• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΑΚ' | 15 Μαρτίου 2019, 18:50

    Οι προτεινόμενες στο σν διατάξεις περί αξιοπλοΐας έχουν δραστικά περιοριστεί σε ένα μόνον άρθρο, το οποίο ουδόλως καλύπτει τον σκοπό του εγκεκριμένου σν με γνωμάτευση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) το 2015 που προωθήθηκε στο ΥΠΕΘΑ. Η υπόψη γνωμάτευση είναι αυτή που τεκμηρίωσε την αναγκαιότητα-σκοπιμότητα συγκρότησης της ΕΣΑΑ, προσδιόρισε τις βασικές απαιτήσεις αξιοπλοΐας στρατιωτικών Α/Φ και λοιπών αεροναυτικών προϊόντων, τις αρμοδιότητες, την υπαγωγή, την απαιτούμενη οργανωτική δομή και τα βασικά προσόντα/ικανότητες του προσωπικού που θα στελεχώνει την ΕΣΑΑ, προκειμένου να θεσμοθετηθούν φορέας και λειτουργίες του Ελληνικού Κράτους που δεν υφίστανται σήμερα, με βάση τις διεθνείς πρακτικές και το κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ και του ΝΑΤΟ επί του θέματος. Συγκεκριμένα στο υπό διαβούλευση σν: α. Η αποστολή της ΕΣΑΑ, βάσει της παρ. 2.α άρθρου 51, περιορίζεται στην αρμοδιότητα διασφάλισης της αξιοπλοΐας των στρατιωτικών Α/Φ και αεροναυτικών συστημάτων που χρησιμοποιούνται από τις ΕΔ και είναι καταχωρισμένα στα μητρώα τους. Ως εκ τούτου, η ΕΣΑΑ δεν θα δύναται να πιστοποιήσει την αξιοπλοΐα στρατιωτικών Α/Φ και αεροναυτικών συστημάτων που η εγχώρια αεροναυτική βιομηχανία σχεδιάζει και παράγει και τα οποία πρόκειται να εξάγει εκτός της χώρας, αλλά δεν χρησιμοποιούνται από τις Ελληνικές ΕΔ και δεν είναι καταχωρισμένα στα μητρώα τους, ενώ αυτά θα προορίζονται για ΕΔ του εξωτερικού. Η συγκεκριμένη διατύπωση αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη και ευδοκίμηση της εγχώριας αεροναυτικής βιομηχανίας και έρχεται σε αντίθεση με τα όσα αναφέρονται στην Αιτιολογική Έκθεση. β. Βάσει της διατύπωσης της παρ. 2.γ άρθρου 51 αποστολή της Αρχής είναι «Η αναγνώριση αρχών αξιοπλοΐας του εξωτερικού, καθώς και των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας και πιστοποιήσεων που εκδίδουν», δεν προβλέπεται η δυνατότητα της ΕΣΑΑ από εθνικές στρατιωτικές αρχές άλλων χωρών και κατ’ επέκταση δεν θα είναι δυνατή η αναγνώριση από τρίτες χώρες των πιστοποιητικών – αδειών που η Ελληνική ΕΣΑΑ θα εκδίδει – χορηγεί για στρατιωτικά Α/Φ και λοιπά αεροναυτικά προϊόντα που οι φορείς των ΕΔ και η εγχώρια αεροναυτική βιομηχανία σχεδιάζουν και παράγουν. Η συγκεκριμένη διατύπωση αποτελεί επίσης τροχοπέδη στην ανάπτυξη και ευδοκίμηση της εγχώριας αεροναυτικής βιομηχανίας και έρχεται σε αντίθεση με τα όσα αναφέρονται στην Αιτιολογική Έκθεση. γ. Δεν περιγράφονται με επάρκεια και σαφήνεια οι αρμοδιότητες που ανατίθενται στην ΕΣΑΑ για την διαχείριση της αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροναυτικών προϊόντων, τόσο στις ΕΔ, όσο και στην εγχώρια αεροναυτική βιομηχανία. δ. Δεν έχει συμπεριληφθεί η συντριπτική πλειοψηφία των διατάξεων που περιλαμβάνονταν στο προσχέδιο του όμοιου σν που είχε διαβιβαστεί για σχολιασμό από τα ΓΕ και αφορούσαν τις βασικές απαιτήσεις αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροναυτικών προϊόντων, την εσωτερική διάρθρωση της ΕΣΑΑ, τις αρμοδιότητες των οργανωτικών της μονάδων και τα προσόντα του προσωπικού που θα την στελεχώνει. Αντ’ αυτού στην παρ. 8 του άρθρου 66 του σν καθορίζεται η δρομολόγηση των απαιτούμενων ενεργειών ενσωμάτωσης των λοιπών μη συμπεριλαμβανομένων διατάξεων του εγκεκριμένου από το ΣΑΓΕ ΣΝ να γίνει μέσω προεδρικού διατάγματος «…που εκδίδεται εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, ύστερα από εισήγηση του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας..». ε. Η υπαγωγή της ΕΣΑΑ έχει μεταφερθεί από το ΥΠΕΘΑ στο ΓΕΕΘΑ, χωρίς σχετική αιτιολόγηση και τεκμηρίωση στην Αιτιολογική Έκθεση. στ. Η Αιτιολογική Έκθεση του σν περιέχει παροράματα και σημαντικές ελλείψεις, μη ανταποκρινόμενη στον σκοπό της. Ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα: Στο πρώτο εδάφιο διατυπώνεται ότι «Εισάγονται οι απαιτούμενες ρυθμίσεις για τη σύσταση της Εθνικής Στρατιωτικής Αρχής Αξιοπλοΐας, καθορίζεται η αποστολή και οι βασικές αρμοδιότητές της, ενώ περιγράφεται η βασική οργανωτική δομή της και τα προσόντα που πρέπει να διαθέτει το προσωπικό που τη στελεχώνει.». Εντούτοις, πέραν της παρ. 1 του άρθρου 51, όπου ορίζεται η σύσταση και η υπαγωγή της ΕΣΑΑ, και της παρ. 2 το όμοιου 51, όπου ορίζεται συνοπτικά η αποστολή της ΕΣΑΑ, σε καμία διάταξη του όμοιου άρθρου του υπό διαβούλευση σν, δεν ορίζονται «οι βασικές αρμοδιότητές της» και δεν «περιγράφεται η βασική οργανωτική δομή της και τα προσόντα που πρέπει να διαθέτει το προσωπικό που τη στελεχώνει.». Ουδεμία αιτιολόγηση παρέχεται στην Αιτιολογική Έκθεση για την απόφαση υπαγωγής της ΕΣΑΑ στο ΓΕΕΘΑ, η υπαγωγή της οποίας στο εγκεκριμένο από το ΣΑΓΕ σν προβλεπόταν απευθείας στον ΥΕΘΑ, παρέχοντας σχετική αιτιολόγηση και τεκμηρίωση στην συνοδευτική σε αυτό Αιτιολογική Έκθεση του εγκεκριμένου (από το ΣΑΓΕ) σν. Στο τελευταίο εδάφιο της Αιτιολογικής Έκθεσης διατυπώνεται ότι «Η συμμόρφωση θα εξετάζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και του κανονιστικού πλαισίου που εκδίδεται από την Αρχή.», χωρίς ωστόσο στο άρθρο 51 του σν να περιλαμβάνεται ουδεμία διάταξη περί απαίτησης συμμόρφωσης. Σημειώνεται ότι στο ν.4427/2016, με τον οποίο συστάθηκε η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) για την ρύθμιση και εποπτεία θεμάτων αεροπλοΐας πολιτικών αεροσκαφών (υπαγόμενη απευθείας στον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων), πέραν της αποστολής της, περιέχονται διατάξεις για την λειτουργική και διοικητική ανεξαρτησία της και ρυθμίζουν θέματα εσωτερικής διάρθρωσης, προσόντα του Δντή και του προσωπικού που την στελεχώνει. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η ΕΣΑΑ θα έχει αρμοδιότητες ανάλογες με την ΑΠΑ για τα στρατιωτικά αεροσκάφη και εν γένει στρατιωτικά αεροναυτικά προϊόντα και εξαρτήματα – συσκευές, θεωρείται απαραίτητο όπως οι διατάξεις που καθορίζουν τις αρμοδιότητες και την λειτουργία της ΕΣΑΑ να είναι ανάλογες με εκείνες του ν.4427/2016 για την ΑΠΑ. Αναφορικά με την υπαγωγή της ΕΣΑΑ υπό το ΓΕΕΘΑ (παρ. 1 του άρθρου 51) δέον όπως ληφθούν υπόψιν τα ακόλουθα: α. Η υπαγωγή της ΕΣΑΑ σε επιχειρησιακό φορέα (ΓΕΕΘΑ) δεν ικανοποιεί την βασική απαίτηση της πολιτικής αξιοπλοΐας του NATO (NATO Airworthiness Policy – NAWP), την οποία έχει προσυπογράψει η Χώρα μας από το 2013, σύμφωνα με την οποία οι ΕΣΑΑ των κ-μ της Συμμαχίας, για να δύνανται να αναγνωρισθούν από το NATO (North Atlantic Council / Aviation Committee – NAC/AVC) θα πρέπει να έχουν επαρκή ανεξαρτησία από τους φορείς προμηθειών (acquisition) και επιχειρήσεων (operations). β. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ευρωπαϊκού βασικού πλαισίου αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροσκαφών [European Military Airworthiness Basic Framework Document (BFD)], το οποίο εκπονήθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας (European Defence Agency – EDA), το οποίο επίσης έχει γίνει αποδεκτό από την Χώρα μας το 2014, και ειδικότερα στις απαιτήσεις και διαδικασίες αναγνώρισης ΕΣΑΑ [European Military Airworthiness Document – Recognition (EMAD R)] οι οποίες εφαρμόζονται σε όλες τις αναγνωρίσεις μεταξύ ΕΣΑΑ και τις αναγνωρίσεις από το NATO, ορίζεται ότι πρέπει να υπάρχουν διακριτές αρμοδιότητες μεταξύ της ΕΣΑΑ και των ελεγχόμενων – εποπτευόμενων από αυτήν φορέων και να παρέχεται στην ΕΣΑΑ η απαιτούμενη νομική ισχύς για την επιβολή εφαρμογής των εθνικών στρατιωτικών κανονισμών αξιοπλοΐας στους φορείς των ΕΔ και της εγχώριας αεροναυτικής βιομηχανίας. Συνεπώς με την υπαγωγή της ΕΣΑΑ στο ΓΕΕΘΑ, η Ελληνική ΕΣΑΑ δεν ικανοποιεί τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροναυτικών προϊόντων. Επίσης, με την προτεινόμενη υπαγωγή της ΕΣΑΑ: α. Δεν διασφαλίζεται η αμεροληψία της ΕΣΑΑ και η ισονομία μεταξύ ενός φορέα των ΕΔ (π.χ. της ΠΑ) ή μίας ΔΕΚΟ (π.χ. ΕΑΒ Α.Ε.) και ενός οικονομικού φορέα, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον ίδιο τομέα (π.χ. συντήρηση αεροσκαφών), αξιολογούνται, αδειοδοτούνται και ελέγχονται με το ίδιο κανονιστικό πλαίσιο αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροναυτικών προϊόντων, καθώς θα εποπτεύονται από υπηρεσία υπαγόμενη σε επιχειρησιακό φορέα των ΕΔ. β. Δεν κατοχυρώνεται νομικά η απαιτούμενη από το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο αξιοπλοΐας (European Military Airworthiness Requirements – EMARs) - το οποίο το ΥΠΕΘΑ έχει αποδεχθεί να εφαρμόσει - δυνατότητα της ΕΣΑΑ να χορηγεί άδειες (approvals) σε οικονομικούς φορείς της εγχώριας αεροναυτικής βιομηχανίας για την σχεδίαση, παραγωγή και συντήρηση αεροναυτικών προϊόντων και εξαρτημάτων, ως υπηρεσία υπαγόμενη σε επιχειρησιακό φορέα του ΥΠΕΘΑ (ΓΕΕΘΑ). Υπενθυμίζεται ότι η διαχείριση θεμάτων Κρατικής Διασφάλισης Ποιότητας (ΚΔΠ) στρατιωτικού εξοπλισμού που καθορίστηκε με το ν.3433/2006 – η οποία επηρεάζει συνολικά την αμυντική βιομηχανία της χώρας – έχει ανατεθεί σύμφωνα με το ν.3978/2011 και το π.δ.73/2006 σε φορέα υπαγόμενο απευθείας στον ΥΕΘΑ (ΓΔΑΕΕ/ΔΑΩΔΠ) για την επίβλεψη τόσο των φορέων του ΥΠΕΘΑ όσο και των οικονομικών φορέων της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Συνεπώς, θεωρείται απαραίτητο και η διαχείριση θεμάτων αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροσκαφών και λοιπών αεροναυτικών προϊόντων και εξαρτημάτων να γίνεται από κρατικό φορέα (ΕΣΑΑ) που θα διαθέτει νομικά το ίδιο επίπεδο εξουσιοδότησης, κατ’ αναλογία με την ΓΔΑΕΕ/ΔΑΩΔΠ για την ΚΔΠ στρατιωτικού εξοπλισμού, προκειμένου να δύναται να ασκεί τις απαιτούμενες αρμοδιότητές της στους φορείς του ΥΠΕΘΑ και στους οικονομικούς φορείς της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Η μη συμμόρφωση και εναρμόνιση της ΕΣΑΑ με το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για την αξιοπλοΐα των στρατιωτικών αεροσκαφών και λοιπών αεροναυτικών προϊόντων, εκτιμάται ότι θα περιορίσει σημαντικά τις δυνατότητες αναγνώρισής της από άλλες εθνικές στρατιωτικές αρχές αξιοπλοΐας των κ-μ της ΕΕ ή του NATO, αμφισβητώντας ενδεχομένως την αξιοπιστία και το κύρος της. Η μη αναγνώριση ή η υπό συνθήκες και περιορισμούς αναγνώριση της ΕΣΑΑ ενδέχεται να προκαλέσει: α. Αμφισβήτηση της αξιοπιστίας των πιστοποιητικών / αδειών που η Ελληνική ΕΣΑΑ θα εκδίδει / χορηγεί. β. Επιβολή περιορισμών στα ελληνικά στρατιωτικά ιπτάμενα μέσα κατά την συμμετοχή τους σε διεθνείς / συμμαχικές επιχειρήσεις και ασκήσεις της ΕΕ και του NATO. γ. Δυσχέρειες στις προσπάθειες διμερών / πολυμερών συνεργασιών – συμπράξεων της ελληνικής αεροναυτικής βιομηχανίας. Η αναγκαιότητα και σκοπιμότητα δημιουργία ΕΣΑΑ στη Χώρα είναι αδιαμφισβήτητη, γεγονός το οποίο έχει επιβεβαιωθεί από την στρατιωτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ με την απόφαση του ΣΑΓΕ (2015) και την διαβίβαση στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ άρτιο και πλήρες προσχέδιο νόμου σν. Μετά από 3 και πλέον έτη το ΥΠΕΘΑ αποφάσισε να αναρτήσει σε ένα πολυνομοσχέδιο και μάλιστα σε ένα και μόνον άρθρο πρόβλεψη για την συγκρότηση της ελληνικής ΕΣΑΑ, περικόπτοντας το 95% των διατάξεων του εγκεκριμένου από το ΣΑΓΕ προσχεδίου νόμου. Ακόμα και στο υπόλοιπο 5% έκανε μεταβολές (υπαγωγή - αποστολή ΕΣΑΑ) που καθιστούν από συγκρότησης προβληματική την λειτουργία της ΕΣΑΑ, μη εξυπηρετώντας τελικά τον αρχικό της σκοπό όπως σαφώς τον είχε προσδιορίσει η στρατιωτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ. Μοναδική λύση αποτελεί η αποπομπή του άρθρου 51 από το σν και η καθιέρωση του συνόλου των προβλέψεων που αφορούν στην αξιοπλοΐα στρατιωτικών αεροναυτικών προϊόντων και στην σύσταση ΕΣΑΑ, βάσει του εγκεκριμένου από τις ΕΔ προσχεδίου νόμου, μέσω νέας ανεξάρτητης νομοθετικής πρωτοβουλίας, κατ’ αντιστοιχία με τα διαλαμβανόμενα στο ν.4427/2016 περί της σύστασης της ΑΠΑ.