• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΠ' | 12 Μαρτίου 2019, 23:48

    Πέραν των αναφορών στο σχόλιο του ΑΖΝ, με τις οποίες συμφωνώ απόλυτα και αναφορικά με την υπαγωγή της αρχής στο ΓΕΕΘΑ θα ήθελα να επισημάνω τα ακόλουθα: Σύμφωνα με την Πολιτική Αξιοπλοΐας του NATO (NATO Airworthiness Policy) και το Ευρωπαϊκό Εναρμονισμένο Βασικό Πλαίσιο Αξιοπλοΐας Στρατιωτικών Αεροσκαφών (European Harmonized Basic Framework Document for Military Airworthiness) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (European Defense Agency – EDA), κείμενα τα οποία έχει προσυπογράψει και η χώρα μας, βασική προϋπόθεση για την αναγνώριση μιας Εθνικής Στρατιωτικής Αρχής Αξιοπλοΐας (ΕΣΑΑ), αρχικά από την συμμαχία αλλά και από μια άλλη ΕΣΑΑ, είναι η ανεξαρτησία αυτής από φορείς επιχειρήσεων (Operations) και προμηθειών (Acquisition). Με την υπαγωγή της ελληνικής ΕΣΑΑ υπό επιχειρησιακό φορέα του ΥΠΕΘΑ δεν καλύπτεται η βασική αυτή προϋπόθεση και τίθεται εν αμφιβόλω το κύρος αυτής, καθώς και η αξιοπιστία των πιστοποιητικών που αυτή θα εκδίδει. Αυτό σημαίνει ότι τα πιστοποιητικά που η ελληνική ΕΣΑΑ θα εκδώσει για στρατιωτικά αεροναυτικά προϊόντα, εξαρτήματα και συσκευές που σχεδιάζονται, παράγονται και συντηρούνται από την ελληνική αεροναυτική βιομηχανία, καθώς και οι χορηγούμενες άδειες από την ελληνική ΕΣΑΑ προς τις ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους εν λόγω τομείς, πρακτικά θα απαξιώσουν τις υπόψιν εταιρείες και τα προϊόντα – υπηρεσίες που αυτές παράγουν – παρέχουν, εκμηδενίζοντας τις πιθανότητες συμμετοχής τους σε διμερείς/πολυμερείς συμπράξεις ελληνικών εταιρειών στην σχεδίαση – παραγωγή και συντήρηση στρατιωτικών αεροναυτικών προϊόντων και θα περιορίσουν την διάθεση των προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών τους μόνον στις χώρες εκείνες που δεν ρυθμίζουν και δεν εφαρμόζουν τα θέματα αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροσκαφών. Για το λόγο αυτό τα περισσότερα κράτη – μέλη της Συμμαχίας και του EDA έχουν ήδη συστήσει ΕΣΑΑ υπαγόμενες απευθείας στο ΥΠΕΘΑ, έχουν υιοθετήσει ενιαίο θεσμικό πλαίσιο για την αξιοπλοΐα στρατιωτικών αεροσκαφών αποτελώντας ουσιαστικά «σύγχρονη διεθνή πρακτική για το θέμα» και «..διασφαλίζοντας τη σύγκλιση και την εναρμόνιση με το πλαίσιο που υιοθετείται από τα κράτη – μέλη της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.», όπως άλλωστε αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση για το άρθρο 51. Επίσης όλα τα κ-μ του NATO των οποίων οι ΕΣΑΑ έχουν αναγνωριστεί σύμφωνα με την πολιτική αξιοπλοΐας του NATO καλύπτουν την ανωτέρω βασική αρχή λόγω της υπαγωγής τους στο ΥΠΕΘΑ καθώς μία από τις βασικότερες απαιτήσεις είναι η ΕΣΑΑ να είναι ανεξάρτητη από τους φορείς των οποίων τα προϊόντα είναι υπεύθυνη να ελέγχει, αξιολογεί και πιστοποιεί σύμφωνα με τις εγκεκριμένες προβλέψεις αξιοπλοΐας σχεδίασης και συντήρησης, με σκοπό να μην επηρεάζεται από οικονομικούς, επιχειρησιακούς και άλλους παράγοντες. Η υπαγωγή της ελληνικής ΕΣΑΑ υπό επιχειρησιακό φορέα αποτελεί ουσιαστικά μη συμμόρφωση και μη εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ για την αξιοπλοΐα των στρατιωτικών αεροσκαφών και λοιπών αεροναυτικών προϊόντων, θα θέσει σε αμφισβήτηση την αξιοπιστία και το κύρος αυτής (καθώς και των πιστοποιητικών/αδειών που αυτή θα εκδίδει/χορηγεί), θα περιορίσει τις δυνατότητες αναγνώρισής της από άλλες ΕΣΑΑ, θα προκαλέσει σημαντικά εμπόδια στις προσπάθειες διμερών/πολυμερών συνεργασιών – συμπράξεων της ελληνικής αεροναυτικής βιομηχανίας και θα προκαλέσει την επιβολή περιορισμών στα ελληνικά στρατιωτικά ιπτάμενα μέσα κατά την συμμετοχή τους σε διεθνείς/συμμαχικές επιχειρήσεις και ασκήσεις της ΕΕ και του ΝΑΤΟ. Σε κάθε περίπτωση είναι βέβαιον ότι η μη συμμόρφωση της ελληνικής ΕΣΑΑ με το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό/κανονιστικό πλαίσιο αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροσκαφών σίγουρα δεν πρόκειται να «…υποβοηθήσει την ευδοκίμηση και την εξωστρεφή ανάπτυξη της εθνικής αμυντικής αεροναυτικής βιομηχανίας….», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση. Στην παρ. 2.γ του άρθρου αναφέρεται ότι αποστολή της ΕΣΑΑ είναι η «Η αναγνώριση αρχών αξιοπλοΐας του εξωτερικού, καθώς και των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας και πιστοποιήσεων που εκδίδουν», χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ότι η αναγνώριση των αρχών του εξωτερικού αν δεν είναι αμοιβαία, δηλαδή και οι αρχές του εξωτερικού να έχουν αναγνωρίσει την δική μας, δεν προσδίδει καμία αξία, πόσο μάλλον κύρος στην χώρα μας. Τέλος, πρέπει να τονιστεί ότι στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου δεν υπάρχει καμία τεκμηρίωση για την υπαγωγή της ΕΣΑΑ στο ΓΕΕΘΑ.