• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Ζ. Ντίσιος' | 8 Αυγούστου 2025, 13:36

    Επί των σχολίων του ΕΣΜΑ "1 Ένα μεγάλο μέρος Τμημάτων, Παραγράφων & Υποπαραγράφων ... ... θεωρούμε ότι η εκπόνηση και έκδοση του κανονισμού αποτελεί εξαιρετικά θετικό στοιχείο.", παρατίθενται οι ακόλουθες σκέψεις και πραγματικά γεγονότα: Ο ΕΣΚΑ 21 ερείδεται και ενσωματώνει τις Ευρωπαϊκές Στρατιωτικές Απαιτήσεις Αξιοπλοΐας (European Military Airworthiness Requirements – EMAR) 21, οι οποίες έχουν εκδοθεί από το Forum των Στρατιωτικών Αρχών Αεροπορίας / Αξιοπλοΐας [Military Airworthiness Authorities Forum – MAWA Forum] των κρατών μελών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (European Defence Agency – EDA). Οι EMAR 21, όπως και όλα τα κείμενα του MAWA Forum) εκδίδονται στην Αγγλική γλώσσα. Οι EMAR 21 και ως εκ τούτου και ο ΕΣΚΑ 21, έχουν ενσωματώσει τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές απαιτήσεις της πολιτικής αεροπορίας του Κανονισμού (ΕΕ) 748/212, γνωστές ως “EASA Part 21”, κατόπιν σχετικών οδηγιών της πολιτικής ηγεσίας των Υπουργών Άμυνας των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τον EDA με την φιλοσοφία “as civil as possible, as military as necessary”, τις οποίες ο EDA έχει προσαρμόσει στο στρατιωτικό επιχειρησιακό περιβάλλον. Στο πλαίσιο διαδικασίας του EDA/MAWA Forum για την διαβούλευση των EMAR, συνεπώς και των EMAR 21 συμμετέχει η Ένωση Αεροδιαστημικών και Αμυντικών Βιομηχανιών της Ευρώπης (AeroSpace and Defence Industries Association of Europe – ASD), σχόλια και προτάσεις. Το σύνολο των οργανισμών σχεδίασης και παραγωγής στρατιωτικών αεροσκαφών και λοιπών αεροναυτικών προϊόντων και εξαρτημάτων σχεδιάζουν και κατασκευάζουν και αντίστοιχα πολιτικού τύπου προϊόντα και εξαρτήματα, διαθέτοντας τις απαιτούμενες εγκρίσεις και άδειες από τον EASA και τις λοιπές εθνικές κρατικές Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας (FAA, ANAC, ΑΠΑ κ.ά.). Συνεπώς, γνωρίζουν ήδη και συμμορφώνονται πλήρως με τις απαιτήσεις που καθορίζονται στις EMAR 21 και τοιουτοτρόπως στον ΕΣΚΑ 21, συνεργαζόμενες αγαστά με τις εθνικές στρατιωτικές αρχές αεροπορίας / αξιοπλοΐας, τόσο των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο και πολλών χωρών εκτός αυτής π.χ. Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Δημοκρατία της Κορέας κ.ά.). Συνεπώς, δεν υφίσταται αναγκαιότητα μετάφρασης του ΕΣΚΑ 21 στην Αγγλική ούτε και αποστολή αυτού στις κατασκευάστριες εταιρείες αεροναυτικών προϊόντων για σχολιασμό. Η αρίθμηση και η ακολουθία των τμημάτων – παραγράφων του ΕΣΚΑ 21 ταυτίζεται πλήρως με εκείνη των EMAR 21, οι οποίες ταυτίζονται με την αντίστοιχη αρίθμηση και ακολουθία τμημάτων – παραγράφων των EASA Part 21. Τοιουτοτρόπως παρέχεται άμεσα η δυνατότητα διαχείρισης διαμόρφωσης των όμοιων απαιτήσεων διαφορετικών κανονιστικών – ρυθμιστικών αρχών και πλαισίων και συνεπώς διευκολύνεται ο έλεγχος εναρμόνισης και σύγκλισης των απαιτήσεων αξιοπλοΐας μεταξύ ΕΣΚΑ 21 – EMAR 21 – EASA Part 21 κ.ά (π.χ. FAR 21 της FAA). Οι παράγραφοι και εδάφια που τηρούνται ως «δεσμευμένα» είναι δεσμευμένα και στις πηγαίες EMAR 21 και EASA Part 21. Στην υφιστάμενη ισχύουσα διαδικασία διαβούλευσης των ΕΣΚΑ και πριν από την ανάρτηση τους για «δημόσια διαβούλευση» μέσω opengov.gr, προηγείται το στάδιο της «εσωτερικής διαβούλευσης» όπου, πέραν των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, ο εκάστοτε ΕΣΚΑ τίθεται σε διαβούλευση και από τις αρμόδιες επαγγελματικές ενώσεις της εγχώριας αμυντικής και αεροναυτικής βιομηχανίας (ΣΕΚΠΥ, ΕΕΛΕΑΑ). Το αναρτηθέν σχέδιο του ΕΣΚΑ 21 για δημόσια διαβούλευση έχει ήδη λάβει υποστεί την βάσανο της διαβούλευσης με τις Ένοπλες Δυνάμεις και τις επαγγελματικές ενώσεις. Οι δε κατασκευάστριες εταιρείες της αλλοδαπής είναι ήδη ενήμερες, μέσω της ASD, για τις EMAR 21, οι οποίες μεταφέρονται μέσω του ΕΣΚΑ 21 στην Ελληνική ρυθμιζόμενη κοινότητα. Δεν εμπίπτει στον σκοπό του ΕΣΚΑ 21 και των λοιπών ΕΣΚΑ / Κανονισμών της ΕΣΑΑ ο προσδιορισμός των οργανισμών της ρυθμιζόμενης κοινότητας (οργανισμοί των Ενόπλων Δυνάμεων και της εγχώριας αεροναυτικής βιομηχανίας), οι οποίοι απαιτούνται / επιθυμούν να ενταχθούν στο υπόψη κανονιστικό πλαίσιο. Άλλωστε, ο προσδιορισμός οργανισμών θα ήταν εκτός του πλαισίου αρμοδιοτήτων της ΕΣΑΑ και πλήρως νομοτεχνικά εσφαλμένος, καθώς σε οποιαδήποτε αλλαγή επωνυμίας ή άλλης αλλαγής του οργανισμού ή αναδιοργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων θα απαιτούσε τροποποίηση του Κανονισμού. Εξάλλου, αυτό δεν εφαρμόζεται σε κανένα κράτος μέλος του EDA, όπου έχουν ήδη ενσωματωθεί οι EMAR 21 μέσω αντίστοιχων εθνικών κανονισμών αξιοπλοΐας, ούτε προφανώς και στο κανονιστικό – ρυθμιστικό πλαίσιο της πολιτικής αεροπορίας! Η ρυθμιζόμενη κοινότητα της ΕΣΑΑ ορίζεται σαφώς στο άρθρο 39 ν.4609/2019 και το π.δ.85/2020, οπότε οι Ένοπλες Δυνάμεις και οι οικονομικοί φορείς γνωρίζουν ποιοι οργανισμοί υπάγονται σε αυτήν. Εξάλλου, όπως ορίζεται στο π.δ.85/2020 και περιγράφεται αναλυτικά στην επίσημη ιστοσελίδα της ΕΣΑΑ, το Συμβούλιο Αξιοπλοΐας, ως το μόνο αρμόδιο συλλογικό όργανο των Ενόπλων Δυνάμεων, συγκροτείται με συμμετοχή αρμόδιου εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου έκαστου Κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων. Επίσης, οι Κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν ήδη υποβάλει στην ΕΣΑΑ τους οργανισμούς που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΕΣΚΑ 21. Όπως εύκολα μπορεί να εντοπίσει ο κάθε ενδιαφερόμενος στην επίσημη ιστοσελίδα της ΕΣΑΑ, η Αρχή τηρεί ενήμερη όλη την ρυθμιζόμενη κοινότητα (Ένοπλες Δυνάμεις και εγχώρια αεροναυτική βιομηχανία) για τις στρατιωτικές αρχές αεροπορίας / αξιοπλοΐας που έχουν ήδη αναγνωρισθεί από την ΕΣΑΑ, καθώς και για τις στρατιωτικές αρχές αεροπορίας / αξιοπλοΐας που έχουν αναγνωρίσει την ΕΣΑΑ (ΗΠΑ, Γαλλία, ΝΑΤΟ). Οι Ένοπλες Δυνάμεις διαθέτουν και έχουν καταχωρίσει στο ΝΑΕΔ τύπους αεροσκαφών πέραν των Α/Φ F-16 και Ε/Π AS-332 με MTOM εντός των ορίων που ορίζονται στην διάταξη 21.Α.90Β. Στην υπόψη διάταξη και συγκεκριμένα με τη διάταξη (β) αυτής «(β) Οι 21.Α.91 έως 21.Α.109 δεν εφαρμόζονται για τυποποιημένες αλλαγές»] παρέχεται η δυνατότητα μη εφαρμογής των συγκεκριμένων απαιτήσεων στα υπόψη αεροσκάφη μικρής MTOM, εφαρμόζοντας την αρχή της αναλογικότητας των απαιτήσεων του ΕΣΚΑ 21, αρχή η οποία εφαρμόζεται και στην πολιτική αεροπορία βάσει των Κανονισμών (ΕΕ) 2018/1139 και (ΕΕ) 748/2012. Οι διατάξεις της Ενότητας Α του Παραρτήματος Β είναι αρκούντως γενικές, ώστε με βάση τα διατιθέμενα στοιχεία, η ΕΣΑΑ να διαθέτει την απαιτούμενη ευελιξία να αξιολογήσει τους οργανισμούς Ενόπλων δυνάμεων και τους οικονομικούς φορείς, που αιτούνται να αναλάβουν ως «κάτοχοι πιστοποιητικών τύπου και περιορισμένων πιστοποιητικών τύπου» για τους τύπους αεροσκαφών, που είναι ήδη νηολογημένα στο ΝΑΕΔ. Επίσης, βάσει του ΕΣΚΑ 21 άρθρο 2 παρ. ιβ, όπου δίδεται ο ορισμός του «ορφανού αεροσκάφους», και της παρ. 21.Α.701, παρέχεται η δυνατότητα εκμετάλλευσης αεροσκάφους άνευ κατόχου πιστοποιητικού τύπου, μέσω της χορήγησης άδειας πτήσης (MPtF) από την ΕΣΑΑ. Η αλλαγή ιδιοκτησίας ενός οργανισμού σχεδίασης ή παραγωγής δεν συνιστά κώλυμα στην εφαρμογή του ΕΣΚΑ 21, καθώς με την αλλαγή αυτή μεταβιβάζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις από τον προηγούμενο στον επόμενο οργανισμό. Η αλλαγή ιδιοκτησίας στο κανονιστικό πλαίσιο αξιοπλοΐας αποτελεί μείζονα αλλαγή του σχετικού πιστοποιητικού, η οποία επέρχεται με την έκδοση νέου πιστοποιητικού από την αρμόδια αρχή στον νέο οργανισμό. Η αναφορά των υπόψη όρων (MPtF, MPA, MTSO, MCofA, MTC, MSTC) στον ΕΣΚΑ 21 είναι προφανής, καθώς αφορά σε πιστοποιητικά και εγκρίσεις που εκδίδει η ΕΣΑΑ και όχι κάποια πολιτική αρχή αεροπορίας. Οι ανωτέρω όροι αφορούν σε πιστοποιητικά και εγκρίσεις που εκδίδει η ΕΣΑΑ, βάσει των υποδειγμάτων Τυποποιημένων Εντύπων ΕΣΑΑ, όπως αναλυτικά περιγράφεται στην επίσημη ιστοσελίδας της Αρχής. Εάν το σχόλιο αφορά σε υποδείγματα αιτήσεων και του υποστηρικτικού υλικού αυτών, γνωρίζεται ότι αυτά συμπεριλαμβάνονται σε εγκύκλιο της ΕΣΑΑ που θα εκδοθεί αμέσως μετά τη δημοσίευση του ΕΣΚΑ 21, η οποία βασίζεται στις προβλέψεις των Αποδεκτών Μέσων Συμμόρφωσης (ΑΜΣ) και Υλικού Καθοδήγησης (ΥΚ) των EMAR 21 “EMAR 21 AMC & GM – Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for the Certification of Military Aircraft and Related Products, Parts and Appliances, and Design And Production Organisations”, όπως εφαρμόζεται από όλες τις εθνικές στρατιωτικές αρχές αεροπορίας / αξιοπλοΐας των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εν κατακλείδι, για την κατανόηση του ΕΣΚΑ 21, ο οποίος τέθηκε στην δημόσια διαβούλευση μέσω του opengov.gr σύμφωνα με την οικεία νομοθεσία, αναγκαία προϋπόθεση είναι η προηγούμενη μελέτη και κατανόηση της Ανάλυσης Συνεπειών Ρύθμισης (ΑΣΥΡ), η οποίο συνοδεύει και υποστηρίζει τον ΕΣΚΑ 21. Τετριμμένο νοείται ότι αυτή η προϋπόθεση έχει εφαμρογή σε όλους τους ΕΣΚΑ και τους λοιπούς Κανονισμούς της ΕΣΑΑ, οι οποίοι θα εκδοθούν σύμφωνα με το π.δ.85/2020.