Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο Εθνικού Στρατιωτικού Κανονισμού Αξιοπλοΐας 21 - ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ, ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣΕΘΝΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΑΞΙΟΠΛΟΪΑΣ – ΕΣΚΑ 21 – ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ, ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣΣχόλιο του χρήστη Φραγκίσκα Τσιούτσιου, CEO Drops smart Hubs, Υποψήφια Διδάκτωρ Σχολής Ικάρων και Παναγιώτης Παπακανέλλος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Σχολή Ικάρων Τμήμα Αεροπορικών Επιστημών Τομέας Ηλεκτρονικών, Ηλεκτρικής Ισχύος, Τηλεπικοινωνιών | 3 Αυγούστου 2025, 19:40




a) 21.Β.M500 MTSO – Εφαρμοστέα τεχνικά πρότυπα και προδιαγραφές αξιοπλοΐας» Πρόταση τροποποίησης: • Προτείνεται να προστεθεί στην παράγραφο 21.Β.M500 εδάφιο με παραπομπή σε καθιερωμένα NATO STANAGs για διαδικασίες συντήρησης. b) 21.A.20 - Απόδειξη της συμμόρφωσης με τη βάση πιστοποίησης τύπου, τη βάση πιστοποίησης δεδομένων επιχειρησιακής καταλληλότητας και τις απαιτήσεις περιβαλλοντικής προστασίας. Πρόταση τροποποίησης: • Ενώ καλύπτονται οι εκπομπές καυσίμων και καυσαερίων, δεν υπάρχει ρητή αναφορά σε όρια θορύβου. Προτείνεται να εφαρμοστούν οι μέγιστες τιμές του ICAO Annex 16, Volume I, Chapter 2 (Aircraft noise) και οι λειτουργικοί περιορισμοί του (ΕΕ) 598/2014. c) Άρθρο 3.1 α Πρόταση τροποποίησης: • Εισάγεται μόνο η «πιστοποιημένη» κατηγορία ΣμηΕΑ, χωρίς σαφή αναφορά στην «ανοικτή» (open) και «ειδική» (specific) κατηγορία που ορίζει ο Κανονισμός (ΕΕ) 2019/947. Προτείνεται να προστεθεί εδάφιο για επιχειρήσεις χαμηλού και μέσου ρίσκου σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2019/947 και οι υποχρεώσεις καταχώρισης και εκπαίδευσης απομακρυσμένου χειριστή του ίδιου Κανονισμού. d) Άρθρο 9.2 Πρόταση τροποποίησης: • Η παράγραφος παραπέμπει μονοσήμαντα στον 2019/947, χωρίς να ενσωματώνει τις τεχνικές απαιτήσεις κλάσεων προϊόντων (C0–C4) του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/945, που είναι απαραίτητες για τη διάθεση στην αγορά και την ταξινόμηση των UAS. Προτείνεται να συμπληρωθεί το εδάφιο με τρόπο που να διασφαλίζει ότι το UAS φέρει τη σωστή ένδειξη κλάσης, να καλυφθούν όλες οι κατηγορίες πτητικής λειτουργίας (open, specific, certified), καθώς και να θεσπιστεί σαφές, αναγνωρισμένο πλαίσιο airworthiness για UAS. e) Πρόταση για νέο άρθρο: Πρόβλεψη για σύστημα «Remote Identification» των ΣμηΕΑ. - Ευρωπαϊκό πλαίσιο: Το Implementing Regulation (EU) 2021/341 της Επιτροπής καθορίζει τις τεχνικές απαιτήσεις για συστήματα Remote Identification, υποχρεωτικές για όλα τα UAS της «ανοικτής» κατηγορίας, ώστε οι αρχές να έχουν σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση σε αναγνωριστικά και θέση του drone. - Διεθνής πρακτική: Η FAA (Title 14 CFR Part 89) απαιτεί Remote ID για την ασφαλή ένταξη των UAS στον εναέριο χώρο, μειώνοντας τον κίνδυνο συγκρούσεων και διευκολύνοντας τη διαχείριση περιστατικών. f) Προσθήκη σε ενίσχυση απαιτήσεων ασφαλείας επικοινωνιών ΣμηΕΑ (νέα υποπαραγραφος πιθανόν στους ορισμούς) – Άρθρο 2 (στ) Πρόταση τροποποίησης: • Προτείνεται προσθήκη υποπαραγράφου που θα διευκρινίζει την end-to-end κρυπτογράφηση και authentication συμφωνα με ΝΑΤΟ Stanag 4774, όπως και για τις κατηγορίες ΣμηΕΑ πέραν της πιστοποιημένης, προκειμένου να επιτευχθεί συμβατότητα με ΝΑΤΟ σε ασκήσεις και επιχειρήσεις, προστασία εντολών, IT security, αλλά και σε περιπτώσεις dual use. Γενικές Παρατηρήσεις: 1. Συνοχή όρων: Χρησιμοποιείται εναλλάξ «ΣμηΕΑ» και «UAS». Επιλογή ενός όρου σε όλο το κείμενο. 2. Αρίθμηση κεφαλαίων: Ορισμένα υποάρθρα αριθμούνται με συνέχεια, αλλά μετά επανέρχεται μια διαφορετική αρίθμηση που το κάνει δύσκολο στην εύρεση κεφαλαίων. 3. Παραπομπές: σε διεθνή πρότυπα—όταν γίνονται αναφορές—με σαφή τιτλο, έτος έκδοσης, αλλά και παράγραφο.