• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΜ' | 6 Δεκεμβρίου 2009, 23:55

    Η ΕΣΤΑ (τουλάχιστον με βάση όσα περιλαμβάνονται στο παρόν νομοσχέδιο) δεν μπορεί να αποτελέσει Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή. Σύμφωνα με την τυπολογία στην 7η αναθεωρητική Βουλή των Ελλήνων οι ανεξάρτητες αρχές μπορούν να διακριθούν σε τέσσερεις μεγάλες κατηγορίες (Κ.Χρυσόγονος, Αναπληρωτής Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου, Τμήμα Νομικής ΑΠΘ, 29/10/2002): •Aυτές που λειτουργούν ως θεσμικές εγγυήσεις που περιβάλλουν τα συνταγματικά δικαιώματα (αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων) •Αυτές που ασκούν εποπτεία στη δημόσια διοίκηση (συνήγορος του πολίτη) •Αυτές που ασκούν εποπτεία στη λειτουργία της αγοράς( επιτροπή ανταγωνισμού) •Αυτές που ασκούν και τις τρεις παραπάνω λειτουργίες (εθνικό συμβούλιο ραδιοτηλεόρασης) Επίσης στη διεύθυνση www.greeklaws.compubsuploads971.pdf η κα Κ.Πεσκετζή παρουσιάζει στην εργασία της με αναλυτικό τρόπο την έννοια, τα χαρακτηριστικά αλλά και προβληματισμούς σχετικά με τις ΑΔΑ. Η ΕΣΤΑ ως παραγωγός επίσημων στατιστικών δεν ταξινομείται σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες. Ως αρχή που πιστοποιεί τις επίσημες στατιστικές θα μπορούσε να ενταχθεί με διασταλτική ερμηνεία στις αρχές που ασκούν εποπτεία στη δημόσια διοίκηση. Όμως σε αυτή την περίπτωση δεν θα μπορούσε να είναι ταυτόχρονα και παραγωγός στατιστικών και επόπτης του ιδίου του έργου της. Αν ο σκοπός του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ανεξάρτητης διοικητικής αρχής τότε αυτή θα μπορούσε να είναι η ΕΣΤΑ με εποπτικές και ίσως κανονιστικές λειτουργίες χωρίς όμως να είναι ταυτόχρονα και παραγωγός στατιστικών. Σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσε η ΓΓ ΕΣΥΕ να παραμείνει ως έχει και η ΕΣΤΑ να την εποπτεύει όπως θα κάνει και για τους λοιπούς παραγωγούς επίσημων στατιστικών. Επιπρόσθετα τίθεται το ερώτημα κατά πόσον είναι συμβατό μια ΑΔΑ να μπορεί να παράγει εμπορεύσιμες υπηρεσίες αφού στο άρθρο 5 παράγραφος 1(γ) γίνεται αναφορά για έσοδα από έρευνες, μελέτες, στατιστικές εργασίες, δημοσιεύσεις και πάσης φύσεως παροχή υπηρεσιών προς τρίτους. Η πρόθεση του νομοθέτη είναι η τροποποίηση και η ενίσχυση του συστήματος παραγωγής επισήμων στατιστικών. Τίθεται το ερώτημα κατά πόσον η νομική μορφή του ΝΠΔΔ σε αντιδιαστολή με εκείνη μιας Κρατικής Υπηρεσίας, προσδίδει στην ΕΣΤΑ την πρόσθετη «εκτελεστική εξουσία» ώστε να επιτελέσει το έργο της λαμβάνοντας υπόψη ειδικότερα τις αρμοδιότητες που τις παρέχει το Άρθρο 8 για την πρόσβαση σε πρωτογενές στατιστικό υλικό διοικητικών πηγών. Στις παραγράφους 4, 7 και 8 καθορίζονται οι σκοποί της ΕΣΤΑ. Ενώ στην παράγραφο 7 γίνεται αναφορά στις απογραφικές εργασίες, δεν γίνεται κάπου αναφορά για τις διάφορες δειγματοληπτικές έρευνες που διεξάγονται σήμερα από την ΕΣΥΕ. Επιπλέον χρειάζεται ακριβής προσδιορισμός του είδους των επιστημονικών ερευνών και της κατάρτισης μελετών που πρόκειται να διεξάγει η ΕΣΤΑ ώστε να μην αποτελέσει ανταγωνιστικό φορέα άλλων οργανισμών (πχ ΕΚΚΕ, ΚΕΠΕ, ΙΟΒΕ κλπ) διαθέτοντας το συγκριτικό πλεονέκτημα της πρόσβασης στα στατιστικά στοιχεία. Επιπλέον λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτές (μελέτες και έρευνες) αφορούν στο γενικό κοινό ή κατηγορίες χρηστών στατιστικών στοιχείων στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό (4δ) σε συνδυασμό με ότι αυτές μπορούν να αποφέρουν έσοδα (άρθρο 5 παράγραφος 1γ) προκύπτει το ερώτημα αν η ΕΣΤΑ πρόκειται να παράγει εμπορεύσιμες υπηρεσίες όπως αυτές που παρέχονται από μελετητικά γραφεία, εταιρείες έρευνας αγοράς, συμβουλευτικές εταιρείες κλπ. Σε μια τέτοια περίπτωση υπάρχει πρόβλημα ανταγωνισμού μιας και η ΕΣΤΑ ως ο βασικός παραγωγός των επίσημων στατιστικών θα διαθέτει μονοπωλιακή δύναμη στη διαχείριση των στατιστικών αποτελεσμάτων και ακόμη περισσότερο στην πρόσβαση στις πρωτογενείς βάσεις δεδομένων. Ο καθορισμός των σχετικών με τη χρηματοδότηση και την κατανομή των δαπανών με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών είναι σε αντίθεση με τη λειτουργική ανεξαρτησία της ΕΣΤΑ.