• Σχόλιο του χρήστη 'Α.Λ' | 29 Δεκεμβρίου 2022, 17:35

    Συνηγορώντας στο από 26 Δεκεμβρίου 2022 σχόλιο του κ. Υφαντή με το οποίο προτείνεται συγκεκριμένη τροποποίηση των παραγράφων 12, 13, 14, 15 και 20 του άρθρου 36 του ν.3883/2010 κρίνεται σκόπιμο να τεθούν εις γνώση του νομοθέτη τα ακόλουθα: Με την προτεινόμενη τροποποίηση του ν.3883/2010 επιχειρείται βελτιωτική διατύπωση στον όμοιο νόμο, κυρίως σε ό,τι αφορά στην εναρμόνιση της αρχαιότητας της επιχειρησιακά κρίσιμης ειδικότητας της ΠΑ (άρθρο 36) των Αξιωματικών Μηχανικών με το καθεστώς που διέπει τις αντίστοιχες ειδικότητες του ΣΞ και του ΠΝ, λαμβάνοντας υπόψη τη σαφή διάκριση των Αξιωματικών Ιπταμένων και Μηχανικών της ΠΑ, από τις ειδικότητες Σωμάτων της ΠΑ, όπως καθορίζεται σαφώς στην παρ. 3 του άρθρου 3 του ν.3883/2010, κατ’ αντιστοιχία με τη διάκριση μεταξύ των αντίστοιχων ειδικοτήτων και Σωμάτων του ΣΞ και ΠΝ. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 3 του ν.3883/2010 γίνεται διαχωρισμός και κατηγοριοποίηση των ειδικοτήτων των Κλάδων των ΕΔ, βάσει της οποίας ρυθμίζονται θέματα αρχαιότητας μεταξύ ομοιόβαθμων διαφορετικών ειδικοτήτων, τόσο διακλαδικά όσο και εντός του αυτού Κλάδου. Στην κατηγοριοποίηση αυτή υφίσταται ήδη αναγνώριση και διαχωρισμός των τριών ειδικοτήτων της ΠΑ (Ιπταμένων, Μηχανικών και Αεράμυνας) από τους Αξιωματικούς Σωμάτων της ΠΑ, όπως ισχύει και για τους άλλους δύο Κλάδους των ΕΔ (ΠΝ και ΣΞ). Εντούτοις, για την ΠΑ και μόνο, δεν υφίσταται αντίστοιχη ρύθμιση της αρχαιότητας που ισχύει για τους άλλους Κλάδους για την ειδικότητα Μηχανικών σε σχέση με τους Αξιωματικούς Σωμάτων. Επιπρόσθετα, οι ισχύουσες διατάξεις του ν.3883/2010, πέραν της αναντιστοιχίας στη ρύθμιση αρχαιότητας ανάμεσα σε ομοιόβαθμους Αξιωματικούς της αυτής ειδικότητας διαφορετικών Κλάδων (π.χ. Μηχανικοί ΠΝ, Μηχανικοί ΣΞ σε σχέση με Μηχανικούς ΠΑ), δημιουργούν δυσχέρεια στη στελέχωση οργανικών θέσεων Διοίκησης. Ειδικά στις διακλαδικές υπηρεσίες, το πρόβλημα συνίσταται σε αδυναμία βέλτιστης αξιοποίησης του προσωπικού εξαιτίας του περιορισμού της αρχαιότητας, ήτοι πρακτική αδυναμία κατάληψης θέσεων Τμηματάρχη ή Διευθυντή από Αξιωματικούς Μηχανικούς της ΠΑ σε διακλαδικό περιβάλλον, ακόμα και όταν αυτές σχετίζονται με αντικείμενα που άπτονται άμεσα με την αποστολή τους. Συγκεκριμένα, για να προΐσταται οργανικής μονάδας (Διεύθυνσης, Τμήματος) ή ακόμα και ομάδας εργασίας ή επιτροπής, Αξιωματικός Μηχανικός θα πρέπει να είναι ανώτερος σε βαθμό από όλους τους συμμετέχοντες Αξιωματικούς Όπλων ΣΞ, Μαχίμων και Μηχανικών ΠΝ και Ιπταμένων της ΠΑ. Διαμορφώνεται συνεπώς η κατάσταση όπου τα αντικείμενα της Τεχνικής Υποστήριξης της ΠΑ διαχειρίζονται σε επίπεδο θέσεων διοίκησης Αξιωματικοί άλλων Κλάδων ή/και ειδικοτήτων, οι οποίοι συμφώνως των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 27 του ν.3883/2010 περί του χρόνου παραμονής των Αξιωματικών ανά βαθμό, δύνανται να έχουν αποφοιτήσει από ΑΣΕΙ έως και έξι (6) έτη μετά την αποφοίτηση των Αξιωματικών Μηχανικών της ΠΑ. Επισημαίνεται δε ότι, αποστολή των Αξιωματικών Μηχανικών της ΠΑ αποτελεί η σχεδίαση, οργάνωση, λειτουργία, έλεγχος και διοίκηση του συστήματος υποστήριξης των συστημάτων (οπλικών και μη οπλικών) και υποδομών της ΠΑ. Με την ανωτέρω ρύθμιση θα αμβλυνθούν οι δυσχέρειες που δημιουργούνται στη στελέχωση οργανικών θέσεων Διοίκησης και θα ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα της οργάνωσης και λειτουργίας διακλαδικών σχηματισμών και υπηρεσιών του ΥΠΕΘΑ, ήτοι ΓΕΕΘΑ και Γενικών Διευθύνσεων του ΥΠΕΘΑ καθώς και των Μειζόνων Σχηματισμών, Οργανικών Μονάδων και οργάνων διοίκησης της ΠΑ. Η εν λόγω ρύθμιση θα έχει ως αποτέλεσμα την βέλτιστη αξιοποίηση του γνωστικού επιπέδου και της εμπειρίας των Αξιωματικών, ιδιαιτέρως σε αντικείμενα περί σχεδίασης και διεξαγωγής επιχειρήσεων και υποστήριξης των σύγχρονων συστημάτων και των ιπτάμενων μέσων των ΕΔ. Τέλος, καθίσταται σαφές ότι με την προτεινόμενη ρύθμιση της αρχαιότητας, δεν διασαλεύεται η εύρυθμη διενέργεια επιχειρήσεων πρώτης γραμμής, δεδομένου ότι αυτές διενεργούνται αποκλειστικά και μόνο με την συμμετοχή Αξιωματικών Ιπταμένων.