• Ως Επιστημονικός Σύλλογος Μηχανικών Αεροπορίας (ΕΣΜΑ) στα πλαίσια της διαβούλευσης του Σχεδίου Εθνικού Στρατιωτικού Κανονισμού Αξιοπλοΐας (ΕΣΚΑ) 21 «Πιστοποίηση Στρατιωτικών Αεροσκαφών και Συναφών Προϊόντων, Εξαρτημάτων και Συσκευών και Οργανισμών Σχεδίασης και Παραγωγής», δηλώνουμε ο Σύλλογός μας συμφωνεί με το εν λόγω Σχέδιο Κανονισμού της Εθνικής Στρατιωτικής Αρχής Αξιοπλοΐας (ΕΣΑΑ). Εκτιμούμε ότι με την έκδοση του ΕΣΚΑ 21: α. Αναμένεται η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ποιότητας των υπηρεσιών της εγχώριας αμυντικής αεροναυτικής βιομηχανίας, διότι θεσπίζεται το κανονιστικό – ρυθμιστικό πλαίσιο που απαιτείται βάσει του άρθρου 39 ν.4609/2019 (Α’67) και του π.δ.85/2020 (Α’198), με την ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία των αντίστοιχων Ευρωπαϊκών Στρατιωτικών Απαιτήσεων Αξιοπλοΐας (European Military Airworthiness Authority – EMAR), οι οποίες έχουν γίνει αποδεκτές και εφαρμόζονται από τα κράτη μέλη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (European Defence Agency – EDA) και είναι διεθνώς αναγνωρίσιμες από κράτη και οικονομικούς φορείς εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. β. Παρέχεται η δυνατότητα απόκτησης πιστοποιήσεων και εγκρίσεων βάσει των EMAR 21 σε οικονομικούς φορείς της χώρας, οπότε αυτοί οι εγκεκριμένοι οργανισμοί σχεδίασης ή/και παραγωγής θα αποκτήσουν τα απορρέοντα προνόμια της σχεδίασης και παραγωγής αεροναυτικών προϊόντων, εξαρτημάτων και συσκευών (είτε αυτόνομα, είτε ως μέλη διεθνών συμπαραγωγών / προγραμμάτων), καθώς και να εκτελούν επισκευές και να σχεδιάζουν και να υλοποιούν τροποποιήσεις επί αυτών, αμφότερα επ’ ωφελεία των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, καθώς και των Ενόπλων Δυνάμεων και οικονομικών φορέων της αλλοδαπής. γ. Ενισχύεται η ασφάλεια των υπό ανάπτυξη και παραγωγή, από την εγχώρια αμυντική αεροναυτική βιομηχανία, στρατιωτικών αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων των ΣμηΕΑ, με την τυποποίηση της σχεδίασης και της παραγωγής αυτών και των συστημάτων τους. Πέραν των ανωτέρω, εκτιμούμε ότι για την απρόσκοπτη εφαρμογή του ΕΣΚΑ 21, όπως και όλων των ΕΣΚΑ που θα εκδοθούν από την ΕΣΑΑ, απαιτείται η έκδοση των Αποδεκτών Μέσων Συμμόρφωσης και του Υλικού Καθοδήγησης (ΑΜΣ & ΥΚ) από την ΕΣΑΑ, ταυτόχρονα με την δημοσίευση του ΕΣΚΑ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Θα είναι δε ιδιαιτέρως επωφελές εάν η ΕΣΑΑ εκδώσει τα ΑΜΣ και ΥΚ εξ αρχής στην Αγγλική (Acceptable Means of Compliance and Guidance Material – AMC & GM), για την διευκόλυνση της δραστηριότητας και συνεργασίας των Ελληνικών εταιρειών στο διεθνές πεδίο του αεροναυτικού τομέα. Επίσης, θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι: 1 Ένα μεγάλο μέρος Τμημάτων, Παραγράφων & Υποπαραγράφων παραμένει κενό (Δεσμευμένο) πράγμα που δείχνει ότι υπάρχουν σοβαρά κενά που εκτιμάται ότι θα καλυφθούν από την διαβούλευση, η οποία όμως θα έπρεπε να λάβει υπόψη της και τις παρατηρήσεις μη Εγχώριων Κατασκευαστών προς τους οποίους δεν έχει ληφθεί μέριμνα να το μελετήσουν καθώς δεν έχει μεταφρασθεί στην Αγγλική γλώσσα. 2 Στον κανονισμό δεν ορίζονται επακριβώς οι οργανισμοί των ΕΔ τους οποίους αφορά (πχ Μοίρες, Πτέρυγες, Υπηρεσίες Εναερίων Μέσων, Εργοστάσια κλπ) που ονοματίζονται ως κάτοχοι πιστοποιητικών Τύπου, ή αναγνωρισμένες από την Αρχή, καθώς θεωρούμε ότι είναι βασικό η Αρχή Αξιοπλοΐας να γνωρίζει με ποιους φορείς ακριβώς πρέπει να συνεργάζεται αλλά και ποιες είναι οι υποχρεώσεις των Οργανισμών αυτών έναντι της Αρχής, προκειμένου να διασφαλισθεί η αποτελεσματική ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων, εξαρτημάτων ή συσκευών (21. Β. 45), που ζητεί η Αρχή για να εκδώσει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις Τύπου και τα πιστοποιητικά Αξιοπλοΐας Ειδικότερα : 1. Στο Τμήμα Δ, Τυποποιημένες Αλλαγές Πιστοποιητικών Τύπου(21.Α.90Β, σελίδα 39) αναφέρονται ΜΤΟΜ 5.700 kg για Α/Φ & 3.175 kg για Ε/Π. Εύλογα λοιπόν προκύπτει το ερώτημα γιατί αυτοί οι περιορισμοί την στιγμή που τα αντίστοιχα στοιχεία των F-16 & Super Puma είναι αντίστοιχα 12.000 & 4.375 και ομοίως των περισσοτέρων Α/Φ & Ε/Π που διαθέτουμε. 2. Στο Παράρτημα Β, Ενότητα Α, σελίδα 138 – σελίδα 143 (21.A.L11 – 21.A.L44) που αναφέρεται στα πιστοποιητικά τύπου και τα περιορισμένα τοιαύτα των Α/Φ καταχωρισμένων στο ΝΑΕΔ πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού οι απαιτήσεις που καταγράφονται είναι εντελώς θεωρητικές και δεν λαμβάνουν υπόψη ποια στοιχεία πράγματι διαθέτουν οι παρόντες κάτοχοι, και αν είναι δυνατόν εκ των υστέρων μετά από τόσα χρόνια να εξασφαλισθούν τα αιτούμενα στοιχεία για λογαριασμό της Αρχής. Άποψή μας είναι ότι το τμήμα αυτό χρήζει επανεξέτασης σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν στους κατόχους και με πρωτοβουλία της Αρχής για επίπεδα αποδοχής που πρέπει η ίδια να καθορίσει και όχι να ζητούνται στοιχεία τα οποία πιθανόν δεν δύναται να παρασχεθούν για διάφορους λόγους. 3. Δεν ορίζονται στο κανονισμό ποιοι είναι οι Οργανισμοί Παραγωγής (Τμήμα Ζ, σελίδα 117, 21.Β.222) για τους οποίους εφαρμόζεται πρόγραμμα εποπτείας 24 μηνών αν είναι καθόλα εντάξει, ή 36 και 48 μηνών εφόσον παρουσιάζουν προβλήματα που πρέπει να τα θεραπεύσουν εντός των ανωτέρω χρονικών περιθωρίων. Θεωρούμε ότι τα χρονικά περιθώρια εποπτείας είναι ιδιαίτερα υψηλά και θα πρέπει να επανεξετασθούν. 4. Δεν ορίζονται πουθενά στο κανονισμό ποιοι είναι οι Οργανισμοί Σχεδίασης για τους οποίους απαιτείται έγκριση (Τμήμα Ι, σελίδα 126, 21.Β.430). 5. Ενώ γίνεται πολλές φορές αναφορά στους όρους , Military Permit to Fly (MPtF), Military Part Approval (MPA), Military Technical Standard Order (MTSO), Military Certificate of Airworthiness (MCof A), Military Type Certificate (MTC) και Military Supplemental Type Certificate (MSTC) δεν γίνεται αναφορά στους αντίστοιχα Commercial όρους που αφορούν τα διατιθέμενα πτητικά μέσα εμπορικού τύπου 6. Στον κανονισμό δεν υπάρχουν υποδείγματα (ΤEMPLATES) αυτών που θέλει η Αρχή ώστε να γνωρίζουν οι αρμόδιοι οργανισμοί τί πρέπει να παραδώσουν με βάση τα στοιχεία που έχουν ήδη στην κατοχή τους από προμηθευτές του εξωτερικού, ώστε να υπάρχει η απαραίτητη ομοιομορφία – τυποποίηση. Ολοκληρώνοντας θεωρούμε ότι η εκπόνηση και έκδοση του κανονισμού αποτελεί εξαιρετικά θετικό στοιχείο.