• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΕΤΡΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ' | 31 Δεκεμβρίου 2009, 12:30

    Είμαι μηχανολόγος μηχανικός και ασχολούμαι με μελέτες για την έγκριση τύπου οχημάτων. Για το τι σημαίνει έγκριση τύπου οχημάτων βλέπε Ευρωπαϊκή οδηγία 2007/46 στο http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/directives/ Λόγω της επαγγελματικής μου ενασχόλησης είμαι σε θέση να αναγνωρίζω την μεγάλη προχειρότητα με την οποία εφαρμόστηκε το μέτρο των "πράσινων" τελών κυκλοφορίας. Για την προχειρότητα αυτή φταίει κυρίως ο προεκλογικός πανικός της προηγούμενης κυβέρνησης, αλλά και η έλλειψη σωστής ενημέρωσης της νέας που ουσιαστικά είχε συνέπεια την συνέχισή της. Κατ' αρχήν ο διαχωρισμός των οχημάτων σε κατηγορίες ρύπανσης με βάση το έτος πρώτης κυκλοφορίας είναι λάθος. Οδηγεί σε αδικίες που τεκμηριώνονται τεχνικά. Παράδειγμα: Η εφαρμογή των ορίων ρύπων EURO4 ξεκίνησε από το 2005 για τους τύπους (δηλαδή μοντέλα) επιβατικών οχημάτων που λάμβαναν για πρώτη φορά έγκριση τύπου μετά την 1-1-2005. Δηλαδή μοντέλα που προϋπήρχαν της 1-1-2005 μπορούσαν να εξακολουθήσουν κατασκευάζονται και να πωλούνται εκπέμποντας EURO3. Από 1-1-2006 απαγορεύτηκε η κατασκευή και πώληση και όσων οχημάτων EURO3 προϋπήρχαν ως τύποι της 1-1-2005. Όμως δόθηκε 12μηνη παράταση για την εκποίηση του στοκ που είχε σχηματιστεί πριν την 1-1-2006. Άρα για μια διετία από 1-1-2005 έως 1-1-2007 ετίθεντο για πρώτη φορά σε κυκλοφορία και αυτοκίνητα EURO3 και αυτοκίνητα EURO4. Έτσι σήμερα ευνοούνται κάποια αυτοκίνητα EURO3 που κυκλοφόρησαν μετά την 1-1-2005, τα οποία δεν είνα λίγα. Ανάλογες διετείς μεταβατικές περίοδοι ίσχυσαν και στις προηγούμενες περιπτώσεις μετάβασης από μια οδηγία καυσαερίων στην επόμενη. Καταλαβαίνετε λοιπόν πόσα σφάλματα και αδικίες δημιουργεί ο πίνακας της διαβόητης πράξης νομοθετικού περιεχομένου της απόσυρσης. Για τα φορτηγά το χρονοδιάγραμμα μετατίθεται κατά συν ένα έτος σε σχέση με τα επιβατικά. Τώρα πώς μπορεί να διαπιστωθεί σε ποιά οδηγία καυσαερίων ανήκει ένα αυτοκίνητο; Στο πάνω δεξιό μέρος κάθε άδειας κυκλοφορίας αναγράφεται ένας επταψήφιος κωδικός που αναπτύσσεται σε δυο γραμμές. Στην πρώτη γραμμή υπάρχουν 4 ψηφία που αντιστοιχούν στον κατασκευαστή του οχήματος και στην δέυτερη τρία ψηφία που αντιστοιχούν στο μοντέλο. Για τις εγκρίσεις τύπου οχημάτων που εκδόθηκαν από το 2004 και μετά οι κωδικοί αυτοί βρίσκονται σε μια βάση δεδομένων του Υπουργείο Μεταφορών που είναι προσπελάσιμη στην διεύθυνση http://webtao.yme.gov.gr:16004/ Εισάγοντας τον κωδικό της άδειας κυκλοφορίας στην οθόνη που εμφανίζεται βρίσκουμε τα αναλυτικά τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου μεταξύ των οποίων και η οδηγία καυσαερίων. Η ύπαρξη αυτής της βάσης δεδομένων από το 2004 σημαίνει πως είναι πολύ εύκολος ο μηχανογραφικός εντοπισμός των αυτοκινήτων EURO4 και ορισμένων EURO3. Το σύστημα TAXIS, όπως βρίσκει σήμερα από τα μηχανογραφικά στοιχεία των αδειών κυκλοφορίας τους ιδιοκτήτες των οχημάτων για την αποστολή των ειδοποιητηρίων των τελών κυκλοφορίας, θα μπορούσε μέσω του κωδικού κατασκευαστή και μοντέλου να μπαίνει στην βάση δεδομένων με τα τεχνικά στοιχεία και να βρίσκει και την οδηγία καυσαερίων. Έτσι θα υπολογίζονται δίκαια τα τέλη κυκλοφορίας - και όχι στο περίπου με το έτος πρώτης κυκλοφορίας - τουλάχιστον για τα αυτοκίνητα της τελευταίας πενταετίας. Τι θα γίνει με τα προηγούμενα αυτοκίνητα; Πιστεύω ότι θα πρέπει να εντοπιστούν επίσης και όλα τα αυτοκίνητα της κλάσης Β (EURO3). Το χρονοδιάγραμμα μετάβασης από EURO2 σε EURO3 ξεκίνησε την 1-1-2000. Άρα από το 2000 μέχρι το 2007 ετίθεντο σε κυκλοφορία EURO3. Πως θα βρεθούν αυτά που κυκλοφόρησαν πριν το 2004-2005 και δεν βρίσκονται στην νέα βάση δεδομένων; Από τα αρχεία των οικείων διευθύσεων μεταφορών των νομαρχιών που έχουν εκδώσει τις άδειες κυκλοφορίας τους. Για να εκτελωνιστούν τα οχήματα πρέπει να είναι γνωστή η οδηγία καυσαερίων η οποία αναγράφεται στο πιστοποιητικό εκτελωνισμού τους. Το πιστοποιητικό αυτό αποτελεί ένα από τα δικαιολογητικά για την έκδοση της άδειας κυκοφορίας και φυλάγεται στον φάκελο του οχήματος που τηρεί η αρμόδια δειύθυνση μεταφορών. Τα πιστοποητικά αυτά όμως είναι μηχανογραφημένα. Αν δεν έχουν καταστραφεί τα αρχεία, τότε το TAXIS θα μπορούσε από τα μηχανογραφικά στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας να βρίσκει τον αριθμό πλαισίου και από αυτόν να βρίσκει τα μηχανογραφικά στοιχεία πιστοποιητικό εκτελωνισμού που μάλιστα είναι έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών (TAXIS και αυτο;). Όμως σε ορισμένες άδειες κυκλοφορίας, από πλημμελή άσκηση των καθηκόντων το υπαλλήλων των διευθύσεων μεταφορών, οι αριθμοί πλαισίου αναγράφονται με ελληνικό πληκτρολόγιο, τα 0 γράφονται Ο, τα 2 Ζ, τα S 5 και με τέτοια λάθη δεν θα είναι δυνατός ο εντοπισμός ορισμένων οχημάτων, οπότε η αναζήτηση στα αρχεία των διευθύσεων μεταφορών θα είναι αναπόφευκτη. Το ίδιο ισχύει για όσα έχουν εισαχθεί ως μεταχειρισμένα, αφού αυτών οι άδειες κυκλοφορίας δεν αναγράφουν κωδικό μοντέλου. Ακριβώς λόγω αυτής της πολυπλοκότητας η αναζήτηση προτείνεται να περιοριστεί στον ακριβή εντοπισμό των οχημάτων της κλάσης Β (EURO3). Η κλάση Α (EURO4 και 5) είναι εύκολο να εντοπιστεί από την βάση δεδομένων που προαναφέρθηκε. Τώρα στην κλάση Γ προτείνω να ενταχθούν όλα τα αυτοκίνητα με καταλύτη που είναι παλαιότερα από EURO3. Έτσι θα ικανοποιηθούν οι δίκαιες φωνές διαμαρτυρίας όσων έχουν αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (έστω και των πρώτων σταδίων) που σήμερα κατατάσσονται στην κλάση Δ και καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας. Η κλάση Δ στα τέλη κυκλοφορίας όμως πρέπει να διατηρηθεί για τα μη καταλυτικά αυτοκίνητα (αυτοκίνητα που έχουν κυκλοφορήσει ουσιαστικά πριν από την πρώτη απόσυσρση του 1989), διότι αυτά τα αυτοκίνητα σήμερα καταναλώνουν τη "νέα SUPER" που περιέχει περισσότερους καρκινογόνους υδρογονάνθρακες από την παλιά βενζίνη με μόλυβδο και δεν έχουν καταλύτη για να την εξουδετέρωσή τους, με αποτέλεσμα να αποτελούν συνεχή απειλή για την δημόσια υγεία. Αυτά τα αυτοκίνητα πρέπει να ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΟΥΝ από τους ελληνικούς δρόμους. Οι παραπάνω προτάσεις πρέπει να συμπληρωθούν και με την σύνδεση του πιστοποιητικού επιτυχούς ελέγχου από ΚΤΕΟ με την προμήθεια του σήματος τελών κυκλοφορίας. Μόνο έτσι θα υποχρεωθούν όλα τα αυτοκίνητα να περναούν ΚΤΕΟ (σήμερα μόνο το 55% περνάει) και θα εξαναγκαστούν σε απόσυρση αυτά που είναι πολύ κακή τεχνική κατάσταση. Η πρόταση για σύνδεση του ΚΤΕΟ με την ασφάλιση είναι λάθος, θα οδηγήσει σε αύξηση του αριθμού των ανασφάλιστων και όχι σε μείωση της αποχής από τα ΚΤΕΟ. Αντίθετα πρέπει να συνδεθεί και η ασφάλιση των αυτοκινήτων με το σήμα των τελών κυκλοφορίας. Έτσι όποιος δεν έχει περάσει ΚΤΕΟ και είναι ανασφάλιστος δεν θα μπορεί να πληρώσει τέλη κυκλοφορίας και δεν θα είναι φορολογικά ενήμερος, με όλες τις συνέπειες που αυτό συνεπάγεται. Επιπλέον δεν θα γεμίζουμε τα αυτοκίνητά με αυτοκόλλητα παντού αφού η ύπαρξη του σήματος των τελών κυκλοφορίας θα είναι απόδειξη για όλα τα υπόλοιπα. Για να υλοποιηθούν προτάσεις όπως οι παραπάνω χρειάζεται συντονισμός τριων Υπουργείων (Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Οικονομικών) και των νομαρχιών. Σήμερα δεν υπάρχει τέτοιος συντονισμός με αποτέλεσμα των αποσπασμαστικό και πρόχειρο χαρακτήρα των όποιων μέτρων και την πρόκληση αδικιών.