέση τόσο με τους συναδέλφους τους ιδίας προέλευσης των προηγούμενων ετών όσο και των επόμενων, αφού και εάν ακόμη εξαντλήσουν την 35ετία πραγματικής υπηρεσίας, δεν δύνανται να εξελιχθούν στο προβλεπόμενο από την εγκύκλιο εισαγωγής τους βαθμό του Σμηνάρχου, αλλά στον βαθμό του Επγου & Σγου αντίστοιχα. Δηλαδή ως προς τα ανωτέρω στελέχη περιορίζεται η βαθμολογική τους εξέλιξη κατά δύο και τρείς βαθμούς αντίστοιχα διότι: α. Προήχθησαν σε Αξκους με τις διατάξεις του ν.2439/96, στα 20 έτη πραγματικής υπηρεσίας με προβλεπόμενο καταληκτικό βαθμό του Σμηνάρχου χωρίς πτυχίο ΑΕΙ, ενώ οι επόμενες σειρές (42α και εφεξής) προήχθησαν σε Αξκους στα 19 έτη πραγματικής υπηρεσίας με προβλεπόμενο βαθμό Ασμχου χωρίς πτυχία και Σμχου με πτυχίο. β. Η προαγωγή τους σε Αξκους συντελέστηκε μαζί με τους εισαχθέντες στην ΣΤΥΑ το έτος 1987 (39η σειρά), οι οποίοι όμως ως προς την εξέλιξή τους ακολουθούν τις διατάξεις του ν. 2439/96, ενώ όλες οι επόμενες σειρές των εκ ΣΤΥΑ προερχομένων στελεχών προήχθησαν σε Αξκους με τις διατάξεις του 3883/2010. γ. Με την υπαγωγή τους στις διατάξεις του ν. 3883/2010 απώλεσαν το πλεονέκτημα του να λογίζεται αναδρομικά ως χρόνος Αξιωματικού ο πέραν των 13ετών χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, αναδρομικότητα που τους χορηγήθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του 2439/96 άμα την προαγωγή τους στον βαθμό του Ανθσγού. δ. Έχοντας προαχθεί σε Αξκους με τις διατάξεις του ν.2439/96, η εν συνεχεία υπαγωγή τους στις διατάξεις του ν. 3883/2010 απέκλεισε την δυνατότητα της εξέλιξής τους κατά δύο και τρεις βαθμούς αντίστοιχα, δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα στελέχη απορρόφησαν στο μέγιστο βαθμό τις συνέπειες της αύξησης του χρόνου παραμονής σε κάθε βαθμό, ενώ η κατάργηση των διατάξεων της αναγνώρισης αναδρομικότητας ως χρόνου Αξιωματικού, του χρόνου από το 13ο έτος πραγματικής υπηρεσίας και εντεύθεν κυριολεκτικά απέκλεισε κάθε δυνατότητα εξέλιξης στον προβλεπόμενο από την εγκύκλιο καταληκτικό βαθμό, γεγονός που δεν ισχύει για την επόμενες σειρές ΣΤΥΑ, οι οποίες προάγονται σε Αξκους στα δεκαεννέα έτη (19) και αναπληρώνουν κατά τον τρόπο αυτό τον συνολικό απαιτούμενο χρόνο για τις προαγωγές και την ομαλή εξέλιξή τους. ε. Με τις διατάξεις του ν. 3883/2010 θεσμοθετήθηκαν πρόσθετα μη αντικειμενικά κριτήρια για την εξέλιξη ΜΟΝΟ των προερχομένων από ΑΣΣΥ και με ΜΟΝΟ ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ την παρεμπόδιση της εξέλιξής τους. Συγκεκριμένα θεσμοθετήθηκε η απόκτηση πτυχίου ανώτατης σχολής, ως κριτήριο προαγωγής στον καταληκτικό βαθμό του Σμηνάρχου, όταν αυτό πρακτικά και χρονικά είναι αδύνατο για τα στελέχη της 40ης και 41ης σειράς, τα οποία διανύουν ήδη το 28ο & 27ο έτος ενεργού υπηρεσίας αντίστοιχα, ενώ θα έπρεπε η απόκτηση πτυχίου να αποτελεί κριτήριο για την εξέλιξή τους σε ανώτατο βαθμό. ζ. Τα στελέχη της 40ης σειράς ΣΤΥΑ με την υπαγωγή τους στις διατάξεις του ν.3883/2010, θα προαχθούν στον βαθμό του Επισμηναγού στα 34 έτη πραγματικής υπηρεσίας και η προαγωγή τους στον επόμενο βαθμό του Ασμχου εν ενεργεία θα πρέπει να γίνει στο 36 έτος, γεγονός το οποίο δεν μπορεί να πραγματωθεί διότι ακολουθούν το παλαιό ασφαλιστικό και συνεπώς στα 34ετη και 9 μήνες, συμπληρώνουν πλήρη συνταξιοδοτικά δικαιώματα (40ετία) και συνεπώς η σύνταξη και το εφάπαξ τους προσδιορίζεται με τις αποδοχές και τον βαθμό που φέρουν εκείνη την στιγμή, ενώ τίθενται σε αποστρατεία με βάση την διάταξη του άρθρου 25 παρ.7. Το αυτό ισχύει και για τα στελέχη της 41ης σειράς τα οποία επιβαρύνονται περισσότερο και η εξέλιξή τους περιορίζεται στον βαθμό του Σμηναγού, ενώ αντιθέτως εάν και αυτοί ακολουθούσαν τις διατάξεις του ν.2439/96 θα εξελίσσονταν κανονικά και ισότιμα με τους υπολοίπους συναδέλφους τους, τόσο των προηγούμενων όσο και των επόμενων σειρών. η. Η υπαγωγή των στελεχών της 40ης & 41ης σειράς ΣΤΥΑ στις διατάξεις του ν.3883/2010 αποκλείει την ομαλή βαθμολογική τους εξέλιξη ακόμη και για εκείνους που ήδη είναι κάτοχοι πτυχίου ΑΕΙ, καθόσον η αξιοποίηση του μπλοκάρεται από τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 27 του ιδίου νόμου (3883). Τέλος, πρέπει να αναφερθεί ότι σχετική εξομάλυνση της εξέλιξης από την σειρά των εισακτέων το έτος 1990 (42η σειρά ΣΤΥΑ), δεδομένου ότι: -είναι η πρώτη σειρά για την οποία εναρμονίζεται και συμβαδίζει ο νέος νόμος Ιεραρχίας και Εξέλιξης (ν.3883/2010) με το νέο Ασφαλιστικό (ν.3865/2010), - προήχθησαν σε αξιωματικούς με τον ν.3883/2010 στα 19 έτη πραγματικής υπηρεσίας - δεν δόθηκε αναδρομικότητα αξιωματικού. Από αυτή τη σειρά και μετά ΟΛΟΙ οι απόφοιτοι ΣΤΥΑ θα φθάσουν στον προβλεπόμενο κατά τον ν.3883/2010 καταληκτικό βαθμό του Ασμχου ΕΝ/ΕΝ. Ειδικότερα αναφέρουμε πως οι ανακαταταγέντες συνάδελφοι του ίδιου έτους εισαγωγής με την 40η σειρά ΣΤΥΑ κατατάχθηκαν έξι μήνες αργότερα από εκείνους της ΣΤΥΑ, και ακολουθούσαν την εξέλιξη της συγκεκριμένης σειράς. Με την αστοχία που επέφεραν οι δύο νόμοι (3883/10 & 3865/10) ικανός αριθμός αυτών υπήχθη στις διατάξεις του ν.2439/1996 με αποτέλεσμα εκείνοι (παρότι πρέπει να ακολουθούν την 40η σειρά ΣΤΥΑ!) να προαχθούν στα 31 έτη πραγματικής υπηρεσίας στον βαθμό του Επγού ενώ οι εκ 40ης σειράς ΣΤΥΑ στα 35 έτη! Παράλληλα οι ανακαταταγέντες στα 35 έτη πραγματικής υπηρεσίας θα αποστρατευτούν -βάσει της ίδιας αστοχίας στα προαναφερθέντα νομοθετήματα- με τον βαθμό του Σμηνάρχου, ενώ οι μέχρι σήμερα αρχαιότεροι συνάδελφοί τους της 40ης σειράς ΣΤΥΑ θα προαχθούν μόλις στον βαθμό του Επγου στα 35 έτη. Ακόμη περισσότερο δε αδικημένοι είναι οι απόφοιτοι της 41ης και 42ας σειράς ΣΤΥΑ που στα 35 έτη πραγματικής υπηρεσίας θα προαχθούν μόλις στο βαθμό του Σμηναγού Προκειμένου να αρθεί η άνιση και συνταγματική μη ανεκτή μεταχείριση στην βαθμολογική εξέλιξη των στελεχών που εισήχθησαν στην ΣΤΥΑ τα έτη 1988 & 1989 (40η & 41η σειρά) θα πρέπει να υπάρξει εναρμονισμός των μεταβατικών διατάξεων του ν. 3865/2010 και του ν.3883/2010 και ειδικότερα: - Με την τροποποίηση του άρθρου 91 παρ. 2β΄ του ν. 3883/2010 έτσι ώστε να αντικατασταθεί η από αστοχία τεθείσα ημερομηνία της 31-12-2012 με την 31-12-2014 εναρμονιζόμενη με την αντίστοιχη διάταξη του ν. 3865/2010 ως εξής: «Ειδικά για τους Αξκους Ραδιοναυτίλων, Τεχνικής Υποστήριξης και Υπηρεσιών Υποστήριξης της ΠΑ που μέχρι 31-12-14 συμπληρώνουν είκοσι πέντε έτη πραγματικής υπηρεσίας εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις της υποπαραγράφου 8δ του άρθρου 3 και των άρθρων 5 έως 10, 11, πλην των παραγράφων 11 και 12 αυτού, 12 έως 14 και 16 έως 22 του ν.2439/1996 (ΦΕΚ219/Α΄)». ΘΕΜΑ 2ο Διαχωρισμός επετηρίδων Αξκών Τεχνικής Υποστήριξης και Υπηρεσιών Υποστήριξης της ΠΑ ανάλογα με την προέλευση (εθελοντών – ΑΣΣΥ) Στο προωθούμενο πολυνομοσχέδιο ΥΕΘΑ άρθρο 21 αναγράφεται: Η παράγραφος 2 του άρθρου 37 του ν.3883/2010 (Α΄ 167), αντικαθίσταται ως εξής: «2. Για τους Αξιωματικούς ΠΝ, ΠΑ και ΚΣ τηρείται ιδιαίτερη επετηρίδα για κάθε ειδικότητα. Κατ’ εξαίρεση, για τους Αξιωματικούς ΠΝ και ΠΑ, που προέρχονται από την κατηγορία της περίπτωσης (5) της παραγράφου β´ του άρθρου 2 τηρείται ιδιαίτερη επετηρίδα για κάθε ειδικότητα, στην οποία εγγράφονται βάσει της ημερομηνίας προαγωγής τους σε βαθμό Αξιωματικού. Ειδικότερα για τους Αξιωματικούς των Σωμάτων Τεχνικής Υποστήριξης και Υπηρεσιών Υποστήριξης της ΠΑ, τηρείται ιδιαίτερη επετηρίδα, ανάλογα με την προέλευσή τους (απόφοιτοι ΑΣΣΥ – μονιμοποιηθέντες εθελοντές του ν.δ.445/1974) για κάθε ειδικότητα, στην οποία εγγράφονται βάσει της ημερομηνίας προαγωγής τους σε βαθμό Αξιωματικού.» Δηλαδή: οι επετηρίδες χωρίζουν και φεύγουν οι Νομιμοποιηθέντες Εθελοντές από την επετηρίδα της ΣΤΥΑ και ΣΥΔ αποκτώντας δική τους επετηρίδα. Αυτό σημαίνει ένας αριθμός Νομιμοποιηθέντων Εθελοντών όχι όλοι που είναι π.χ. πίσω από την 40η και κρίνονται με τον ν2439/96 θα επιταχύνουν και θα προαχθούν άμεσα σε σμηναγούς με αναδρομικότητα μάλιστα και στη συνέχεια θα γίνουν νωρίς Επισμηναγοί αφού πλέον δεν θα υπάρχει μπροστά τους να τους φρενάρει η 40η η οποία ακολουθεί στις προαγωγές τον αργό Ν.3883/10. Πλήρης ανατροπή της ιεραρχίας μετά από 28 έτη υπηρεσίας!! Το ανωτέρω δεν θα συμβεί μόνο εάν γίνει η αποκατάσταση της 40ης και 41ης ΣΤΥΑ διότι οι εξ ΑΣΣΥ προερχόμενοι συμφ. με το ν2439/96 έχουν πάντα καλύτερη αναδρομικότητα Αξκου από τους Νομιμοποιηθέντες Εθελοντές της ίδιας χρονιάς και προάγονται νωρίτερα. Έτσι λοιπόν από την συγκεκριμένη προτεινόμενη ρύθμιση του ΥΕΘΑ πρόβλημα ανατροπής της ιεραρχίας θα δημιουργηθεί μόνο στην 40η και 41η ΣΤΥΑ διότι είναι οι μόνες που δεν ακολουθούν το ν2439/96 και παράλληλα οι τελευταίες που έχουν Νομιμοποιηθέντες Εθελοντές από πίσω τους. ΘΕΜΑ 3ο Αρχαιότητα μεταξύ Αξκών αποφοίτων ΑΣΣΥ και Αξκών Νομιμοποιηθέντων Εθελοντών. - Έως το 2010 που ψηφίστηκε ο ν3883, στην ΠΑ οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ ήταν αρχαιότεροι των Νομιμοποιηθέντων Εθελοντών του ίδιου έτους κατάταξης. - Ο ν3883/10 προβλέπει ότι ο αξιωματικός εξ ΑΣΣΥ στον ίδιο βαθμό είναι αρχαιότερος ενός Νομιμοποιηθέντα Εθελοντή ανεξαρτήτως ημερομηνίας προαγωγής και επετηρίδας. Στο προωθούμενο πολυνομοσχέδιο ΥΕΘΑ άρθρο 18 στην παράγραφο 18 αναγράφεται η εξής τροπολογία: «Η παράγραφος 13 του άρθρου 36 του ν.3883/2010 (Α΄ 167) αντικαθίσταται ως εξής: Ανεξάρτητα από την ημερομηνία κτήσης του βαθμού: γ. Οι Αξιωματικοί της περίπτωσης (5) της παραγράφου β´ του άρθρου 2 του παρόντος νόμου είναι νεότεροι των λοιπών ομοιοβάθμων τους, που προέρχονται από ΑΣΕΙ.» Η ισχύουσα διάταξη του ν3883 έχει ως εξής: «Οι Αξιωματικοί της περίπτωσης (5) της παραγράφου β` του άρθρου 2 του παρόντος νόμου είναι νεότεροι των λοιπών ομοιοβάθμων τους.» Δηλαδή προσθέτοντας τις λέξεις «που προέρχονται από ΑΣΕΙ» οι Νομιμοποιηθέντες Εθελοντές πλέον δεν θα είναι νεότεροι στον ίδιο βαθμό των εξ ΑΣΣΥ προερχόμενων και απουσία κάποια διάταξης που να ρυθμίζει την αρχαιότητα των εξ ΑΣΣΥ προερχόμενων, θα ισχύσει η γενική διάταξη του ν3883 άρθρο 36 παραγ. 7 συμφ. με την οποία: «Η αρχαιότητα των Αξιωματικών σε κάθε βαθμό προσδιορίζεται από την ημερομηνία κτήσης του βαθμού αυτού πλην των ειδικών περιπτώσεων που καθορίζονται στις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Ως ημερομηνία κτήσης του βαθμού λογίζεται η ημερομηνία υπογραφής του προεδρικού διατάγματος με το οποίο απονεμήθηκε ο βαθμός ή, γι` αυτούς που προάγονται αναδρομικά, η αναδρομική ημερομηνία κτήσης του βαθμού, που καθορίζεται στο προεδρικό διάταγμα.» Αυτό: α. Υποβαθμίζει τους εκ ΣΤΥΑ προερχομένους έναντι των Νομιμοποιηθέντων Εθελοντών παρά την υποτιθεμένη προωθούμενη αναβάθμιση της ΣΤΥΑ. Σημειώνεται ότι την ίδια στιγμή η αρχαιότητα των εξ ΑΣΣΕΙ έναντι των εξ ΑΣΣΥ στον ίδιο βαθμό διατηρείται (ΑΣΣΕΙ αρχαιότεροι από ΑΣΣΥ ) και αλλάζει μόνο η αρχαιότητα των Νομιμοποιηθέντων Εθελοντών έναντι των εξ ΑΣΣΥ (αρχαιότητα συμφ. με την ημερομηνία κτήσης του βαθμού). Δύο μέτρα και δυο σταθμά στο θέμα της αρχαιότητας από την Υπηρεσία. β. Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ που έχουν από πίσω τους Νομιμοποιηθέντες Εθελοντές κινδυνεύουν διανύοντας ακόμη και το 27ο ή 28ο έτος υπηρεσίας, να βρεθούν νεότεροι αυτών που μέχρι σήμερα τους έχουν υφισταμένους. Αυτό γιατί μπορεί οι Νομιμοποιηθέντες Εθελοντές να έχουν προαχθεί νωρίτερα το ίδιο έτος λόγω του ότι είχαν καταταγεί λίγους μήνες νωρίτερα. Π.χ. την φετινή χρονιά που είναι να προαχθούν τα στελέχη της 40ης ΣΤΥΑ σε Σμηναγούς, θα προαχθούν νωρίτερα στις 30 Ιουνίου οι Νομιμοποιηθέντες Εθελοντές της επετηρίδας της ΣΥΔ σε Σμηναγούς. Με τα έως τώρα ισχύοντα οι 40η θα είναι νεότερη για πέντε μήνες και στη συνέχεια 1η Δεκεμβρίου που θα προαχθεί θα ξαναγίνει αρχαιότερη διατηρώντας ένα καθεστώς 28 ολόκληρων χρόνων. Εάν περάσει η διάταξη όπως έχει στο πολυνομοσχέδιο, τότε θα έχουμε διατάραξη της ιεραρχίας. Οι εν λόγω Νομιμοποιηθέντες Εθελοντές θα παραμείνουν αρχαιότεροι αφοί θα έχουν προαχθεί νωρίτερα από την 40η ΣΤΥΑ παρόλο που όλοι θα έχουν προαχθεί το ίδιο ημερολογιακό έτος. Δεν τίθεται θέμα μόνο κοινής Επετηρίδας αλλά γενικότερα Ιεραρχίας. ΛΥΣΗ: Πρέπει να παραμείνει η κατάσταση ως έχει για λογούς ορθότητας, ίσης μεταχείρισης (ΑΣΣΕΙ-ΑΣΣΥ) αλλά και μη διασάλευσης της ιεραρχίας. Δηλαδή πρέπει να γίνει απαλοιφή της προτεινομένης τροπολογίας ή κατ΄ ελάχιστο να μπει μια επιπλέον διάταξη προσδιορισμού της αρχαιότητας των εξ ΑΣΣΥ προερχόμενων ως κάτωθι: «Οι Αξιωματικοί της περίπτωσης (5) της παραγράφου β´ του άρθρου 2 του παρόντος νόμου είναι νεότεροι των λοιπών ομοιοβάθμων τους που προέρχονται από ΑΣΣΥ του ιδίου ημερολογιακού έτους κτήσεως του βαθμού » Με εκτίμηση,