• Σχόλιο του χρήστη 'Μάρκος Κωνσταντίνου' | 8 Αυγούστου 2025, 15:12

    Σχόλια επί του Σχεδίου Εθνικού Στρατιωτικού Κανονισμού Αξιοπλοΐας (ΕΣΚΑ) 21 Εισαγωγή Το παρόν σχόλιο αφορά στη δημόσια διαβούλευση του Σχεδίου του Εθνικού Στρατιωτικού Κανονισμού Αξιοπλοΐας (ΕΣΚΑ) 21 με τίτλο «Πιστοποίηση Στρατιωτικών Αεροσκαφών και Συναφών Προϊόντων, Εξαρτημάτων και Συσκευών και Οργανισμών Σχεδίασης και Παραγωγής», όπως αυτό έχει τεθεί σε διαβούλευση από τη Εθνική Στρατιωτική Αρχή Αξιοπλοΐας (ΕΣΑΑ) σύμφωνα με το π.δ. 85/2020 (Α' 198). Ο κανονισμός αυτός αποτελεί κεντρικό ρυθμιστικό εργαλείο για τη διασφάλιση της αξιοπλοΐας στρατιωτικών αεροσκαφών και ιδιαίτερα των Συστημάτων μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ), τα οποία κατέχουν αυξανόμενη σημασία στη σύγχρονη στρατηγική των Ενόπλων Δυνάμεων. Η εναρμόνιση του ΕΣΚΑ 21 με τις Ευρωπαϊκές Στρατιωτικές Απαιτήσεις Αξιοπλοΐας (European Military Airworthiness Requirements - EMARs) που έχει αναπτύξει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας (EDA) είναι κρίσιμη για τη διεθνή αναγνώριση των ελληνικών πιστοποιήσεων. Α. ΘΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ 1. Συμμόρφωση με Διεθνή Πρότυπα Ο ΕΣΚΑ 21 ακολουθεί το πρότυπο των EMARs του EDA, διασφαλίζοντας τη συμβατότητα με το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο. Αυτό επιτρέπει τη μελλοντική αναγνώριση της ΕΣΑΑ από άλλες Εθνικές Στρατιωτικές Αρχές Αξιοπλοΐας (National Military Airworthiness Authorities - NMAAs) των κρατών-μελών της ΕΕ και του NATO, όπως απαιτείται από τη NATO Airworthiness Policy που η Ελλάδα έχει προσυπογράψει το 2013. 2. Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για ΣμηΕΑ Το σχέδιο περιλαμβάνει σαφείς ορισμούς και διαδικασίες πιστοποίησης τόσο για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη όσο και για τον εξοπλισμό εξ αποστάσεως ελέγχου τους, καλύπτοντας όλες τις κατηγορίες εκμετάλλευσης (ανοικτή, ειδική, πιστοποιημένη) που έχει καθιερώσει η ΕΣΑΑ. Β. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ 1. Υπερβολική Πολυπλοκότητα Διαδικασιών Α) Πολυεπίπεδη Πιστοποίηση Ο κανονισμός προβλέπει πιστοποίηση σε πολλαπλά επίπεδα (προϊόν, εξαρτήματα, μεμονωμένο αεροσκάφος, οργανισμός), δημιουργώντας σημαντικό γραφειοκρατικό βάρος. Παρότι η αυστηρότητα είναι αναγκαία για την ασφάλεια, προτείνεται η εξέταση δυνατότητας κλιμακωτής προσέγγισης βάσει της πολυπλοκότητας και επικινδυνότητας του συστήματος. Πρόταση: Υιοθέτηση ταχείων διαδικασιών πιστοποίησης για συστήματα χαμηλού κινδύνου ή για αναβαθμίσεις υφιστάμενων πιστοποιημένων συστημάτων. Β) Εκτεταμένες Απαιτήσεις Τεκμηρίωσης Οι απαιτούμενες τεκμηρίωση περιλαμβάνει εκτενή δεδομένα (βάση πιστοποίησης τύπου, αναλύσεις συμμόρφωσης, χρονοδιαγράμματα) που μπορεί να υπερβαίνουν τις δυνατότητες μικρών ή μεσαίων επιχειρήσεων της εγχώριας αεροναυτικής βιομηχανίας. Πρόταση: Ανάπτυξη προτυποποιημένων οδηγών και εργαλείων υποστήριξης για τη διευκόλυνση της συμπλήρωσης των απαιτούμενων εγγράφων. 2. Χρονικές Καθυστερήσεις στη Διαδικασία Πιστοποίησης Α) Μακρά Χρονοδιαγράμματα Η διάρκεια ισχύος αίτησης πιστοποίησης έως πέντε (5) έτη είναι ασυμβατή με τον ταχύ ρυθμό τεχνολογικής εξέλιξης των ΣμηΕΑ. Στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, όπου η τεχνολογία εξελίσσεται ταχύτατα (αισθητήρες, αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης, συστήματα πλοήγησης), τέτοιες καθυστερήσεις μπορεί να καταστήσουν ένα σύστημα τεχνολογικά παρωχημένο πριν ακόμη πιστοποιηθεί. Πρόταση: Καθιέρωση επείγουσας διαδικασίας για συστήματα στρατηγικής σημασίας και προσωρινών πιστοποιήσεων με συγκεκριμένους περιορισμούς λειτουργίας. Β) Διαχείριση Αλλαγών Σχεδίασης Η διάκριση μεταξύ «ελασσόνων» και «μειζόνων» αλλαγών δεν λαμβάνει επαρκώς υπόψη τις ιδιαιτερότητες των ΣμηΕΑ, όπου και μικρές τροποποιήσεις λογισμικού μπορεί να επηρεάσουν σημαντικά την απόδοση. Πρόταση: Ανάπτυξη ειδικών κριτηρίων αξιολόγησης αλλαγών για ΣμηΕΑ και διαδικασιών αυτοπιστοποίησης για οργανισμούς με αποδεδειγμένη ικανότητα. 3. Ανεπαρκής Ευελιξία στις Μεταβατικές Διατάξεις Η απαίτηση υποβολής αιτήσεων για υφιστάμενα συστήματα εντός τριών (3) ετών δημιουργεί χρονοδιάγραμμα τουλάχιστον έξι ετών για την πλήρη πιστοποίηση, χρόνος που είναι εξαιρετικά μεγάλος για τα δυναμικά αναπτυσσόμενα ΣμηΕΑ. Πρόταση: Καθιέρωση προτεραιοτήτων στην εξέταση αιτήσεων και παράλληλων διαδικασιών για την επιτάχυνση της διαδικασίας. Γ. ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ 1. Αμοιβαία Αναγνώριση Πιστοποιήσεων Η Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) και η Federal Aviation Administration (FAA) έχουν αναπτύξει μηχανισμούς αμοιβαίας αναγνώρισης που επιταχύνουν σημαντικά τις διαδικασίες. Ο ΕΣΚΑ 21 θα πρέπει να ενισχύσει τις διατάξεις για αποδοχή πιστοποιήσεων από αναγνωρισμένες αρχές και να αναπτύξει προτυποποιημένες τεχνικές συμφωνίες με βασικούς διεθνείς εταίρους. 2. Κλιμακωτή Προσέγγιση Πιστοποίησης Χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία έχουν υιοθετήσει βάσει κινδύνου (risk-based) προσεγγίσεις που επιτρέπουν διαφοροποιημένες διαδικασίες ανάλογα με την πολυπλοκότητα και τον κίνδυνο του συστήματος. Δ. ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Θεσμικές Βελτιώσεις Σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής ΣμηΕΑ για την παροχή εξειδικευμένων συμβουλών στην ΕΣΑΑ Καθιέρωση διαδικασιών Fast-Track για συστήματα στρατηγικής σημασίας Δημιουργία Κέντρου Τεχνικής Υποστήριξης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις 2. Τεχνικές Βελτιώσεις Ψηφιοποίηση διαδικασιών με ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αιτήσεων Καθιέρωση προτυποποιημένων εντύπων και οδηγιών συμπλήρωσης Ανάπτυξη ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων πιστοποιήσεων και αναγνωρίσεων 3. Διαδικαστικές Βελτιώσεις Εισαγωγή συστήματος προθεσμιών για την εξέταση αιτήσεων Καθιέρωση περιοδικών συσκέψεων μεταξύ ΕΣΑΑ και βιομηχανίας Δημιουργία μηχανισμού εσωτερικής αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών Ε. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Παρά τη σημαντική σημασία του ΕΣΚΑ 21 για τη δημιουργία ενός αξιόπιστου πλαισίου αξιοπλοΐας, το παρόν σχέδιο παρουσιάζει σημαντικούς κινδύνους γραφειοκρατίας και καθυστερήσεων που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής αεροναυτικής βιομηχανίας και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων. Για την επίτευξη της ισορροπίας μεταξύ ασφάλειας και αποτελεσματικότητας, προτείνεται η υιοθέτηση των ανωτέρω προτάσεων, με έμφαση στη διεθνή συνεργασία, την τεχνολογική καινοτομία και τη στήριξη της εγχώριας βιομηχανίας. Η επιτυχής εφαρμογή του ΕΣΚΑ 21 θα συμβάλει στη διατήρηση της τεχνολογικής υπεροχής των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και στην ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας ως αξιόπιστου εταίρου στο διεθνές στρατιωτικό και βιομηχανικό περιβάλλον. ΥΓ: Παράκληση να δείτε θετικά την δυνατότητα 14ήμερης παράτασης της εν λόγω διαβούλευσης λόγω της σοβαρότητας του αντικειμένου ώστε το δυνατόν περισσότερες και ουσιαστικοτερες απόψεις συλλεγούν για μια ολική εισήγηση που πραγματικά να συνεισφέρει. Κωνσταντίνου Μάρκος Aerospace/Maintenance & Flight Engineer EASA Auditor Μέλος ΔΣ Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδο ./ Επιστημονική- Οργανωτική επιτροπή. Τηλ:. 6932619040 emai; turbomat@pt.lu, Markos.konstantinou@gmail.com